Larian Studios pratar karaktärer och spelvärld i Baldur's Gate III

Utvecklarna bakom emotsedda Baldur's Gate III pratar om hur spelarens val formar både äventyret och vilka klasser som ingår.

I slutet av februari lyfte Larian Studios till slut på skynket för utvecklarens efterlängtade spel Baldur's Gate III. Under en timme lång presentation visade studiochefen Swen Vincke prov på gameplay och även ett smakprov på spelets handling. I en frågestund på Reddit delar Larian Studios nu med sig av ytterligare detaljer om Baldur's Gate III.

En av frågorna som behandlas är den om spelvärlden, och huruvida spelet tillämpar en stor öppen spelvärld. Swen Vincke berättar att det inte rör sig om en öppen spelvärld, utan ett flertal stora områden. Det som visades upp under gameplay-sessionen i februari utspelade sig flera kilometer öster om den titulära staden Baldur's Gate.

The small portion of the adventure we’ve shown takes place many miles East of Baldur’s Gate, and the initial journey will take players along the banks of the river Chionthar, and surrounding wilderness and settlements, toward BG and the coast.

You won’t be walking the whole way to BG in real-time, so there will be several large, open regions. Later, you’ll visit the city of Baldur’s Gate itself, of course. Other places I’m not going to spoil for you because discovery and exploration are part of the joy

Under resans gång får spelaren besöka flertalet berömda platser från Forgotten Realms-världen, vilket inkluderar floden Chionthar och så klart Baldur's Gate och tillhörande kustremsa. Ett annat område som upptog en stor del av frågestunden handlar om anpassning av karaktärer (eng. custom characters).

This is our campaign, but it's absolutely your adventure. The small amount of gameplay we've shown focused on one of our Origin characters, but whether you roll a custom or Origin character, the choices you make and the actions you take carry the same weight. In Baldur’s Gate 3, ‘Origin characters’ are basically fully-fledged companions, that you can optionally play.

Even if you’re not playing as an Origin, you can explore their backstories and personal quests by having them in your party. Custom characters will see the world react to them based on their chosen race, class and background

Gameplay-demonstrationen visade förskapade karaktärer med bakgrundshistoria (origin), vilket gav upphov till frågor om huruvida egenskapade karaktärer kommer få samma djup som Larian Studios förskapade karaktärer. Svaret på frågan är att spelarens val är av samma vikt och får lika djupa konsekvenser för handlingen som om en förskapad karaktär används.

Larian Studios berättar vidare att origin-karaktärer är genomarbetade kompanjoner som spelaren kan välja att spela, och deras bakgrundshistoria kan utforskas även om de bara är en kompanjon i spelarens trupp. Spelvärlden reagerar på egenskapta karaktärer baserat på deras ras, bakgrund och vald klass.

För den som oroat sig för att Baldur's Gate III blir för likt Larian Studios tidigare titlar i Divinity: Original Sin-serien försäkrar studion om att så inte är fallet. I Baldur's Gate III har egenskapta karaktärer en mycket starkare koppling till spelvärlden än i Divinity: Original Sin II, och såväl karaktärens egenskaper som dess handlingar får rejäla konsekvenser.

Yes, all classes from 5e Player’s Handbook will be included at launch. In Early Access you’ll be able to play as a Cleric, Fighter, Ranger, Rogue, Warlock or Wizard

När frågan kommer till karaktärsskapande och klasser berättar utvecklarna att mer allmänna karaktärer utan origin-berättelser kan rekryteras under äventyrets gång, och spelaren kan också bygga en hel trupp med endast egenskapta karaktärer. Samtliga klasser från den femte upplagan av Dungeons & Dragons-regelboken finns representerade när spelet släpps. I spelets testversion (eng. early access) finns klasserna Cleric, Fighter, Ranger, Rogue, Warlock och Wizard på plats.

Några sista detaljer som avslöjas är att nivåtaket går från 1 till 10. På frågan om spelet kommer stöda moddar vid lansering svarar utvecklarna att de först och främst fokuserar på att slutföra spelupplevelsen, och utforskar möjligheten till moddar först när spelet börjar närma sig fullgott skick.

Baldur's Gate III släpps preliminärt någon gång under år 2020, och en testversion släpps som early access inom de kommande månaderna. Spelet lanseras för PC/Windows och Google Stadia.

Läs mer om Baldur's Gate III:

I butiken: Bag of Gaben

En stenhård tygpåse för sanna spelfantaster, som helt och fullt är värdig att transportera guldklimparna i spelsamlingen till valfri destination.

Köp här!