Testsystem, mjukvara och metod
The Witcher 3: Wild Hunt bjuder på öppna miljöer med mängder av detaljer i en spelmotor som sägs vara framtagen för moderna datorer. Redaktionen letar fram en rad grafikkort ur gömmorna och bjuder på en snabb genomgång av vad titeln ställer för krav på hårdvaran. Testerna koncentreras till enskilda kretsar, utan SLI eller Crossfire.
Som testscen används en 90 sekunder lång sekvens tidigt i spelet, i vilken Geralt rider till byn White Orchard. Det handlar om massa grafiska detaljer badandes i ljuset från en färgglad soluppgång.
Testsystem
Komponent | Modell |
---|---|
Processor | Intel Core i5-4690K @ 4,5 GHz |
Moderkort | Asus Z97-A |
Minne | 8 GB Corsair Vengeance, 1 600 MHz, 9-9-9-24 |
Grafikkort |
|
Lagring | Samsung 840 Evo 250 GB |
Nätaggregat | EVGA Supernova G2 750 W |
Skärm | Asus PB278Q |
Operativsystem | Windows 8.1 Professional 64-bit |
Som bas används SweClockers sommardator 2014, vilken med Intel Haswell "Devil's Canyon" och fabriksöverklockat Radeon R9 280X under huven innebär lagom med prestanda för de allra flesta. För att ge ytterligare kött på benen varieras grafikkortet med ytterligare elva modeller, allt från det färska flaggskeppet Geforce GTX 980 från Nvidia ned till mer måttliga AMD Radeon R9 270X.
Drivrutinerna är senast tillgängliga från respektive tillverkare, vilket innebär Geforce 352.86 WHQL för Nvidia samt Catalyst 15.4 Beta för AMD. Prestandasiffrorna hämtas via Fraps under 90 sekunder och efterbehandlas i Microsoft Excel.