Ok SWEC-experter, hjälp med laptop tack!

Permalänk
Medlem

Ok SWEC-experter, hjälp med laptop tack!

Ok. Så här är det. Ska börja utbilda mig till hösten, ska läsa en utbildning inom Nätverk och system.

Sitter och försöker lista ut vad jag ska skaffa för en laptop. Det är ju en jäkla djungel.

Mina behov är "enkla".

Ergonomi : Jag måste orka sitta och jobba på den i 6-8 timmar. Keyboard måste vara riktigt bra och bekvämt, trackpad får inte störa och hålla
på att ställa till med problem. Handlederna får inte bli sönderskavda efter en timme.

Hastighet: Den ska vara rapp, den ska ha en hårddisk som rör på sig och en snabb uppstart/uppvaknande från sleepmode. Vidare ska det vara lite fart i processorn och ram för att köra lite nätverkssimulationer.

Den ska vara snygg, smärt, lätt och gärna i metall. Inte nödvändigtvis ultrabook men helst inte över 2kg.

Storleksmässigt 14-15 tums skärm som inte har värdelösa betraktningsvinklar och som man inte blir grusig i ögonen av efter en kvart.

Jag vet vad som finns på marknaden men jag har hittat dåligt med user reviews. Jag vill höra ERA erfarenheter och förslag på dator!

Nämnde jag att den inte får kosta över 7k? Har studentrabatt så det kan ni räkna på.

Lycka till och tack för hjälpen!

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Den där studentrabatten - gäller den för alla sorts datorer och hur stor är den?
Och jag antar att det inte spelar någon större roll i fall skärmen är blank så länge betraktningsvinklarna är bra?

Vad det gäller ergonomi - främst tangentbordet - så har jag goda erfarenheter av HP och Lenovo.
ASUS och Samsung är bättre på att göra "kvicka" datorer med snabba uppstarter om det är högprioriterat.

Lenovo ThinkPad Edge E420s kanske? Betrakningsvinklarna är inte de bästa höger och vänster men i övrigt verkar den passa in rätt bra - ingen SSD men en 7200 rpm hdd, hyfsad processor med ett diskret grafikkort, stort handlovsstöd och Lenovo tangentbord. Pris på 6500 kronor.
http://www.net2world.se/lenovo-thinkpad-edge-e420s-4401---int...

En efterföljare - Lenovo ThinkPad Edge S430 - är på gång till Sverige, kanske kan vara något om studentrabatten tar priset till under 7000 kronor.
http://www.theverge.com/2012/1/5/2683261/lenovo-thinkpad-edge...

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10