Wow's motor har ytterst lite med wc3 motorn att göra även om de kan ha en gemensam förfader. De enda blizzard spel som det är klarlagt att de delar motor är sc2 och heroes of the storm.
Om jag minns rätt från olika tech-intervjuer och bloggar.
I början så delade WoW motor med wc3, som sedan blev extremt moddad för att kunna bli ett MMO.
Först i WoW legion så gjorde de om basen som var wc3s gamla motor och dagens motor borde inte ha så mycket att göra med det.
WoW classic kör på den nya legion-motorn (vilket även dragonflight gör), men är i princip en emulation av den gamla wc3-motorn för att den nya klarar så mycket bättre att köra på modern hård och mjukvara. Spell batching (Batcha spells per x antal server ticks tror jag) t.ex., som var hur de hanterade spell pop prios i WoW vanilla finns inte längre utan spells exekveras mycket snabbare. I WoW classic så emulerade de spell batching och hårdkodade delays och latency för att få samma feeling som i vanilla.
Det är samma motor i WoW dragonflight och WoW classic, men classic har mycket mindre grafikkrav och CPU-krav så den kommer att köras bättre, även om den är ovanpå ett emulationslager.