Radeon HD 6990 upp till 450 W, fullständiga specifikationer

Permalänk
Moderator
Moderator

Mycket kul att se men oj oj vilket mastigt kort. Vattenkylningen lär ju vara välbehövd här!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Hmm.. Sålt av mina HD6970 blir att invänta lite tester av GTX590 och HD6990. Vill ha två i CF alt. SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

hehe, ja, 8k var i överkant. men jag tror inte 7-8k är en omöjlighet. dyrt som fan att tillverka och väldigt liten kundkrets

Jo, men för att man ska välja HD6990 över CrossfireX HD6970 så kan det inte kosta hur mycket som helst. Precis som att HD5970 kostade ungefär som CrossfireX HD5870 när det lanserades.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

fanboy wars! alltid samma visa

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Avstängd

Man får 2st 6970 för ca 6200kr. Så jag skulle gissa 6990 kmr kosta ca 5500kr.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik Arvidsson:

Jag undrar on inte AMD har lurat Nvidia nu. Nvidia räknade med att AMD skulle hålla sig innom specifikationerna och kommer själva lansera en mesigt nedklockad variant medan AMD kör med fulla spjäll!

AMD håller sig inom specifikationerna. Den drar 375W max, så länge du inte pillar med inställningarna.

Permalänk
Avstängd

Var tog Pci-e standarden vägen ?
Kan ju vara så enkelt att dom vet att nvidia tänkte skippa 300w gränsen och helt enkelt gjorde samma sak.

Helt klart intressant att se vad det kommer dra i spel och även vad 590 kommer sluka i sig.
Men en hemsk utvecklig om detta stämmer .. 375w! det är inte ok någonstans.

Edit: är det något jag missuppfattat med gränsen men tanke på föregående talare ?
225w externt + 75w pci-e eller är gränsen 300w externt + 75w pci-e ?
är relativt säker att det förstnämnda är sanningen här.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Dubbla sådana får det bli då...;)

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem

Vad alla gnäller om strömförbrukningen, får jag ett monster skiter jag i vad det slukar! Sen skiter jag i om det är AMD eller Nvidia, prestandan får bestämma

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Var tog Pci-e standarden vägen ?
Kan ju vara så enkelt att dom vet att nvidia tänkte skippa 300w gränsen och helt enkelt gjorde samma sak.

Har du någon länk där det står att Nvidia kommer att skippa 300W gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Som vanligt så hurrar AMD fanboys även om det kommer dra stöm.Nu försvann alla miljö aspekter hehe

Undrar då vad nvidias 590 kommer dra =P

Men lägg av, dom som är intresserade av GTX590 och 6990 skiter fullständigt i strömförbrukning.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Skrivet av andyboy88:

Bra för de som vill ha prestandan men, kortet lär låta en hel del i 450w läget. Om två Cayman kan nå 450w så lär två GTX 580 nå 550-650w. Nvidias kylare måste vara svarvat ur ett stycke koppar block om de också ska leka med stock frekvenser.

MM dem lär ju behöva bygga ett vidunder till kylare om dem ska släppa lös 590 för fullt ! mkt kul o föreställa sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Var tog Pci-e standarden vägen ?
Kan ju vara så enkelt att dom vet att nvidia tänkte skippa 300w gränsen och helt enkelt gjorde samma sak.

Helt klart intressant att se vad det kommer dra i spel och även vad 590 kommer sluka i sig.
Men en hemsk utvecklig om detta stämmer .. 375w! det är inte ok någonstans.

Edit: är det något jag missuppfattat med gränsen men tanke på föregående talare ?
225w externt + 75w pci-e eller är gränsen 300w externt + 75w pci-e ?
är relativt säker att det förstnämnda är sanningen här.

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#p...

de e ju 8pin kontakter som jag sett det och då blir det 2*150w

Permalänk
Medlem

Alltså, är det någon som kan uppskatta hur dessa gigantiska muskelkort ter sig vid folding?

Jag vill snart bygga en extrem foldingrigg och än sålänge står 8st 460-kort och ett MSI Big Bang Marshal på önskelistan

2st sådana här bestar kanske smäller 8st 460 på fingrarna i folding?

Visst är Nvidia fortfarande överlägsen ATI vad gäller folding?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#p...

de e ju 8pin kontakter som jag sett det och då blir det 2*150w

moderkortets 75 watt skall räknas med också, eller?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Alltså, är det någon som kan uppskatta hur dessa gigantiska muskelkort ter sig vid folding?

Jag vill snart bygga en extrem foldingrigg och än sålänge står 8st 460-kort och ett MSI Big Bang Marshal på önskelistan

2st sådana här bestar kanske smäller 8st 460 på fingrarna i folding?

Visst är Nvidia fortfarande överlägsen ATI vad gäller folding?

Men du kan ju max köra 4 way sli med nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Men du kan ju max köra 4 way sli med nvidia

man behöver inte använda sli eller crossfire när man foldar
varje kort får en egen uppgift.

alltså kan man köra så många kort som man har plats för.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Men du kan ju max köra 4 way sli med nvidia

Kanske det, men tanken är väl att korten ska jobba med var sitt objekt?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Herre jesus och hans moder, fader, bröder och förrädare. Här tar man i något så in i.

On another note: riktigt kass av AMD att krossa PCIe gränserna redan vid stock, tycker dem borde lyckats träffa 300W på stock och sedan släppa lös besten vid oc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teckim:

Men lägg av, dom som är intresserade av GTX590 och 6990 skiter fullständigt i strömförbrukning.

Håller helt med.. de som kan punga ut kring 5-6 tusen för ett kort av denna kaliber borde väl antagligen även ha råd med ett nätagg som faktiskt klarar av det.. sen att folk tror att miljön tar skada bara för att det står en dator i något hörn i någons lägenhet är ganska komiskt..

Angående kortet så är det väl ingen nyhet att Radeons kort slukar störm.. Låg W och extreme prestanda brukar inte gå hand i hand och här är ännu ett bevis för detta.. tvivlar starkt på att Nvidias motsvarighet kommer vara strömsnålare..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Herre jesus och hans moder, fader, bröder och förrädare. Här tar man i något så in i.

On another note: riktigt kass av AMD att krossa PCIe gränserna redan vid stock, tycker dem borde lyckats träffa 300W på stock och sedan släppa lös besten vid oc.

De enda som bryr sig om det är de personer som inte tänker köpa kortet, tror inte någon entusiast hade för avsikt att köra detta kortet strypt på stock endå..

Varför tycker du det är så viktigt att den klarar specifikationerna? Inte ett normalt kort precis ^^

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Som vanligt så hurrar AMD fanboys även om det kommer dra stöm.Nu försvann alla miljö aspekter hehe

Undrar då vad nvidias 590 kommer dra =P

Och som vanligt så gnäller Nvidia fanboys över något som inte är relevant när man vill ha prestanda.

Dock är det där inget kort för mig.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Har du någon länk där det står att Nvidia kommer att skippa 300W gränsen?

"Kan vara" dvs. rena spekulationer från min sida.

Frågan är vad som igentligen gäller avsende pci-e standarden, kan någon som har lite mer insikt berätta om jag har rätt med mina 225w externt + 75w pci-e eller om det är 300w externt + 75w pci-e som detta monster kommer att dra stock

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Herre jesus och hans moder, fader, bröder och förrädare. Här tar man i något så in i.

On another note: riktigt kass av AMD att krossa PCIe gränserna redan vid stock, tycker dem borde lyckats träffa 300W på stock och sedan släppa lös besten vid oc.

Det gör dom inte. Gränsen för 2x 8-pin (+ PCIe) är 375W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aster:

Var tog Pci-e standarden vägen ?
Kan ju vara så enkelt att dom vet att nvidia tänkte skippa 300w gränsen och helt enkelt gjorde samma sak.

Helt klart intressant att se vad det kommer dra i spel och även vad 590 kommer sluka i sig.
Men en hemsk utvecklig om detta stämmer .. 375w! det är inte ok någonstans.

Edit: är det något jag missuppfattat med gränsen men tanke på föregående talare ?
225w externt + 75w pci-e eller är gränsen 300w externt + 75w pci-e ?
är relativt säker att det förstnämnda är sanningen här.

"Det talas ofta om att specifikationen för PCI Express anger att ett grafikkort får dra 300 W som mest, men detta är ett högst teoretisk gränsvärde."

Permalänk
Medlem

PCIe ger 75W.
6-pin ger 75W.
8-pin ger 150W.

6+8 -> 300W totalt, detta är vad många har för sig är nån slags gräns.
8+8 -> 375W totalt.
Och inget hindrar en från att bygga ett kort med 8+8+8+8 som ger 675W.

Sen går det ju att dra mer än 150W från ett 8-pins, t.ex, och det är det detta kort gör när man tar bort spärrarna.

Permalänk
Medlem

hmm vad för nätagg bör man ha till ett sånthär monster? Ska byta ut mina gtx 460 nu tänkte jag. Vore ju jävligt segt om man måste byta upp sig i nätagg ocskå >< då man får lägga på en 1000-lapp extra ><

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Alltså, är det någon som kan uppskatta hur dessa gigantiska muskelkort ter sig vid folding?

Jag vill snart bygga en extrem foldingrigg och än sålänge står 8st 460-kort och ett MSI Big Bang Marshal på önskelistan

2st sådana här bestar kanske smäller 8st 460 på fingrarna i folding?

Visst är Nvidia fortfarande överlägsen ATI vad gäller folding?

Annars kan du ju köpa 8st 580? Eller 8st sådana här, och 4st AX1200 xD
Vad gäller Marshal så har jag läst att den inte skulle klara av 8st 8x-portar, ta reda på det innan du köper. Annars så låter ditt projekt som gjort för LGA2011, den har ju 40 kanaler pci-e 3.0, motsvarande ungefär 80 kanaler pci-e 2.0!

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Det är väl ingen utom du som envsias med att dra upp miljöaspekten? Jag tycker det är rätt sjävklart att man vill ha ett så snabbt kort som möjligt som drar så lite som möjligt av den enkla anledningen att det leder till lägre värmeutveckling och mindre stress på nätagget.

Oja jag drar upp miljö aspekten ofta LOL

Kolla min rig så ser du att jag inte bryr mig ett dugg om min elförbrukning..

Är AMD fanboys som du som drar upp det så fort nvidia kommer med nåt.Men när det är AMD då hurras det för fullt

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skjulet:

hmm vad för nätagg bör man ha till ett sånthär monster? Ska byta ut mina gtx 460 nu tänkte jag. Vore ju jävligt segt om man måste byta upp sig i nätagg ocskå >< då man får lägga på en 1000-lapp extra ><

om den nu drar upp emot 450 watt så har du runt 300 watt kvar på ditt agg , vilket kommer vara en bra marginal när man sedan räknat in processor osv.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |