Test: Metro: Last Light Redux

Egenskap

Värde

Titel

Metro: Last Light Redux

Utvecklare

4A Games

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-08-26

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,2 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 4000, Geforce GTS 250

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Very High, AAA/FXAA, 16× AF (upplösning varierar)

Metro: Last Light Redux är en ytterligare grafiskt polerad version av uppföljaren till stortiteln Metro 2033. Spelet utspelar sig i ett postapokalyptiska universum skapat av ryska författaren Dmitry Glukhovsky. Kärnvapenkrig har skakat Moskva och de som överlevt, däribland spelets protagonist Artyom, har valt att söka skydd från strålningen och andra faror i stadens tunnelbanesystem.

Spelet använder sig av företagets extremt tungdrivna grafikmotor 4A Engine, vilket gör det perfekt för prestandatester av grafikkort. Lyckligt nog bjuder även titeln på ett inbyggt testverktyg som gör det enkelt att få konsekventa resultat.

Metro: Last Light i upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar placerar Radeon R9 Nano på en välbekant plats strax bakom Radeon R9 Fury och några enstaka procent ovanför Geforce GTX 980. Avståndet ner till 2013-års flaggskepp Radeon R9 290X landar på endast 11 procent.

Fiji-kretsen vill matas med mycket pixlar och vid upplösningen 2 560 x 1 440 kan därför Radeon R9 Nano öka marginalen mot Geforce GTX 980 för en slutgiltig prestandavinst med 7 procent bättre resultat. Ovanför minstingen återfinns ännu en gång Radeon R9 Fury.

Sista stoppet är vid skyhöga upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar och här ser vi Radeon R9 Nano på sin klassiska plats bakom Radeon R9 Fury medan nykomlingen utpresterar Geforce GTX 980 med 11 procent högre resultat. Skördetröskan Radeon R9 290X får denna gång rejält med pisk av AMD:s minsting, då det sistnämnda presenterar 29 procent bättre prestanda.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Renderingstiderna från Metro: Last Light är en fröjd att titta på, oavsett vilket kort det handlar om. Raka och fina kurvor tillsammans med en ytterst välflytande upplevelse rent subjektivt.