SweClockers prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten i ett normaliserat prestandaindex, vilket snabbt ger en överblick över hur olika grafikkort presterar mot varandra. Samtliga titlar vägs in för resultatet, och Geforce GTX 1080 i referensutförande står till tjänst som index 100.

Tabellerna för artikeln är aktuella vid publiceringstillfället, men kontinuerligt testande gör att spelplanen ofta förändras i efterhand. För enkelhetens skull finns en aktuell version av SweClockers prestandaindex alltid tillgänglig separat.

Senaste revisionen av SweClockers prestandaindex

IMG_6458.jpg

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellerna är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

Prestandaindex för DirectX 11

Tabellerna nedan representerar nio olika spel – Tom Clancy's The Division, Assassin's Creed Origins, Far Cry 5, The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided samt Total War: Warhammer II Samtliga är testade i DirectX 11-läge.

Först ut i lägsta upplösningen 1 920 × 1080 pixlar och gränssnittet DirectX 11 hamnar Geforce RTX 2080 Super inte helt oväntat på andra plats, med cirka tre procents prestandaövertag över RTX 2080, som nu puttas bort från tabellens andraplats.

Ett steg högre i upplösning tar korten i tabellens topp ett kliv upp från referenspunkten Geforce GTX 1080, där RTX 2080 Super även kryper längre ifrån RTX 2080. Prestandaskillnaden mellan modellerna hamnar nu runt sex procent när samtliga spel sammanställs.

Sist ut för DirectX 11-titlarna är givetvis upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar och Geforce RTX 2080 Super ligger kvar runt sex procent ovanför RTX 2080. Klivet upp till toppmodellen RTX 2080 Ti är dock fortsatt långt och sistnämnda kort ger drygt 17 procent högre prestanda.

Prestandaindex för DirectX 12

Tabellerna nedan representerar fem olika spel – Tom Clancy's The Division, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided samt Civilization VI. Samtliga är testade i DirectX 12-läget.

Med siktet på gränssnittet DirectX 12 är prestandaskillnaden mellan Geforce RTX 2080 Super och RTX 2080 snarlik den som ovan gäller med DirectX 11-gränssnittet och samma upplösning. Den förstnämnda modellen hamnar nu drygt fyra procent över ursprungliga RTX 2080.

Högre upplösning ger återigen en relativ prestandaökning för Geforce RTX 2080 Super som kan sträcka på benen och öka gapet mot RTX 2080, som nu har hamnar sex procent högre i prestanda.

Sist ut är högsta upplösningen på 3 840 × 2 160 pixlar med gränssnittet DirectX 12 där Geforce RTX 2080 Super verkligen kliver ifrån RTX 2080, som nu hamnar sju procent bättre i prestanda.

Sammanvägt index

För en sista tabell samlas alla siffror. Här handlar det om många medelvärden av medelvärden, där varje test viktas lika mycket – oavsett upplösning eller gränssnitt. Det betyder att grafen endast är underlag för en mycket generell överblick.

Med allt sammanställt och sammanfattat landar slutligen Geforce RTX 2080 Super fem procent över RTX 2080 i prestanda, vilken även går i linje med vad Nvidia har rapporterat.