Företag som vill hålla kommande produktnyheter hemliga har en baneman i patentansökningar. Patent är nödvändiga för att skydda framtida produkter, men då dessa kan grävas fram av nyfikna innebär de också att företagshemligheter blir svåra att hålla gömda. Sony har råkat ut för detta tidigare, och nu avtäcks ett nytt patent angående molnanslutna handkontroller.

sony-cloud-gaming-playstation-controller-ps-now-3-e1571163893762.jpg
sony-cloud-gaming-playstation-controller-ps-now.jpg
sony-cloud-gaming-playstation-controller-ps-now2.jpg
sony-cloud-gaming-playstation-controller-ps-now2.jpg
sony-cloud-gaming-playstation-controller-ps-now4.jpg
sony-cloud-gaming-playstation-controller-ps-now4.jpg

Patentet beskriver hur en spelkontroll använder en nätverksanslutning för att fjärranslutas till servrar. Syftet med lösningen är att minimera den latens som uppstår när en handkontroll först kommunicerar med en spelenhet som sedan ska vidarebefordra spelarens handlingar till en speltjänsts servrar, för att därefter skicka tillbaka resultatet med renderade bildrutor.

A controller device for user interactivity with a server of a cloud gaming system is provided, including the following: at least one input device that generates inputs for the server; wherein the controller device communicates directly to an access device for connection to a network that connects the controller device to the server without connecting to a client device; wherein the server receives and processes the inputs to render gameplay video that is transmitted over the network for rendering to a display device that is local to the controller device.

I patentet inkluderas ett antal illustrationer som förklarar hur funktionen är tänkt att fungera. Här illustreras hur en eller flera spelare styr med en handkontroll som ansluts till "internet", som i sig ansluter till strömmande speltjänst. Patentet beskriver också hur handkontroller kan ansluta till virtuella maskiner på servern, innehållandes "applikationer" som i detta fall får antas vara spel.

Sonys patent påminner i högsta grad om det system Google tillämpar med den egna strömmande speltjänsten Stadia. Där ansluts handkontroller direkt mot Stadia-tjänstens servrar via en Wifi-anslutning, även här för att minska latensen som uppstår i de många stegen av kommunikation. Då Sony satsat hårt på egna strömmande speltjänsten Playstation Now kan detta mycket väl vara en kommande utveckling för tjänsten.

Sony avtäckte nyligen en konkret lanseringslucka för spelkonsolen Playstation 5, som lanseras till julen år 2020. Spelkonsolen sällskapas av en ny Dualshock-handkontroll med nya funktioner för haptisk återkoppling och det återstår att se om den bestyckas med förmågan att anslutas direkt mot Playstation Now.

Läs mer om Sony Playstation: