Väldigt lite nertid.
Alla klasser har någon form självhelning under strid, snabb återhämtning utanför strid och dör du och det finns spelare i närheten så kan de återuppliva dig oavsett vilken klass de har - vilket de oftast gör. Eftersom det är realm vs realm finns all anledning i världen att vara vänlig mot sina medspelare. Det är de andra servrarnas spelare som ska ha spö!
>:)
Nytt och fräscht färdighetsystem som jag bara har skrapat på ytan på. Tyckte Swtor var alldeles för likt WoW i det avseendet, m.a.o. blev snabbt uttråkad. GW2 å andra sidan - det ser enkelt ut vid en första anblick, och det tycks som att man har fått se allt när man låst upp de förmågor som låsta till specifika vapen och vapenkombinationer - vilket går mycket snabbare än att lvla karaktären. Men så har vi Helnings + 3 Utility + Elite förmågor utöver det och de förmågor som hör till F-tangenterna.
Val av ras begränsar inte vilka yrken man kan välja på, men ger trots det en helt annan spelupplevelse från ras till ras. Bra röstskådisar och det är raserna har extremt olika... ehm "attityd" Charr är krigiska så in i h-e, Norn är "heroiska" så in i h-e, Sylvari är ena riktiga drömmare både bildligt och bokstavligt. Asura är helkul. De vanliga människorna är till skillnad från de flesta andra liknande spel något av underdogs, man får ganska mycket "belägringskänsla" från deras startområde.
Och då har jag ändå inte kommit in på rasförmågor: http://wiki.guildwars2.com/wiki/Racial_skill
Enorm värld, att bara utforska rasernas huvudstäder tar sin tid.
Det är gjort med PvP som grundtanke - striderna är inte hopplösa pga av att den andre spelare har Epics och du har det inte. Jag gillade Rifts PvE men spelen kan inte jämföras när det kommer till PvP.
Ingen månadsavgift.