Test: Sleeping Dogs

Egenskap

Värde

Titel

Sleeping Dogs

Utvecklare

United Front Games

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2012-08-17

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,0 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultra, High FXAA + High SSAA (upplösning varierar)

Öppna miljöer och sandlåda i asiatisk miljö är receptet för Sleeping Dogs. Upplevelsen handikappas knappast av en rejäl grafikmotor med DX11-stöd och gott om effekter, godis för alla entusiaster. Sist men inte minst, inbyggda verktyg för prestandatest gör mätningarna till en barnlek.

När vi rör oss mot Sleeping Dogs i 1 920 x 1 080 pixlar tar Radeon R9 Fury plats i tabellen ungefär 10 procent ovanför Geforce GTX 980. Sapphire får här nöja sig med en prestandavinst på dryga 2 procent över referensklockade R9 Fury tack vare dess förhöjda klockfrekvenser ur kartong.

Marginalerna blir desto större med upplösningen uppskruvad. Radeon R9 Fury kan avnjuta en prestandafördel på 15 procent över Geforce GTX 980 medan Sapphires Tri-X-kort uppvisar ungefär 4 procent bättre resultat än Fury i sitt grundutförande.

Knockoutvinsten kommer dock i 4K UHD med hela 37 procent bättre prestanda över Geforce GTX 980 till Radeon R9 Fury-kortets fördel. Faktum är att AMD:s nykomling kan hålla jämna steg med det dyrare Geforce GTX 980 Ti medan Sapphires kort kliver förbi med en mindre marginal.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Sleeping Dogs är ytterligare ett exempel på där grafen från renderingstiderna inte talar hela sanningen. Rent subjektivt flyter nämligen testsekvensen mycket bra.