Jag rekommenderar att man sätter ett litet och enkelt mål.
T.ex något litet simpelt program eller webbsida.
Det är lättare att framställa enkla kommandoprogram. Det vill säga sådana som körs via kommandoprompten. Principen är: Indata -> bearbetning -> Utdata.
När man fått sitt program att utföra det man vill, så bygger man på det med ett högst enkelt GUI.
När man väl är insatt i enklare GUI-programmering tar man nästa steg och vidareutvecklar de simpla funktionerna, och/eller lägger till fler funktioner.
När jag hade programmeringskurs i gymnasiet, var det populärt att framställa databas-program som för ett enkelt register över ens egna musikalbum. Visserligen finns det en uppsjö av dessa program redan, men är ändå populärt som inlärningsprojekt, då det involverar enklare databashantering, tabeller, flerdimensionella variabler, GUI, disk och filhantering, dialogrutor med mera... i sin enklaste form.
Jag själv framställde först ett program som kunde skriva in data i ett Excel-dokument och dess celler via ett CLI-program. Sedan slängde jag på ett GUI på detta. Kort efteråt byttes excel-dokumentet ut mot en enkel SQLite-databas.
... och det eskalerade till ett enormt projekt av en massa spagettikod som jag skäms över än idag :S
(#$%& också.. nu måste jag ta fram eldkastaren och döda min gamla backupdisk som än idag har projektet kvar ... *ryyys*)
Ett annat tidigt projekt för mig var en keylogger... som snabbt blev mycket populär i skolan (Dock inte för skolans IT-administratörer). Även min lärare ville ha en kopia av programmet.
Fast... detaljerna pratar vi inte om här... *harkel .. *host*