Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem

En sak jag inte hittar, men jag tror jag har förstått det. Sli fungerar inte med hackintosh? (460gtx)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Ok tack för svaret. Så det är inte lönt att bygga detta, http://www.inet.se/kundvagn/visa/651953/custommac-1-lindgren eller? Jag hade nämligen tänkt och sälja min dator i min signatur(utom HHD och SSDn) för att istället bygga en Intel dator som jag kör OSX och Windows på.

Dessutom fungerar Nvidia kort till OSX? Hade planerat ett GTX 570.(för att de har Displayport vilket jag måste ha till min skärm för att få ut 120hz)

Sen är det skrämmande att uppdateringarna kan förstöra allt =/ Känns lite risky att göra allt detta för OSX sen kommer det skita sig ändå.

EDIT: Men om man köper Operativ systemet? Kostar ju bara 300 kr. Är det safe då? Eller är det Hårdvaran OSX reagerar på?

Egentligen ska man ju köpa OSX, sedan installera. All torrent nedladdning är ju olaglig. Det är därför som Sweclockers kan ha ett forum med hackintoshing. Att ladda ner operativsystemet är olagligt. Så det man sysslar med är att man köper OSX, installerar det. Och apple har en lag som säger att OSX inte får finnas på en annan dator än en mac. Medans lagen kan tolkas på olika sätt, kan du lägga ett apple klistermärke på pc:n och säga att den är en mac.

Rätta mig om jag har fel! Det är iallafall vad jag har hört.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

För alla som har planer på att införskaffa delar för att det ska va förhållandevis kompatibelt så vill jag bara upplysa er om att när det blir problem av olika slag så kan det va jääävligt jobbigt att fixa. Har lagt ner åtskilliga timmar på att få saker att fungera på 3 olika dator konfigurationer. Men uppdateringar och plug n play känslan kan man glömma, vilket påverkar användarvänligheten. Jag kommer köpa en iMac istället... helt klart värt pengarna i jämförelse med tiden man lägger ner och problemen man lär stöta på.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Egentligen ska man ju köpa OSX, sedan installera. All torrent nedladdning är ju olaglig. Det är därför som Sweclockers kan ha ett forum med hackintoshing. Att ladda ner operativsystemet är olagligt. Så det man sysslar med är att man köper OSX, installerar det. Och apple har en lag som säger att OSX inte får finnas på en annan dator än en mac. Medans lagen kan tolkas på olika sätt, kan du lägga ett apple klistermärke på pc:n och säga att den är en mac.

Rätta mig om jag har fel! Det är iallafall vad jag har hört.

Apple kan inte skriva lagar, däremot kan det vara en del av avtalet när man köper OSX att det bara får installeras på Macar. Men det avtalet är inte kompatibelt med svenska lagar då man får kringå vissa begränsningar för att utnyttja produkten på det sätt man behöver.

Finns det någon bra sida om hur man får dualboot hackingtosh på sin PC?

Finns ingen information om detta i ursprungsposten i denna tråd och jag vill inte leta enstaka inlägg på över 15 sidor.
Ursprungspostaren kanske skulle ta att samla ihop lite information och länkar i ursprungsposten så slipper ni simpla frågor i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Apple kan inte skriva lagar, däremot kan det vara en del av avtalet när man köper OSX att det bara får installeras på Macar. Men det avtalet är inte kompatibelt med svenska lagar då man får kringå vissa begränsningar för att utnyttja produkten på det sätt man behöver.

Finns det någon bra sida om hur man får dualboot hackingtosh på sin PC?

Finns ingen information om detta i ursprungsposten i denna tråd och jag vill inte leta enstaka inlägg på över 15 sidor.
Ursprungspostaren kanske skulle ta att samla ihop lite information och länkar i ursprungsposten så slipper ni simpla frågor i tråden.

Jag kör dual boot på min, men jag lär ha olika inställningar i BIOS för att kunna boota antingen Windows eller OS X. Så jag har sparat två profiler så det ska gå lätt att byta. För att windows ska boota så kan jag inte ha "Sata Mode" på "ACHI", jag måste ha den på "IDE/Disable".

Visa signatur

PC ASUS ROG STRIX Z390-F | i9 9900K | Gigabyte 1080 8Gb | Corsair 8GB x 2 | Corsair 650w | Fractal Design Define R3 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Om det är någon som behöver ett nätverkskort (plockat från en iMac) + en PCI-adapter så är det bara att PMa

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Apple kan inte skriva lagar, däremot kan det vara en del av avtalet när man köper OSX att det bara får installeras på Macar. Men det avtalet är inte kompatibelt med svenska lagar då man får kringå vissa begränsningar för att utnyttja produkten på det sätt man behöver.

Finns det någon bra sida om hur man får dualboot hackingtosh på sin PC?

Finns ingen information om detta i ursprungsposten i denna tråd och jag vill inte leta enstaka inlägg på över 15 sidor.
Ursprungspostaren kanske skulle ta att samla ihop lite information och länkar i ursprungsposten så slipper ni simpla frågor i tråden.

Här har du ett enkelt tutorial: http://thegadgets.net/2009/11/21/how-to-dual-boot-mac-os-x-sn...

Permalänk
Medlem

Fick hem min externa dvd idag, efter många om och men. När jag försöker få OSX installerat på laptopen i sign #2. Ska jag ha ACHI mode på eller av? Är från början ACHI. Om jag installerar via IDE, öppnas installationen, men i disk utility finns ingen hårddisk. Om jag installerar via ACHI kommer jag endast till den gråa apple bakgrunden och sedan får jag kernel panic. Någon som har några förslag?
Annars kan jag länka till guiden jag försöker använda.

http://www.youtube.com/watch?v=lEGQmEx7afE

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Fick hem min externa dvd idag, efter många om och men. När jag försöker få OSX installerat på laptopen i sign #2. Ska jag ha ACHI mode på eller av? Är från början ACHI. Om jag installerar via IDE, öppnas installationen, men i disk utility finns ingen hårddisk. Om jag installerar via ACHI kommer jag endast till den gråa apple bakgrunden och sedan får jag kernel panic. Någon som har några förslag?
Annars kan jag länka till guiden jag försöker använda.

http://www.youtube.com/watch?v=lEGQmEx7afE

I alla guider jag läst så har det stått att man ska ha ACHI på, så fort jag stänger av det så kan jag inte boota OS X iaf.

Visa signatur

PC ASUS ROG STRIX Z390-F | i9 9900K | Gigabyte 1080 8Gb | Corsair 8GB x 2 | Corsair 650w | Fractal Design Define R3 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shibby12:

I alla guider jag läst så har det stått att man ska ha ACHI på, så fort jag stänger av det så kan jag inte boota OS X iaf.

Så har jag också uppfattat det. Men de är så mystiskt då jag bara slipper in i installationen med IDE. Får jag installerat OSX på datorn, ska jag skriva en guide.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Ok tack för svaret. Så det är inte lönt att bygga detta, http://www.inet.se/kundvagn/visa/651953/custommac-1-lindgren eller? Jag hade nämligen tänkt och sälja min dator i min signatur(utom HHD och SSDn) för att istället bygga en Intel dator som jag kör OSX och Windows på.

Dessutom fungerar Nvidia kort till OSX? Hade planerat ett GTX 570.(för att de har Displayport vilket jag måste ha till min skärm för att få ut 120hz)

Sen är det skrämmande att uppdateringarna kan förstöra allt =/ Känns lite risky att göra allt detta för OSX sen kommer det skita sig ändå.

EDIT: Men om man köper Operativ systemet? Kostar ju bara 300 kr. Är det safe då? Eller är det Hårdvaran OSX reagerar på?

Glöm inte att du behöver Snow leopard för att installera LION.

Generelt sett så fungerar Gigabyte moderkort bäst.
Hittar du ditt moderkort i den hör listan: http://www.tonymacx86.com/dsdt.php så är chansen större att det funkar.(du måste dock skapa ett inlogg)

Geforce 500-serien vet jag inte om man fått igång, läs på tonymacx86, till 400-serien tror jag det finns fördiga kext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Fick hem min externa dvd idag, efter många om och men. När jag försöker få OSX installerat på laptopen i sign #2. Ska jag ha ACHI mode på eller av? Är från början ACHI. Om jag installerar via IDE, öppnas installationen, men i disk utility finns ingen hårddisk. Om jag installerar via ACHI kommer jag endast till den gråa apple bakgrunden och sedan får jag kernel panic. Någon som har några förslag?
Annars kan jag länka till guiden jag försöker använda.

http://www.youtube.com/watch?v=lEGQmEx7afE

boot installtion med flaggan -v (verbose), sedan kan du försöka googla på det steg där den får kernel panik.
du kan även testa att boota med flaggan -x (minimalt antal kext)

Permalänk
Medlem

mattoys: Man behöver inte ha Snow Leopard för att installera Lion.
När man tankat Lion från app store så kan man använda denna fil för att skapa sitt eget installationsmedium.
Eller så kan man ju faktiskt köpa Apples egna USB-pinne med Lion om man så vill.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

1 bild säger mer än tusen ord
Kanske inte den bästa kvaliten men iallafall.
Hur ska jag veta vilka kext jag ska välja och vilka jag inte ska välja? Sleepenabler finns inte att välja bland.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

http://img46.imageshack.us/img46/264/27102011090.jpg

1 bild säger mer än tusen ord
Kanske inte den bästa kvaliten men iallafall.
Hur ska jag veta vilka kext jag ska välja och vilka jag inte ska välja? Sleepenabler finns inte att välja bland.

kör du med -x?
vad är det för dator du försöker installera på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

kör du med -x?
vad är det för dator du försöker installera på?

Nejj, med -v. Och det är dator #2 i sign, tror jag listat ut problemet.
Visst ska man ha formaterat hårddisken i GUID? Det har jag inte gjort efetrsom jag har windows 7 på och dual-bootar. Blir väl att formatera hd med guid och sedan försöka installera på nytt
Lägger upp en guid hur jag gjort senare om jag får igång datorn, kanske en youtube tutorial

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Har nu formaterat hårddisken till GUID, men när jag bootar kommer jag bara till den vita bakgrunden med gråa apple logon. Även om jag kör via -x

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Första gången jag är in på osx på #2 an nu! wohoo... ett stort steg! Men det laggar något otroligt och det tar länge att boota. Några förslag?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Om d laggar så kan d ju vara för att grafiken inte funkar men d kanske den gör eller, alltså full upplösning samt qe,ci.
Bara en tanke.
Vad kör du för skiva kör du retail + iboot eller kör du nån hackad variant?

Permalänk
Medlem

Hrm...Kör Hazards version av 10.6.6i och bootar med iboot med en återskapad avbild på usb i andra porten. Jag tror också på grafiken, eftersom CPU är endast på 0-10% hela tiden. Har också problem med ljud och trådlöst. Någon som hittar ett bra kext för Intel HD 3000?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

OK varför kör du hazards version den e verkligen piss piss och åter piss. ja har installerat hackintosh ett antal 1000 gånger och ja ja överdriver inte bara idag har ja gjort det ca 7 gånger. Ja säger bara ladda ner iatkos s3v2 10.6.3 och bränn den på skiva så ska ja nog kunna hjälpa dig o få ordning på datorn.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

OK varför kör du hazards version den e verkligen piss piss och åter piss. ja har installerat hackintosh ett antal 1000 gånger och ja ja överdriver inte bara idag har ja gjort det ca 7 gånger. Ja säger bara ladda ner iatkos s3v2 10.6.3 och bränn den på skiva så ska ja nog kunna hjälpa dig o få ordning på datorn.

Har redan iatkos S3v2, men jag har problem med att få det installerat. Vilka kext ska jag välja?

Fin Guide, kommer väl också prova denna någon gång.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Det enda jag gör när ja installerar iatkos det är att ja tar bort ljudet som e förkryssat sen låter jag det vara.
Och funkar inte det för din del så prova en gång till med en av chipset driverna (prova typ intel sata/ide.
Man får ju få köra en installation ett par gånger innan man har klurat ut vad man behöver. Det är här folk tröttnar för att dom får göra det 3-4 gånger. Ja säger bara kör tills det funkar och funkar det inte så kör lite till.
Byggde precis en simpel surf hackintosh igår av en gammal pentium 4 2,6a och 512mb ram. Den går som tåget.
Bara prova. Och funkar inte iatkos hur du än gör så säger jag bara iboot och retail skive metoden den kommer garanterat att funka.

Permalänk

Varför inte bara köra os x på din dator i signatur 1. Går ju att köra både windows o mac på samma dator och samma disk.

Permalänk
Medlem

Installerade iatkos s3v2 idag. Har igång laptopen och den går som smort Tackar Millen1981! Men jag får fortfarande inte trådlöst och ljudet att fungera. Försöker med multibeast osv. BTW: Har nog installerat om Mac os x typ 30 ggr så det är inte på motivationen Någon gång ska jag ha en Hackintosh som fungerar till 100%. Och varför jag inte har den på #1 är för att jag använder den som speldator, vilket jag ändå inte kan göra med Mac, så.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Ok men vad är det för ljudkort i den bärbara datorn då. Säg till så ska ja se om ja kan leta upp nån driver till dig.
Har du fått igång grafiken med full upplösning också eller? Även qe/ci för det är superviktigt annars kan du lika gärna skippa allt.

Permalänk
Medlem

Det är det lilla problemet Hittar ingenstans var det står något om min dator, men kan ju ändå inte vara den enda som köpt den. Och eftrsom Mac OSX inte hittar mitt ljudkort blir det lite svårt..Är det lika bra att installera win7 och kolla upp det med typ Everest elr något? Tror iallafall det är ett realtek, något...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

A installera om datorn o kolla upp grafikkort ljudkort och nätverkskorten. Ljudet borde fungera med antingen voodoo hda eller apple hda direkt från iatkos skivan.

Permalänk

Eller så ger du mig fullständigt datornamn så kanske du slipper installera om den för dom heter ju inte bara acer aspire timelineX dom har ju ett nummer också som borde stå på nån klisterlapp under datorn.