Test: Thief

Egenskap

Värde

Titel

Thief

Genre

Stealth

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-02-25

Systemkrav

  • Två- eller fyrkärnig processor med "hög prestanda"

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce GTS 250

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Very High, FXAA, 8× AF (Upplösning varierar)

Senaste delen i välrenommerade serien Thief väljer att i någon mån börja om från början, precis som för bland annat Tomb Raider. Användaren är mästertjuven Garret, som med allehanda knep ska smyga utan att synas i skuggorna. Förutom ny spelmekanik bjuds även på en färsk grafikmotor med stöd för bland annat DirectX 11 och AMD Mantle, samt inte minst en inbyggd testfunktion.

Thief i låg upplösning är inget som gynnar Radeon R9 Fury som här landar strax bakom Geforce GTX 980. Sapphires fabriksöverklockade kort kan dock ta sig förbi med minsta möjliga marginal, även om miniumsiffrorna är svagare.

Ordningen återställs dock i upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar där Radeon R9 Fury kan uppvisa dryga 15 procent bättre siffror än Geforce GTX 980. Sapphire-kortet ligger här någon enstaka procent över Fury i referensklockfrekvenser.

AMD:s grafikkrets Fiji är råstark i höga upplösningar och Radeon R9 Fury tar här en övertygande vinst över Geforce GTX 980 med hela 28 procent bättre prestanda. Modellen landar även på samma resultat som Nvidias Geforce GTX 980 Ti samtidigt som Sapphires upphottade kort klarar av att ta sig förbi detta.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Testsekvensen från Thief är en riktig fröjd att beskåda, med både en snygg graf och en subjektivt välflytande upplevelse.