Fdrive X 8 TB – blufflagring som förstör data

Permalänk
Melding Plague

Fdrive X 8 TB – blufflagring som förstör data

Hög överföringshastighet och imponerande lagringskapacitet på 8 TB för en femhundring. Låter det för bra för att vara sant? Det är det också.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men USB-C hade den ändå istället för typ Micro-B, så en till pluspoäng där! Eventuellt ett köp!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Teddis:

Men USB-C hade den ändå istället för typ Micro-B, så en till pluspoäng där! Eventuellt ett köp!

Ändå förvånande att de valde att lägga lite extra krut på kontakten!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra granskning! Det här kommer rimligen kunna rädda några som söker på företaget och produkten ja.

De verkar iaf inte finnas i Sverige och översättningarna är rassliga här och där ;).
Återvändandepolitik istället för returer exempelvis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fullt av röda flaggor:

* 500kr för 8TB.
* De skriver m.2 men det är USB-C.
* "Hard Drive" != SSD.

Förresten, varför ens länka till en scam-site i artikeln?

Permalänk
Medlem

Fantastisk artikel som alltid @JonasT.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Undrar om F i namnet står för Fuck för då lever den sannerligen upp till det namnet då den ju verkligen "fuckar upp" din data.

Med tanke på hur länge denna här sortens bluff funnits kan man ju tycka att det borde kommit nån lösning i operativsystemet i Windows för att omedelbart identifiera sådana här bluffar dvs nån funktion man kan köra direkt för att testa USB enheter. Tycker jag borde finnas!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Rolig läsning. För okunniga gäller det ju som sagt att alltid köpa från varumärken och butiker man känner väl, annars händer sånt här.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Joakim Ågren:

Undrar om F i namnet står för Fuck för då lever den sannerligen upp till det namnet då den ju verkligen "fuckar upp" din data.

Med tanke på hur länge denna här sortens bluff funnits kan man ju tycka att det borde kommit nån lösning i operativsystemet i Windows för att omedelbart identifiera sådana här bluffar dvs nån funktion man kan köra direkt för att testa USB enheter. Tycker jag borde finnas!

F som i fanders, om jag får be!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

F som i fanders, om jag får be!

Fast behärskar de gammalsvenska där borta det är frågan det?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Deras trusted-sida är ju inte direkt vacker.. som väntat så är den fylld med folk som inte fått varor eller vars varor inte hållit vad som lovats.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Expertgissare

Kul att ni gjorde en sådan här grej, hoppas hjälper någon att inte bli lurad.
Men lite besviken blev jag när jag inte såg något test på sd-kortet när det väl var ute ur "8 TB adaptern" kanske är "bättre" än i sitt 8 TB läge

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Bra att ha sånt här på välrenommerade sidor så att man kan länka när dylik skit dyker upp i flödet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Jag köpte en Jas 39 gripen på facebok för 795kr. Jag väntade och väntade, tillslut såg jag en flyga över mig och jag tänkte nu kom den, men den flög bara vidare. Så ni som har sett samma annons på facebook så är den en bluff ni får ingen Jas.

Jag förstår mig inte på bluffar som är rent idiotiska, men de vill väl enbart få "de mest lättlurade". De andra kan ställa till med krångel. Att sälja en 8TB ssd superbilligt så får man endast oinsatta köpare. Att sälja en 4TB ssd billigt, kanske halva priset. Så kan personen få bråka med personer som kan bråka och krångla för dem. De vill inte ha dessa svårare personer att lura utan de första offer som för dem är enklare, många av dessa kommer inte upptäcka de har blivit lurade.
Samma är det med alla bedrägerimail. De är skriva på ett sätt så att de slipper folk som är lite misstänksamma, de vill endast få svar från folk som saknar denna källkritiska förmågan eller vad man ska kalla det.

Sist så har vi gått emot en utveckling att det ej går att lita på något alls, jag pratar om datasäkerhet. Om ssd verkligen ha den prestanda och storlek den utger sig för att ha är det som oroar mig minst. Jag skulle aldrig köpa en ej plomberad ssd från en ej välkänd butik.

*edit*
Jag skulle gissa att det är de flesta av sweclockernas föräldrar eller liknande som är målgruppen med såna hära bedrägerier. De har medvetet lagt priset såpass lågt för att slippa oss tekniker som enkelt kan kontrollera produkten och krångla med retur osv.

*edit2*
Källa på mitt påstående om att scammers ofta medvetet vill gallra bort folk som inte är så lättlurade, dessa personer tar tid för dem:
https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2012/06/22/why-ni...
https://www.businessinsider.com/why-nigerian-scam-emails-are-...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dlq84:

Fullt av röda flaggor:

* De skriver m.2 men det är USB-C.

Just detta är ingen röd flagga; det är vanligt att externa USB-diskar i den formfaktorn har en M.2-enhet inuti.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag skaffade Wish för många år sedan.

Sen kom ett mail om erbjudande 2TB USB minne, för några hundralappar.
Tog bort min konto där omedelbart.
Har inte ångrat en sekund.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Tur att man här har en Community och en ordentligt kompetent redaktion som testar sånna här prylar!

Permalänk
Medlem

Ser ut som samma innehåll som det Linus testade från LTT som för övrig verkar vara samma som de flesta fuskar kör med.

Permalänk
Medlem

Mer av sånt här!
Hade jag lätt kunna stödja med pengar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Just detta är ingen röd flagga; det är vanligt att externa USB-diskar i den formfaktorn har en M.2-enhet inuti.

Och dom är på åtta gigabyte och kostar femhundra också eller?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av marcusOCZ:

Och dom är på åtta gigabyte och kostar femhundra också eller?

Jag förstår inte hur det är relevant i kontexten av det inlägg du citerar. Kan du utveckla?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det här måste väl bokstavligen vara olagligt?
Bra med en artikel så fler ser detta, men hoppas någon orkar bråka med bolaget så de får på snoken ordentligt…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Just detta är ingen röd flagga; det är vanligt att externa USB-diskar i den formfaktorn har en M.2-enhet inuti.

Precis - tex. Samsung T7 är en flashlagring baserad på PCIe-NVMe och inte SATA inuti och har USB-C kontakt som yttre gränssnitt.

Man kan inte använda SATA-protokollet om överföringshastigheten önskas vara över ca 550 MByte/s (6 GBit minus overhead och annat i protokollet)

M.2 är en fysisk kontaktgränssnitt och en uppsättning formfaktorer som både kan hantera flashlagring med SATA-protokoll och PCIe-NVMe-protokoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Men USB-C hade den ändå istället för typ Micro-B, så en till pluspoäng där! Eventuellt ett köp!

Köp två och sätt raid 0 på dem! Fatta farten!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Musikälskare

Man kan ge en till någon man inte tycker om = Fördel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Säljs inte produkten på inet eller webhallen?

I så fall ska man nog inte köpa den. Det är mitt motto.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Om vi tar en motpol.

Vad är bästa USB minnet som säljs i prisklass runt 500kr?
(Som inte är en bluffprodukt).

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad om att kommentarerna på sådana där facebook-annonser är köpta för att vagga in folk i falsk säkerhet.

Permalänk
Medlem

Att folk blir blåsta på pengar är väl en sak, men det mest tragiska med alltihopa är alla som utan att tänka sig för flyttar alla sina digitala foton till detta skitminneskort utan att tänka sig för, foton som sedan är borta för all framtid. Samtidigt är jag inte ett dugg förvånad. Jag känner många som trots viss datorvana ändå väljer att inte ta någon som helst backup utan har alla sina foton på en gammal laptop med hårddisk som kan rasa precis när som helst eller spara filerna på ett sketet USB-minne som man fått gratis någonstans.

Tack o lov så har det blivit lite bättre med Windows 10 och 11 då ex. OneDrive automatiskt tar backup på en hel del filer, tyvärr även sånt som man inte vill har backup på, allt för att sedan skicka mail om att man ska köpa mer utrymme.

Permalänk
Medlem

För flera år sen provade jag att beställa ett Micro SD kort från Wish. Har för mig att de sålde det som ett 512Gb kort, men när jag testade det med H2testw så framgick det att det var egentligen 8Gb. Då formaterade jag om minnet och låste det till 8Gb, då fungerade det galant än idag. Fick även pengarna tillbaks från Wish då jag kunde bevisa att det var falska grejer.

Visa signatur

Första PC'n: Compaq Presario CDS 520 - 1994