tankar kring asus vg279QM / vg259QM ? recension finns på tftcentral och ser ut som ett klockrent val?

Permalänk

tankar kring asus vg279QM / vg259QM ? recension finns på tftcentral och ser ut som ett klockrent val?

recension på 27" varianten finns här : https://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_tuf_gaming_vg279qm....

280hz med responsnivå som ligger i klass med 240hz TN paneler enligt deras test i alla fall där den är i klass med asus pg258Q och acer xf252Q, och till och med lägre total display lag om man kollar på deras grafer i alla fall?

samt väldigt låg/ingen overshoot alls i praktiken vad jag förstår i alla fall, med andra ord en väldigt bra overdrive implementering om jag förstår recensionen rätt!

och sen automatiskt bättre bild och färger jämfört med TN paneler då det är IPS, känns nästan som att det inte finns en enda anledning att inte köpa denna om man tänkt köpa en 240hz TN panel, då denna är lika snabb / snabbare i vissa fall med bättre kontroll på overdrive och overshoot? och har bättre bildkvalitet, bättre färger/betraktningsvinkel, stödjer eftersläpsreducering även med gsync/freesync påslaget up till 280hz vilket ingen annan skärm gör och den gör det dessutom med ett godkänt resultat enligt testet,

dom rekommenderar dock att man manuellt ställer overdrive till 40,60 eller 80 beroende på vilket förväntat hz/fps spann man kommer ligga på i det spel man spelar med hänsyn till system och inställningar på grafikkvalitet osv, när man kör VRR (verkar vara låst OD setting på 80 när elmb-sync är på, fast ska fungera bra om man ligger på 200-280 fps enligt testet, och ju lägre fps under 200 desto sämre funkar elmb-sync, men positivt ändå enligt mig som kör mestadels hög FPS i det spannet)

"Optimal Overdrive Setting for 280Hz no VRR: 80

Optimal Overdrive Setting for 60Hz: 40

Optimal Overdrive Setting for VRR:

60 - 120Hz = 40
120 - 200Hz = 60
200 - 280Hz = 80"

någon annan som är sjukt sugen på den? alternativt 25" versionen, men undrar om det inte är bättre med 27" ändå och om det blir "enklare" att sikta på större gubbar i FPS spel osv även om det kanske blir något mer pixligt med 27" 1080p vs 25" 1080p?

nån som har den kanske till och med ?

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Jag har en, plockade upp en på netonnet förra veckan då 27" fanns för 3990.
Faktiskt ganska nöjd, lite svårt att acceptera 1080p däremot så vi får se om jag behåller den men väldigt bra flyt, ser bra ut och smidiga menyer

Permalänk

@Gainsgoblin: nice! är mycket avundsjuk haha

hur tycker du att elmb-sync fungerar i spel / grafikinställningar där du kan hålla en framerate på 200-280 ? verkar vara optimalt spann för funktionen enligt deras test i alla fall, försvinner både tearing och eftersläp i princip helt och hållet, typ?

som alltid kan det vara väldigt subjektivt, men du får gärna dela med dig av hur du upplever skärmen vid olika fps nivåer och med/utan elmb-sync osv, om du orkar! väldigt sugen på denna skärm i alla fall..

hade varit gött om sweclockers recenserar den eller 25" modellen också

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Inte använt ELMB funktionen alls faktiskt, kan testa den i ett game CS men brukar inte vara ett stort fan av den. Blev inte så mörkt och dystert som det brukade bli förut däremot så jag återkommer.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Inte använt ELMB funktionen alls faktiskt, kan testa den i ett game CS men brukar inte vara ett stort fan av den. Blev inte så mörkt och dystert som det brukade bli förut däremot så jag återkommer.

nice! CS är nog mer eller mindre så bra testscenario i alla fall som det kan bli för elmb-sync då du bör kunna hålla 280 hz/fps stabilt i alla lägen med en hyfsad cpu/gpu,

får gärna också säga om du tycker det är "enklare" att aima på de lite större spelarmodellerna i 27" 1080p även om det kanske är mindre skarpt jämfört med 24-25" 1080p

oavsett så är det nice med lite nytt på skärmfronten som 280hz och variabel synk + eftersläpsreducering aktivt samtidigt, kan bara vara bra för konsumenter med lite konkurrens och utveckling på dessa funktioner

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

@alexander_1986: Byter från 2560x1440 144 Hz 27" så dom är lika stora. Inte spelat på en 1080p skärm sen 2014 så svårt att uttala mig om det.

Det kändes ganska bra ändå med ELMB på första rundan, kör nog lite mer.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

@alexander_1986: Byter från 2560x1440 144 Hz 27" så dom är lika stora. Inte spelat på en 1080p skärm sen 2014 så svårt att uttala mig om det.

Det kändes ganska bra ändå med ELMB på första rundan, kör nog lite mer.

ah jag förstår, aldrig kört över 24" skärm hittills själv men känns lite utdaterat nästan med mindre än 27" idag,

det låter i alla fall lovande att du verkar gilla elmb-sync i cs, gibba på och ser fram emot din uppdatering så småningom

orkar du får du gärna köra något mer krävande spel när du har tid och lust i dagarna och återkomma med en minirecension eller så om skärmen generellt och elmb-sync av/på i de fall där fps kanske inte är klistrad på 280+ och så

tack för feedbacken så långt iaf!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Betydligt svårare för mig att spela FPS på en 27" än 24-25".
Storleken gör det så mycket jobbigare att se allt utan flytta blicken.

Har själv köpt 27" ett flertalet gånger, först med 1440p skärmarna och nu provade jag både Acers 27" 1080p 240hz och nu Asus 27" 1080p 280hz skärm.

Men lämnat tillbaka, jag gillar helt enkelt inte 27" för fps. Tycker det är skräp.

Kommer köpa MSI's 240hz 24.5" variant utav dessa 240hz ips 1080p.

Sen är 1080p för dålig upplösning på 27", det påverkar inte spel eller film tycker jag. Men text är extremt jobbigt att läsa imo, suddigt så satans pga upplösningen på den storleken.
Smaksak säkert men jag gillar inte det.

Och eftersom jag vill spela i 1080p för kunna nå högre framerates och ändå ha text skarpare så är mindre skärm också bästa valet för mig.

Text är liksom sjukt mycket skarpare tom på min 10 år gamla 120hz 23" TN skärm som jag har som 2a skärm än en ny 280hz 27" 1080p skärm

Ang Asus.
Märkte ingen skillnad i 280hz jämfört med 240hz när jag testade Acers, samma typ med 240hz -> 280hz på Asus. Nu är det ju dock en overclock sak och inte native 280hz så vet inte hur mycket det gör skillnad.

Skillnad ifrån 144hz -> 240hz märks däremot tydligt, märker det i windows också på musrörelserna.
ELBM sync on och off provade jag, men ärligt talat har jag aldrig brytt mig om sådant. Och märkte inget direkt negativt förutom att brightness blir skitdålig när man aktiverar det och går ej ändra. Något reviews också tagit upp.
Säkert ok för många, men jag kör oftast lite högre brightness i vissa fps.
Men ELBM hjälper väl lite grann på blur dock.

Det sagt så har jag aldrig brytt mig om VRR som g-sync, freesync osv. Nästan alla spel jag spelar är competitive titlar som går att driva i högre fps. Och tearing har aldrig någonsin varit ett problem för mig personligen.
Jag har vant mig sen CRT tiden antar jag, aldrig stört mig på tearing alls.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Betydligt svårare för mig att spela FPS på en 27" än 24-25".
Storleken gör det så mycket jobbigare att se allt utan flytta blicken.

Har själv köpt 27" ett flertalet gånger, först med 1440p skärmarna och nu provade jag både Acers 27" 1080p 240hz och nu Asus 27" 1080p 280hz skärm.

Men lämnat tillbaka, jag gillar helt enkelt inte 27" för fps. Tycker det är skräp.

Kommer köpa MSI's 240hz 24.5" variant utav dessa 240hz ips 1080p.

Sen är 1080p för dålig upplösning på 27", det påverkar inte spel eller film tycker jag. Men text är extremt jobbigt att läsa imo, suddigt så satans pga upplösningen på den storleken.
Smaksak säkert men jag gillar inte det.

Och eftersom jag vill spela i 1080p för kunna nå högre framerates och ändå ha text skarpare så är mindre skärm också bästa valet för mig.

Text är liksom sjukt mycket skarpare tom på min 10 år gamla 120hz 23" TN skärm som jag har som 2a skärm än en ny 280hz 27" 1080p skärm

Ang Asus.
Märkte ingen skillnad i 280hz jämfört med 240hz när jag testade Acers, samma typ med 240hz -> 280hz på Asus. Nu är det ju dock en overclock sak och inte native 280hz så vet inte hur mycket det gör skillnad.

Skillnad ifrån 144hz -> 240hz märks däremot tydligt, märker det i windows också på musrörelserna.
ELBM sync on och off provade jag, men ärligt talat har jag aldrig brytt mig om sådant. Och märkte inget direkt negativt förutom att brightness blir skitdålig när man aktiverar det och går ej ändra. Något reviews också tagit upp.
Säkert ok för många, men jag kör oftast lite högre brightness i vissa fps.
Men ELBM hjälper väl lite grann på blur dock.

Det sagt så har jag aldrig brytt mig om VRR som g-sync, freesync osv. Nästan alla spel jag spelar är competitive titlar som går att driva i högre fps. Och tearing har aldrig någonsin varit ett problem för mig personligen.
Jag har vant mig sen CRT tiden antar jag, aldrig stört mig på tearing alls.

I see I see, uppskattar det utförliga svaret !

samma här vad gäller tearing typ, inte alls känslig för det men är känslig för eftersläpningar och blur,som gammal quake1 spelare sen 1996 saknar jag fortfarande CRT lite, hade överklockad 17" sony CRT skärm, det var tider det! 640x480 i 154 hz, funkade bra i några år tills skärmen blev alldeles grön och lila och ballade ur helt

sett fler som ogillar text och skärpan förresten på vid 1080p @ 27", men undrade om det kanske gav en liten fördel med större spelarmodeller i spel ändå, svårt att säga om jag ska skaffa en 27" eller 25", blir att välja något och få det gjort i dagarna i alla fall..

aja! har 3 skärmar jag inte riktigt kan bestämma mig mellan just nu, asus pg258q, acer xf252q och denna nya asus vg279qm då, alternativt 25" varianten av den..

velat fram och tillbaka ett tag nu och ville se denna review först som släpptes idag, så får bli att fundera i helgen sen beställa något nästa vecka! tackar för feedbacken återigen och skulle du testa den mer får du gärna uppdatera tråden med mer info om det finns något mer att säga

mvh /

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

@alexander_1986: Blev det någon ny skärm?

Är nyfiken på att höra hur du upplever det isåfall

Permalänk
Medlem

Ny dator på ingång så då blir det naturligt att börja snegla på en ny skärm! Är oerhört intresserad utav VG259QM då jag främst spelar FPS och väljer då hellre högre hz och 24"(24,5") över 27" med 1440p. Vad tycker ni som har skärmen idag?

Har för närvarande en ASUS PG248Q vilket absolut är en trevlig skärm dock med den stora nackdelen att det är TN och färgerna är kassa! Söker därför nu efter en IPS panel och VG259QM verkar väldigt trevlig.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360