Destiny 2 blir utan dedikerade servrar på PC

Bungie bekräftar att Destiny 2 precis som föregångaren blir utan dedikerade servrar, både på konsol och PC. Istället väntas det använda samma peer-to-peer-system som Destiny.

Under förra veckan anordnade Bungie ett evenemang där de visade sitt nästa spel Destiny 2, vilket blir uppföljare till 2014 års speltitel Destiny. Utvecklaren har sedan tidigare också meddelat att Destiny 2 även släpps till PC och kommer med många specialanpassade funktioner för plattformen.

I en intervju med PC Gamer berättar David Shaw, som är ansvarig för utvecklingen av spelet på PC, att Destiny 2 inte får dedikerade servrar på plattformen. Exakt hur det kommer fungera är i dagsläget okänt, men det tros handla om samma peer-to-peer-system som Destiny använder, både på PC och konsol.

Creating a new network client for Destiny 2, which is bringing the franchise to PC for the first time, would needlessly extend the development period for the game. We want to get our hands-on Destiny 2 as soon as possible like everybody else, so we offered to share our PC platform with our sister companies for this release.

Enligt Bungie själva är en av anledningarna till beslutet att det skulle förlänga utvecklingstiden av spelet, vilket även är varför de valt att använda Blizzard Launcher för att sälja spelet. De menar att de istället hellre fokuserar på att göra PC-versionen så bra som möjlig, med stöd för 21:9- samt 4K-upplösning och anpassad styrning för mus och tangentbord.

Destiny 2 släpps till Xbox One och Playstation 4 den 8 september. Spelet har ännu inget lanseringsdatum för PC/Windows, men detta väntas ske senare än konsolversionen. Spelet släpps exklusivt via Blizzards speltjänst Blizzard Launcher/Battle.net på PC och blir det första icke Blizzard-utvecklade spelet på tjänsten.