CCP lägger ned utvecklingen av Eve: Valkyrie

Lite mer än ett år efter lanseringen läggs nu arbetet med rymdskjutaren Eve: Valkyrie ned, något som dels tros bero på en misslyckad satsning på virtuell verklighet.

Den isländska spelutvecklaren CCP är troligen mest kända för sitt MMO Eve Online, men har sedan ett flertal år tillbaka även arbetat på Eve: Valkyrie. Spelet bundlades till en början med Oculus Rift, men släpptes även senare till Playstation VR och HTC Vive. Cirka ett år senare nylanserades spelet och kravet på VR-headset togs bort helt och hållet.

I en intervju med Iceland Monitor (isländska) berättar nu CCP:s VD Hilmar Veigar Pétursson att utvecklingen av Eve: Valkyrie avslutats och cirka 100 personer får därmed gå från företaget. För Polygon berättar CCP att de kommer skala ned och stänga två kontor i Storbritannien och USA.

Enligt Pétursson har de fortfarande en stark tro på virtuell verklighet som teknik, men menar att den ännu inte är riktigt mogen och att användarbasen fortfarande är för liten. Därför kommer de överge området helt och hållet de kommande tre åren.

Utvecklaren meddelar dock att detta endast påverkar Eve: Valkyrie och arbetet med MMO:t Eve Online kommer fortskrida som vanligt. Inte heller företagets kommande förstapersonsskjutare, som än så länge går under namnet Project Nova, kommer att påverkas av beslutet.