@m4gnify: Jag är en av de som aldrig fastnade rejält för D3, har redan kommenterat i nån annan tråd här på swec men gör det igen: D3's stora problem var att det kändes för nerdummat, man når maxlevel lätt och när man har alla skills händer inte mer på den fronten. Oändliga paragonlevlar är inte lösningen, poängen man fick var nästintill meningslösa.
Jag saknade skillträdet från D2, där man fick stå sitt kast (på senare år har respec lagts till) och att nå lvl 99 var ett evighetsarbete. Jag saknade penalty för att du dör, minns inte ens om det händer annat än att det kostar lite guld på D3, men i D2 tappar du XP om du inte precis levlat och det motiverar definitivt dig till att försöka överleva.
Gällande items i spelet saknade jag runewords i D3, det fanns inget smidigt sätt att få tag i vad man behövde utom via AH före loot 2.0, efter loot 2.0 droppade legendaries hela tiden och du samlade snabbt ihop bra gear och hela meningen med att grinda dog ut om du inte brydde dig på nån % damage hit eller dit för att nå en högre greater rift.
När vi väl är inne på greater rifts, visst är det en intressant idé att svårigheten skalar efter dina önskemål, men det är ju fortfarande samma instanser man åker till och samma bossar man dödar. Det blir fort trist eftersom fighterna varar längre. I D2 kunde man börja i NM och samla runor tills man fått ihop halvdana runewords för att klara vissa bossar i Hell, när du fått ihop bra gear kunde man lätt börja samla keys och ge sig på uber. Inte lika skalbar svårighet, men jag tycker att större hopp i svårghet är mer givande i slutändan. Något D3 gjorde bra dock var att de tog bort kravet att klara varje svårghet (norm, nm, hell, infern osv) efter varandra när du väl nötat igenom dem med första karaktären, att rusha nya karaktärer var det tråkigaste med D2.
Sist men inte minst tog Blizzard bort all anledning att samarbeta med andra, duu kan spela D3 med dina vänner om du tycker det är kul, men i övrigt finns det noll anledning att spela "online". Man kan inte byta grejer med varandra, PvP:n var lika dum och kass som i D2 och eftersom det var så lätt att nå maxlevel behövde man inte samlas som i D2s Baal- och Diaruns. Jag spelade nästan aldrig själv i D3, när polarna började tröttna spelade vi nåt annat istället. I D2 har jag lagt rätt mycket tid på att spela själv, dels för att tradingsystemet var så gammaldags och bakvänt (skapa game med rubrik för vad du söker/säljer) och dels för att de flesta bottade istället för att spela och ha kul.
Nu blev detta ett långt inlägg, hoppas nån orkar läsa det. Vad jag sett hittills är jag inte negativ till D4, de lovar förbättringar i rätt riktning, men samtidigt måste inväntar jag riktiga recensioner innan jag köper nåt. Är spelet för likt D3 kommer jag förmodligen inte lägga tid eller pengar på det.