Test: Prestanda vid överklockning

Överklockning på papper i all ära, mest intressant är givetvis reella prestandavinster. Redaktionen laddar med några snabba tester för att se vilka fördelar frekvenshöjningarna innebär.

Cinebench ger vinster väl i linje med frekvensökningen. Det innebär ungefär 10 procent bättre prestanda när alla kärnor kan hugga tag.

Även i Blender syns en fin prestandavinst. Renderingstiden hyvlas av ytterligare och landar på respektingivande 84 sekunder.

Den högre upplösningen av Bioshock visar inga skillnader, men när upplösningen skruvas ned syns ett skutt med över 10 procent. Då handlar det dock om värden långt över 200 FPS, mer än vad de flesta behöver.

Skyrim gillar som tidigare konstaterat en snabb processor, och överklockningen gör verkligen skillnad. I den höga upplösningen blir prestandavinsten cirka 6 procent.

Högre spänning gör tydliga avtryck i effektmätningen. Systemet med Core i7-4790K landar på 210 watt – 50 watt över samma konfiguration i standardfrekvens. Det innebär att den överklockade processorn landar på mer eller mindre samma nivå som AMD FX-8350 och FX-8150 utan överklockning.