Permalänk
Medlem

CPU uppgradering? Hjälp tack!

Hejhej, alla goa och kloka människor!

Har ett litet problem, skulle vilja uppgradera min CPU. Men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka när jag ska köpa ett nytt (runt 600-1000kr sträcket). Saker som; om den passar, krav från nätaggregat, om detta nu är relevant.
Ni kan säkerligen komma på fler saker, eftersom ni är nog utan tvekan 1000000ggr bättre än mig på detta.

Men, men. Här är min dators speccs:
CPU
Intel Pentium 4 640
Prescott 90nm Teknologi
RAM
2.0GB Dubbel-Kanal DDR @ 199MHz (3-4-4-8)
Moderkort
AOpen EZ915-T (Socket 775)
Grafik
L1960TR @ 1280x1024
ATI Radeon HD 5670

Alla råd uppskattas, evig lycka till varenda en av er! Tack för er tid!

PS: Skulle Intel Dual Core E5500 2,8GHz - Inet.se kanske funka?

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

det där var ingen rolig historia till dator, vad använder du den till?
jag skulle helt klart spara ihop mer pengar och bygga ett helt nytt system.
grafikkortet kanske du kan ta med till nya burken och använda ett litet tag tills du får mer pengar till något ordentligt.
mitt tips blir att spara ihop 4-6k och sen fixa en bra dator som det är kul att sitta vid

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubbz:

Hejhej, alla goa och kloka människor!

Har ett litet problem, skulle vilja uppgradera min CPU. Men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka när jag ska köpa ett nytt (runt 600-1000kr sträcket). Saker som; om den passar, krav från nätaggregat, om detta nu är relevant.
Ni kan säkerligen komma på fler saker, eftersom ni är nog utan tvekan 1000000ggr bättre än mig på detta.

Men, men. Här är min dators speccs:
CPU
Intel Pentium 4 640
Prescott 90nm Teknologi
RAM
2.0GB Dubbel-Kanal DDR @ 199MHz (3-4-4-8)
Moderkort
AOpen EZ915-T (Socket 775)
Grafik
L1960TR @ 1280x1024
ATI Radeon HD 5670

Alla råd uppskattas, evig lycka till varenda en av er! Tack för er tid!

En quad för 1200-1300, fast det kan vara väldigt overkill.
JME Data / INTEL Pentium E5300 / 2.6 GHz processor den kanske?
Annars någon begagnd c2d för 300-400 typ.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

det där var ingen rolig historia till dator, vad använder du den till?
jag skulle helt klart spara ihop mer pengar och bygga ett helt nytt system.
grafikkortet kanske du kan ta med till nya burken och använda ett litet tag tills du får mer pengar till något ordentligt.
mitt tips blir att spara ihop 4-6k och sen fixa en bra dator som det är kul att sitta vid

Haha, jo det skulle ju vara fint med en ny. Ska försöka jobba ihop lite pengar nu till sommar, men tills vidare så försöker jag lösa detta på ett fint och enkelt. Tycker personligen datorn fungerar prima, kan spela sc2 på high/medium och wow på ultra/high. Men tack för din tid :D!

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

En quad för 1200-1300, fast det kan vara väldigt overkill.
JME Data / INTEL Pentium E5300 / 2.6 GHz processor den kanske?
Annars någon begagnd c2d för 300-400 typ.

Ja, alltså inget över 1000kr, haha! Men betyder socket 775 att den passar alltså? Supertack för din tid och hjälp!

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Är p4an s 775 så passar den

Permalänk

bara för att en cpu rent fysiskt passar så behöver det inte betyda att den är kompatibel.
Aopen hade kass sida så gick på chipset istället, Intel® 915G Express Chipset

/me ogillar när det inte går att direktlänka

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av Snubbz:

Ja, alltså inget över 1000kr, haha! Men betyder socket 775 att den passar alltså? Supertack för din tid och hjälp!

Satsa på den, de kommer passa. Lika busshastighet och allt och kommer bli en ganska fin prestandaskjuts för en femhundring

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

vad är det som talar för att E5300 skulle va kompatibel med hans moderkort?
jag tvivlar starkt på det men vore kul om ni kunde bevisa att jag är ute och cyklar

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

bara för att en cpu rent fysiskt passar så behöver det inte betyda att den är kompatibel.
Aopen hade kass sida så gick på chipset istället, Intel® 915G Express Chipset

/me ogillar när det inte går att direktlänka

Förstår inte riktigt länken, men vad ska jag kolla efter för att se om den passar eller inte? Tusen tack för din tid :D!

Hittade denna länk på min atm CPU: CPU Atm

och denna är den potentiella andra: E5300

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Snubbz:

Förstår inte riktigt länken, men vad ska jag kolla efter för att se om den passar eller inte? Tusen tack för din tid :D!

Hittade denna länk på min atm CPU: CPU Atm

och denna är den potentiella andra: E5300

COMPATIBLE PRODUCTS --> PROCESSORS

En annan länk: thandor.net - article - How-to: Compatibility of socket 775 for Intel systems

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

Aaao... tusan. verkar som chipset inte kan supporta mer än 1 core... Tusen tack för all er hjälp iaf!
Får nog köpa en ny dator snart

Visa signatur

"Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent.
It takes a touch of genius and a lot of courage to move in the opposite direction."

- Albert Einstein