Prestandatester i The Witcher 3

Redaktionen delar upp testerna i två sektioner. Till att börja med används ett standardsystem för att se beteendet med olika inställningar, där spelets fördefinerade nivåer används. Resultaten kompletteras av ytterligare tester med andra grafikkort.

sommar_ingress1.jpg

The Witcher 3 med SweClockers sommardator 2014

Först ut är resultat med SweClockers sommardator. Grafikkortet MSI Radeon R9 280X är överklockat direkt ur kartong och processorn knuffas upp till 4,5 GHz för att ge extra spelrum.

Inställningarna som testas är spelets fördefinierade nivåer Low med Post-processing Low, Medium med Post-processing Medium, High med Post-processing High och Ultra med Post-processing High. Prestandatunga Nvidia-tekniken Hairworks lämnas dock avslagen.

Testresultat*

1 920 × 1 080

2 560 × 1 440

3 840 × 2 160

Low

67/48 fps

49/38 fps

28/23 fps

Medium

52/40 fps

39/32 fps

22/19 fps

High

44/36 fps

33/27 fps

19/16 fps

Ultra

29/25 fps

24/20 fps

16/14 fps

* Genomsnittlig respektive lägsta bildfrekvens med sommardatorn.

En snabb titt i tabellen ovan avslöjar att sommardatorn räcker ungefär till inställningen Medium i upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar. Den som accepterar att periodvis glida ned under 40 fps kan även experimentera med High, men det riskerar att dra ned spelupplevelsen betydligt i actionfyllda sekvenser.

Att gå högre upp än 1080p påverkar i vanlig ordning bildfrekvensen och vid 2 560 x 1 440 pixlar är det nödvändigt att dra ned reglagen så lågt det bara går. Det behöver kanske inte tilläggas att 4K UHD-upplösning uteslutet med ett enda Radeon R9 280X.

Resultat med ytterligare grafikkort

För att ge en bild av vad som egentligen krävs behövs givetvis fler grafikkort och prestandatester. Redaktionen plockar fram en rad aktuella modeller från AMD och Nvidia för att inleda omgången vid inställningen High.

Att testlingan The Witcher 3 är mycket krävande är tydligt när SweClockers laddar sommardatorn med grafikkort ur den senaste generationen. Vid upplösningen 1080p och inställningen High krävs i praktiken ett Geforce GTX 970 för att inte halka under guldstandarden 60 fps.

Den som inte har fullt lika höga krav kan komma undan med ett Radeon R9 280X eller Geforce GTX 960, men därefter är det dags att börja dra i reglagen och kliva ned till lägre kvalitetsinställningar.

Nästa steg bland upplösningarna är 1440p och här skärps kraven ytterligare. Den nedre gränsen förflyttas till Geforce GTX 780 Ti och Radeon R9 290. Inte ens ett Geforce GTX 980 räcker till för att hålla 60 fps.

Blixtar och dunder! Inte ens ett Geforce GTX Titan X, som kostar sisådär 12 000 kronor, klarar av att driva The Witcher 3-slingan i 4K UHD vid inställningen High. Här är det definitivt dags att begära förstärkning av Crossfire eller SLI.

4.jpg

Prestandakort i Ultra-läget

Att försöka hålla rimliga bildfrekvenser i all ära, det kan även vara roligt att se beteendet med reglagen i topp. Redaktionen kör därför några extratester i Ultra-läget, både med och utan Nvidia Hairworks.

Ultra, utan Hairworks och HBAO+

1 920 × 1 080

2 560 × 1 440

3 840 × 2 160

AMD Radeon R9 290X

48/42 fps

37/32 fps

23/19 fps

Nvidia Geforce GTX 980

61/55 fps

45/40 fps

25/23 fps

Vid lägsta upplösningen orkar Geforce GTX 980 precis att hålla 60 fps, och även 1440p kan anses spelbart för den med lägre krav. AMD Radeon R9 290X har det tuffare – här krävs 1080p för acceptabel upplevelse.

Ultra, med Hairworks och HBAO+

1 920 × 1 080

2 560 × 1 440

3 840 × 2 160

AMD Radeon R9 290X

27/23 fps

23/19 fps

15/13 fps

Nvidia Geforce GTX 980

47/39 fps

35/29 fps

20/18 fps

Geralts hår må svalla närmast erotiskt mjukt, men upplevelsen med Nvidia Hairworks och HBAO+ har ett tydligt pris. Föga överraskande tappar Radeon R9 290X rejält i prestanda, men även Geforce GTX 980 tar ordentligt med stryk. Här krävs helt enkelt grövre doningar för ultimat upplevelse.

Processorbelastning och renderingstider

Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet körs med ett kort från vardera tillverkare vid kvalitet High och upplösningen 1080p. Renderingstiderna fångas upp under 90 sekunder vid högre 1440p, även där med kvalitet High.

witcher_cpu.png

Processormässigt får sommardatorns överklockade Core i5-4690K helt klart jobba. Samtliga fyra kärnor hugger tag och belastningen verkar relativt jämnt fördelad. I slutänden handlar det dock inte om någon nämvärd flaskhals, utan båda Radeon R9 290X och Geforce GTX 980 kan överlag sträcka på benen.

Renderingstiderna visar med all önskvärd tydlighet vilken tillverkare som samarbetat tätast med CD Projekt Red. Där Nvidia Geforce GTX 980 presterar en jämn och välkontrollerad graf är motsvarande resultat för Radeon R9 290X rejält taggigt med flera spikar. Förhoppningsvis kan en ny drivrutin från det röda laget åtgärda problemet.