Grafikkort vs Moderkort vs Nätagg - Varför SLI/CF inte klockar lika bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Låter mest som om nätagget överbelastas, vad är det för agg egentligen och hur gammalt är det? Saknar nätagget 8-pinskontakt antar jag att du dessutom behöver adaptrar till grafikkortet (då avsaknad av EPS-kontakt i 9/10 fall innebär att agget är äldre än PCI-E) vilket inte är optimalt i något fall.

Oavsett vilket är svaret på din första fråga att en 4>8-pinsadapter inte hjälper utan snarare stjälper. Med enbart 4 pinnar inkopplade "vet" moderkortet att det delvis saknas strömförsörjning och kan anpassa sin förbrukning något. Med alla 8 inkopplade kör moderkortet bara på.

Testa att koppla om till att bara köra fyrpin, men min gissning är att du behöver ett modernt och kraftigare nätagg oavsett.

Jag har ett AXP Xion 630w, det är kanske 3 år gammalt. Adaptern kopplar så det blir 8 st pinnar till moderkortet, men jag har hört att det kan även vara realtek's ljudkrets som kan vara boven i bfbc2 för vissa har haft problem med det, körde lite bfbc2 idag med ett usb headset ingen krasch då iaf, men mina krascher kommer i intervaler ibland så kan spelet flyta på bra i 2 veckor sen en helg så kan det krascha flera gånger på en kväll vilket är märkligt...

Men tack för svaret, jag ska testa att koppla så endast 4 pinnar är i kopplat imorgon.

Visa signatur

HAF 932 | Intel i7 3820 4.3ghz | MSI X79A-GD45-8D | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | MSI TwinFrozr Dual SLI 660Ti | Corsair RM 850W 80+ Gold|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyrtax:

Jag har ett AXP Xion 630w, det är kanske 3 år gammalt. Adaptern kopplar så det blir 8 st pinnar till moderkortet, men jag har hört att det kan även vara realtek's ljudkrets som kan vara boven i bfbc2 för vissa har haft problem med det, körde lite bfbc2 idag med ett usb headset ingen krasch då iaf, men mina krascher kommer i intervaler ibland så kan spelet flyta på bra i 2 veckor sen en helg så kan det krascha flera gånger på en kväll vilket är märkligt...

Men tack för svaret, jag ska testa att koppla så endast 4 pinnar är i kopplat imorgon.

Datorer är som tjejer, krånglar alltid i onödan och utan anledning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyrtax:

Jag har ett AXP Xion 630w, det är kanske 3 år gammalt. Adaptern kopplar så det blir 8 st pinnar till moderkortet, men jag har hört att det kan även vara realtek's ljudkrets som kan vara boven i bfbc2 för vissa har haft problem med det, körde lite bfbc2 idag med ett usb headset ingen krasch då iaf, men mina krascher kommer i intervaler ibland så kan spelet flyta på bra i 2 veckor sen en helg så kan det krascha flera gånger på en kväll vilket är märkligt...

Men tack för svaret, jag ska testa att koppla så endast 4 pinnar är i kopplat imorgon.

Tror jag dom patchade ut för väldigt länge sen. Kör med realtek kort och har inga problem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tror jag dom patchade ut för väldigt länge sen. Kör med realtek kort och har inga problem.

hm okej, då kan man ju nästa utesluta att det inte är ljudet som är felet, ska koppla om nu och testa hur systemet går med endast 4 pinnar.

Visa signatur

HAF 932 | Intel i7 3820 4.3ghz | MSI X79A-GD45-8D | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | MSI TwinFrozr Dual SLI 660Ti | Corsair RM 850W 80+ Gold|

Permalänk
Medlem

ah fan, sry om jag kanske inte är rätt forum del, men nu kraschade bfbc2 ändå fast jag har kopplat i så jag endast har en 4 pin i 12v :/ då måste det vara 85% att det är nätagget som inte pallar vid vissa stunder.

Visa signatur

HAF 932 | Intel i7 3820 4.3ghz | MSI X79A-GD45-8D | Corsair Vengeance 16gb 1600mhz | MSI TwinFrozr Dual SLI 660Ti | Corsair RM 850W 80+ Gold|

Permalänk

Hellu,
tänkte höra mig för här med allt kunnigt folk vi har. Jag funderar på att slänga in ett gtx 470 i spelriggen ( se sign Dator 1 )
I den maskinen har jag ett Corsair vx550, kommer den att orka dra ett gtx 470? X6:an som jag kör med är oklockad.

Ja, jag har googlat också på det här innan jag skrev här. Vissa säger att vx550 inte orkar det, och vissa säger att det inte är några problem alls.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Hellu,
tänkte höra mig för här med allt kunnigt folk vi har. Jag funderar på att slänga in ett gtx 470 i spelriggen ( se sign Dator 1 )
I den maskinen har jag ett Corsair vx550, kommer den att orka dra ett gtx 470? X6:an som jag kör med är oklockad.

Ja, jag har googlat också på det här innan jag skrev här. Vissa säger att vx550 inte orkar det, och vissa säger att det inte är några problem alls.

Enligt min beräkning kommer ditt system inte dra mer än 490w i Peak Load med den processorn och det grafikkortet, och det är något man i princip aldrig uppnår i annat än syntetiska testmiljöer.

Så ja, det räcker med 550w, speciellt om det är Corsair eller något annat kvalitativt märke.

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Enligt min beräkning kommer ditt system inte dra mer än 490w i Peak Load med den processorn och det grafikkortet, och det är något man i princip aldrig uppnår i annat än syntetiska testmiljöer.

Så ja, det räcker med 550w, speciellt om det är Corsair eller något annat kvalitativt märke.

Lycka till!

Man tackar så mycket för svaret, guld värt

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

ojoj.
Kände inte till typ 90% av allt det där.
Måste dock säga att man har stött på dom flesta problem man kan vid överklockning som kan förklaras av det du skriver.

Nu känner jag till mer inför nästa moboköp i sommar. Har visseligen aldrig förbisett mammabrädan men har heller aldrig sett till strömtillförseln på den som en viktig nog detalj.

Tackar för post

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Ta en titt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/367132/2011-04-13

Det moderkortet jag valt i den setupen funkar väll bra till det grafikkortet i.e Geforce 560 Ti gtx OC. Kortet är alltså fabriköverklockat, men jag kommer inte köra SLI, därav det moderkortet som inte ens stöjder en sådan funktion.

Något annat märkbart fel i setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nätaggregat vs Grafikkort:

Man vill dessutom ha ett väl avvägt nätaggregat som blir som effektivast möjligt när ditt system jobbar, och det är de vid 70~80% belastning. Ett system som drar kring 500W (2x460 = ~350W, 1xCPU ~150W) bör alltså ha ett nätagg som ligger på 500/0,75=~650W.

Att nätagget blir effektivare ju mindre det belastas är ren lögn, det krävs en specifik belastning för att komponenterna i agget ska arbeta korrekt och få låg störning och den belastningen är just runt 75% av max load. Under ~70% tappar nätagget i effektivitet, och under ~50% sjunker den dramatiskt då agget måste "hacka sönder" inkommande spänning alldeles för mycket. Likaså sjunker effektiviteten om man går över ~80% belastning.

70-80% låter väl lite högt? Om man tittar lite på kurvorna på 80 Plus hemsida så verkar iaf. de nätaggen jag tittade på, Corsair, vara som mest effektiva vid 50% belastning, eller så förstår jag inte kurvorna i testprotokollen. Kraven är också hårdast satta vid just 50% belastning.

Inte jättestor skillnad kanske men de verkar i princip alltid vara mest effektiva vid 50%.

http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSupplies.aspx

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Snorren:

70-80% låter väl lite högt? Om man tittar lite på kurvorna på 80 Plus hemsida så verkar iaf. de nätaggen jag tittade på, Corsair, vara som mest effektiva vid 50% belastning, eller så förstår jag inte kurvorna i testprotokollen. Kraven är också hårdast satta vid just 50% belastning.

Inte jättestor skillnad kanske men de verkar i princip alltid vara mest effektiva vid 50%.

http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSupplies.aspx

Mja, nu rekommenderar jag 75% som total TDP, vilket innebär att den faktiska arbetsbelastningen på en normal dator landar i storleksordningen 40-60%, vilket är precis i din sweet zone. Däremot betyder det att även peaks med god marginal hamnar inom nätaggets effektiva 50% (25-75%) och långt ifrån maxgränserna där kondingar med mera pressas hårdare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, nu rekommenderar jag 75% som total TDP, vilket innebär att den faktiska arbetsbelastningen på en normal dator landar i storleksordningen 40-60%, vilket är precis i din sweet zone. Däremot betyder det att även peaks med god marginal hamnar inom nätaggets effektiva 50% (25-75%) och långt ifrån maxgränserna där kondingar med mera pressas hårdare.

Ok, nätaggen är som mest effektiva vid ungefär 50%.

För att räkna ut hur kraftigt agg man skall ha skall man alltså ta runt 75% av datorns totala TDP för att få fram hur mycket ström den drar normalt, i ditt exempel på TDP 500 watt så blir det då 500*0,75 = 375 och sedan dubbla det värdet? Vilket då borde bli ett nätagg på 750 watt om agget skall jobba i 50%?

Du kom fram till att 650watt var ett bra värde och om jag förstod dig rätt så var datorns TDP 500 och du ville använda 75% av tdp vilket då ger att datorn normalt använder 375 watt, 375/650 är ungefär 58%

I texten nedan så menar du alltså inte psu:ns max load, utan du menar datorns TDP maxload?

Att nätagget blir effektivare ju mindre det belastas är ren lögn, det krävs en specifik belastning för att komponenterna i agget ska arbeta korrekt och få låg störning och den belastningen är just runt 75% av max load.

Det kanske var tydligt för alla utom mig, men jag tycker det var långt ifrån solklart.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Snorren:

Ok, nätaggen är som mest effektiva vid ungefär 50%.

För att räkna ut hur kraftigt agg man skall ha skall man alltså ta runt 75% av datorns totala TDP för att få fram hur mycket ström den drar normalt, i ditt exempel på TDP 500 watt så blir det då 500*0,75 = 375 och sedan dubbla det värdet? Vilket då borde bli ett nätagg på 750 watt om agget skall jobba i 50%?

Du kom fram till att 650watt var ett bra värde och om jag förstod dig rätt så var datorns TDP 500 och du ville använda 75% av tdp vilket då ger att datorn normalt använder 375 watt, 375/650 är ungefär 58%

Det stämmer, och det är ungefär där man bör landa. Kan tilläggas att nätagget är nästan exakt lika effektivt vid 60 som vid 50%.

Citat:

I texten nedan så menar du alltså inte psu:ns max load, utan du menar datorns TDP maxload?

Att nätagget blir effektivare ju mindre det belastas är ren lögn, det krävs en specifik belastning för att komponenterna i agget ska arbeta korrekt och få låg störning och den belastningen är just runt 75% av max load.

Det kanske var tydligt för alla utom mig, men jag tycker det var långt ifrån solklart.

Kanske skrev lite tvetydligt, men tittar du på resten av siffrorna ser du att jag räknar på TDP-värdena, inte snittlast. Det enda fasta värde du känner till är TDP, och därav anser jag att det är det man ska räkna på. Om datorns maximala TDP ligger på 75% av nätaggets max load får du en normal arbetslast runt 40-60% beroende på vad du gör i datorn - närmare 60% i spel och närmare 40% vid skrivbordsanvändning, och räknar du in peaks närmar du dig 75% vid korta tillfällen.

Klockning skickar förstås upp detta ytterligare, men klockning är oftast väldigt linjär gentemot effektutvecklingen och därför relativt lätt att räkna på.

Det finns dessutom en annan del att titta på och det är frekvensomvandlingen i nätaggets primär, vilken kräver en viss belastning för att arbeta korrekt (annars får den läckströmmar som rent praktiskt bara skapar värme).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Riktigt bra tråd som fått mig att tänka hel annorlunda när det kommer till val utav moderkort, Sitter på ett halv crappy moderkort idag och börjar få mer förståelse varför jag inte kan pressa lika mycket som många andra kan.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Har en fråga om detta då jag tänkte köpa ny dator.

Tänkte köpa ASUS P8P67 PRO REV B3 : http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=HMMvTCuBcZLfu2YL&templet...
Om jag tittat rätt så har den 1 8 pin EATX och 1 24 pin EATX.
8 pin EATX ger 150 W och 24 pin EATX ger ?, ger den lika mycket som en vanlig 24 pin?

Tanken är att ha ett GTX 570 och senare vid behov uppgradera till ett andra.
Ska köra I5 2500k och ha ett Crosiar HX 750W var tanken.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av matte_e_:

Har en fråga om detta då jag tänkte köpa ny dator.

Tänkte köpa ASUS P8P67 PRO REV B3 : http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=HMMvTCuBcZLfu2YL&templet...
Om jag tittat rätt så har den 1 8 pin ETAX och 1 24 pin ETAX.
8 pin ETAX ger 150 W och 24 pin ETAX ger ?, ger den lika mycket som en vanlig 24 pin?

Tanken är att ha ett GTX 570 och senare vid behov uppgradera till ett andra.
Ska köra I5 2500k och ha ett Crosiar HX 750W var tanken.

EATX, inte ETAX =p

Ja, det är samma sak.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ok tackar för svar, då ser det ut att kunna funka.

Permalänk
Hedersmedlem

Grym guide, riktigt tankeställare inför eventue´llt nyköp av moderkort.

Måste bara fråga (med risk för total dumförklaring);
Drar grafikkort och processor mer ström vid överklockning, även om man inte ökat volten någonting?
Och säg att man kör 2 GTX460 samt en överklockad Phenom2 955 (3.6 GHz), kommer man kunna klocka korten något alls då utan att gå över gränsen? Känns lite ovärt att köra dubbla 460's utan att kunna klocka dem..

Edit: Konstaterade även just att inte ett enda moderkort med AM3-sockel har extra strömförsörjning där. Endast mycket få moderkort för Intelprocessorer hade det, och det var endast toppmodellerna (2500+ kr) som ens hade det.

Varför snålar moderkortstillverkarna så med det här? Förstår inte, det är ju uppenbarligen bra mycket större problem än vad någon egentligen tänkt på..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Grym guide, riktigt tankeställare inför eventue´llt nyköp av moderkort.

Måste bara fråga (med risk för total dumförklaring);
Drar grafikkort och processor mer ström vid överklockning, även om man inte ökat volten någonting?
Och säg att man kör 2 GTX460 samt en överklockad Phenom2 955 (3.6 GHz), kommer man kunna klocka korten något alls då utan att gå över gränsen? Känns lite ovärt att köra dubbla 460's utan att kunna klocka dem..

Edit: Konstaterade även just att inte ett enda moderkort med AM3-sockel har extra strömförsörjning där. Endast mycket få moderkort för Intelprocessorer hade det, och det var endast toppmodellerna (2500+ kr) som ens hade det.

Varför snålar moderkortstillverkarna så med det här? Förstår inte, det är ju uppenbarligen bra mycket större problem än vad någon egentligen tänkt på..

Finns Asrock moderkort för 1155 plattformen som har det. Extreme 4 och 6. Som förövrigt ser ut bra på pappret, kan inte uttala mig i övrigt. Skulle jag köpa 1155 plattform idag så skulle jag nog välja det mycket hellre än tex Asus eller Gigabyte. Då de verkar snåla så mycket, inte bara med ström utan sådana saker som SATA osv.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

ATX 24pin - klarar av att leverera (oofficiellt)
+3.3V railen (4 kablar) max 79,2W
+5V railen (5 kablar) max 150W
+12V railen (2 kablar) max 144W

ATX12V 8pin (4 kablar) - klarar av att leverera (oofficiellt)
Max 336W

Värt att tillägga är att PCI-E porten (den på moderkortet) enligt standard är begränsad till max 75W
6pin PCI-E kabel (från nätaggregatet) är specifierad till 75W (i verkligheten klarar den betydligt mer)
8pin PCI-E kabel (från nätaggregatet) är specifierad till 150W

Ang. att ett grafikkort drar en viss mängd från moderkortet hittar jag inget om (nu säger jag inte att du har fel, men det skulle vara kul med källa så jag själv kan läsa på inom området då jag inte är vidare insatt).

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Antielefant
Skrivet av khaine:

ATX 24pin - klarar av att leverera (oofficiellt)
+3.3V railen (4 kablar) max 79,2W
+5V railen (5 kablar) max 150W
+12V railen (2 kablar) max 144W

Stämmer till viss del, men sedan försvinner en hel del av detta i annan utrustning som exempelvis nordbrygga, minnen och dylikt. De siffror jag nämnde ovan är mer realistiska och även vad jag hört (inofficiellt) nämnas från moderkortstillverkare.

Citat:

ATX12V 8pin (4 kablar) - klarar av att leverera (oofficiellt) Max 336W

Det här tar jag med en rejäl nypa salt, då varken komponenterna på moderkortet eller i nätagget är specade för att klara av att leverera 30A +12V på den kontakten.

Citat:

6pin PCI-E kabel (från nätaggregatet) är specifierad till 75W (i verkligheten klarar den betydligt mer)
8pin PCI-E kabel (från nätaggregatet) är specifierad till 150W

Stämmer, och stämmer.

Citat:

Ang. att ett grafikkort drar en viss mängd från moderkortet hittar jag inget om (nu säger jag inte att du har fel, men det skulle vara kul med källa så jag själv kan läsa på inom området då jag inte är vidare insatt).

Det är rätt enkelt, vi pratar parallellkoppling och utan avancerad strömstyrning (vilket kräver rätt kraftig elektronik som inte existerar på ett normalt grafikkort) kommer grafikkortet att dra samma mängd ström från varje inkopplad ledare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är rätt enkelt, vi pratar parallellkoppling och utan avancerad strömstyrning (vilket kräver rätt kraftig elektronik som inte existerar på ett normalt grafikkort) kommer grafikkortet att dra samma mängd ström från varje inkopplad ledare.

Tack, var precis det jag ville höra, nu har man lärt sig något nytt idag också

Skrivet av Zcenicx:

Det här tar jag med en rejäl nypa salt, då varken komponenterna på moderkortet eller i nätagget är specade för att klara av att leverera 30A +12V på den kontakten.

Seasonic X-660 - 54A på +12V

Vilket fall som vill jag inte debatera det utan jag får ej ihop siffrorna bakom 24 + 8pin i ditt ursprungliga inlägg.

Totalt får man: 225W (75W från 24pin - 150W från 8pin) kör man med en CPU som har TDP: 140 och ett grafikkort som drar 75W från PCI-E porten (totalt: 215) så betyder det i praktiken att du inte ens kan köra SLI/Crossfire? Jag inser att jag har tolkat ditt inlägg fel då detta system går att köra i praktiken utan problem. Men vad är det jag har missat, de 90W som du nämner att CPUn har dedikerat går de in via 24pin på 3.3V och 5V utöver de 75W som går in via 12V?

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström kan en EVGA Power Boost tillföra? 40W som en Molex?

Moderkortet jag planerar att köpa har 24+8pin och en Molex vilket då borde ge totalt 265W. CPUn drar av 50W@stock, kvar blir 215W. Grafikkorten (2st ASUS DCII, 2st 8pin) drar 50W var från moderkortet, så kvar blir det 115W att leka med. Hur mycket mer drar en i7 2600k i 4,5-5,0GHz och 2st 580 i +900MHz? Kan en EVGA PB ses som en billig försäkring för att få en stabilare överklockning?

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Antielefant
Skrivet av khaine:

Totalt får man: 225W (75W från 24pin - 150W från 8pin) kör man med en CPU som har TDP: 140 och ett grafikkort som drar 75W från PCI-E porten (totalt: 215) så betyder det i praktiken att du inte ens kan köra SLI/Crossfire? Jag inser att jag har tolkat ditt inlägg fel då detta system går att köra i praktiken utan problem. Men vad är det jag har missat, de 90W som du nämner att CPUn har dedikerat går de in via 24pin på 3.3V och 5V utöver de 75W som går in via 12V?

CPU'n matas effektivt av mer än bara +12V, det stämmer. Min bedömning där på vad som tillförs via +12V är baserad på vad det sitter för komponenter i 12V-bryggan samt vilken ström de är godkända för (kollar du upp serienumret på VRM-kretsarna står det vilken maximal ström de ska klara).

Sen är det självklart så att ju högre spänning du matar till processorn desto mer effekt kan du få ut, då begränsningen ligger i strömmängden och inte i spänningen. Samma gäller grafikkort.

Vad min reaktion gällande 350W på 8-pin grundar sig på är inte vad nätagget har för maximal effekt utan på att så många ampere på en så tunn ledare bokstavligen skulle elda upp kabeln.

Europeisk elsäkerhetsstandard kräver en viss grovlek på ledaren beroende på belastningen. För snabba mikrobrytare ser den standarden ut så här:

6A: 0,75 mm2
10A: 1 mm2
13A: 1,5 mm2
16A: 2,5 mm2

Följer man standard skulle alltså en kabel som klarar 7,5A (90W) ligga på 1 mm2, och den grovleken har jag hittills inte sett användas annat än i datorns egen nätkabel. De jag tittat på har 0,75 eller 0,5mm-kablage, vilket tyder på en godkänd avsäkring om under 6A per ledare.

Skrivet av Tobi the Dobi:

Och hur mycket ström kan en EVGA Power Boost tillföra? 40W som en Molex?

Molex är oftast godkänt för 4A, vilket motsvarar 48W. Med säkerhetsmarginal säger man 40 eller 45.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

CPU'n matas effektivt av mer än bara +12V, det stämmer. Min bedömning där på vad som tillförs via +12V är baserad på vad det sitter för komponenter i 12V-bryggan samt vilken ström de är godkända för (kollar du upp serienumret på VRM-kretsarna står det vilken maximal ström de ska klara).

Sen är det självklart så att ju högre spänning du matar till processorn desto mer effekt kan du få ut, då begränsningen ligger i strömmängden och inte i spänningen. Samma gäller grafikkort.

Vad min reaktion gällande 350W på 8-pin grundar sig på är inte vad nätagget har för maximal effekt utan på att så många ampere på en så tunn ledare bokstavligen skulle elda upp kabeln.

Europeisk elsäkerhetsstandard kräver en viss grovlek på ledaren beroende på belastningen. För snabba mikrobrytare ser den standarden ut så här:

6A: 0,75 mm2
10A: 1 mm2
13A: 1,5 mm2
16A: 2,5 mm2

Följer man standard skulle alltså en kabel som klarar 7,5A (90W) ligga på 1 mm2, och den grovleken har jag hittills inte sett användas annat än i datorns egen nätkabel. De jag tittat på har 0,75 eller 0,5mm-kablage, vilket tyder på en godkänd avsäkring om under 6A per ledare.

Molex är oftast godkänt för 4A, vilket motsvarar 48W. Med säkerhetsmarginal säger man 40 eller 45.

Kör man t.ex en i7 2600K (TDP: 95) samt dubbla ATI6870 skulle man ha en marginal på 120W

Motivering:
90W + 75W från 24pin
150W från 8pin
Totalt: 315W

i7 2600K 95W
ATI 6870 50W (från PCI-E porten) x 2
Totalt: 195W

Är det så här man ska räkna?

En extra fråga ang. PCI-E 6pin vs PCI-E 8pin så finner jag det märkligt att 8pin levererar mer effekt då den har 3st +12V (gula ledningar) precis som 6pin har, det som skiljer dem åt är att 8pin har 2 extra jordledningar?

Och även att man kan använda sig av en "2x molex -> PCI-E 6pin adapter" på två stycken molex kontakter på samma ledning(ej rekommenderat) utan att den brinner upp?

Ta detta inte som att jag försöker motbevisa dig eller dylikt, utan jag vill endast lära mig hur det fungerar och vad man ska tänka på, som du kanske förstår är ellära inte min starka sida.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Antielefant
Skrivet av khaine:

Kör man t.ex en i7 2600K (TDP: 95) samt dubbla ATI6870 skulle man ha en marginal på 120W

Är det så här man ska räkna?

Varför tror du Sandy-processorerna klockar som gudar jämfört med Nehalem eller Westmere? De drar mindre men moderkorten och dess komponenter är fortfarande dimensionerade för processorer som drar betydligt mer.

Citat:

En extra fråga ang. PCI-E 6pin vs PCI-E 8pin så finner jag det märkligt att 8pin levererar mer effekt då den har 3st +12V (gula ledningar) precis som 6pin har, det som skiljer dem åt är att 8pin har 2 extra jordledningar?

Och även att man kan använda sig av en "2x molex -> PCI-E 6pin adapter" på två stycken molex kontakter på samma ledning(ej rekommenderat) utan att den brinner upp?

...vilket är varför 6-pin ofta klarar att leverera betydligt mer än de 75W de är specade för. Dock bör man ha i åtanke att det finns gott om 6-pinskontakter (speciellt de på en molexadapter) där enbart 2 12V-ledare faktiskt är inkopplade.

Om man direkt översätter PCI-E's kontaktering till Molex är varje gul ledare 0,5 mm2 och godkänd för 4A, dvs 48W.
1x4A = 48W
2x4A = 96W (6-pinskontakt)
3x4A = 142W (6/8-pinskontakt)

Skillnaden mellan 142 och 150W (egentligen 4 och 4,16A) är ju inte särskilt stor, och definitivt inom marginalerna för ledarna då den belastningarna dessutom bara nås under kortvariga peaks.

Man måste dessutom räkna med att 142W=3x4A är i fallet exakt 12V, vilket få om något nätagg faktiskt levererar. Högre spänning = lägre ström och vice versa.

Men(!) detta ska tas med en nypa salt. Jag har sett nätagg där båda 6-pinskontakterna varit kopplade på samma kablage och likaså har jag sett nätagg där det varit klenare ledare än 0,5mm2. Det är dessutom fullt möjligt att avsäkra PCI-E kontakterna (eller grafikkortets VRM-kretsar) med lägre än 4A.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Är inte så snabb i skallen för att verkligen förstå allt, men fungerar ett Asus iv formula med en Phenom IIx6 @ 4ghz att ha 2st 6970 i CF? 750 corsair nätdel btw

Permalänk
Antielefant

Så länge du inte ska klocka grafikkorten alldeles för hårt, ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Så länge du inte ska klocka grafikkorten alldeles för hårt, ja.

tack!