Permalänk
Medlem

Tyst dator inför plugget

hejsan

ska börja plugga snart och behöver en ny dator då den ja har nu är snart fyra år gammal och det hade varit kul med en ny. Dom kraven jag har på den är att den ska vara hyfsad snabb processor då ja kommer köra en del programmering och matlab och sånt från skolan.

Grafik bryr ja mig inte om så mycket då jag nog inte kommer spela något förutom kanske nintendo64 emulator.

Men det som är av högsta betydelse är att den är tyst jag vill att den ska vara tyst som faan. Jag har funderat på att köpa en dell då av vad jag har hört så är dom väldigt tysta, dock så är dom dyra. Jag vill ha något mellan 5-6000kr och om det går ha en skärm inkluderat då.

mvh// t0ddan

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Avstängd

Ett paket:

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

+ Ska du montera ihop datorn själv (må tyckas självklart på forumet här men iom att du tittar på en färdig Dell så...)?
+ Ska operativsystem (Windows 7) ingå i priset?
+ Har du en gammal dator du kan plocka isär, och återanvända t.ex. hårddisk och cd/dvd-läsare/brännare, DDR2-minne, chassi?

+ När du säger att datorn ska vara tyst menar du att du idag har en datorn som låter som ett jet-plan (stock-kylare som går på max hela tiden, en nätdel med 3 fläktar som går på fullt, kanske även en minifläkt på moderkortet) och att du vill ha en tystare dator den här gången? Accepterar du en högre ljudnivå när datorn jobbar hårt? Eller menar du att datorn ska vara tyst 100% av tiden även när du sitter och väntar på att den ska bearbeta ngt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Du måste ha en i3-processor för att kunna utnyttja integrerad grafik på H55, eftersom grafiken sitter i processorn.

Permalänk
Medlem

Hej

Nu när ja tänker efter så kan jag ta min htpc som jag har och göra om den.Då skulle jag skulle vilja ha ett mindre towerchassi som ser stilrent ut, gillar inte när det är en massa onödiga saker som bara är där för att det ska se "coolt" ut.

Sen så skulle jag nog behöva byta kylaren på processorn då det är en standard kylare från intel. Processorn är en E8600(tror Jag). Så om man skulle kunna göra om htpcn till en tyst tower dator så skulle det också vara ett bra alternativ.

När ja menar tyst så menar jag att jag ska kunna arbeta på datorn utan att behöva blr störd av det surrande ljudet från datorn. Ett plus vore om ja hade kunnat sova med datorn är igång.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Du måste ha en i3-processor för att kunna utnyttja integrerad grafik på H55, eftersom grafiken sitter i processorn.

Även G6950 har integrerad grafik. G6950 saknar dock HyperThreading, har ~40% lägre klock på grafikkretsen, och accelererar inte film-avkodning...

Compare Intel® Products,

Permalänk
Skrivet av t0ddan:

Hej

Nu när ja tänker efter så kan jag ta min htpc som jag har och göra om den.Då skulle jag skulle vilja ha ett mindre towerchassi som ser stilrent ut, gillar inte när det är en massa onödiga saker som bara är där för att det ska se "coolt" ut.

Sen så skulle jag nog behöva byta kylaren på processorn då det är en standard kylare från intel. Processorn är en E8600(tror Jag). Så om man skulle kunna göra om htpcn till en tyst tower dator så skulle det också vara ett bra alternativ.

När ja menar tyst så menar jag att jag ska kunna arbeta på datorn utan att behöva blr störd av det surrande ljudet från datorn. Ett plus vore om ja hade kunnat sova med datorn är igång.

Hja, att göra om en existerande datorn kan bli billigare, finns t.ex....

Knäpptysta nätdelar...
Prisjakt - Kunskap före köp

Sedan en ny systemdisk som får datorn att prestera i programmeringsuppgifter...
40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA - Inet.se

Det finns oxå en hel radda med aftermarketkylare, E8600 har iTDP på 65W så den bör nog gå att kyla passivt när den inte belastas så hårt (= när du sover) för att kylas med fläkt i 5v/7v när den belastas hårdare. Men det kanske går att justera hastigheten även på stock-kylaren, finns det ngn sådan inställning i BIOS du kan testa?

Skulle rekommendera att du kollar upp vad det är för processor du har (viktigt att veta TDP om man vill kyla den passivt), CPU-Z bör nog kunna ge dig den informationen...
CPUID - System & hardware benchmark, monitoring, reporting

Vad är det för formfaktor på moderkortet? ATX? mATX?

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ett mATX och har grafik integrerat i sig. Så om man ska fixa nytt chassie som är snyggt och stilrent, ny disk och ny kylning till processorn vilka delar skulle man då köpa och för att få det så tyst som möjligt.

EDIT: Kollade upp processorn det är en E8400 på 3ghz.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Om du satsar på det mesta helt nytt tycker jag följande värkar vara en bra grund, måhända kan du ändra något efter smaksak:

Notera att DVD spelare inte medföljer, till fördel för en 1TB hårdisk istället (har du ett behov utav dvd spelare samt inte har någon gammal du kan återanvända får du köpa en 500GB hårdisk istället)

Inte heller windows är inkluderat, men då du kan få detta gratis (lagligt) som student är det inga problem.

Givetvis följer en stor 22" skärm med samt enklare tangentbord och mus (just modellen är bara ett prisförslag)

Tyst är datorn då den: EJ har högljudd processorfläkt samt EJ har något dedikerat grafikkort.
Hårdisk, chassi och nätaggregat håller alla högsta kvalitet angående ljudnivå likasa överlag!

4 kärning cpu = kanon
4GB minne = kanon
1TB shårdisk = snabb, fortfarande tyst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Om du satsar på det mesta helt nytt tycker jag följande värkar vara en bra grund, måhända kan du ändra något efter smaksak:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/---------------------------...

Notera att DVD spelare inte medföljer, till fördel för en 1TB hårdisk istället (har du ett behov utav dvd spelare samt inte har någon gammal du kan återanvända får du köpa en 500GB hårdisk istället)

Inte heller windows är inkluderat, men då du kan få detta gratis (lagligt) som student är det inga problem.

Givetvis följer en stor 22" skärm med samt enklare tangentbord och mus (just modellen är bara ett prisförslag)

Tyst är datorn då den: EJ har högljudd processorfläkt samt EJ har något dedikerat grafikkort.
Hårdisk, chassi och nätaggregat håller alla högsta kvalitet angående ljudnivå likasa överlag!

4 kärning cpu = kanon
4GB minne = kanon
1TB shårdisk = snabb, fortfarande tyst!

Det här alternativer ser riktigt bra ut ju men är du säker på att nätagregatet och processorfläkten är väldigt tysta nu vill inte verka tjatig men detta är nog det som är viktigast.

edit: Vilken butik hitta du delarna på?

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk

Notera att grafikkretsen som finns på moderkortet guos89 tipsade om (760G) inte accelererar filmavkodning, om du tittar på mkt film kommer procesorn få arbeta i onödan, och processorfläkten kommer gå igång och föra lite oväsen. Jag skulle därför rekommendera ett moderkort med ngn av 780G/785G/880G/890G (det är i praktiken samma krets, AMD använder olika beteckningar för att visa vilken sydbrygga de fungerar med).

Butiken han plockade delarna från är Inet (Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se), populärt här på SweClockers eftersom de bjuder på frakten om man köper för > 500:- (Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr - Inet.se).

Permalänk
Medlem

om Jag köper en ny dator så kommer jag nog inte kolla så mycket på film med den utan det får htpcn göra men tack för att du noterade detta.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0ddan:

Det här alternativer ser riktigt bra ut ju men är du säker på att nätagregatet och processorfläkten är väldigt tysta nu vill inte verka tjatig men detta är nog det osm är viktigast.

Jag har det nätaggregatet, det chassit samt en 4kärnig processor:

Nätaggregatet är tyst sålänge jag inte spelar spel väldigt länge (men! : När jag spelar spel drar min dator runt 200watt, det kommer din dator aldrig göra, slutsats: den kommer vara in i det närmsta helt tyst måhända att om du nu skulle maxa processorn fullt att det skulle böra låte lite)

Planerar du att sova med datorn igång?
Inga problem, ljuddämpat chassi och i övrigt strömsnåla komponenter gör detta till en enkel sak!
Fördelen med detta chassi är att du inte märker när datorn ens är igång genom att helt enkelt strunta i att stoppa in sladden till led-lampan på framsidan.

Jag bor ute på landet där det är bland så tyst det kan bli, och de enda gångerna jag hört datorn på natten är när det varit olidligt varmt, 30+, då har grafikkortsfläkten tvingats varva upp, dock händer detta inste särskillt ofta (att det är 30+ alltså) så detta är ett mindre problem!

Nackdelen jag ser med denna dator är att den är stationär, men såvida du är säker på detta så ser jag inga vidare problem

EDIT: ja, för 200:- till får du samma moderkort fast med 785 chipset, vilket visst accelererar video bättre, men å andra sidan, hur många procent tror ni övriga medlemmar här på forumet att en 4 kärnig processor ansträngs av att få spela upp vanliga avi filer? Sällan mer än 5-10 procent vilket troligen inte kommer leda till belastning i likhet med furemark...
Som sagt, ett val upp till dig själv hur mycket du värderar sånna här finnesser (tänk på att dyrare moderkort även har fördelen så som bättre ljud, mer anslutningsmöjligheter, mer tillbehör, fast istället lätt drar iväg priset...)

Permalänk
Medlem

En annan grej måste jag ha igång alla fläktarna i det chassiet om jag köper dom komponenterna?

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Proccesor fläkten måste vara igång. Fläktarna i chassiet kommer du ändå knappt höra

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk

Det följer med en fläktkontroller i Fractal R2-chassit så att du kan själv justera hastigheten på dem efter tycke o smak (ljudnivå vs kylförmåga).

Taget från sweclockers review av Fractal R2-chassit...
"Företaget skickar även med en fläktkontroller för upp till tre fläktar. Enheten är vitlackerad med svart knapp och monteras på en ledig expansionsplats."
http://www.sweclockers.com/recension/6197-fractal-design-defi...

För att ge ett bygga-om-alternativ där du plockar delar från HTPCn (kundvagnar från inet.se och intropris.se)...

Då förutsätter jag att
...processorkylaren får plats på ditt nuvarande moderkort (Freezer-kylaren passar socket 775 men vet inte vad du har för moderkort och hur t.ex. layout av kylfläns(ar) och minnesplatser ser ut)
...moderkortet ditt kan justera hastigheten på processorfläkten
...du har minst 2 GB minne

Chassifläktarna kommer du dock inte undan. En främre fläkt som skapar lite luftflöde kring den mekaniska disken, och en bakre fläkt som för ut den ljumma luften ut ur lådan.

Permalänk
Medlem

Jag får tacka för all hjälp jag har fått det uppskattas väldigt mycket.

//t0ddan

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna