Inlägg

Inlägg som alexander_1986 har skrivit i forumet
Av alexander_1986

@Laxpudding: offtopic men hade varit skoj att se en SWEC recension på nya asus 360hz skärmen pg259QN då den är den första 360hz skärmen på marknaden !

Av alexander_1986

för att fixa problemet med färg som "blöder" kring text , stäng av cleartype i windows, såg det på en annan recension i alla fall..

Av alexander_1986

skulle vara intressant att veta vilken ping ni som har comhem får mot amazons AWS servrar i Frankfurt och London ! (de främst använda servrarna i spelet Fortnite för europeiska spelare och även många andra spel förutom Fortnite kör via amazons servrar i Frankfurt/London för region Europa)

ni som orkar får i alla fall gärna pinga följande 2 adresser, helst såklart inte via wifi/trådlöst utan via nätverkskabel:

London: dynamodb.eu-west-2.amazonaws.com
Frankfurt: dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com

får gärna också ta med vilken stad ni bor i och vilken typ av comhem-abonnemang ni har (koax eller LAN och vilken hastighet)

anledningen att jag undrar är för att det är snart dags för flytt och en del lägenheter jag kollar på har comhem som enda val vad det gäller fast bredband, alternativt ADSL/VDSL men är inte jättesugen på att köra via telejacket, även om ping kan bli riktigt bra med telia via telejacket och avstängd/sänkt interleaving t.ex...

själv får jag 22-23 ms mot frankfurt och 28-31 ms mot london från min nuvarande 250/100 upkoppling, Telenor fiber/LAN i Malmö, tack på förhand!

Av alexander_1986
Skrivet av Famaffe:

Provade med att köra på 4G via telefonen. Då löstes alla mina problem. Kanske är värt att skaffa mobilt bredband?

well, mobilt bredband är definitivt inte bättre för onlinespel än en fast uppkoppling via telejacket skulle jag vilja säga i alla fall, bara för att dina 1300ms pingspikar försvann när du bytte till 4G så vill jag påstå att det inte betyder att 4G är bättre för onlinespel bara för det låter mer som något inte fungerar som det ska med din ena anslutning dvs den via telejacket, för dom pingspikarna är inte normala om man kör med nätverkskabel iaf..

får utesluta och felsöka lite om du verkligen vill veta var felet är, jämför din ping i destiny med båda anslutningar men kör med nätverkskabel från modemet/routern till datorn, dvs på anslutningen som går via telejacket, kör inte med wifi där så du kan utesluta att det är det som spökar och ger dig 1300ms pingspikar, sen är det ju bra att veta om du får dessa pingspikar i *alla* onlinespel eller bara destiny osv, så vet du om problemet är någonstans i trafikens väg mellan destinys servrar och din operatör som du har via telejacket, eller om felet är hemma hos dig så att säga..

mobilt bredband kan dock fungera helt OK idag om du har bra signal där du bor osv, och inte har något annat val, men hade aldrig föredragit det framför en fast uppkoppling om låg och stabil ping är det viktigaste för mig,

hade själv först ADSL och sen VDSL via telejacket för några år sedan tills vi fick fiber installerat i bostadsrätten som jag använder idag, fungerade hur bra som helst med både ADSL och VDSL i typ 5-6 år eller hur länge jag hade det, hade lite lägre ping än vad jag har med fiber idag till och med, efter att jag bad min leverantör stänga av interleave/felkorrigering när jag körde via telejacket, som jag nämnde i tidigare inlägg, men helt upp till dig hur du vill göra såklart

Av alexander_1986

har du hög ping i ALLA onlinespel eller enbart destiny?

sen för övrigt vad gäller internet genom telejacket så kan man ofta be operatören stänga av / sänka felkorrigering / "interleaving" , kan sänka ping rätt drastiskt men kan också introducera paketförlust / packet loss i värsta fall, i så fall kan man höja/slå på interleave på lägsta nivå och försöka hitta en balans,

jag hade vDSL 12/9 mbit genom telejacket för många år sen via bredbandsbolaget, fick inte under 50ms i ping inom Sverige ens oavsett server och spel, kontaktade BBB support via mail och undrade om de kunde göra något åt pingen,

och dom testade att stänga av interleaving/felkorrigering om jag minns rätt och efter det hade jag under ~10 ms i ping på de servrar jag i Sverige jag tidigare hade ~50 ms på, helt utan paketförlust så i mitt fall gick det hur bra som helst och var absolut värt det!

har jobbat på teknisk support och secondline support på en del olika internetleverantörer och har själv varit inne och meckat med detta på en del ADSL uppkopplingar och hjälpt kunder med att stänga av/sänka interleave och så vidare och det har i de flesta fallen alltid sänkt pingen helt utan negativa bieffekter, så försök kolla upp det i alla fall!

tror inte detta har med dina pingspikar på 1300ms att göra och det låter som något annat problem, förhoppningsvis spelar du inte på wifi utan med nätverkskabel när du spelar för att utesluta det som en orsak, sen är det alltid att rekommendera för lägsta och stabilaste svarstider såklart, dvs att inte spela via wifi.

lycka till i alla fall !

Av alexander_1986
Skrivet av frankof:

Jag har snabbare en fysiskt möjlig:
Europe (Ireland) 51 ms
Europe (London) 5 ms
Europe (Frankfurt) 5 ms
Europe (Paris) 4 ms
Europe (Stockholm) 27 ms
Middle East (Bahrain) 5 ms

Banhof 50/10 coax

Edit: min kabel måste gå genom jorden, direkt.
Asia Pacific (Seoul) 6 ms
Asia Pacific (Seoul) 3 ms
Asia Pacific (Seoul) 5 ms
etc. det fortsätter med sådana värden

skumt testa pinga direkt mot adresserna med pingkommando, förmodligen något med websidan, blir nog korrekt då:

Frankfurt: dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com
London: dynamodb.eu-west-2.amazonaws.com

Av alexander_1986

tack till alla svar åter igen !

Skrivet av Prelatur:

Telia Fiber Göteborg
Europe (Ireland) 36 ms
Europe (London) 33 ms
Europe (Frankfurt) 24 ms
Europe (Paris) 31 ms
Europe (Stockholm) 26 ms

Verkar som om websidan lägger på några millisekunder.
Pingar jag direkt så får jag:
London 23
Frankfurt 20
Stockholm 17

En traceroute avslöjar att Telia har direkt peering mot Amazon i Stockholm och Frankfurt.
Mot London hoppar det runt en hel del innan det kommer fram.
Den höga pingtiden mot Stockholm är också lite förvånande.
Traceroute visar att det är i Telias nät det felar. Borde vara runt 10 ms.

Generellt sätt så har Telia oftast bäst ping mot olika servrar. Detta är inte samma sak som att det alltid har det.

verkar vara så även här, pingar jag Frankfurt direkt mot ipadressen får jag 22-23 ms istället för 24-25 via websidan, pingar jag London direkt mot ipadress får jag 25-26 ms istället för 27-33 ms via websidan, vilket är lite intressant, helt OK svarstider för spel antar jag och ska inte klaga för mycket, hoppas bara på att det inte blir mycket sämre på nya stället jag flyttar till senare i år,

sen så minns jag för några år sedan då jag spelade mycket quakeworld (quake1 mod) och körde ofta på danska servrar i Köpenhamn, hade 1 ms (!) mot dessa servrar från Malmö när jag pingade direkt mot ipadress och det var rätt nice, mer eller mindre som att spela lokalt

Av alexander_1986
Skrivet av Alfsvåg:

Comhem coax 500/50
Göteborg

Europe (Ireland) 60 ms
Europe (London) 49 ms
Europe (Frankfurt) 38 ms
Europe (Paris) 50 ms
Europe (Stockholm) 29 ms

tackar!

Skrivet av mrqaffe:

Jo latensen kan påverkas om du får en kortare routing och du kan ju räkna ut den teoretiskt kortaste eftersom signalen inte går snabbare än ca 0,6-07C
Apropå latens och spel så är ju denna intervju med Grace Hopper rolig. (hon ger namn åt nästa Nvidia-arkitektur och hennes förklaringar av latens har också blivit klassiker).
https://www.youtube.com/watch?v=3N_ywhx6_K0

haha tuff dam

Av alexander_1986
Skrivet av Kochkramer:

Europe (Ireland) 49 ms
Europe (London) 39 ms
Europe (Frankfurt) 35 ms
Europe (Paris) 42 ms
Europe (Stockholm) 19 ms

A3 100/100. Bor i Västerbotten.

Skrivet av GuuFi:

Ownit, Stockholm

Europe (Ireland) 40 ms
Europe (London) 37 ms
Europe (Frankfurt) 28 ms
Europe (Paris) 35 ms
Europe (Stockholm) 8 ms

tack för svar

Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är nån typ av kalibrering som utjämnar de tekniska skillnaderna mellan spelare och den styrs av sämsta gemensamma nämnaren mellan alla inblandade spelare.

Skrivet av Ferrat:

Mängden data som måste överföras spelar roll med, processen måste checka att allt stämmer etc och sedan svara. Kan vara så att de har varierande storlek på paketen därav skillnaden?

vet ej ! men det är varken negativt eller positivt för mig bara lite märkligt beteende! min teori är i alla fall att frametime påverkar pingvärdet på mätaren i spelet men möjligtvis endast visuellt så att säga,

såhär ser pingdisplay ut ingame iaf när jag spelar på frankfurt server (24 ms "verklig" ping via cloudping eller pingkommando i cmd) med 120 fps låst och det är i början av matchen, höjer jag framerate alternativt om många spelare har dött och det är ett lågt antal kvar så sjunker pingen på mätaren lite i båda fallen,

https://i.imgur.com/KJlT9GW.png

paket som skickas / tas emot är mer eller mindre konstant genom matchen iaf (verkar vara ett tak på 60 paket/sekund dock)

sen eftersom spelet är online och inte offline och servern måste bekräfta dina byggstrukturer och redigeringar osv, och den biten inte sker lokalt / clientside, så måste det vara nätverkslatens och verklig ping mot servern som mestadels avgör redigeringar och placeringar av strukturer, eller spelar största roll jämfört med vilken framerate du kör åtminstone, men om vi låtsas att vi har 2 spelare, båda sitter på samma uppkoppling i samma rum med samma nätverkslatens mot servern, men den ena spelaren kör på 60 fps och den andra på 240 fps, den som kör på 240 fps kommer kunna redigera strukturer snabbare och ha lägre inputlatens/generell latens typ? vilket iofs är logiskt och gäller nog för alla onlinespel mer eller mindre tror jag?

typ att högre fps = lägre inputdelay helt enkelt, åtminstone på uppdateringar på bild och musrörelser osv men i fortnites fall kanske även till viss del på strukturplacering och redigering, sen kanske det finns spel där servern låser alla uppdateringar på spelfysik och händelser och sånt till ett visst intervall, där högre framerate inte ger någon fördel online förutom att det blir mer visuellt smidigt , kan såklart vara helt ute och cykla här men något i den stilen tänker jag

sorry svävade iväg lite där ^^ för att återgå till trådens ämne så ville jag påpeka en intressant sak i tråden, att flera har postat att de har ungefär samma eller i vissa fall lite kortare svarstid mot Frankfurt t.ex. än jag, även om de bor längre upp i landet än mig som bor i Malmö, avståndet från Malmö till Frankfurt är ju kortare än de mer centrala/norra delarna av Sverige så det *borde* innebära att jag i teorin kan få lägre svarstid än de 24 ms jag har idag, via annan leverantör/bättre routing, tror inte att ~15 ms hade varit omöjligt med en bättre rutt, något sånt tror jag i alla fall, inte för att det är en extrem skillnad men ändå lägre ping skadar aldrig enligt mig

Av alexander_1986
Skrivet av mrqaffe:

Du får skilja på verklig nätverkslatens och "spelping" för de är inte samma sak. det är ungefär som att mäta nätverkshastighet genom en normal filöverföring, dvs snarlikt men man blandar in andra saker än det man försöker mäta så att resultatet stämmer inte riktigt.

yes, det jag menar är att frametime verkar påverka ping-display i detta spel, i alla andra spel jag någonsin har spelat i hela mitt liv så sjunker/stiger inte spelets ingame ping-mätare bara för att jag höjer, sänker, eller kör unlimited framerate.. sedan att spelets pingmätare också sjunker ju färre spelare som är kvar i matchen är också tveksamt varför det är på det viset, men men så är det i alla fall.

Av alexander_1986

tack till alla som postat resultat hittils återigen !

Skrivet av R2B2:

Från Uppsala http-ping.
Europe (London) 36 ms
Europe (Frankfurt) 24 ms
Europe (Paris) 38 ms
Europe (Stockholm) 12 ms

Denna http-ping verkar dock väldigt fluktuerande. Vet att jag kollade detta mer djupgående för ett tag sedan, brukar ligga på en stadig 25-30 (snarare 30) ping i spelet från Ua.

Fiber 100/100 Uppsala IP-Only lev: Viasat

(Frankfurt)
Pinging dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com [52.94.17.156] with 32 bytes of data:
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=244

Fiber 1000/1000 Stockholm IP-Only lev: IP-Only

(Frankfurt)
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=1 ttl=243 time=20.6 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=2 ttl=243 time=20.5 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=3 ttl=243 time=20.5 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=4 ttl=243 time=20.5 ms
64 bytes from dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com (52.94.17.18): icmp_seq=5 ttl=243 time=20.5 ms

Som privatperson har du inte så mycket att säga till om ang. routingen, när jag testade spelet från en företagslina (Uppl. Väsby) har jag för mig att pingen låg 5-10 ms bättre än min privata.

en sak som verkar skum med spelet in-game ping display är att frametime verkar påverka pingen, om jag ställer in 240 fps istället för 120 eller unlimited framerate så jag har 400-500 fps när jag kollar upp i himlen och är ensam på kartan så sjunker pingen rätt kraftigt, men annars så stämmer pingen i menyn där man väljer region helt exakt överens med frankfurt, och håller sig hyfsat nära den pingen dvs 24 ms ingame också när jag är på frankfurt servern, när jag är på london så stiger alltid pingen men följer annars samma mönster, dvs att den stiger/sjunker beroende på vilken fps limit jag kör,

sen en annan sak är att pingen brukar sjunka ju färre spelare det är kvar i matchen, lirat sen 2017 och det har aldrig gått att helt lita på ingame ping display, men den är ändå konsistent i sitt beteende även om den är missvisande, om man säger så typ

Av alexander_1986
Skrivet av mrqaffe:

Generellt så har Telia väldigt bra nätverksegenskaper och de är definitivt en av de tekniskt bästa operatörerna för allmänt bruk.
Det är sällan/aldrig det är de nätverkstekniska egenskaperna någon klagar på om de klagar utan det brukar handla om att de inte är billigast eller att de inte gör allt som går för att förhindra att användarna kan spåras. (eller så tycker man att smarten erbjuder dåligt wifinät)

alright tackar för hjälpen, och tack till alla som svarat så länge !

Av alexander_1986
Skrivet av mrqaffe:

Latensen kommer att skilja mellan operatörer beroende på hur lång signalvägen blir, det går ju ingen trafik kortaste vägen utan man routas via en del knutpunkter och ju fler knutpunkter man har tillgång till desto större chans att det blir en kort signalväg.

Ett exempel kan vara att du har en liten operatör och bor i Göteborg och vill pinga till en server i Malmö, den lilla operatören har dock bara en knutpunkt i Stockholm så trafiken måste dit och vända så signalvägen förlängs säg 900 km för att nå knutpunkten jämfört med att gå Göteborg <> Malmö utan att passera Stockholm.
En annan liten operatör kan mycket väl ha knutpunkter i både Göteborg och Malmö och köra trafiken direkt och en riktigt stor operatör har ofta tillgång väldigt många knutpunkter så de kan köra trafiken kortaste väg nästan oavsett vilka platser den ska mellan.

Latensen har ett lägsta värde som är fysiskt omöjligt att understiga pga avståndet och just det kan du inte påverka men en stor operatör innebär en större chans att signalen går färre omvägar men det finns ju även små operatörer som kan ha korta signalvägar mellan 2 orter men sämre än den större på andra rutter.
Det går alltså inte att garantera nått för ett privatabb och routing är även dynamisk och kan ändras om det händer nått likt fel eller mycket trafik på en sträcka, däremot kan man köpa "fasta länkar" där operatörerna garantera vissa parametrar i trafiken mellan 2 orter men priserna skiljer och det är mest för typ företag som vill länka ihop verksamheter på olika orter och veta vad de har för prestanda utan att behöva bry sig om vad som händer på det vanliga internet.

låter väldigt vettigt, bra förklaring !

kan förstå att det inte går att garantera något för ett privatabb, men skulle du möjligtvis hålla med om att med tanke på det du förklarade tidigare i tråden och i ditt senaste inlägg, om att Telia är en av de största nätägarna i världen osv, så kan det vara sannolikt att dom har tillgång till flest knutpunkter i och med det, och då eventuellt skulle ha den generellt bästa routingen från Sverige till olika europeiska länder?

sen kanske det i verkligheten inte skiljer mycket i latens mellan leverantör X och Telia mot säg Frankfurt, från en öppen stadsnäts - uppkoppling i huset jag ska flytta till, men generellt sett borde det vara ett säkert val om pingen inom Europa är det viktigaste för mig och åtminstone inte sämre än någon annan leverantör, typ?

skulle iofs kunna testa de olika med en månads uppsägning emellan när jag flyttat, men lite drygt

Skrivet av zebez:

Europe (Ireland) 40 ms
Europe (London) 33 ms
Europe (Frankfurt) 28 ms
Europe (Paris) 38 ms
Europe (Stockholm) 7 ms

Med Telia Fiber 500mbit södra Stockholm

Skrivet av UniMatrixZ:

Telia Fiber 100/100 Malung/Dalarna

Europe (Ireland) 47 ms
Europe (London) 52 ms
Europe (Frankfurt) 37 ms
Europe (Paris) 45 ms
Europe (Stockholm) 18 ms

Skrivet av AMD-FX:

Har Telia 100/100
De tre lägsta:
London: 38 ms
Frankfurt: 36 ms
Stockholm: 17 ms

Skrivet av Stefflo:

Har Bahnhof 100/100 fiber men dessa siffror är via wifi på jobbdatorn. Bor i Västerås.

Europe (Ireland) 59 ms
Europe (London) 46 ms
Europe (Frankfurt) 38 ms
Europe (Paris) 51 ms
Europe (Stockholm) 20 ms

tackar för svaren !

Av alexander_1986
Skrivet av Rouge of Darkness:

ip-only med A3 som leverantör från mitten på småland.

Europe (Ireland) 59 ms
Europe (London) 42 ms
Europe (Frankfurt) 36 ms
Europe (Paris) 83 ms
Europe (Stockholm) 23 ms

tackar !

Skrivet av Raphaei:

100/100 i en liten by ute i Norrlandsskogen (halvdussin mil utanför Umeå):

Europe (London) 40 ms
Europe (Frankfurt) 32 ms
Europe (Paris) 45 ms
Europe (Stockholm) 17 ms

Rätt sjukt när man tänker på att det är ungefär intervallet för en trådlös mus mellan rörelse och pekare på skärmen, och jämförs med en resa som tog våra förfäder veckor om inte månader.

Edit:
Jag är inte insatt för fem öre, men baserat på ett samtal där dessa detaljer nämndes i förbifart runt 2006 så påverkar routingavtal mellan leverantörer och statsgränser rutten elektronerna skickas. Här kan jag minnas helt fel, men det var ett exempel om en signal skulle skickas från Stockholm till Oslo var det i ett exempel att den gick i stort sett raka vägen, och i ett annat fall gick signalen genom Köpenhamn. *OM* så var fallet då är det inte säkert att det är lika segregerat idag.

tack för ditt resultat också! tror det är rätt så bra med 32 ms till frankfurt om du bor i Umeå ändå, jämfört med mina 24 ms från Malmö, Umeå är ändå hyfsat långt upp i landet och en bra bit härifrån, typ

vad det gäller routingavtal så är det väldigt intressant för mig i alla fall, för mig känns det sannolikt att Telia skulle ha den lägsta svarstiden överlag eller generellt sett på olika europeiska servrar från Sverige, just med tanke på det som nämndes i tråden tidigare att de äger så pass mycket nät själva och i och med det *förmodligen* har bäst routingavtal osv, inom Sverige tror jag inte att det är en jättestor skillnad om jag skulle välja X eller Y som leverantör inom ett öppet stadsnät i samma byggnad eller lägenhet så att säga, men just när det kommer till utlandsservrar känns det som det kan variera en del, och att Telia har en fördel där, ska försöka forska lite i ämnet tror jag

Av alexander_1986
Skrivet av Squallie:

Ownit fiber i Norra Stockholm.

Europe (Ireland) 48 ms
Europe (London) 45 ms
Europe (Frankfurt) 34 ms
Europe (Paris) 53 ms
Europe (Stockholm) 13 ms

Har 5ms till ping.sunet.se som är dit jag brukar testa.

tackar för svaret!

Skrivet av mrqaffe:

Latensen beror på avståndet trafiken går så det är inte så intressant att jämföra utan att ta hänsyn till avståndet, Telia är världens näst största nätägare och når ca 30 % av hela internet via sina egna nät så de säljer snarare kapacitet till alla andra bolag i världen än köper in sig och ingen annan operatör i Sverige är ens i närheten av att ha ett lika stort eget nät och det ger ju en del fördelar för dem men avstånden kan de ju inte påverka och signalerna går ofta inte snabbare än 0,6-0,7 C

Telia 250 Mbit från Vänerns sydspets (har bara en åker dit)
Europe (Ireland) 40 ms
Europe (London) 44 ms
Europe (Frankfurt) 33 ms
Europe (Paris) 39 ms
Europe (Stockholm) 28 ms

tack för svar och pingresultat! men är det verkligen så att pingen garanterat kommer vara identisk mellan olika leverantörer utomlands då menar du? om vi säger att jag då kan välja mellan x antal olika leverantörer i ett öppet stadsnät, i samma byggnad så att säga / samma lägenhet,

ingen chans överhuvudtaget att pingen kan skilja sig mot London/Frankfurt beroende på vilken leverantör jag skulle välja då? trodde att peering och routing kunde skilja sig dvs att trafiken kan ta längre eller kortare väg beroende på detta så att säga, och att inte alla leverantörer hade exakt samma väg som trafiken tar? om det nu låter vettigt

Av alexander_1986
Skrivet av Aizu:

Europe (Ireland) - 58 ms 63 ms 61 ms
Europe (London) - 45 ms 43 ms 49 ms
Europe (Frankfurt) - 39 ms 42 ms 36 ms
Europe (Paris) - 43 ms 47 ms 50 ms
Europe (Stockholm) - 23 ms 20 ms 20 ms

Stockholm via comhems koaxial (telejack).

hm! verkar som att jag får 14 ms till Stockholm servern från Malmö, om du får 20 ms och bor i Stockholm undrar jag om du testar via trådlöst eller trådat? kanske också är lite högre ping via coax jämfört med fiber ingen aning faktiskt, men om det var via trådlöst får du gärna testa trådat!

skiljer sen inte så mycket mellan Frankfurt och London hos dig, samma som hos mig typ, vilket är bra att veta för mig angående Com hem och deras peering/routing, även om det är via coax, tackar så mycket för feedbacken iaf så länge !

Av alexander_1986
Skrivet av Topology94:

@alexander_1986:
Europe (London) 50 ms
Europe (Frankfurt) 35 ms

Har 10 Gbps (som dock stryps till 1 Gbps pga att min interna utrustning inte klarar 10 Gbps ännu) via Bahnhof

tackar för svaret, 10 Gbps j*vlar! inte illa det, intressant att det skiljer ~15 ms mellan Frankfurt och London hos dig, gissar på att du bor lite längre upp i landet än Malmö i alla fall,

min fundering annars är att om jag spelar mot Frankfurt och London så borde pingen i Malmö vara lägst möjlig om man tänker geografiskt sett och avståndet dit härifrån, men undrar också om peeringavtal och sånt kan göra en stor skillnad (10ms+) mellan olika leverantörer i samma stad.. om någon är insatt som sagt får ni gärna svara på det,

uppskattar svaret iaf så länge

Av alexander_1986

undersökning: vilken ping får ni till amazons AWS servrar i Frankfurt och London ?

tjena, spelar en hel del Fortnite, och i Europa vad jag förstår är det främst/endast London och Frankfurt servrar som används i detta spel, via Amazon AWS, en hel del andra spel använder sig också av Amazons servertjänster vad jag förstått, PUBG och förmodligen (?) majoriteten av de populäraste onlinespelen i dagsläget i alla fall, då det kanske är det mest ekonomiska sättet att hantera en stor och samtidigt väldigt spridd spelarbas utan att investera i egna datacenter/servrar, kan ha fel men ungefär så har jag förstått det i alla fall !

i alla fall, i Fortnite kan jag se att jag ansluter till servreradresser som slutar på t.ex. "eu-west-2.compute.amazonaws.com" när jag blir ansluten till London servrar och "eu-central-1.compute.amazonaws.com" när jag blir ansluten till Frankfurt servrar, om jag håller ett öga på resource monitor/resursövervakaren i windows 10 t.ex. under en spelsession,

har idag fiber via Telenor/bredbandsbolaget, 250/100mbit i min bostadsrättsförening och bor i Malmö, jag får 24 ms till Frankfurt servern och 31 ms till London servern när jag mäter via https://www.cloudping.info/ där man kan pinga olika amazon servrar, och detta stämmer rätt så exakt överens med pingen jag ser in-game, det jag undrar är vad ni andra får för ping mot London och Frankfurt på cloudping, var ni bor och vilken leverantör ni använder?

undrar också om det kan vara så att Telia har den bästa pingen när det spelas utanför Sverige? läste något om att dom skulle ha den bästa peeringen, något i den stilen i alla fall, en anledning till att jag undrar är också att jag snart kommer flytta till en lägenhet med öppet stadsnät här i Malmö och kommer då kunna välja rätt så många olika, typ Bredband2, Telia, Bahnhof osv, och undrar om det är värt att köra på Telia om pingen är det som intresserar mig mest, eller om jag inte ska förvänta mig mycket lägre ping än vad jag redan har idag mot Frankfurt och London ? någon som vet vad teoretiskt sett skulle vara bästa möjliga ping från Malmö till Frankfurt/London?

om det kan vara så att Telia har en garanterat lägsta ping utomlands typ, så hade jag en fundering på att köra via deras vDSL eller till och med ADSL beroende på vad som finns tillgängligt dit jag flyttar, OM det skulle vara så att jag ej kan få deras fiber där jag kommer bo, har för mig att man kan be att de stänger av interleave/felkorrigering eller sänker den så mycket som möjligt om man kör via telejacket, för att få ner pingen, det gjorde jag för många år sen på ett 12/9 mbit vDSL abonnemang från bredbandsbolaget, och gick från ca 40-50 ping på svenska Quakeservrar till typ under 10-15 ping utan någon packetloss, det var innan vi fick fiber i bostadsrätten, så har det i åtanke som ett alternativ om jag skulle köra Telia via telejacket så att säga!

ursäktar det långa inlägget i alla fall och hur som helst får ni som vill gärna pinga London/Frankfurt via cloudping och berätta vad ni får för ping dit och var ni bor samt vilken leverantör ni använder och om det är fiber eller telejack osv, någon som är insatt i peering och hur den skiljer sig när trafiken går utanför Sverige och om Telia är bäst där osv får gärna kommentera det också, tack på förhand!

Av alexander_1986
Skrivet av Nivity:

Betydligt svårare för mig att spela FPS på en 27" än 24-25".
Storleken gör det så mycket jobbigare att se allt utan flytta blicken.

Har själv köpt 27" ett flertalet gånger, först med 1440p skärmarna och nu provade jag både Acers 27" 1080p 240hz och nu Asus 27" 1080p 280hz skärm.

Men lämnat tillbaka, jag gillar helt enkelt inte 27" för fps. Tycker det är skräp.

Kommer köpa MSI's 240hz 24.5" variant utav dessa 240hz ips 1080p.

Sen är 1080p för dålig upplösning på 27", det påverkar inte spel eller film tycker jag. Men text är extremt jobbigt att läsa imo, suddigt så satans pga upplösningen på den storleken.
Smaksak säkert men jag gillar inte det.

Och eftersom jag vill spela i 1080p för kunna nå högre framerates och ändå ha text skarpare så är mindre skärm också bästa valet för mig.

Text är liksom sjukt mycket skarpare tom på min 10 år gamla 120hz 23" TN skärm som jag har som 2a skärm än en ny 280hz 27" 1080p skärm

Ang Asus.
Märkte ingen skillnad i 280hz jämfört med 240hz när jag testade Acers, samma typ med 240hz -> 280hz på Asus. Nu är det ju dock en overclock sak och inte native 280hz så vet inte hur mycket det gör skillnad.

Skillnad ifrån 144hz -> 240hz märks däremot tydligt, märker det i windows också på musrörelserna.
ELBM sync on och off provade jag, men ärligt talat har jag aldrig brytt mig om sådant. Och märkte inget direkt negativt förutom att brightness blir skitdålig när man aktiverar det och går ej ändra. Något reviews också tagit upp.
Säkert ok för många, men jag kör oftast lite högre brightness i vissa fps.
Men ELBM hjälper väl lite grann på blur dock.

Det sagt så har jag aldrig brytt mig om VRR som g-sync, freesync osv. Nästan alla spel jag spelar är competitive titlar som går att driva i högre fps. Och tearing har aldrig någonsin varit ett problem för mig personligen.
Jag har vant mig sen CRT tiden antar jag, aldrig stört mig på tearing alls.

I see I see, uppskattar det utförliga svaret !

samma här vad gäller tearing typ, inte alls känslig för det men är känslig för eftersläpningar och blur,som gammal quake1 spelare sen 1996 saknar jag fortfarande CRT lite, hade överklockad 17" sony CRT skärm, det var tider det! 640x480 i 154 hz, funkade bra i några år tills skärmen blev alldeles grön och lila och ballade ur helt

sett fler som ogillar text och skärpan förresten på vid 1080p @ 27", men undrade om det kanske gav en liten fördel med större spelarmodeller i spel ändå, svårt att säga om jag ska skaffa en 27" eller 25", blir att välja något och få det gjort i dagarna i alla fall..

aja! har 3 skärmar jag inte riktigt kan bestämma mig mellan just nu, asus pg258q, acer xf252q och denna nya asus vg279qm då, alternativt 25" varianten av den..

velat fram och tillbaka ett tag nu och ville se denna review först som släpptes idag, så får bli att fundera i helgen sen beställa något nästa vecka! tackar för feedbacken återigen och skulle du testa den mer får du gärna uppdatera tråden med mer info om det finns något mer att säga

mvh /

Av alexander_1986
Skrivet av Gainsgoblin:

@alexander_1986: Byter från 2560x1440 144 Hz 27" så dom är lika stora. Inte spelat på en 1080p skärm sen 2014 så svårt att uttala mig om det.

Det kändes ganska bra ändå med ELMB på första rundan, kör nog lite mer.

ah jag förstår, aldrig kört över 24" skärm hittills själv men känns lite utdaterat nästan med mindre än 27" idag,

det låter i alla fall lovande att du verkar gilla elmb-sync i cs, gibba på och ser fram emot din uppdatering så småningom

orkar du får du gärna köra något mer krävande spel när du har tid och lust i dagarna och återkomma med en minirecension eller så om skärmen generellt och elmb-sync av/på i de fall där fps kanske inte är klistrad på 280+ och så

tack för feedbacken så långt iaf!