Test, DX11: Fallout 4

Egenskap

Värde

Titel

Fallout 4

Utvecklare

Bethesda Game Studios

Genre

Action-RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-11-10

Systemkrav

  • Intel Core i5-2300, AMD Phenom II X4 945 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 550 Ti

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Ultra (upplösning varierar)

2015-års stora överraskning var utan tvekan Fallout 4, som lanserades kort inpå avtäckandet på sommarens E3-mässa. Spelet utspelar sig i postapokalypsens Boston cirka 200 år efter ett fullskaligt kärnvapenkrig har brutit ut, och följer i mångt och mycket de tidigare titlarnas spelmekanik.

Spelet använder sig av en förbättrad version av grafikmotorn Creation Engine, som tidigare används ihop med det omåttligt populära Skyrim. Då titeln saknar ett inbyggt prestandatest vandrar vi istället längs en väg i närheten av Vault 81.

I Fallout 4 vid den lägsta upplösningen är det jämnt skägg mellan Radeon RX 580 från Sapphire och Geforce GTX 1060. Längre ned matchar Powercolors RX 570 fjolårets RX 580 i referensutförande.

Med fler pixlar att dra runt är det fortsatt jämnt mellan Sapphire RX 580 Nitro+ och Geforce GTX 1060 i referensmodell. Radeon RX 470 ligger ett par bildrutor efter.

Även vid 4K UHD handlar det om mer eller mindre likvärdiga resultat. Väldigt små marginaler skiljer korten åt i allmänhet i läget där varje bildruta räknas.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Grafen för Radeon RX 580 ser betydligt bättre ut än motsvarande för Geforce GTX 1060, där den sistnämnda plågas av ojämnheter och spikar. Subjektivt upplevs sekvensen rycka till aningen fler gånger med Nvidia-kortet, men flytet mellan spikarna går på ett ut oavsett grafikmakare.