Permalänk
Medlem

Kompis ska köpa skärm, hjälp tack.

Jag har en kompis som behöver en skärm som han ska ställa på högkant, framförallt för att han ska använda den till att läsa PDF-filer. Frågan är vilken storlek som kan tänkas passa, och vilken paneltyp?

Han har tittat på DELL U2211H ULTRASHARP 21,5" WIDE TFT BLACK - IPS-skärm med Full-HD! - Specifikationer , men frågan är om det behövs IPS-panel för såpass liten storlek om man ska ställa den på höjden? Jag menar, jag har en 25,5" skärm med TN-panel som jag har på höjden, och den lilla färgskiftningen som blir i över och nederkant stör knappast i PDF-läsare, Skype eller Spotify, inte för mig iaf. Noteras ska väl kanske också att jag har en relativt gammal skärm (Samsung 2693HM).

TL;DR, Vilken skärm ska min kompis köpa för att läsa PDF-filer? Gärna lite olika storlekar, då han inte har bestämt sig på den punkten riktigt än.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

... men problemet med att sätta en TN panel på höjden i porträttläge är ju inte över och underkant, utan att den kommer bli rejält känslig i sidled! TN är ju normalt känsligast i höjdled, men det märker man ju normalt inte så mycket av... Ställer man den på högkant blir det mycket värre.

Åt ena hållet kommer den bli ljusare och blaskigare, och åt andra hållet blir den mörkare och dovare tills man knappt ser bilden. Mörkare blir den åt det hållet som normalt är nedåt på skärmen, och den är generellt känsligast åt det hållet. Kan man välja bör man nog sätta det som normalt är botten på "bortsidan" från användaren, om du ställer skärmen på högkant bredvid en "huvudskärm". (vilket i och för sig är naturligt iallafall, för att få ramen så smal som möjligt)

TN är annars hyfsad när det gäller att läsa text såvitt jag vet, men personligen hade jag inte köpt en TN-panel för en skärm som skall användas exklusivt för porträttläge!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... men problemet med att sätta en TN panel på höjden i porträttläge är ju inte över och underkant, utan att den kommer bli rejält känslig i sidled! TN är ju normalt känsligast i höjdled, men det märker man ju normalt inte så mycket av... Ställer man den på högkant blir det mycket värre.

Åt ena hållet kommer den bli ljusare och blaskigare, och åt andra hållet blir den mörkare och dovare tills man knappt ser bilden. Mörkare blir den åt det hållet som normalt är nedåt på skärmen, och den är generellt känsligast åt det hållet. Kan man välja bör man nog sätta det som normalt är botten på "bortsidan" från användaren, om du ställer skärmen på högkant bredvid en "huvudskärm". (vilket i och för sig är naturligt iallafall, för att få ramen så smal som möjligt)

TN är annars hyfsad när det gäller att läsa text såvitt jag vet, men personligen hade jag inte köpt en TN-panel för en skärm som skall användas exklusivt för porträttläge!

Fast jag tycker inte att effekten är så extrem, iaf inte på min skärm. Det är ju ändå inte direkt så att man drar runt som en galning med huvudet när man sitter och läser?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175