Bästa TV:n för film och upplevelse

För filmtittande – inklusive moderna TV-serieproduktion – är det viktigast att fokusera på rummet. Dämpad belysning, adekvat mörkläggning och du har bäst förutsättningar för ögonen att ta till sig bildkvalitet. I ett ljust rum drar pupillen ihop sig och du blir sämre på att urskilja nyanserna och tonerna i bilden. För bästa upplevelsen av film räkna med att du behöver kontrollera rummets ströljus och de reflexer som når TV:n.

Detta är inte konstigare än att det är lättare att njuta av musik i lugn och ro när du är i en tyst miljö. Ingen skulle komma på tanken att kräva att det är högtalaren som ska ansvara för din musikupplevelse bredvid en motorväg eller i en verkstadshall. Betrakta starkt ljus i rummet på samma sätt som du betraktar oljud när du ska lyssna på musik.

Guide_samverkan.jpg

I bilden ovan är det som följer med kontrastomfång, reflexfilter och vinklar:
A: •• |•• |••
B: •  |•• |••
C: •  |•  |••
D: •••|•••|•••
E: •••|•••|•••

Exempel B och C är ganska typiska för hur modellerna i mellanklass ser ut.

Jag har tyvärr inte haft en TV med vinkel (•) i samma miljö. Effekten är varierande men typiskt som C med starkare skillnad mellan höger och vänster kortsida, ofta med en skiftning i färg. Skuggtonerna i testbilden kan också ändras tydligt, försvinna helt, eller tvärtom bli för ljusa alternativt ändra färg.

Kontrastomfånget är allra viktigast

Du vill ha en TV som klassas som (•••) där du så gott som alltid måste handla en TV i toppklass. (••) är fortfarande en bra fungerande nivå men de produkterna kan lite oftare avslöja sig själva, likt att en FALD pumpar ljus upp och ned, tydligare auror runt lysande objekt och nivåer där svart emellanåt ter sig gråare.

En TV klassad som (•) erbjuder inget extra för filmen över något annat. Det kan diskuteras ifall en VA-panel är bättre än en IPS-panel och så länge de håller snarlik kvalitet i övrigt vinner VA-panel på kontrastomfång men förlorar på vinklar, vilket kan gå på ett ut.

Bästa modellerna för film och upplevelse (•••)

Näst bästa modeller. Sämre än ovan, distinkt bättre än mellanklass (••)

* Samsung varierar med IPS och VA-teknik

Se alla TV-apparater på Elgiganten.se

Det är förstås mer än enbart kontrastomfång som avgör kvaliteten.

SDR-ljusstyrka är sällan viktigt då mer än 200 nits i en miljö optimal för filmtittande egentligen blir för ljus och kommer påverka pupillen och försämra hur du tar till dig nyanser och skuggtoner. I värsta fall upplevas obehagligt stark.

HDR-ljusstyrka är mer komplext och högre ljusstyrka hjälper förutsatt att kontrastomfånget räcker. En mycket HDR-ljusstark TV med lågt kontrastomfång blir mer blaskig. Högsta möjliga kontrastomfång är det som vinner i längden även för HDR.

Detta innebär inte helt oväntat att OLED är den teknik som lämpar sig bäst för den här situationen eftersom den tecknar tillräckligt högt ljus mot en komplett svärta. Men även riktigt bra LCD-modeller kan vara nästan lika, eller i alla fall tillräckligt lika, och samtidigt erbjuda en extra ljusstyrka för de gånger du behöver TV:n när rummet är extra ljust.

Reflexfiltret är mindre viktigt så länge du kan dämpa ljuset i rummet. Så fort du vill lite mysbelysning igång blir det däremot viktigare. De bästa filtren (•••) kan i mysbelysning i stort sett sudda ut rummet från att reflekteras. Vid (•) får du alltid någon form av reflektion, om inte annat från TV:ns eget ljus som lyser upp rummet och på så sätt skapar sin egen reflex.

Betraktningsvinklarna kan ha betydelse om ni är fler som vill njuta av filmen. Vid (•••) får ni samma upplevelse, vid (••) kommer någon få en bättre bildupplevelse än de andra i soffan och vid (•) kommer bilden vara olika helt beroende på var och hur man sitter.

4K/120 och VRR har ingen betydelse för filmtittande. Film och TV-serier kör som regel 24 bilder per sekund (24p) och där håller som regel toppklassen rätt bildkadens utan onödigt ryck.

Dolby Vision är viktigt för filmtittande eftersom Dolby Vision erbjuder den högsta tillgängliga bildkvaliteten från källan. Dolby Vision står också för högre konsekvens med hur HDR-bilden ser ut.

HDR10+ öppnar för samma funktion: Bättre HDR-bild från vissa källor likt Amazon Prime. HDR10+ är ovanligare än Dolby Vision som kvalitetskälla.

eARC kan vara viktigt om du har en bättre ljudanläggning och källan kan ge ljud av högre kvalitet, likt Dolby True HD. Däremot är många TV-apparater begränsade i vilka ljudformat de kan skicka över eARC där Dts-ljuden ofta saknas.

Operativsystem i TV:n är också mindre viktigt. Du kan alltid – med fördelar – få in bästa möjliga bild från externa källor istället.

När du prioriterar filmkvalitet bortom enklare streaming och tittar på Bluray, UHD Bluray, strömmar i 4K och även använder uppskalad DVD från bra spelare är nyckeln till högsta bildkvalitet mer den externa källan. Du kan nå mer framgång med strömmande via exempelvis Apple TV och externa Androidboxar. Likt att få ut 24p och undvika krånglande eller långsamma applikationer från TV:ns inbyggda system.

När du har dina källor externt är det också enklare att lösa detaljer runt att få bästa ljudformaten till externa hemmabiosystem och liknande. Bra UHD Bluray-spelare har separata utgångar för ljud så att du kan ta exempelvis Dts-ljud direkt dit, snarare än att det inte fungerar via eARC.

Sponsormeddelande

Köp din nästa TV från Elgiganten

Dags att köpa ny TV? Oavsett om du söker en TV-apparat för gaming, sport, film eller vardag så kan vi erbjuda något för just dig. Dessutom erbjuder vi installation och bortforsling av din gamla TV. Kom ihåg att det alltid är samma låga pris online och i butik. Vi erbjuder alltid fri frakt över 500 kr, vilket gör att du får din TV-apparat levererad så smidigt som möjligt helt utan extra kostnad.

Se hela sortimentet på Elgiganten.se

Sponsras av Elgiganten

Elgiganten_logo.svg.png

Denna artikel produceras i betalt samarbete med Elgiganten. Tack vare sponsorskap och samarbeten kan SweClockers fortsätta erbjuda högkvalitativt innehåll utan kostnad för dig som läsare.