Permalänk
Medlem

Det verkar ju som dom visste vilka maskiner som dom skulle ta för dom lämnade denna maskin som jag sitter på nu, det är min dotters dator med en Core2D och ett enklare graffe kort GTX275.

Permalänk
Medlem

Yes, blocket snart.

En kompis råkade ut för samma händelse. 3 veckor senare fanns datorn ute på blocket. Han åkte dit första gången för att vara säker. Andra gången åkte han med polisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av syntaxVI:

Yes, blocket snart.

En kompis råkade ut för samma händelse. 3 veckor senare fanns datorn ute på blocket. Han åkte dit första gången för att vara säker. Andra gången åkte han med polisen.

Det är vid sånna tillfällen man tar med kameran och laddar upp på youtube

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Fan vad trist, det är ett övergrepp när någon bryter sig in i ens hem.

Permalänk
Medlem

Tror dock inte det, sånna här prylar säljs nog med hög trolighet till den som tog det bekanta/bekantas bekanta... Har själv blivit erbjuden stulna laptops :/

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Aj aj aj det där svider. Har hänt någon enstaka gång att någon kommer och plingar på och säger sig ex sälja bilder för att rädda livet på sin dotter hemma i polen. Han plingade självklart konstant tills man öppnade också.

Man blir lite misstänksam att dem spanar in vad man har hemma även om han kanske verkligen försöker rädda livet på sin dotter. Men really, i ett random villaområde i Sverige?

Permalänk
Medlem

Alltså att det kan vara så jävla svårt för folk att låta bli andras saker! Snart får man väl svetsa in sitt personnummer på alla delar så att det blir osäljbart

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk

Gör som den personen som det var en artikel om i aftonbladet. Han hade blivit misshandlad och gjorde en grupp på facebook. Gör något i samma stil kanske, typ "har någon sett". Kan ju kanske fungera?

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jannemedkorven:

Gör som den personen som det var en artikel om i aftonbladet. Han hade blivit misshandlad och gjorde en grupp på facebook. Gör något i samma stil kanske, typ "har någon sett". Kan ju kanske fungera?

Finns nog många som har likadana chassin?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

http://tinyurl.com/2f3kmfq

En bit in i klippet, borde vara möjligt i ditt fall.

Lycka till !

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Skrivet av KKay:

Finns nog många som har likadana chassin?

Jojo, det är klart. Men det går ju alltid att försöka eller hur. Kan ju hända att någon som har en kompis som har en kompis ser att det är samma delar som trådskaparen har, vad vet jag.

Visa signatur

De är bara en sjuk grej.

Permalänk

Konstigt.. Har man försäkring så ska man ju klara sig

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem
Skrivet av losREXos:

Konstigt.. Har man försäkring så ska man ju klara sig

Självrisken brukar vara riktigt hög ändå, så mycket får man inte tillbaka..

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom dyker upp på blocket och inte säljs vidare inom bekantskapskretsen/säljs i delar.
Håll ett öga på tradera också om någon person lägger upp flera annonser med delar som verkar bekant.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite på en funktion http://preyproject.com/ som i alla fall tidigare var gratis, denna hade hjälpt någon snubbe att hitta sin stulna laptop på nolltid i stockholm vill jag minnas. Läste någon nyhetsartikel om hur lätt stölden klarades upp så jag laddade hem programmet och testade lite med mjukvaran (går att simulera stöld för test). behändigt att ha på sin burk! Brandväggar kan vara ett problem men bättre än inget!

Edit: kanske skall tillägga att det inte hjälper TS i detta fallet, men tänkte det kunde vara ett tips för framtiden.

Permalänk
Medlem

Som många tidigare nämnt är det vanligt att sådana här "organiserade" stölder oftast enbart sker när de vet vad som finns att hämta, det vill säga någon som känner dig.

Detta är mitt råd till alla personer där ute!

TIPS!

De flesta idag har Facebook och delar med sig om sitt liv där, de flesta känner du bara vagt, kanske personer du rent ut sagt ogillar finns på din vänner-lista.

Säg ALDRIG på Facebook när du ska iväg från ditt hem under någon längre tid, ALDRIG, det är då dessa personer vet att det är grönt att slå till.
Det är den nya trenden för tjuvar.

Permalänk
Medlem

Lite bilder hur det såg ut i den ena maskinen.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Förmodligen är det någon inom din bekantskapskrets eller vän till någon i kretsen.
Jag tror att när väl folk tar risken att göra inbrott så ska de veta att de får utdelning.

Och jag hoppas verkligen du skaffar dig en hemförsäkring nu.
Och håll koll på om någon i din närhet helt plötsligt har fått extra skjuts i kassan.

Jag tror med inbrottet baserades på ett tips, känner till en del sådant folk och oftast får de tips på folk som har någon fet 60 " tv och dyl. Så TS: Vem är din mest suspekta vän? Tror jag skulle bry mig mer om att straffa människorna än värdet på prylarna, man blir riktigt arg när någon stjäl ens saker. Nog dags för mig att skaffa en försäkring, dragit ut på det för länge nu, rätt som det är så kan det ju hända något. Finns billiga larm att sätta vid fönster/balkong/altandörr, handlar bara om någon 100-lapp.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Medlem

Du får skaffa några insider killar i områdets gangster krets.
fick tillbaka 1 plånbok och stulna nycklar på det sättet. haha!

Permalänk
Medlem

Sweclockers triggar också till inbrott. Alla som tar bilder på sin dyra hörna ökar risken för att få något stulet. Om vi tar ts som exempel och säger att han lagt upp ett galleri. Från nio miljoner möjliga personer till åtta st med hjälp av hitta.se. Sedan tar man reda på åldern på de åtta och kan nog sålla bort några till. Kanske ser man ut genom fönstret på någon bild och då är man i hamn.