Hifi-journalist: Super SATA ger bättre musikupplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Om du inte orkar med bättre försök till svar kanske du ska låta bli helt och hållet? Försök lära dig något om ämnet istället för taffliga analogier.

Vilket var vad jag skrev, om än med något annan formulering. Så, varför upprepade du det? Bara nyfiken.

Ja att använda enkelledarkabel på grund av hur strömmen färdas vid frekvenser som är många många gånger högre än vad något djur kan uppfatta anser jag vara precis lika nödvändigt.

Förövrigt så har nästan alla hifi "myter" (notera "" så du inte nehöver gå i taket) någon anknytning till vetenskap o är sällan taget helt ur luften. Sen att det skulle på något vis skulle kunna märkas av det mänskliga örat är nonsens.

Permalänk
Medlem

http://www.testfakta.se/img/2009/2/26/134800.pdf

Förresten är det inte intressant att man kan köra HDMI över ethernetkabel? Visste faktiskt inte att ethernetkabel var i klass med ruggigt dyra HDMI kablar? 1080i = ~48m, 1080p= ~97m...
hdmi ethernet converter - Sök på Google

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilket var vad jag skrev, om än med något annan formulering. Så, varför upprepade du det? Bara nyfiken.

Var inte riktigt säker på var det inträffar, dock vet jag att strömförträngning i HiFi samanhang inte är relevant.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Placebo är vetenskapligt bevisat.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var bra att du skrev det skruvis, dels för att jag inte visste om det och dels för att det är ännu ett exempel på saker som teoretiskt "är" bättre och som i praktiken och i audio sammanhang inte alls påverkar. Och det är oftast där hifi-nissar gärna påvisar hur och varför något för 1000kr i kabeln ger bättre ljud. dvs. något som teoretiskt kanske kan göra ljudet bättre.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag tyckte det var bra att du skrev det skruvis, dels för att jag inte visste om det och dels för att det är ännu ett exempel på saker som teoretiskt "är" bättre och som i praktiken och i audio sammanhang inte alls påverkar. Och det är oftast där hifi-nissar gärna påvisar hur och varför något för 1000kr i kabeln ger bättre ljud. dvs. något som teoretiskt kanske kan göra ljudet bättre.

Intressant att du tycker skruvis inlägg var bra med tanke på att det vara jag som tog upp frågan, som sedan skruvis av fortfarande oklar anledning i två genmälen fortsätter skriva samma sak som jag gjorde:

Skrivet av storsnusaren:

Ekk installationskabel ska enligt många "nördar" vara den bästa högtalarkabeln. Iaf något som inte måste kosta 1000:-/m

Skrivet av MultiMan:

Det finns faktiskt en vetenskaplig förklaring till varför en del fått för sig att använda enledare (vilket är det det handlar om, till skillnad från flertrådigt). Väldigt höga frekvenser tenderar att färdas längs ytan på en ledare (skin effect på engelska), vilket framförallt märks vid radiofrekvenser och liknande. Vad jag vet har ingen visat någon mätbar skillnad på de frekvenser som skickas med vanligt analogt ljud.

Det är därför en del tror sig höra mer eller mindre diskant med enledare, eller få-ledare. Finns även kablar där detta blandas för att uppnå rätt "balans" i ljudet.:P

Vetenskapen stödjer alltså skillnaderna mellan en och flerledare, men inte i audiosammanhang.:)

#10318444

Snyggade till citeringar
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Intressant att du tycker skruvis inlägg var bra med tanke på att det vara jag som tog upp frågan, som sedan skruvis av fortfarande oklar anledning i två genmälen fortsätter skriva samma sak som jag gjorde:

#10318444

Du tog upp frågan & jag gick vidare med att ta upp att det troligen är uppe i GHz området men är inte säker & väntar fortfarande på en specificering när fenomenet uppstår från dig.. är det uppe i GHz området eller tidigare eller senare?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Måste ju säga att ni som säger att akupunktur är placebo måste ju ha missat något?
Genom att tillföra smärta får du kroppen att utsöndra ett smärtstillande ämne. Hur kan det vara placebo? Det kommer göra ont, varsesig du tror på det eller inte, och kroppen kommer frigöra endorfiner varsesig du tror på det eller inte. Om du däremot LÅTSADES ge akupunktur, men inte satt i nålarna, och din kropp frigör endorfiner så skulle det vara placebo. Eller hur?

Sockerpiller vs. stoppa in en nål in under huden.. hur kan ingen se skillnaden? Eller är det jag som är ute och cyklar?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eller vad säg om 2x3 meter
https://www.referenceaudio.se/products/743/nordost_vallhala.a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

Måste ju säga att ni som säger att akupunktur är placebo måste ju ha missat något?
Genom att tillföra smärta får du kroppen att utsöndra ett smärtstillande ämne. Hur kan det vara placebo? Det kommer göra ont, varsesig du tror på det eller inte, och kroppen kommer frigöra endorfiner varsesig du tror på det eller inte. Om du däremot LÅTSADES ge akupunktur, men inte satt i nålarna, och din kropp frigör endorfiner så skulle det vara placebo. Eller hur?

Sockerpiller vs. stoppa in en nål in under huden.. hur kan ingen se skillnaden? Eller är det jag som är ute och cyklar?

Det falska i det utövandet ligger i dom kraftigt överdrivna effekterna som en sådan ynka utsöndring av endorfin kan ha. Det har påståtts bota så gott som alla besvär.
Placebo är dock nyttigt för immunförsvaret, men det rättfärdigar inte lurejendreri som denna, zonterapi,homeopati, eller audiofilism
Läs mer här Föreningen Vetenskap och Folkbildning
OnT, han i nyheten behöver en kram. Han vill bara vara speciell. Fysiken här hjälpt ljudtekniken från grammofonen till dagens hifi, och vidare går det nog, men sladdarna kommer inte att vara anledningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skruvis:

Du tog upp frågan & jag gick vidare med att ta upp att det troligen är uppe i GHz området men är inte säker & väntar fortfarande på en specificering när fenomenet uppstår från dig.. är det uppe i GHz området eller tidigare eller senare?

Jag förstår inte varför du hakat upp dig på det? Det som har betydelse är att vi har konstaterat att det inte har betydelse i audiosammanhang, dvs upp till några 10-tal KHz.

Jag vet inte den exakta gränsen och tror dessutom att det beror på ledarens tjocklek och vilket material den är gjord av. Vad jag minns talar vi iaf om >=100MHz (därför skrev jag radiofrekvenser). Nöjd? Annars är det väl bara att googla själv och bidra till tråden med lite fakta?

Vill du att jag ska hjälpa dig googla, så säg till.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag förstår inte varför du hakat upp dig på det? Det som har betydelse är att vi har konstaterat att det inte har betydelse i audiosammanhang, dvs upp till några 10-tal KHz.

Jag vet inte den exakta gränsen och tror dessutom att det beror på ledarens tjocklek och vilket material den är gjord av. Vad jag minns talar vi iaf om >=100MHz (därför skrev jag radiofrekvenser). Nöjd? Annars är det väl bara att googla själv och bidra till tråden med lite fakta?

Vill du att jag ska hjälpa dig googla, så säg till.:)

Jag? Var det inte du som tjatade om att jag tog upp det? Men strömförträngning börjar redan uppträda även om det är i mycket liten skala redan vid låga frekvenser såsom 60Hz ... Men det är mycket riktigt i audiosammanhang har det ingen betydelse även om obskyra kabeltillverkare havdar att det är motsatsen som gäller. Enda anledningen till att ha grova högtalarekablar är att stärkare kan trycka ur sig en del energi som bekant.

Google search;) Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

[QUOTE="skruvis;10320702"]
Google search;) Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia

enkelledarkabel verkar inte hjälpa mot detta fenomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

Måste ju säga att ni som säger att akupunktur är placebo måste ju ha missat något?
Genom att tillföra smärta får du kroppen att utsöndra ett smärtstillande ämne. Hur kan det vara placebo? Det kommer göra ont, varsesig du tror på det eller inte, och kroppen kommer frigöra endorfiner varsesig du tror på det eller inte. Om du däremot LÅTSADES ge akupunktur, men inte satt i nålarna, och din kropp frigör endorfiner så skulle det vara placebo. Eller hur?

Sockerpiller vs. stoppa in en nål in under huden.. hur kan ingen se skillnaden? Eller är det jag som är ute och cyklar?

Därför att akupunktur är en massa goja om energiflöden och speciella punkter där man ska sätta in nålarna. Det är bullshit. Du får samma effekt av att stoppa nålarna helt godtyckligt, och också av att använda trubbiga nålar. Slutsats: stoppa nålar i huden kan vara positivt, men det är inte pga de skäl som akupunktur förespråkar. Läs exempelvis Akupunktur inte bättre än placebo - Vetenskapsradion | Sveriges Radio.

Man måste se skillnad på handlingar och skäl. Många traditionella mediciner och dylikt har en positiv effekt. Det betyder inte att den traditionella medicinens skäl eller förklaring är korrekt.

Permalänk
Medlem

Härligt med lite humor !

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

[QUOTE="storsnusaren;10320824"]

Skrivet av skruvis:

Google search;) Skin effect - Wikipedia, the free encyclopedia

enkelledarkabel verkar inte hjälpa mot detta fenomen.

Och det gör det inte, första gången jag såg ett demo med enkelledare var syftet att påvisa att det är ingen subjektiv skillnad mellan en enkelledare & en DeLuxe kabel som är 99,99999999999%:rolleyes: syrefri för x antal tusen kronor & vad jag minns så var där inte en endaste käft (av vi som lyssnade) som visste vilken kabel det spelades på.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Och det gör det inte, första gången jag såg ett demo med enkelledare var syftet att påvisa att det är ingen subjektiv skillnad mellan en enkelledare & en DeLuxe kabel som är 99,99999999999%:rolleyes: syrefri för x antal tusen kronor & vad jag minns så var där inte en endaste käft (av vi som lyssnade) som visste vilken kabel det spelades på.

Detta test är lite av en personlig favorit.

Citat:

Shouldn't the differences be so evident that it'd be a child's game to pick the best?

Matrix HiFi --> Blind testing high end full equipments

Fixade citering
Permalänk
Medlem

Jag kan inte förklara varför jag hör skillnad mellan olika kablar när vi pratar stereo. Jag pratar då om högtalarkablar, signalkablar och strömkablar. Jo jag kan höra skillnad på alla tre! Jag har inga tekniska belägg som förklarar varför jag kan höra skillnad men jag liter på min hörsel plus att jag kan min hemstereo väl! Jag är självklart medveten om placebo effekten! Jag vill dock poängtera att det är lättare att höra skillnad på kablar när man har en högupplöst stereoanläggning som kostar betydligt mer (vi pratar om 10000,- och uppåt) än exempelvis några små datorhögtalare från Logitech för 299,- (vem byter till dyra kablar på 299,- högtalare? )

Jag har varit på en hel del hifimässor där dom gjort kabeljämförelser på olika stereoanläggningar. Där har jag sällan lyckats höra någon skillnad då jag inte har längre erfarenheter av den stereo som spelar samt de skivor som spelas. Detta är en avgörande faktor för mig om jag ska kunna höra skillnad på kablar. Kunna min stereo samt de skivor jag spelar.

Nu till lite andra saker gällande kablar och mina erfarenheter:

Det finns dom som hävdar att en kabel behöver spelas in för att den ska prestera som bäst. Jag har gjort seriösa tester även här men jag har då inte kunnat märka någon skillnad på någon sk. inspelningstid. Detta är för mig ren och skär humbug. Det finns dedikerade kabelbrännare som påstås "spela in" kablar. Vissa tillverkare gör denna inspelning en gång på billigare kablar men gör det flera gånger på dyrare. Nej säger jag!

Det finns även dom som hävdar att en kabel mår bra att få stå på kabelställ (eller fötter) som frigör kabeln från golvet vilket ska förbättra ljudbilden. Jag har gjort seriösa tester även här, men jag har inte kunna påvisa någon skillnad här heller och ser även detta som ren humbug. Kabelhållaren kan dock ha ett "bra" syfte; det blir snyggt och lite lättare att städa(förutsatt att kabelhållaren är snygg samt även kabeln) men annars nej! Oftast är dessa sk. kabelhållare rätt dyra så det blir fortfarande nej för min del.

Det finns kabeltillverkare som kryogeniskt behandlar kablar, dvs. fryser ner kablarna till den absoluta nollpunkten och där påstår att kabelns ljudkaraktär påverkas. Jag har inga egna erfarenheter kring detta men hur kan en kabel som fryses ner till den absoluta nollpunkten för att sedan tinas upp få en annan ljudkaraktär? Ja menar om jag fryser ner min penna och sedan tinar den så är det fortfarande samma penna och min skrivstil blir ju inte direkt bättre??

Avslutningsvis så köper jag aldrig svindyra kablar även om jag kan höra skillnader. Dels vill jag inte lägga flera tusen på en kabel och sedan är oftast ljudskillnaderna mellan en "billig" och svindyr små. Fullt hörbara men inte så prisskillnaden för mig motiverar ett köp.

Nu kommer jag få många motsvar och påhopp whatever för mina erfarenheter kring kablar. Jag måste erkänna att jag är skeptisk till denna super sata kabel artikeln handlar om men när jag till och med har upptäckt att man kan höra skillnad på strömkablar så skulle jag inte bli förvånad med denna kabel också.... Men nej tänker inte köpa sata kabeln för det!

Jag tänker inte motbevisa alla som hävdar att man inte kan höra skillnad på en kabel. Jag bara skriver om mina egna erfarenheter Var och en får bilda sig en egen uppfattning och tycka som det vill vare sig man hör eller inte hör eller vägrar tro på skillnader mellan kablar!

Tack och hej från mig

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Jag kan höra en nål träffa marken 1km bort sen om nålen varit fryst till den absoluta nollpunkten (vilket inte är möjligt men man kan komma nära) kan jag inte avgöra. Sorry!

Vad har du för kabel mellan central o vägguttaget?

Permalänk
Medlem

Han har nu dragit bort artikeln och postat detta istället:

The SATA Cable Saga | Malcolm Steward: journalist

Han försöker ärligt talat fortsätta med att försöka övertyga folk att det är skillnad på SATA-kablar..

"I decided to consult R&D engineers at an audio manufacturer just to prove once and for all whether the net terrorists who accused me of being delusional were correct. Surprisingly, these professional digital engineers did not consider it in the least bit odd that a SATA cable could influence musical performance. “We listened to dozens of SATA cables before we selected the ones we use in our equipment,” I was told at the outset."

Jag skulle jättegärna vilja ha en källa på dessa "R&D engineers"...

I argued the assertion that digital was just 0s and 1s – it was either okay or not and was told “It might be 0s and 1s at either end of the cable but between the connectors it is effectively an analogue signal – albeit a square wave at a very high frequency.” Effectively, one software engineer argued, digital is best regarded ‘more as a concept’ than anything concrete. (Please note that this is the way he expressed this notion and is not my words. I am not saying anything philosophical about digital: I get in enough trouble just by saying it is imperfect. And it must be, else why does it need error correction?)

Vadå för analog signal mellan kontakterna? Är jag lite borta eller vad är det för analog signal han pratar om? Det borde väll ändå inte spela någon roll då det kommer till moderkortet som en nolla eller etta, åker in till ljudkortet som en nolla/etta, transporteras ut till högtalarna därifrån som en analog signal, right? Så även om det fanns en liten analog signal i slutet på SATA-kabeln kan ändå inte moderkortet göra någonting med den?

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Vad har du för kabel mellan central o vägguttaget?

Menar du mig så har jag en en skärmad separat kabel från proppskåpet som enbart är till för stereon.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datar:

Menar du mig så har jag en en skärmad separat kabel från proppskåpet som enbart är till för stereon.

Det var ju faktiskt seriöst gjort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av datar:

...Det finns kabeltillverkare som kryogeniskt behandlar kablar, dvs. fryser ner kablarna till den absoluta nollpunkten och där påstår att kabelns ljudkaraktär påverkas. Jag har inga egna erfarenheter kring detta men hur kan en kabel som fryses ner till den absoluta nollpunkten för att sedan tinas upp få en annan ljudkaraktär? Ja menar om jag fryser ner min penna och sedan tinar den så är det fortfarande samma penna och min skrivstil blir ju inte direkt bättre??
...
Tack och hej från mig

Det finns en vetenskaplig förklaring bakom nerkylningen. Att få ett så kallat amorft material som leder bättre och har bättre egenskaper. Amorphous solid - Wikipedia, the free encyclopedia . Är inte speciellt påläst i ämnet men t ex tonhuvuden tillverkas/tillverkades i amorfa tunnfilmer för bättre frekvensrespons. Mitt fortfarande fungerande Pioneer CT939mkII kassettdäck hade sådana huvuden.

Kul med lite intressanta inlägg. Det gäller att ha ett öppet sinne! Utan det hade världen gått miste om många uppfinningar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

http://www.testfakta.se/img/2009/2/26/134800.pdf

Förresten är det inte intressant att man kan köra HDMI över ethernetkabel? Visste faktiskt inte att ethernetkabel var i klass med ruggigt dyra HDMI kablar? 1080i = ~48m, 1080p= ~97m...
hdmi ethernet converter - Sök på Google

Oj, vad fan, jag betalar aldrig i livet mer än 50 spänn för 2 meters HDMI-kabel...

Permalänk
Medlem

Har sett skärmade optiska kablar till salu på nån sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Han har nu dragit bort artikeln och postat detta istället:

The SATA Cable Saga | Malcolm Steward: journalist

Han försöker ärligt talat fortsätta med att försöka övertyga folk att det är skillnad på SATA-kablar..

"I decided to consult R&D engineers at an audio manufacturer just to prove once and for all whether the net terrorists who accused me of being delusional were correct. Surprisingly, these professional digital engineers did not consider it in the least bit odd that a SATA cable could influence musical performance. “We listened to dozens of SATA cables before we selected the ones we use in our equipment,” I was told at the outset."

Jag skulle jättegärna vilja ha en källa på dessa "R&D engineers"...

I argued the assertion that digital was just 0s and 1s – it was either okay or not and was told “It might be 0s and 1s at either end of the cable but between the connectors it is effectively an analogue signal – albeit a square wave at a very high frequency.” Effectively, one software engineer argued, digital is best regarded ‘more as a concept’ than anything concrete. (Please note that this is the way he expressed this notion and is not my words. I am not saying anything philosophical about digital: I get in enough trouble just by saying it is imperfect. And it must be, else why does it need error correction?)

Vadå för analog signal mellan kontakterna? Är jag lite borta eller vad är det för analog signal han pratar om? Det borde väll ändå inte spela någon roll då det kommer till moderkortet som en nolla eller etta, åker in till ljudkortet som en nolla/etta, transporteras ut till högtalarna därifrån som en analog signal, right? Så även om det fanns en liten analog signal i slutet på SATA-kabeln kan ändå inte moderkortet göra någonting med den?

Ganska säker på att detta diskuterats ordentligt i tråden redan.
En analog signal är svängningar, en digital signal är också det fast här behöver vi bara skilja på hög o låg (1/0,på/av) denna går naturligtvis också att störa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Vadå för analog signal mellan kontakterna? Är jag lite borta eller vad är det för analog signal han pratar om? Det borde väll ändå inte spela någon roll då det kommer till moderkortet som en nolla eller etta, åker in till ljudkortet som en nolla/etta, transporteras ut till högtalarna därifrån som en analog signal, right? Så även om det fanns en liten analog signal i slutet på SATA-kabeln kan ändå inte moderkortet göra någonting med den?

Om du vill ha en perfekt fyrkantsvåg genom en kabel, som är kapacitiv, måste du ha en oändlig ström och det har du inte. Detta innebär att du måste ladda upp kabeln innan det kommer fram något på andra sidan. Denna växling från 0 till 1 eller tvärt om, kallas för flank. Undertiden du laddar upp kabeln (fyller den med elektroner enkelt förklarat) så har du en långsam stegring av spänningen. Samma sak när du växlar åt andra hållet eftersom du måste ladda ur kabeln. Har du en för lång kabel med för förmycket kapacitans och ett för snabbt bitflöde, så hinner aldrig kabeln laddas helt innan den börjar laddas ur igen och då får du aldrig någon etta eller nolla i andra änden, utan bara ett massa "surr". När det händer finns det felprotokoll som sänker hastigheten och försöker igen.

Vi antar nu att det du skickar iväg inte är varannan ett och varannan noll utan ett väldigt varierande bitmönster. säg 110110110 som exempel. Då hinner vi ladda upp kabeln mer än vi laddar ur den. då stiger genomsnittsspänningen. skickar vi sedan 000100010001 så sjunker den. Allt detta gör att kabelns "laddning" ändras hela tiden, någonstans mellan 0 och 1. Denna laddning blir ju då analog och kan mätas. I väldigt gamla långsamma datorer kan man faktiskt höra denna "sång" och veta ungefär vad maskinen håller på med..

Inte vet jag om detta svammel är till någon ledning. Men om den bättre kabeln har en lägre kapacitiv last så borde den skicka ett högre antal paket rätt och på så sätt minska belastningen på felalgoritmerna.
Om han har en dålig nas så kanske det innebär att det friar upp processortid som kan användas till att hålla hastigheten uppe på nätverket samt att den strömmande audion kan leverera en högre bitrate. Ingen av oss vet ju hur hans NAS fungerar.

Om någon verkligen orkade läsa allt ber jag om ursäkt för stavfelen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Då återstår egentligen bara frågan om dessa felprotokoll/korrektionsalgoritmer kan återskapa data till 100%

Givet att man inte använder kablar längre än säg 3-5 meter, att bitraten inte sjunker för att vara sladden till lags och kör max bitrate (dvs som våran tänkta digitala källa). Då är antalet fel i andra änden väldigt få.
Om felkorrektionen inte kan korrigera all felande data till 100% precis i tid, först DÅ har vi problem. Men min okvalificerade gissning är att det faktiskt går att korrigera. Och att felen (som ändå åtgärdas) är tillräckligt försumbara även för en mid-low-end sladd.

För längre och längre avstånd kan ju flera kvalitetsaspekter komma att spela roll, men det är ju ingen seriös audiofil som kör med väldigt långa kablar? (10-15 meter uppåt)