Inlägg

Inlägg som HitGirls har skrivit i forumet
Av HitGirls
Skrivet av muSashi:

Jag är nöjd med min 9900K som klarar 5,3 Ghz i adaptive voltage (1,335v) och håller sig runt 75 grader som mest i dom lasterna som jag använder min dator för.
Får 6816 Single-Core Score i Geekbench 4, så jag är helnöjd, behövs ingen KS modell.

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/13374676

Behövs ingen för dig.
https://siliconlottery.com/pages/statistics

Coffee Lake Refresh SSE Frequency AVX2 Frequency Voltage % Capable
9900K 4.80GHz 4.60GHz 1.275V 100%
9900K 4.90GHz 4.70GHz 1.287V Top 91%
9900K 5.00GHz 4.80GHz 1.300V Top 30%
9900K 5.10GHz 4.90GHz 1.312V Top 5%

Av HitGirls
Skrivet av kelthar:

Är det inte konstigt att prata om sig själv i tredjeperson? Det är väl ändå bara du som gör det?

Men lille vän, det finns faktiskt folk som spelar i 1440p. Vi bryr oss inte om lågupplöst. Inte heller 720p. För det spelar vi inte i. Vi sitter inte och myser åt teoretiska FPS, vi håller oss till de som vi upplever.

Ah, du kom fram ur din grotta. Du påstår ju att intel bara är nån Ynka Procent framför AMD i spel och allt annat är "cherrypicking" eller "trams".

Tyvärr inte tredje person, var och varannan kommentar på nätet nämner hur man bäst parar ett 3700X eller 3900X med ett 2080S eller 2070S där ett 2080Ti inte orkar drivas fullt ut pga AMDs CPUer. Märks direkt om man kikar på Far Cry 5 som är CPU bundet. Finns liksom anledningar till varför Intel springer cirklar runt AMD i dessa typer av spel.

Men du är ju satt i sten, du har din 3900X och allt som alla andra säger gällande intel > amd (spelmässigt) är bara trams.

Av HitGirls
Skrivet av Shrudder:

Vad är poängen med att envisas med att bara testa i 1080p? Är man i prisklassen för en 9900KS så har man minst 1440p.

För att folk som sitter på 165hz eller 240hz skärmar kanske lirar i 1080p och har då ett stycke 9700K eller 9900K plus ett 2080S eller 2080Ti.

Av HitGirls
Skrivet av FierceBrosnan:

Folk får väl köpa vad de vill?

Ryzen 7 3700X duger gått och väl ihop med ett 2080ti. Samma person som avråder någon att köpa Ryzen 3 med 2080ti kommer väl avråda dem från att para ihop en sådan gpu med i3 också. Eller menar du ryzen 3 som i hela ryzen 3k serien?

Svårt att läsa eller? Ryzen 3(xxx) serien inte Ryzen 3.

Av HitGirls
Skrivet av Xinpei:

Så 9900KS på 5,2 GHz presterar bättre än en 9900K på 5,0 GHz? Revolutionerande....

F är utan inbyggd GPU.

Inom felmarginalen iof men ändå. Den stora skillnaden, i ren prestanda, verkar ligga i en lite högre klockfrekvensen. Sedan att AMD inte gjort stora hopp är verkligen inte sant. Rent IPC mässigt (till exempel) så har AMD gjort ett större hopp mellan 2000 och 3000-serien än Intel gjort på 6 år.

Kanske för att 2000 serien var rent sagt skräp? Inte så svårt. Och igen: Jämför inte med gamla CPUer som varit urkassa rent prestandamässigt.

Hur många år tog det AMD att ens komma ikapp intels 4 serie? Om man bortser från extra kärnor så är ju inte en 3700X särskilt imponerande jämfört med en 4790K.

En sak jag undrar, hur kommer Ryzen 3xxx serien hålla sig med nästan generation av Grafikkort då folk avråder Ryzen 3 köpare att para CPU med t.ex 2080Ti pga flaskhals?

Av HitGirls
Skrivet av Ozzed:

Om du läser noga så ser du att det faktiskt handlar om en ny stepping och alltså ändringar i just Kislet. Den informationen som fanns då sa att det skulle vara samma kisel, alltså samma design vid tape-out. Men det är ju uppenbarligen frågan om en ny stepping och alltså en ny tape-out med mindre tweaks i designen, vilket vid tillfället för mitt citat (vilket fö var ganska längesedan) det inte var något tal om alls.

Man kan ju dock tycka att även befintliga processorer borde få den nya steppingen då det är dumt att fortsätta tillverka en gammal design om man faktiskt har en ny design som fixar säkerhetshål direkt i kislet.

9900kf p0 har ändringar i kisel och presterar lite bättre än vanlig 9900k

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av employed:

Folk bryr sig inte om priset så länge man kan vara högst på täppan. Vi ser knappt några tubers bygga mellanbyggen utan det är alltid balls to the walls och ibland nåhon budget rigg.

Folket har belönat intel om och om igen trots prissättningen och medioker prestandaökning så ingen av dem ska klaga när de höjer priserna.

Medioker? Amd har ju inte riktigt gjort något större hopp själva. (Jämför inte gamla genrationen då de fort e bakom intel i spel och single) och kostar ändå en hyffsad prislapp för 8c.

Av HitGirls
Skrivet av Jonathanknet:

Så 1000 kr till på priset när större delen av cpuerna ändå går att klocka till 5.2? Hoppas ingen köper denna meningslösa produkt.

Btw vad är det för skillnad på 9900KS och 9900KF?

Större delen? Typ under 30% npr 5ghz enl siliconlottery

Skickades från m.sweclockers.com

Av HitGirls
Skrivet av pa1983:

Jag påpekade att det redan går att göra ray tracing utan speciallösningar som Nvidia RTX och för det är jag the bad dude på något vis?
Hur mycket mellan raderna läser ni?

En liten review av moddet
https://www.youtube.com/watch?v=nt2iURehGkE

Utvecklaren själv går igenom hur det fungerar här
https://www.youtube.com/watch?v=7MV26bOSAyk

Men men fortsätt ni gnäll, själv föredrar jag lösningar ALLA kan använda än att låsa ner det till 1% av GeForce RTX användare.
Låter bra att Wargaming kör på en mer universial lösning alla kan nyttja, spelar deras spel själv så ser fram i mot den dagen WoWS får samma uppdatering.

Vet inte vad du ens läste i mitt inlägg.
Skrev bara att RT har funnits ett bra tag i Reshade (Som fungerar i bla Skyrim, Fallout) samt shaders för Minecraft.

Av HitGirls
Skrivet av pa1983:

Fins sedan ett tag tillbaks ett modd för Minecraft som ger Ray Tracing på Nvidia kort och numera på AMD kort dock inte intel sisst jag kollade.
https://www.gamecrate.com/how-to-set-up-ray-tracing-minecraft...
Kör det själv på mitt RX5700 och det fungerar, tungdrivet men fungerar.

Så "mjukvaru" baserad ray tracing som inte kräver Nvidia RTX finns redan.

Lite synd att den offeciella Minecraft porten ska stödja Nvidias RTX endast av allt att dömma, specielt när det redan finns ett modd som fungerar för alla som har ett kort med relevant prestanda, har för mig RX590 är minimumkrav enligt skaparen.

Själv kör jag både Nvidia och AMD kort i min burk men nvidia vill ju gärna få det till att man behöver dedikarade kort för att få Ray Tracing att fungera i realtid men så är ju inte fallet.
Möjligt att Nvidias lösning kommer vara den snabbare men också då den dyraste då den tar upp dedikerat kisel.

Funnits shaders rätt länge som har "RT" likt Reshade varianterna.

Av HitGirls
Skrivet av Esseboy:

Nej, det har vi inte. Källa på annat?

ENB lägger till Detailed Shadows som fungerar typ precis som vad bilderna visar. Skuggor som inte finns med i scenen annars. Väldigt detaljerade.

Av HitGirls
Skrivet av loevet:

@ågren @sKRUVARN @muSashi en rubrik kan inte innehålla hur mycket som helst och ändå vara läsbar, och här valde vi att fokusera på det som alla tecken pekar på: att Intel skippar desktop-specifik tillverkning på 10 nanometer och siktar på 7 nanometer istället.

Att Intel hävdar att de kommer lansera 10nm för desktop handlar troligtvis som vi nämner i brödtexten om att de lanserar bärbara 10nm i desktop-produkter. Då kan Intel hävda att 10nm finns för desktop, och det blir en definitionsfråga om man tycker att det är en korrekt klassificering. Jag tror de flesta tänker på desktop-specifika produkter när de tänker på Intel och 10nm för desktop.

Huruvida det är rätt eller fel är en diskussion vi kan föra i brödtexten, eller här i kommentarerna för den delen, men det får inte plats i rubriken. Att Intel påstår annat tar vi dessutom upp i ingressen som visas direkt under rubriken.

Glöm inte bort att en stor del av läsare bara läser rubriker.

Av HitGirls
Skrivet av Halldin:

Nej, det är inte meningslöst. Det är inte primärt att gå omkring som är den stora vinsten, utan att du kan snurra runt, huka dig och vifta med armarna utan att få kabeln ivägen. För den delen kan du lägga dig med den i sängen eller sätta dig i soffan och kolla på film. Du kan slänga den i en väska och ta med till en kompis. Trådlös VR är da shit och en framtida iteration av Oculus Link kommer antagligen bestå av en trådlös dongel (Carmack nämnde detta som hastigast).

Jo jag var med när dom införde den ändringen eftersom jag var en av dom som förbokade CV1 och mura-effekten är avsevärt lägre på Quest än den var på CV1. Det är inte alls lika störande, vilket du hade vetat om du faktiskt hade använt en Quest.

Sweet spoten är större med linserna i Go/Quest/Rift S ja, men det hjälper inte om du ligger utanför det ideala intervallet som är 61.5-65.5mm. En del kan ligga lite utanför och kanske inte får så mycket besvär, i alla fall inte under korta sessioner, för andra är det helt ospelbart. Jag personligen behöver ha CV1/Quest indragen hela vägen för att få en skarp bild (ca 58mm), Palmer Luckey som grundade Oculus har ganska känt skrivit ett inlägg om hur Go/Rift S är oanvändbar för hans höga IPD: http://palmerluckey.com/i-cant-use-rift-s-and-neither-can-you...

Hand tracking kommer i minsta fallet vara väldigt användbart för det steget när du tar på dig headsetet och ska greppa efter kontrollerna, men även för sociala interaktioner och diverse spel eller UI:n där du t ex kan sätta igång en film eller surfa utan att fäppla med kontrollerna. Det känns en aning fantasilöst att inte se nyttan med det. Jag har inte hört något om att FOV:en skulle vara speciellt liten.

Jag skrev ingenstans att jag sa emot att det blir en ökad latens, jag sa att flera som har fått testa Oculus Link inte märkte av den ökade latensen utan upplevde det som jämförbart med Rift S. Det kommer rimligen fungera ännu bättre vid release. För övrigt skriver Carmack i samma tweet att latensen är högre än Rift S nu men att det faktiskt kan ändras, vilket du kan se här: https://mobile.twitter.com/ID_AA_Carmack/status/1178332857909...

Nej, jag stod på hemskärmen och noterade hur kontrollerna såg ut. Detta jämförde jag med hur det funkade när jag precis skaffat Questen och t ex occlusion fick trackingen att balla ur.

Jag tror inte den här diskussionen ger mer för det känns som du bara har bestämt dig för att hata produkten utan att ha använt den, tiden får helt enkelt utvisa om det är en bra produkt eller inte (mitt tips: Rift S kommer prisdumpas eller tas bort och alla resurser kommer satsas på Quest och dess uppföljare).

"Du kan snurra runt, huka dig och vifta med armarna utan att få kabeln ivägen" Precis som vilket HMD som helst alltså? Kan göra precis just det, med kabel. Med bättre tracking dessutom.

Vem kollar film i VR? Pixligt, du får bättre bild i med en gammal tjock tv på 32".

Pratar inte om Mura.

Varför behöver du handtracking för att greppa kontrollerna? Du ser precis vart kontrollerna är i ditt hmd. Snacka om meningslös feature. Surfa i VR? Bara index är ju skitjobbig att pilla runt i desktop med. Lär vara ännu värre i Quest så känns helt meningslöst.

Det -Kan- ändras, men det är inte: det -Ska- eller -Kommer- ändras. Förövrigt så får du ändå flera nackdelar med det systemet.

Noterade hur kontrollerna ser ut? Du behöver stå framför en spegel för att se att allt fungerar. Inte kika efter dina kontroller.

"Utan att ha använt den" killen läser inte. Och han totalt skiter i folk som använder Quest i just VRChat, typ det mest krävande spelet när det gäller tracking. Nog ett av de få som förövrigt stöder FBT dessutom.

Prisdumpning sker förövrigt inte i Sverige.

Av HitGirls
Skrivet av Fuskobot:

Bara för någon(USA) gör något fel tillåter det inte Kina, som nu är en betydligt större övertrampare av mänskliga rättigheter, att göra det.

Alla kinesiska bolag är mer eller mindre statligt ägda och förväntas lägga kina först.

Men USA gör många fel hela tiden, bl.a. invaderar och tar kål på hundratusentals människor, för olja. Och ingen bryr sig.

Av HitGirls
Skrivet av Halldin:

Jag skulle säga att skillnaden i grafik kan vara försumbar beroende på vad det är för spel. Skillnaden i t ex Superhot och Beat Saber är minimal, och du kommer kunna välja att ansluta den till en PC och få bättre grafik. Jag skulle alla dagar i veckan välja att spela Superhot trådlöst i vilket rum eller hus jag vill, än fastkedjad till min dator.

Rift S är uppenbarligen inte bättre på alla punkter, som exempel:

- Du kan inte välja att växla mellan trådlöst spelande (gå till vilket rum du vill) eller PC-spel, det är enbart PC-spel som gäller (många Quest-titlar har cross-buy mellan Rift- och Questversionerna)
- OLED har bättre kontrast och färger (sämre subpixelstruktur, ja, men många föredrar ändå OLED)
- Rift S saknar mekanisk IPD-justering vilket gör den suddig om du inte har rätt avstånd mellan ögonen
- Rift S kommer vad vi än så länge vet inte att få hand tracking

Osv. osv.
Kabeln må introducera latens men många av dom som faktiskt har testat (och det är en tidig version dom har testat) märkte inte av latensen alls.

Öh, nej? Jag gjorde precis tester där jag satte kontrollerna (båda ihop) mot headsetet, som om jag skulle sikta med ett gevär och höll stilla i uppemot 10 sekunder utan att någonting alls hände trots att det fanns ett överlapp. Jag testade även att ha händerna i helt vilande position nere vid höfterna, hände absolut inget där heller.
Trackingen förbättrades dramatiskt vid uppdateringen som släpptes för typ 2 månader sedan och kommer att fortsätta att utvecklas kontinuerligt, du verkar bara återge utdaterad information utan att ha använt produkten själv.

Trådlöst är helt meningslöst om man inte har en väldigt stor spelyta. Och väldigt kort batteritid. Samt grafiken lider, och att spela superhot hela tiden lär inte vara så kul.

OLED har bättre kontrast, kanske, men Oculus och Vive gjorde ju en ändring där de inte längre kan visa Svart, utan mer typ 5% grey vilket nästan motsvarar det du ser i en LCD. Då de hade så mycket smearing. men du var kanske inte med när de introducerade den uppdateringen för Rift (Cv1).

Rift S har en rätt stor sweetspot, mekanisk IPD justering leder dessutom ofta till lägre FOV och en lägre sweetspot generellt.

Vem behöver handtracking!? Vet du hur begränsad du blir med handtracking? Du blir helt stillastående och dina händer har en väldigt liten FOV.

Så du säger tvärt emot Carmacks egna ord? Som han själv skrev på twitter, som svar på en fråga, efter oculus eventet.

Tyvärr är informationen inte utdaterad, då jag haft en quest och har vänner i vrchat som fortfarane använde Quest då de inte har några alternativ i den prisnivån. Deras händer tappar tracking rätt ofta och det syns för deras armar glitchar ur.

Så du stod alltså framför en virtuell spegel och kollade på dig själv medans du gjorde dessa rörelser eller?

Av HitGirls
Skrivet av Jacob:

Bilder som visas vid laddning, val av kampanj, karaktärsporträtt och mycket mer har plockats fram av en dataminer! Handlar om totalt 85 bilder. Hype is real.

Alla bilder finns på Wowhead

https://cdn.sweclockers.com/artikel/fil/75757?key=0bd7ee067b01bbf94d67cc0fb4531a04

Mycket av själen från Wc3 är rent sagt borttaget i remaken.

Av HitGirls
Skrivet av Halldin:

Elven Assassin, ett pilbågsspel, har händer nära kamerorna. Detta är gångbart sedan dom uppdaterade trackingen, man kan t o m skymma kontrollerna framför varandra.

Jo men hur länge? På Rift S kan du skymma i ett par sekunder innan AIn tappar bort allt.

Av HitGirls
Skrivet av Halldin:

Den stora frågan är snarare om du ens har testat en Quest, och om så är fallet, om du har testat sen dom släppte firmwareuppdateringen med stor trackingförbättring.

På min har jag kört Superhot, Beat Saber, Vader Immortal, Ultrawings, Robo Recall etc. Trackingen är bättre än när jag körde CV1 med 3 sensorer. Lite oklart varför din definition kan anses utgöra riktiga VR-spel, Beat Saber på Expert+ är en mycket större utmaning att spåra än lite pang-pang.

Så inget spel där du sätter en hand framför den andra precis intill headset.
Eller tar saker från din höft t.ex. ammunition, kniv, pistol, vapen.
Eller spelar något som Skyrim där du med båge måste dra ena armen bakom huvudet.

Du spelar alltså spel där du inte behöver göra någon avancerad rörelse, du kan dessutom stå helt stilla i dessa spel.

I beatsaber har du händerna mitt framför dig i stort sett hela tiden. Alltså en dålig ide att ens nämna det.

Glöm inte bort att graifken i Quest är helt åt skogen i jämförelse.

Quest är dålig, även med tether, som introducerar latens då den inte är tänkt för det egentligen. Carmack själv har nämnt det på sin twitter. Rift S är bättre på alla punkter om man vill spela PC spel.

Av HitGirls
Skrivet av mrqaffe:

Det fräcka är att det är "LPX" alltså utan kosmetiskt trams (som så kallade kylflänsar) som bara gör att man inte kan montera kylflänsar på cpun....

LPX innebär att man inte kan montera kylflänsar på CPU? Du ska nog lägga en ) bakom "cpun..."

Av HitGirls
Skrivet av Zeilon:

@sweborn Tack, ska kolla.

@HitGirls Inte lockad av att betala 6-700 för wifi då jag inte behöver det.
Nu gällde det mellan dessa 2 kort. Jag får tillbaka samma på x570-f

Skickades från m.sweclockers.com

Du får tillbaka mindre för ett 570-F. Och realtek internet som är rätt känt att bugga ur.

Köp Aorus ist.

Av HitGirls

X570-E framför F.
3490 eller så på webhallen samt ca 500 kr tillbaka via deras Asus kampanj.

8 sata portar, wifi, intel lan ist för realtek mm

Dock har Asus typ dolda sensorer eller något för VRM/Chipset.