Test: Ray tracing

Utöver klassisk rastrering testar vi givetvis även hur grafikkorten hanterar hårvaruaccelererad ray tracing, dels genom UL Benchmark 3DMarks Raytracing Feature Test men också i Port Royale. Utöver de båda testerna har vi valt fyra spel från testsviten som har körts igenom i de tre upplösningarna med ray tracing aktiverat.

1_4k_native.jpg

I sedvanlig ordning börjar vi med de syntetiska testerna och 3DMarks Raytracing Feature Test samt Port Royal. Radeon RX 7900 GRE inleder starkt med ray tracing som i stort sett matchar det betydligt dyrare RX 7900 XT, samtidigt är det 35 procent snabbare än RX 7800 XT. Ställt mot konkurrenten Geforce RTX 4070 Super är det fortsatt en ensidigt kamp där det gröna laget leder med 48 procent.

I Port Royal knappar RX 7900 GRE något på RTX 4070 Super men ligger fortfarande efter med 10 procent. Den tappar även mark mot RX 7900 XT och ligger ungefär 16 procent bakom.

När vi rör oss mot de renodlade spelen är det inga större överraskningar som erbjuds. Nykomlingen placerar sig mittemellan RX 7800 XT och RX 7900 XT, men tenderar att ligga något närmre det dyrare av de två än det billigare.

I 1440P-upplösning håller trenden i sig och det bjud inte på några större överraskningar. Radeon RX 7900 GRE står bibehåller godkänd ray tracing-prestanda i denna upplösning trots att den faller en bit bakom konkurrenten RTX 4070 Super.

Vid 4K UHD och ray tracing samtidigt blir det för tungrott för RX 7900 GRE och bildfrekvensen håller sig under 40 FPS i samtliga spel. Den större mängden grafikminne ställt mot Geforce RTX 4070 Super hjälper föga när ray tracing-lasten blir för tung.