MSI P67A-GD55 eller MSI P67A-GD65 ägare: Fråga angående minnen

Permalänk
Medlem

MSI P67A-GD55 eller MSI P67A-GD65 ägare: Fråga angående minnen

Så här skriver hardwaresecrets:

http://www.hardwaresecrets.com/printpage/MSI-P67A-GD65-Mother...

"The first and third sockets are black, while the second and fourth are blue. In order to achieve the maximum performance you should install two or four memory modules in order to enable dual-channel architecture. When only two modules are used, install them in the black sockets, otherwise your computer won’t turn on."

...men läser man manualen står det att minnena ska vara placerade i dom blå slottsen, dvs dimm 1 och dimm 3 enligt moderkortet. Vill inte gärna göra fel eftersom jag då förmodligen måste ominstallera cpu kylaren.

Så, om någon har ett Msi kort vore det tacksamt om ni kunde ge ett snabbt svar: Svart eller blå?

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Står det blå i manualen får man väl lita på det. Han kör väl i dom blå i recensionen på hardocp också?

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Står det blå i manualen får man väl lita på det. Han kör väl i dom blå i recensionen på hardocp också?

Vet inte men han skriver ju följande: "The integrated DDR3 memory slots are located directly below the CPU socket, arranged in a bi-colored array. Dual channel memory mode activates with like modules seated in same colored slots, with the blue colored slots being the primary set."

Hoppades att det var någon här som redan installerat ett sådant moderkort så man visste med säkerhet

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Avstängd

kör i blå funkar bra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

kör i blå funkar bra

Tack för det!

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Var står det att man ska installera minnerna i de blå slotsen? Hittar det inte i manualen.

Permalänk
Avstängd

2-8 i manualen
dimm1 är blå.
kör båda mina minnen i blå slots.
funkar bra.

Är det något annat?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

2-8 i manualen
dimm1 är blå.
kör båda mina minnen i blå slots.
funkar bra.

Är det något annat?

Ser nu på sidan 10 hur man bör installera minnet. Bilden var för tydlig för att jag skulle lägga märke till den(beskrivningar brukar alltid vara så dåliga). Problem solved. 2 minnen installeras således i DIMM1 och DIMM3.

Permalänk
Medlem

Japp, blå funkar finfint

Är verkligen standardfarten 1066 på minnena? Trodde det var 1333 som var standard..

Sen kanske vi amatörer (jag iaf) med MSI P67A-GD55 får be Flopper om hjälp med en lättare överklockning framöver

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ywap:

Japp, blå funkar finfint

Är verkligen standardfarten 1066 på minnena? Trodde det var 1333 som var standard..

Sen kanske vi amatörer (jag iaf) med MSI P67A-GD55 får be Flopper om hjälp med en lättare överklockning framöver

Läser på men tydligen inte många som kör msi än.
en hel del har strul med bios och korten.
liknande asus som också har strul.

Gällande minnena, mina körs i 1333mhz men 1600mhz satt i bios.
maskinen är stabil dock.
bad company 2 är lite speciellt i 5ghz, snacka om flyt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Sitter på MSI P67A-GD55 och varken Direct OC eller ControlCenter fungerar,
DirectOC säger att det inte kompatibelt med min hårdvara och controlCenter säger att jag behöver intesallera Intel MEI
Driver som jag försökt installera från flera olika hemsidor men får det inte till att fungera.
Någon som har någon ideé över vad jag gör fel?
I device manager så har jag drivrutiner till allt utom serial bus (usb) controller och PCI simple communications controller som varken live update hittar driver rutiner till eller finns på MSI´s hemsida. (har ingen cd spelare så kan inte isntallera från cd skivan som följde med)

Tack på förhand

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida