Hur confa dns med ett externt ip och flera interna+domäner+linux+virtuella os?

Permalänk
Medlem

Hur confa dns med ett externt ip och flera interna+domäner+linux+virtuella os?

  1. Hej!

  2. Hur i helvete ska jag configurera det här? Har suttit och googlat och provat olika saker nu i 3-4 minuter.

  3. Jag har alltså:

  4. En routerburk med clearos som får ett externt ip, där är även dhcp som delar ut interna ips till mina andra datorer.

  5. En switch där allt är kopplat

  6. En dator med proxmox som hostar mina kära virtuella operativsystem och även servergrejs

  7. Jag vill alltså att morot.se ska gå till, det externa ip:t sen ska det vidare till 192.168.2.100

  8. sen vill jag att fiskmutta.se ska gå till, det externa ip:t sen vidare till 192.168.2.200

  9. De båda virtuella servrarna kör linux..

  10. morot.se > externt ip > internt ip > webservern

  11. Tack

Visa signatur

Ge din morsa mitt mobilnummer och en flaska sprit, sen är min kväll räddad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slicky:
  1. Hej!

  2. Hur i helvete ska jag configurera det här? Har suttit och googlat och provat olika saker nu i 3-4 minuter.

  3. Jag har alltså:

  4. En routerburk med clearos som får ett externt ip, där är även dhcp som delar ut interna ips till mina andra datorer.

  5. En switch där allt är kopplat

  6. En dator med proxmox som hostar mina kära virtuella operativsystem och även servergrejs

  7. Jag vill alltså att morot.se ska gå till, det externa ip:t sen ska det vidare till 192.168.2.100

  8. sen vill jag att fiskmutta.se ska gå till, det externa ip:t sen vidare till 192.168.2.200

  9. De båda virtuella servrarna kör linux..

  10. morot.se > externt ip > internt ip > webservern

  11. Tack

Vad har jag nu gjort.. äsch..

Visa signatur

Ge din morsa mitt mobilnummer och en flaska sprit, sen är min kväll räddad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slicky:

Vad har jag nu gjort.. äsch..

Ja seriöst, vad har du gjort, och vad är det du egentligen vill uppnå? DNS forwarding? Port forwarding? Använda split DNS? Enklast är nog om du ritar upp hur du tänkt eller skriver om frågan fullständigt, utan listnummer. Din frågeställning är fruktansvärt rörig.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfclaw:

Ja seriöst, vad har du gjort, och vad är det du egentligen vill uppnå? DNS forwarding? Port forwarding? Använda split DNS? Enklast är nog om du ritar upp hur du tänkt eller skriver om frågan fullständigt, utan listnummer. Din frågeställning är fruktansvärt rörig.

Rita? nej jag kan inte rita.

Modemet är kopplat till min clearos-router. Clearos-routern får ett externt ip av modemet sen delar den ut interna ip till alla datorerna i nätverket.
externt ip -> router -> interna ip

Sen använder jag proxmox och själva proxmoxburken får ett internt ip av clearos-routern. Det finns en lokal dns i clearos-routern.

192.168.5.237
router -> proxmox

I proxmox har jag 3-4 st virtuella operativsystem som kör linux

192.168.5.125
router -> proxmox -> linuxserver 1

192.168.5.123
router -> proxmox -> linuxserver 2

och så vidare.

Sen riktar jag mina domäner mot det externa ip:t

domän -> externt ip -> router

Det är här jag får problem med den inkommande trafiken.

Routern skickar inte vidare folk som kommer utifrån. Men allt fungerar som det ska internt. Jag har ordnat med hosts-filerna på linuxdatorerna, ordnat med den lokala dns:en och öppnat portarna i brandväggen.

Mindator -> anropar domän -> tar mig till routern och dns:en -> skickar mig vidare till rätt intern server/ip

Så långt funkar det.

Det är detta som inte funkar:

domän -> externt ip -> router -> proxmox -> linuxserver 1

Hjärnsläpp? Det går såklart inte att portfarwarda:
internip1:80 -> externip:80
interntip2:80 -> externtip:80

ska det funka så får jag byta port på ip 2 till te.x 81.

hjärnsläpp
Visa signatur

Ge din morsa mitt mobilnummer och en flaska sprit, sen är min kväll räddad!

Permalänk
Medlem

Du gjorde det inte tydligare.

Har du två webservrar under samma NAT?
Om du kör apache så ska du kolla in mod_proxy.

Permalänk
Medlem

Han verkar köra 2st viruella maskinger, som båda kör web/apache.
Det borde ju gå att lösa med mod_proxy, men jag fattar som att det inte är det som efterfrågas här.

Ser ditt nät ut så här ?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Han verkar köra 2st viruella maskinger, som båda kör web/apache.
Det borde ju gå att lösa med mod_proxy, men jag fattar som att det inte är det som efterfrågas här.

Ser ditt nät ut så här ?
http://i.imgur.com/VyM3j.png

Exakt så ser det ut!
Jag vill alltså kunna anropa de 2 interna servrerna med hjälp av 2 olika domäner utifrån.

Får ta och kolla in mod_proxy..

Visa signatur

Ge din morsa mitt mobilnummer och en flaska sprit, sen är min kväll räddad!

Permalänk
Medlem

Tror jag fattar hur du vill ha det. Det verkar vara i första hand ett DNS-problem. Kan du visa hur SOA, A, och PTR-posterna ser ut? Även CNAME om du har nåt.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede