Man kan se till att välja nått som har förstegsutgångar så kan man om man vill bygga vidare, skaffa slutsteg vid ett senare tillfälle om man märker att prylarna inte räcker till, det finns även en stor begmarknad så det viktiga är att ha anslutningar som möjliggör att man kan bygga om systemet i framtiden om man inte direkt vet vad man ska ha och är beredd att ta det att prylen är en "engångspryl" som inte går att använda på annat sätt eller ansluta till annat.
Digitaltekniken blir väldigt fort utdaterad (och osupportad) och man bör fortfarande satsa på bra grundfunktionalitet och genomtänkta anslutningsmöjligheter på den analoga sidan före "digitala finesser"
Och som det tidigare varits inne på så är förhållandet mellan ljudtryck och förstärkareffekt logaritmiskt, de flesta har för lite effekt för att spela realistiska ljudtryck men kan/vill inte heller göra det pga hur de bor och högtalarkvalitet och då får man acceptera/leva med det att man egentligen har en för liten förstärkare, det kan ju låta bra ändå även om det inte kan låta helt realistiskt.
Det finns (väldigt förenklat) bara 2 storlekar på förstärkare, små eller de som klarar minst 300W kontinuerligt i 8 Ohm och då har en rimlig möjlighet att inte dynamikkomprimera akustiska instrument om de är anslutna till en högtalare med normalkänslighet. (ca 90 dB/W)
Håller själv på att leta begdelar för surround, förstärkeriet blir begagnat av bra kvalitet men jag kommer troligen att skaffa en ny surroundreceiver och köra som processor/surrounddekoder för lite äldre prylar som är bra analogt är ganska billiga beg men de klarar inte att hantera dagens digitala signalformat men troligen så kommer inte heller dagens processorer att kunna hantera det som gäller om 10 år, jag kan ju tänka mig att vi behöver högre bandbredder för videoöverföring (kanske dags för helt optiska interface från början i stället för att gå via hdmi aoc) och troligen finns det nya strömningstjänster och liknande som tillverkarna inte kommer att mjukvaruuppdatera äldre prylar för att klara även om hårdvaran i sig egentligen skulle göra det.
Idag verkar det dock gå en tydlig ljudteknisk gräns på dekoderprylar vid vilka som stöder Dirac live och multipla basmoduler eller inte och där tror jag det gör en påtaglig skillnad för ljudkvaliten för de flesta beroende på vilken sida man lägger sig på vid den skiljelinjen.
Det kostar från 17 000 att få en Dirac Live och multibaskapabel dekoder i dag (Onkyo RZ 50) så det går väl kanske även att klassa dekodrarna som funktionsmässigt "enkla" eller "i dagsläget fullständiga".
Om man har råd tror jag det för de flesta kan bli ett lyft i ljudkvaliten om man väljer nått som klarar den tekniken, RZ 50 har även bra grundläggande analoga anslutningar så den går att bygga vidare från.
https://onkyo.imgix.net/product-images/TX-RZ50_Rear-for-EMEA-MMP...