Prestandatester i Tom Clancy's The Division

Redaktionen delar upp testerna i två sektioner. Till att börja med används ett standardsystem för att se beteendet med olika inställningar, där några fördefinierade nivåer används. Resultaten kompletteras av ytterligare tester med andra grafikkort.

vinterdator_ingress.jpg

Tom Clancy's The Division med SweClockers vinterdator 2015

Först ut är resultat med SweClockers vinterdator. Grafikkorten är överklockade direkt ur kartong och processorn knuffas upp till 4,2 GHz för att ge extra spelrum.

Testresultat, EVGA Geforce GTX 970 SSC ACX 2.0+

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

115/83

77/62

40/28

Medium

91/59

60/40

31/22

High

70/46

49/26

27/11

Ultra

53/31

39/22

22/10

Den som vill driva runt The Division i 1080p med ett fabriksöverklockat Geforce GTX 970 klarar sig bra en bit upp på detaljstegen, och det är först i maxade "Ultra" som bildfrekvensen börjar dippa ner mot skakigare gränser. När vi tar steget upp till 2 560 x 1 440 pixlar blir det däremot betydligt svårare att dra runt spelet, där allt över förinställda "Medium" kan upplevas som något såsigt.

Värst blir det dock när 4K UHD intar scenen. Här är det i princip detaljläget "Low" som gäller om man vill ha något form av flyt i spelandet. Det behövs helt klart mer rejäla doningar för den som vill skruva upp ögongodiset i den här upplösningen.

Testresultat, Sapphire Radeon R9 390 Nitro (rev. 2)

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

106/73

77/56

43/29

Medium

85/59

61/40

34/27

High

66/38

49/25

29/13

Ultra

51/31

40/28

24/12

När vi klämmer in Sapphires lätt överklockade Radeon R9 390 i Vinterdatorn så hänger det på EVGA-kortet bra i instegsupplösningen 1 920 x 1 080 pixlar. Modellen tappar något i de lägre detaljnivåerna, men tar igen i "Ultra"-läget och lägger sig på i princip samma nivå som Nvidias bidrag. Med upplösningen ställd till 2 560 x 1 440 pixlar presterar korten oerhört lika, och likt Geforce GTX 970 bör man hålla sig runt förinställda "Medium" för godkänt flyt.

Vid maxade 3 840 x 2 160 pixlar är det AMD som drar det längsta strået och lägger sig på en generellt högre nivå än Nvidia-kortet. Den som inte är finkänslig med bildfrekvensen kan här gå upp till "Medium" och få konsolliknande prestanda.

Resultat med ytterligare grafikkort

För att ge en bättre bild av vad som krävs i grafikkortsväg för att driva runt The Division i olika upplösningar kastar vi in både AMD:s och Nvidias nuvarande grafikkortsuppställning i Vinterdatorn. Detaljnivån för samtliga upplösningar spikas till förinställda "High".

När vi ställer både Nvidias och AMD:s nuvarande grafikkortuppställningar mot varandra i 1080p är det gröna laget som går vinnande i toppskiktet. Geforce GTX 980 Ti besegrar här Radeon R9 Fury X med en mindre marginal, även om det sistnämnda lyckas hålla en något högre lägsta bildfrekvens.

I övriga segmenten är det dock AMD som i det stora hela tar hem vinsten, där exempelvis Radeon R9 Fury besegrar konkurrenten Geforce GTX 980 och Radeon R9 380 piskar Geforce GTX 960 med god marginal.

Med upplösningsreglaget ställt till 2 560 x 1 440 får AMD rejält med luft under vingarna och flyger upp fint i tabellen. Radeon R9 Fury X placerar sig här som högst placerade kort med rimlig prislapp, endast någon enstaka bildruta bakom svindyra Geforce GTX Titan X. Radeon R9 Fury drar även ifrån Geforce GTX 980 med goda marginaler och lägger sig farligt nära Geforce GTX 980 Ti.

Även i de lägre segmenten är det AMD som kan stoltsera med bättre prestanda, där Radeon R9 390 tar position ovanför Geforce GTX 970 medan Radeon R9 380 lägger sig drygt 20 procent bättre till än Geforce GTX 960.

I 4K UHD är det svårt för samtliga kombattanter att hänga med i förinställda "High" men vinsten går dock återigen till AMD. Radeon R9 Fury X tar topposition medan Radeon R9 Fury lägger sig på samma nivå som det dyrare Geforce GTX 980 Ti.

Ägare till kort i de lägre segmenten gör bäst i att hålla sig borta från 3 840 x 2 160 pixlar i The Division, då prestandan helt enkelt inte räcker till för en hållbar bildfrekvens.

Processorbelastning och renderingstider

Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet körs med vinterdatorns båda grafikkort vid kvalitet High och upplösningen 1080p. Renderingstiderna fångas upp under 130 sekunder även där med kvalitet High.

division-cpu-gpu.png

Med förhållandevis låg upplösning och hög detaljnivå är det knappast processorn som sätter stopp för prestandan i The Division. Som synes har båda kombattanterna liknande processoranvändning under testet, och flaskhalsen stavas grafikprocessorn som ligger i genomgående i taket på grafen.

En närmare titt på renderingstiderna presenterar en trevlig och jämn kurva för både Radeon R9 390 och Geforce GTX 970. Rent subjektivt flyter även sekvensen på bra utan några märkbara hack. Den uppstickande kullen i slutet av graferna representerar en särskilt tung scen i testsekvensen, vilket även resulterar i förhållandevis låga minimumvärden i diagrammen längre upp.