World of Tanks ger ray tracing till alla

Permalänk
Melding Plague

World of Tanks ger ray tracing till alla

En demoversion av World of Tanks erbjuder något så ovanligt som ray tracing till alla som har ett DirectX 11-kompatibelt grafikkort. Detta görs möjligt av en Intel-teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Intressant film, jag hade inte riktigt greppat komplexiteten med ray tracing tidigare.

Permalänk
Medlem

Sedär ja. Se nu till att lägga över mer av beräkningarna på processorn så vi slipper köpa jättedyra grafikkort och ändå spela i bra grafik. Värstingprocessorerna är ju inte ens hälften så dyra som de dyraste grafikkorten så detta hoppas jag verkligen på 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Skarpare skuggor? Wow, som om vi aldrig har haft det tidigare lol

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av g146:

Skarpare skuggor? Wow, som om vi aldrig har haft det tidigare lol

Ibland är det kanske inte det första steget som är det största steget ;).

Jag ser en jättestor potential när projekt likt dessa visar vägen för raytracingimplementering på äldre hårdvara och i äldre spelmotorer.
Kul!
Skuggorna ser väl ut att bli bättre än innan också. Men visst finns det fler steg att ta kring raytracingen utöver skuggning. Kul att det har kommit igång på mer än en front redan iaf. Fortsätter innovationen så ser det lovande ut för framtida raytracingtillämpning.
Tycker jag iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av g146:

Skarpare skuggor? Wow, som om vi aldrig har haft det tidigare lol

Nej, det har vi inte. Källa på annat?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Intressant film, jag hade inte riktigt greppat komplexiteten med ray tracing tidigare.

Det här är den mest intressanta implementatinoen av RT hitills imo, de lyckas ju bygga BVH träd varje bildruta med 30+ dynamiska objekt!

Definitivt mer intressant än DLSS.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Sedär ja. Se nu till att lägga över mer av beräkningarna på processorn så vi slipper köpa jättedyra grafikkort och ändå spela i bra grafik. Värstingprocessorerna är ju inte ens hälften så dyra som de dyraste grafikkorten så detta hoppas jag verkligen på 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Fast CPU är inte i närheten lika snabba på såna här uppgifter.

Permalänk
Medlem

Skuggorna är dock lite för skarpa, är ju sällan perfekta kanter på skuggor.

Skickades från m.sweclockers.com

Lörn tu späll
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Det här är den mest intressanta implementatinoen av RT hitills imo, de lyckas ju bygga BVH träd varje bildruta med 30+ dynamiska objekt!

Definitivt mer intressant än DLSS.

DLSS och BVH är ju två helt olika saker... Som att jämföra äpplen och apelsiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast CPU är inte i närheten lika snabba på såna här uppgifter.

Hur lång tid tar detta på grafikkortet?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Oj, detta är ju sjukt intressant! BVH på en processor på 1,5ms för så många trianglar. Frågan är vilken processor och hur många kärnor detta kan göras på simultant. Det verkar som det är multitrådat, men hur pass multitrådat? Kan man lägga det på 24 trådar utan diminishing returns?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Testade tech demot precis. Tog en sekvens i början där de zoomar in på pansarvagnarna.

Ultra på allt annat i 1440p
RT Off: 150-170 FPS.
RT High: 105-100 FPS
RT Maximum: 100 FPS
RT Ultra: 90 FPS

https://wotencore.net/en

Det kostar FPS ändå, minsann! (2080 + 3900X)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Aha! Det blåser upp till storm. Vi kan ju alla tacka Nvidia för att de satt Ray tracing-bollen i rullning. Tycka vad man vill om deras RTX-implementation så har det sporrat spelutvecklare att titta på tekniken och i detta fallet välja att använda en annan implementation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ELF:

Skuggorna är dock lite för skarpa, är ju sällan peefekta kanter pp skuggor.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur starkt ljuset är samt hur nära objektet är ytan som skuggas. Det är bara att kliva ut en solig dag och testa själv.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Nej, det har vi inte. Källa på annat?

ENB lägger till Detailed Shadows som fungerar typ precis som vad bilderna visar. Skuggor som inte finns med i scenen annars. Väldigt detaljerade.

Permalänk
Medlem

Minns inte vilket var det första spelet med ray-tracing man spelade hette, men länge sen var det...
Bra att det görs på detta sätt, många tror nog att man måste ha ett Nvidia RTX för all ray-tracing.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

DLSS och BVH är ju två helt olika saker... Som att jämföra äpplen och apelsiner.

Ja? Det jag i stort sett säger är att en bilmotor är mer intressant på en teknisk nivå än en vattenpump, då Nvidia har marknadsfört en dålig sådan.

BVH generation i realtid är ofta en avancerad process som är svår pga begränsningar i hur snabbt man kan generera större BVH träd (varav spel som BF5 bara gör enbart om BVH träd på dynamiska objekt så sällan som möjligt), så att uppdatera ett BVH träd dynamiskt i realtid är ganska otroligt.

Skrivet av kelthar:

Oj, detta är ju sjukt intressant! BVH på en processor på 1,5ms för så många trianglar. Frågan är vilken processor och hur många kärnor detta kan göras på simultant. Det verkar som det är multitrådat, men hur pass multitrådat? Kan man lägga det på 24 trådar utan diminishing returns?

Jag gissar att det bara handlar om att uppdatera macro block och sedan teleportera in en stråle i rätt riktning/position i ett statiskt BVH träd som representerar ett objekt (typ pipan av en stridsvagn). Denna specifika BVH implementation skalar nog ganska bra till samma antal trådar som själva fysiken använder, rent allmänt skulle jag nog sätta ett tak på 32 trådar.

DLSS är ett ganska bantat neurologiskt nätverk för att skala upp en lågupplöst bild som ger ett suddigt resultat, som dessutom kräver massa träning för att det ens ska gå att använda.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Jag trodde ja skulle ligga runt 30 fps med RTX On med mitt GTX 1070 men de sköte sig väldigt fint. På Ultra i 1920x1080 med RTX On. Låg omkring 79 fps som mest något lite dippade ner men aldrig under 60 fps, kunde komma upp till 90+ fps.

Edit:
Ingen överklockning kan tilläggas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Beror på hur starkt ljuset är samt hur nära objektet är ytan som skuggas. Det är bara att kliva ut en solig dag och testa själv.

Är raytracing aktiverat och färdigt när jag går ut?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jäklar vilken välproducerad video! Snyggt gjort med greenscreen och proffsigt förklarat. Undra om World of tanks har ett grymt vasst media team internt eller om dom tar in ett media bolag för såna här videos?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ELF:

Är raytracing aktiverat och färdigt när jag går ut?

Bara tryck i Full Global Illumination så blir det perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fins sedan ett tag tillbaks ett modd för Minecraft som ger Ray Tracing på Nvidia kort och numera på AMD kort dock inte intel sisst jag kollade.
https://www.gamecrate.com/how-to-set-up-ray-tracing-minecraft...
Kör det själv på mitt RX5700 och det fungerar, tungdrivet men fungerar.

Så "mjukvaru" baserad ray tracing som inte kräver Nvidia RTX finns redan.

Lite synd att den offeciella Minecraft porten ska stödja Nvidias RTX endast av allt att dömma, specielt när det redan finns ett modd som fungerar för alla som har ett kort med relevant prestanda, har för mig RX590 är minimumkrav enligt skaparen.

Själv kör jag både Nvidia och AMD kort i min burk men nvidia vill ju gärna få det till att man behöver dedikarade kort för att få Ray Tracing att fungera i realtid men så är ju inte fallet.
Möjligt att Nvidias lösning kommer vara den snabbare men också då den dyraste då den tar upp dedikerat kisel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Fins sedan ett tag tillbaks ett modd för Minecraft som ger Ray Tracing på Nvidia kort och numera på AMD kort dock inte intel sisst jag kollade.
https://www.gamecrate.com/how-to-set-up-ray-tracing-minecraft...
Kör det själv på mitt RX5700 och det fungerar, tungdrivet men fungerar.

Så "mjukvaru" baserad ray tracing som inte kräver Nvidia RTX finns redan.

Lite synd att den offeciella Minecraft porten ska stödja Nvidias RTX endast av allt att dömma, specielt när det redan finns ett modd som fungerar för alla som har ett kort med relevant prestanda, har för mig RX590 är minimumkrav enligt skaparen.

Själv kör jag både Nvidia och AMD kort i min burk men nvidia vill ju gärna få det till att man behöver dedikarade kort för att få Ray Tracing att fungera i realtid men så är ju inte fallet.
Möjligt att Nvidias lösning kommer vara den snabbare men också då den dyraste då den tar upp dedikerat kisel.

Funnits shaders rätt länge som har "RT" likt Reshade varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Skarpare skuggor? Wow, som om vi aldrig har haft det tidigare lol

Tro det eller ej, men förr så hade vi bara skarpa skuggor
Nvidia har också arbetat hårt med sina soft shadows.

Det kan vara ganska dyrt med shadow maps när man har många skuggkastande objekt på skärmen, så ofta dras upplösningen ner och man får artefakter/jaggies på skuggans kanter, speciellt om skuggan kastas långt bort.

Att det är skarpare skuggor i spelet nu beror nog främst på att de kör point lights, samt få sådana. Hade de lagt till reflektioner och global illumination så hade skuggorna blivit mer varierande. Ljus som studsar från sanden och andra ljusa objekt skulle göra stor skillnad, ljus kommer bounsande från lite var stans i verkligheten, annars skulle vi få svarta Doom 3 skuggor.

Saxat från eurogamer.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Fins sedan ett tag tillbaks ett modd för Minecraft som ger Ray Tracing på Nvidia kort och numera på AMD kort dock inte intel sisst jag kollade.
https://www.gamecrate.com/how-to-set-up-ray-tracing-minecraft...
Kör det själv på mitt RX5700 och det fungerar, tungdrivet men fungerar.

Så "mjukvaru" baserad ray tracing som inte kräver Nvidia RTX finns redan.

Lite synd att den offeciella Minecraft porten ska stödja Nvidias RTX endast av allt att dömma, specielt när det redan finns ett modd som fungerar för alla som har ett kort med relevant prestanda, har för mig RX590 är minimumkrav enligt skaparen.

Själv kör jag både Nvidia och AMD kort i min burk men nvidia vill ju gärna få det till att man behöver dedikarade kort för att få Ray Tracing att fungera i realtid men så är ju inte fallet.
Möjligt att Nvidias lösning kommer vara den snabbare men också då den dyraste då den tar upp dedikerat kisel.

Microsoft använder sig av DXR som AMD kan stödja om de vill även med sina äldre kort då Nvidia har gjort det med sina Pascal baserade kort så du klagar på fel företag.

Tänk också på att det är just Microsoft som har utvecklat DXR varför ska då Microsoft använda någon annans företags lösning?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Funnits shaders rätt länge som har "RT" likt Reshade varianterna.

Skrivet av Anders9110:

Microsoft använder sig av DXR som AMD kan stödja om de vill även med sina äldre kort då Nvidia har gjort det med sina Pascal baserade kort så du klagar på fel företag.

Tänk också på att det är just Microsoft som har utvecklat DXR varför ska då Microsoft använda någon annans företags lösning?

Jag påpekade att det redan går att göra ray tracing utan speciallösningar som Nvidia RTX och för det är jag the bad dude på något vis?
Hur mycket mellan raderna läser ni?

En liten review av moddet

Utvecklaren själv går igenom hur det fungerar här

Men men fortsätt ni gnäll, själv föredrar jag lösningar ALLA kan använda än att låsa ner det till 1% av GeForce RTX användare.
Låter bra att Wargaming kör på en mer universial lösning alla kan nyttja, spelar deras spel själv så ser fram i mot den dagen WoWS får samma uppdatering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Jag påpekade att det redan går att göra ray tracing utan speciallösningar som Nvidia RTX och för det är jag the bad dude på något vis?
Hur mycket mellan raderna läser ni?

En liten review av moddet
https://www.youtube.com/watch?v=nt2iURehGkE

Utvecklaren själv går igenom hur det fungerar här
https://www.youtube.com/watch?v=7MV26bOSAyk

Men men fortsätt ni gnäll, själv föredrar jag lösningar ALLA kan använda än att låsa ner det till 1% av GeForce RTX användare.
Låter bra att Wargaming kör på en mer universial lösning alla kan nyttja, spelar deras spel själv så ser fram i mot den dagen WoWS får samma uppdatering.

Vet inte vad du ens läste i mitt inlägg.
Skrev bara att RT har funnits ett bra tag i Reshade (Som fungerar i bla Skyrim, Fallout) samt shaders för Minecraft.

Permalänk
Medlem

Wargaming är väldigt tekniskt kunniga och påhittiga med sin Core engine. Core är relativt ny och var ett enormt lyft för grafiken samt den är optimerad klokt så prestandan ökade för nästan samtliga konfigurationer. Spännande implementering av Ray tracing som skippar AI och kostsam hårdvara 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Jag gissar att det bara handlar om att uppdatera macro block och sedan teleportera in en stråle i rätt riktning/position i ett statiskt BVH träd som representerar ett objekt (typ pipan av en stridsvagn). Denna specifika BVH implementation skalar nog ganska bra till samma antal trådar som själva fysiken använder, rent allmänt skulle jag nog sätta ett tak på 32 trådar.

Du skapar bounding boxes och sedan modifierar du dem för de dynamiska objekten beroende på transformationer/rotationer/skalning. Det borde gå att använda fler trådar än vad fysikmotorn gör, beroende på hur många den använder kontra kärnor eftersom de olika objekten inte behöver beräkna kollisioner vid BVH-modifikationer. De borde lösas efter.

Skrivet av wowsers:

DLSS är ett ganska bantat neurologiskt nätverk för att skala upp en lågupplöst bild som ger ett suddigt resultat, som dessutom kräver massa träning för att det ens ska gå att använda.

Var detta till någon annan eller?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?