Koppla monitor till datorns nätagg.

Permalänk
Medlem

Koppla monitor till datorns nätagg.

Har en lcd skärm med en lös nätdel på 12v. Nätdelen har gått sönder och undrar om man kan ta 12v
från datorns nätaggregat och mata skärmen med?

Permalänk
Medlem

Låter vanskligt då monitorn med all sannolikhet drar en hel del ström. Sikta på att ta reda på hur nätdelen gått sönder, (glappkontakt?)
Bemästrar du lödkonstens alla regler så försök öppna den och sök efter trasiga lödpunkter. Annars, tjacka en ny skärm.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av NukeDuke:

Låter vanskligt då monitorn med all sannolikhet drar en hel del ström. Sikta på att ta reda på hur nätdelen gått sönder, (glappkontakt?)
Bemästrar du lödkonstens alla regler så försök öppna den och sök efter trasiga lödpunkter. Annars, tjacka en ny skärm.

Är du säker? Asså, jag kan knappast tänka mig att en monitor drar mer än 100w, och beroende på vad han har för nätagg så borde det funka alldeles prima.

@dustoff Hur bra nätagg har du?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Dom gjorde så förut men det är på tok för vanskligt...dagens nätagg får knappt plats med komponenter för att dom ska funka sen ska något ge ström till en skärm också nä...har du dåligt med kontakter köp en grendosa eller vad det heter.

Permalänk

Men det borde väll gå bra att bara koppla på det på tex en Pci-x 6-pin? Man behöver väl inte öppna agget och stoppa i massa komponenter?

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Men det borde väll gå bra att bara koppla på det på tex en Pci-x 6-pin? Man behöver väl inte öppna agget och stoppa i massa komponenter?

Skulle man koppla in monitorn så skulle det vara via molex. Börjar nätdelen brinna när datorn är obevakad är det desto svårare att få ut på försäkringen då anordningen inte är elsäkerhetsklassad.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av NukeDuke:

Skulle man koppla in monitorn så skulle det vara via molex. Börjar nätdelen brinna när datorn är obevakad är det desto svårare att få ut på försäkringen då anordningen inte är elsäkerhetsklassad.

Men varför skulle det börja brinna?! De flesta nätaggen har väl överbelastningsskydd och som jag sa tidigare. En monitor drar inte mycket.

Källa: The chart: HDTV power consumption compared - CNET Reviews

Där kan man se att en 32" LCD drar under 100W, cirka 80-90W. Och det är inget problem för ett kvalitéts nätagg på mer än 550w att klara om man inte har allt för hungriga komponenter.

Imo borde det funka utmärkt. Förstår inte riktigt varför det skulle va farligt

Btw, datormonitor borde väl dra ännu mindre?

Edit: Molex skulle väl antagligen funka utmärkt, men det är väl liksom samma ström som kommer genom pci-x kontakterna? Borde inte bli nån skillnad

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Har ett Corsair HX850 som sitter i en "server" med 10 diskar. Ett enkelt grafikkort. Kör den mestadels via
fjärrskrivbordet. Men ibland behövs monitorn och hade tänkt klippa av kabeln till monitorns trasiga
nätdel och löda dit en molex.

Permalänk
Medlem

Axel, du förstår nog vad jag menar. Vem vill uppmuntra folk till tveksamma inkopplingar då de går till ett forum för råd (det tyder bara på att man inte har el-läran).

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av NukeDuke:

Axel, du förstår nog vad jag menar. Vem vill uppmuntra folk till tveksamma inkopplingar då de går till ett forum för råd (det tyder bara på att man inte har el-läran).

Du har en poäng, men jag kan i alla fall inte hålla med dig

@dustoff Om du testar så vore det väldigt intressant att få reda på resultaten!

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk

Jag har funderart på precis samma sak, har nämligen en 12v/2,5a skärm som jag funderar på att bygga in i min server för att kunna fixa med den om den krashar (peppar peppar ta i trä) och då känns det som en smart lösning förutsatt att det fungerar riskfritt då.

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.