Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

I onsdags drack jag Johnnie Walker Black Label, för att fira skådespelerskan Sean Young's födelsedag -- och en film hon varit med i som utspelar sig på det datumet, i vilken flera personer dricker just den whiskysorten.
Men jag misstänker att filmens datum kan ha justerats för att överensstämma med födelsedagen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Carlshamns flaggpunsch, och Göteborgskex chokladdoppade pepparkakskulor som tilltugg.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Blev visst en liten pinne med.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Inaktiv

Tar en liten whiskey och Cola.

Titta inte på min kabeldragning då detta är i källaren, ska nyttja mina 500 bitcoin väl jag köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Tar en liten whiskey och Cola.

https://i.imgur.com/9W7Q4zK.jpg

https://i.imgur.com/d9qFG7H.jpg

Titta inte på min kabeldragning då detta är i källaren, ska nyttja mina 500 bitcoin väl jag köpte.

Eriksberg är gott! Kabeldragning kommer nog vara ditt minsta problem om du säljer dina bitcoins. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev en fagerhult till förrätten ikväll som bestod av pilgrimsmusslor med bacon.

Slog ihop en plankstek också. Till den blev det en Dacicky. Första gången jag provar och gillade faktiskt den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Blev visst en liten pinne med.

https://i.imgur.com/nPlK1dQ.jpg

Oooh vilken bra smak du har :P. Hur är 2018? Senaste destillers edition jag provade var 2012 som var helt fantastisk.

Permalänk

Macallan 12 åring

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobb_animal:

Macallan 12 åring

Skickades från m.sweclockers.com

Bra whisky! Det var med den jag startade min "whisky-resa". Ett av få destillerier som inte använder E150.

Permalänk

@Mauk: Synd att det bara är 40% för det priset vill man helst ha 45+

Permalänk
Medlem

Först GT sen Buffalo Trace tror jag den hette och snart Norrlands djup. Den ljuger inte heller, blir djup även jag av ett par såna.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Smuttar på lite sunkwhisky och spelar division 2

Permalänk
Medlem

Gambrinus

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiskeyBent:

@Mauk: Synd att det bara är 40% för det priset vill man helst ha 45+

Ja shit vad priset har dragit iväg. Jag får hålla med dig där.

Permalänk
Medlem

Traquair House Ale. Ett riktigt fynd!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag blev med öl ikväll..

En Chimay från 2006, en Arrogant Bastard från 2012, Emelisse Buffalo Trace Barrel Aged Barley Wine från 2012, Bible Belt från 2013, Samichlaus från 2015, lite blandat nya med bl.a. Habitum 2019 (Brekeriets aktieägaröl)

Ganska hyfsat..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeilon:

En Chimay från 2006, en Arrogant Bastard från 2012, Emelisse Buffalo Trace Barrel Aged Barley Wine från 2012, Bible Belt från 2013, Samichlaus från 2015, lite blandat nya med bl.a. Habitum 2019 (Brekeriets aktieägaröl)

Wow, hur håller man öl fräsch så länge?
Jag har haft öl i kylen i typ ett år, men då har den blivit dålig.

Arrogant bastard var länge sen! En så borde man leta upp igen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Wow, hur håller man öl fräsch så länge?
Jag har haft öl i kylen i typ ett år, men då har den blivit dålig.

Arrogant bastard var länge sen! En så borde man leta upp igen

Öl är inte någon homogen grupp som man kan klumpa ihop på det sättet utan det handlar om vilken ölstil det är då alla olika ölstilar (över hundratalet olika) har olika smak & kan hanteras på olika sätt. Vissa öltyper dricker man helst så färska som möjligt medan man gärna lagrar andra och låter dem utvecklas precis som vissa viner, olika ölstilar passar för olika temperaturer och vissa dricker man rumstempererade (tänk vitt vin vs rödvin).

Om man vill lagra en öl så är det bäst att lagra mörkt & med jämn, sval temperatur där stabiliteten är viktigare än den exakta temperaturen även om runt 12-13 grader är optimalt, hellre lite svalare än varmare. Att förvara öl i kylen gör bara att utvecklingen blir långsammare, men en öl som inte passar för lagring blir givetvis tristare i smaken med tiden, men aldrig någonsin dålig. Du kan dricka en 50 år gammal öl & smaken är troligtvis inte vad du förväntar dig, men den går alldeles utmärkt att dricka.

Det är vanligtvis rejält alkoholstarka eller syrliga ölstilar man lagrar där de kan utvecklas till intressantare öl. De mer vanliga öl som folk dricker vinner sällan på lagring & bör ej sparas länge. Rör det sig om humliga öl så ska de drickas så färska som möjligt, helst inom ett par månader från att de flaskades eller tappades på burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're all prototypes for the future, products of today, manufactured by the past" - Zeilon, 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Oooh vilken bra smak du har :P. Hur är 2018? Senaste destillers edition jag provade var 2012 som var helt fantastisk.

Den är underbar, föredrar dock deras 16 åriga Men alltid kul med edition.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Ikväll blev det en Craft Lager från Parallel49. Smakar väl sådär, men den var gratis så kan inte klaga.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Fråga till er som är ölfantaster. Vad finns det för alternativ till Systembolagets beställningssortiment?

Jag vill prova lite ny öl, men bolaget brukar inte tillåta enstaka flaskor/burkar. Det blir både dyrt och jäkligt mycket öl om man beställer ett tjugotal olika...

Vad finns det för alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Fråga till er som är ölfantaster. Vad finns det för alternativ till Systembolagets beställningssortiment?

Jag vill prova lite ny öl, men bolaget brukar inte tillåta enstaka flaskor/burkar. Det blir både dyrt och jäkligt mycket öl om man beställer ett tjugotal olika...

Vad finns det för alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker mig sett att det mesta som brukar släppas går att köpa enstaka av

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tycker mig sett att det mesta som brukar släppas går att köpa enstaka av

Det som lagerförs av leverantör brukar komma i kollin om 6-24st.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Det som lagerförs av leverantör brukar komma i kollin om 6-24st.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, har sett det några gånger, men oftast inte.
https://glasbanken.se/ är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Japp, har sett det några gånger, men oftast inte.
https://glasbanken.se/ är ett alternativ.

Priserna hos glasbanken är tyvärr vad jag skulle betrakta som hutlösa.

hopt.se är det bästa jag hittat hittills. Det mesta verkar dock finnas på bolaget och man får beställa lite större partier om det ska vara värt det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Priserna hos glasbanken är tyvärr vad jag skulle betrakta som hutlösa.

hopt.se är det bästa jag hittat hittills. Det mesta verkar dock finnas på bolaget och man får beställa lite större partier om det ska vara värt det.

Ja, alla alternativ är dyra tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Fråga till er som är ölfantaster. Vad finns det för alternativ till Systembolagets beställningssortiment?

Jag vill prova lite ny öl, men bolaget brukar inte tillåta enstaka flaskor/burkar. Det blir både dyrt och jäkligt mycket öl om man beställer ett tjugotal olika...

Vad finns det för alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ställen jag handlar från:
glasbanken, brewdogs webshop, beergium, beergonzo.co.uk, mikkellers webshop, boxbeers.dk, belgium in a box etc

Kan rekommendera att prova med ett gäng polare, annars blir det lätt mycket pengar..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Ställen jag handlar från:
glasbanken, brewdogs webshop, beergium, beergonzo.co.uk, mikkellers webshop, boxbeers.dk, belgium in a box etc

Kan rekommendera att prova med ett gäng polare, annars blir det lätt mycket pengar..

Mina polare brukar föredra banjo och Bud Light...

Bakgrunden till min fråga är annars att jag tänkte se om jag kan få gamle farsgubben att bli intresserad av öl. Han är redan vin-nörd så det kan nog gå bra.
Först ska han få prova lite belgo-bärs när han fyller år snart. Kan bli lite svårt där, men till julafton ska jag ha med lite annan öl att prova på.
Tänkte lite traditionell engelsk och skotsk ale, korn-vin, en modern och fruktig IPA och kanske någon bra Helles eller liknande. Det tror jag kommer gå hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Mina polare brukar föredra banjo och Bud Light...

Bakgrunden till min fråga är annars att jag tänkte se om jag kan få gamle farsgubben att bli intresserad av öl. Han är redan vin-nörd så det kan nog gå bra.
Först ska han få prova lite belgo-bärs när han fyller år snart. Kan bli lite svårt där, men till julafton ska jag ha med lite annan öl att prova på.
Tänkte lite traditionell engelsk och skotsk ale, korn-vin, en modern och fruktig IPA och kanske någon bra Helles eller liknande. Det tror jag kommer gå hem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns någon grupp på ansiktsboken där man delar på kollibeställningar av öl från leverantörer via bolaget. Aldrig använt mig av den dock.. men polarna säger att det kan funka bra.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Det finns någon grupp på ansiktsboken där man delar på kollibeställningar av öl från leverantörer via bolaget. Aldrig använt mig av den dock.. men polarna säger att det kan funka bra.

Kommer du ihåg vad gruppen heter?

För övrigt måste jag inbillat mig att jag just skrev samma fråga och bjöd på en bild av en Göteporter från cask. I vilket fall fick alla tankar på öl mig att hamna på Akkurat. Nu suger jag på en session pale från Kent Brewery.

Från att ha varit en tysklandofil har jag landat i att real ale är det bästa som finns. 10 kranar med cask marque borde vara lag för varje etablissemang. Eller nåt.

Skickades från m.sweclockers.com