Grafikkort vs Moderkort vs Nätagg - Varför SLI/CF inte klockar lika bra

Permalänk
Antielefant

Grafikkort vs Moderkort vs Nätagg - Varför SLI/CF inte klockar lika bra

Nätaggregat vs Grafikkort:

När man ska köpa nätaggregat till sin dator är det många som tittar på recensioner och kommer fram till att man behöver X watt för att driva ett specifikt system. Detta stämmer visserligen, men bara i det system som testats, och enbart under de omständigheter det testades.

1; ett testsystem är väldigt rent, det körs med minimalt med extrautrustning
2; man mäter överlag på standardklockade komponenter
3; beroende på processorklockning samt effektiviteten på det testade moderkortet kan strömförbrukningen variera
4; en testrigg har noll åldersslitage
5; när man mäter en testrigg mäts extern ström, vilket inte är helt enkelt att konvertera till intern ström (vilket är vad nätagget är dimensionerat för)

Man vill dessutom inte lägga sig på 100% load med sitt nya nätaggregat, då detta blir varmt, högljutt och sänker livslängden på nätaggregatet. Det kan dessutom orsaka problem när komponenterna i nätagget slits vilket kan döda andra tillhörande komponenter som moderkort, processorer och inte minst hårddiskar.

De allra flesta är rätt insatta i vad som krävs i dimension av nätagg beroende på vilka grafikkort man ska köra, men jag upprepar den vanligaste rekommendationslistan:

GTX 450 / HD 6850: 300+W
GTX 460 / HD 6870: 350+W
HD 6950: 400W
GTX 470/570 / HD 6970: 450+W
GTX 480/580: 500+W
GTX 460 SLI / HD 6870 CF: 600-750W
GTX 470/570 SLI / 6950/70 CF: 750-850W
GTX 480/580 SLI: 850-1000W

Sen kan man förstås också titta så att nätagget har så många PCI-E kontakter som man behöver, vilket är typiskt 4 för SLI/CF.

Man kan förstås lägga sig i underkant av denna rekommendation, men då kan man inte räkna med att systemet klockar särskilt väl. Ju kraftigare nätaggregat desto bättre marginaler för överklockning och desto bättre stabilitet får man. Har man mycket kringutrustning typ hårddiskar, brännare, fläktar etcetera krävs också ett kraftigare nätaggregat.

Man vill dessutom ha ett väl avvägt nätaggregat som blir som effektivast möjligt när ditt system jobbar, och det är de vid 70~80% belastning (mätt i total TDP vs total effekt). Ett system som drar kring 500W (2x460 = ~350W, 1xCPU ~150W) bör alltså ha ett nätagg som ligger på 500/0,75=~650W.

Detta är inte en helt korrekt beskrivning eftersom komponenter sällan drar sin fulla TDP annat än i peaks eller i furmark, men det ger också resultatet att "normal" användning lägger nätagget precis på de som mest optimala 50% belastning. Vid klockning, och speciellt vid högre klockning, sticker dock dessa värden iväg väldigt fort vilket gör att man lika gärna kan titta på dem i första hand då de också är lätta att räkna på.

Att nätagget blir effektivare ju mindre det belastas är ren lögn, det krävs en specifik belastning för att komponenterna i agget ska arbeta korrekt och få låg störning och den belastningen är just runt 75% av TDP i max load. Under ~70% (50% reell belastning) tappar nätagget i effektivitet, och under ~50% sjunker den dramatiskt då agget måste "hacka sönder" inkommande spänning alldeles för mycket. Likaså sjunker effektiviteten och ökar värmen ganska snabbt om man går över ~80% belastning.

MEN... det finns något annat som spelar in också, nämligen strömmens väg till grafikkortet(-en) och vad de komponenterna klarar, och då pratar jag specifikt om moderkortet.

Grafikkort och strömförbrukning:

Alla brukar fråga "hur mycket ström drar mitt grafikkort?"
Medan det är en bra fråga i sig glömmer alla den viktigare frågan;
"Hur mycket ström drar mitt grafikkort från moderkortet?"

Sen kommer man in hit och klagar på att systemet klockar dåligt, att det blir instabilt, eller att det börjar lukta bränt om moderkortet. Ptja, inte konstigt i sig och speciellt inte om man börjar syssla med överklockning i moderna prestandariggar.

Rent praktiskt är det inte enkelt att svara på frågan heller, då den är beroende av två saker:
1; Grafikkortets totala strömförbrukning (W)
2; Grafikkortets andel av sin strömtillförsel från moderkortet (%)

Båda punkterna beror på från grafikkort till grafikkort, och enbart den andra är statisk per modell. Den beräknas av antalet (och sortens) PCI-E strömkontakter på grafikkortet.
Ingen PCI-E: 100% från moderkortet
1x6-pin: 50% från moderkortet, 50% från nätagget
2x6-pin: 33% från moderkortet, 67% från nätagget
1x6-pin+1x8-pin: 25% från moderkortet, 75% från nätagget
2x8-pin: 20% från moderkortet, 80% från nätagget

Vad detta betyder är att ett svagt grafikkort mycket väl kan dra mer ström från moderkortet än vad ett riktigt prestandakort gör, helt enkelt för att det saknar yttre strömförsörjning.

Räknat på standard TDP:

ARES = 376W 8+8 = 75W från moderkortet
GT330 = 75W från moderkortet
HD 5970 = 294W 6+8 = 73,5W från moderkortet
GTX 570 = ~220W 6+6 = 73W från moderkortet
GTX 470 = ~215W 6+6 = 72W från moderkortet
GTX 465 / HD 6950 = 200W 6+6 = 67W från moderkortet
HD 6850 = 130W 6-pin = 65 W från moderkortet
GTX 480 / GTX 580 = 250W 6+8 = 62,5W från moderkortet
GT440 = 56W från moderkortet
HD6970 = 220W 6+8 = 55W från moderkortet
GTX 460 / HD 6870 = 160W 6+6 = 53W från moderkortet
GTS 450 = 106W 6-pin = 53W från moderkortet

Som synes är det en salig blandning, och det finns ingen riktig rim och reson i vilket kort som drar mest - just på grund av att strömfördelningen ändras med kontakteringen. Det gör däremot enorm skillnad när man ska börja leka med överklockning, och ännu mer när man ska ha mer än ett enda grafikkort.

Kom ihåg att även vid klockning drar grafikkortet lika stor andel av sin strömförbrukning via moderkortet, klockar du ett 580 till 350W kommer det alltså att dra 350/4 från moderkortet. Samma gäller alla andra kort. De flesta kvalitetskort kan hantera detta, men även de bästa har sina gränser.

Moderkort och strömtillförsel:

Moderkortsvalet är ofta det sista folk tänker på som kritiskt, vilket är enormt ironiskt med tanke på att det är den enskilda komponent allt annat sitter på. Att köpa extrema grafikkort och processorer och sedan köpa fel moderkort är lika dumt som att köpa en Ferrari och köra på oplogad grusväg.

När folk köper moderkort tittar de på antalet PCI-E portar, SLI/CF, extrafunktioner typ USB3/SATA6 och inte mycket mer. För de allra flesta behövs inte mer, men... vi pratade prestandasystem här, eller hur? Med kraftiga grafikkort och klockad processor?

Då finns två punkter som alltid gäller.
1; 100% av processorns ström kommer genom moderkortet;
2; 25% till 75W av grafikkortet(-en)s strömförbrukning kommer genom moderkortet

Varför är det intressant? Jo, båda matas med +12V (även om CPU drar 90W från +5W), och de flesta moderkort har väldigt begränsat med inkommande 12V-sladdar (räkna själva, det är de gula sladdarna).

24-pinskontakten har två gula sladdar, vilket ger ett max på ~6A eller 75W 12V.
ATX12V (4-pin) lägger till lika mycket, 75W.
EATX12V (8-pin) är förstås dubbelt så kraftig som standard ATX12V, totalt 150W.

Moderkortet blir alltså väldigt intressant som flaskhals, inte för att det direkt påverkar klockning eller stabilitet, men för att det direkt kan bli en flaskhals för strömförsörjningen till både grafikkort och 4processor. Beroende på vad moderkortet har för strömförsörjning kan ett prestandasystem bli näst intill oklockbart, och detta slår i första hand på processorklockningen (då denna enbart baseras på moderkortets ström).

Vad vet vi då?

På ett moderkort med 24+4-pin:
Processorn har 90W dedikerat, resten kommer via ATX12V
ATX12V kan leverera max 150W

En normal oklockad prestandaprocessor typ i7 eller Phenom II drar 125-140W, vilket direkt kapar bort <50W av ATX12V - 100W kvar.
Ett grafikkort drar (beroende på extrakontakter) upp till 75W från moderkortet.

Det här systemet kan alltså hantera vilket grafikkort som helst, upp till monstren 580 eller 5970, utan att flaska på strömförsörjningen. Det gäller däremot ETT kort, och ingen överklockning.
Med ett oklockat grafikkort klarar detta system en i7 920 klockad till ~3,5 GHz utan bekymmer, antagligen längre.

Två kort däremot? Tja, vi har fortfarande ~100W (om man inte klockar CPU) att leka med i detta oklockade system, vilket räcker för att mata två kort som drar ~50W vardera från PCI-E bussen. Det lämnar i praktiken 460/6870, till och med 6970, men inte mycket annat.

Något som är värt att komma ihåg är att svagare grafikkort inte nödvändigtvis drar mindre ström från moderkortet. Ju färre PCI-E strömkontakter, desto mer ström drar grafikkortet procentuellt från moderkortet. Ett 6970 har 6+8-pin strömförsörjning vilket gör att den drar 1/4 av sin ström från moderkortet - alltså ~55W.

Ett 6850 är förstås mycket svagare, men då kortet enbart har en enda 6-pin PCI-E kontakt drar den hela 1/2 av sin ström från moderkortet, vilket gör att det faktiskt drar mer (~65W) ström från moderkortet än 6970 gör.

Vad vi däremot kommit fram till är att ett 24+4-moderkort har begränsade överklockningsmöjligheter ens med ett enda grafikkort, och med två är den redan begränsade marginalen i praktiken utsuddad.

På ett moderkort med 24+8-pin:
Processorn har 90W dedikerat, resten kommer via EATX12V
EATX12V kan leverera max 225W

Här har vi ytterligare 75W att leka med, vilket är väldigt trevligt. Detta gör faktiskt att man kan skicka in exakt vad som helst i datorn - om man inte ska överklocka.

Återigen gäller regeln att dagens prestandaprocessorer drar runt 140W, vilket omedelbart kapar 50W av vår tillgängliga 12V-lina. Det lämnar däremot 175W, vilket är MER än vad två (oklockade) grafikkort kan dra. Max i ett oklockat system är alltså 2x75W (2x580) grafikkort, eller varför inte 3x60W (3x6970/6870)

Men - återigen stöter vi på patrull om man ska klocka processorn och ändå ha flera grafikkort.

Oklockat drar två grafikkort 100-150W, vilket lämnar 75-125W (reellt 165W eller mer) till processorn. Hur långt kan en processor klockas på 165W? En Core i7 landar kring 3,5 GHz, en Phenom II på ~4 GHz.

Vid den processorklockningen däremot finns i värsta fall noll ström kvar, man har maxat ut vad moderkortet kan leverera. Drar man upp processorn ytterligare, eller börjar klocka grafikkorten, blir systemet snart instabilt.

DETTA ÄR DEN HUVUDSAKLIGA ORSAKEN TILL ATT PRESTANDASYSTEM BLIR INSTABILA VID KLOCKNING!

Med ett enda grafikkort däremot? Tja, då finns det 100W att klocka med, vilket räcker nästan hur långt som helst både för grafikkort och processor.

På ett moderkort med 24+8-pin plus extern strömförsörjning:
Processorn har 90W dedikerat, resten kommer via EATX12V
EATX12V kan leverera max 225W
Extern strömförsörjning (extra Molex/EATX12V) levererar MER

Nu börjar det likna något, även om dessa moderkort ofta är rätt dyra. Det finns åtskilliga varianter, dels med kort som enbart har en extra molexkontakt (+40W), dels med kort som har en hel extra EATX-kontakt (+150W) dels kort som har båda eller mer.

Extremexemplet är Rampage III Extreme, som med två extra molexkontakter och en extra EATX12V-kontakt kan leverera hela 500W 12V, totalt 590W till processor och grafikkort (räcker till 4 grafikkort (4x75=300W och 2 processorer (2x140=280W).

Här finns få till inga begränsningar, men korten kostar också därefter.

Slutsats:

Moderkortsval är en minst lika viktig process som val av nätaggregat, om inte mer viktig. Här har jag räknat worst case, dvs precis vad toleranserna säger, men det finns också moderkort där man håller stenhårt på standard och toleranser. Det ger också en viss hint om huruvida man verkligen ska köpa ett så billigt moderkort, speciellt om man verkligen ska pressa.

Nu har jag räknat väldigt hårt, och på maxvärden hela vägen igenom. Faktum är att ett grafikkort normalt sett drar mindre än ovan, och de flesta moderkort och nätagg har bredare marginaler än vad de faktiskt ska ha. Det sagt rekommenderar jag inte att spela på marginalerna mer än absolut nödvändigt, då det finns en anledning att de existerar och den anledningen heter Peak Load.

Det jag själv rekommenderar är att man tittar efter moderkort med EATX (8-pin 12V) om man ska köra endera SLI eller CF, speciellt om man ska ha en bra processor. Ska man dessutom klocka bör man alltså även titta efter moderkort med extra strömförsörjning.

Alternativet är att klockningsmöjligheterna försämras eller till och med försvinner, vilket inte gör så mycket med kraftiga arbetshästar som 580/570/480/6970, men definitivt kan vara en nackdel med exempelvis 460/6870. Att ha ett moderkort med bra strömförsörjning ger dessutom ett stabilare system vid SLI/CF.

Värt att ha i åtanke är dock att det faktiskt finns kablar för att förstärka moderkortets strömförsörjning, exempelvis Molex>PCI-E slotkontakter. Man kan likaså flytta bort fläktar från moderkortet för att frigöra några extra watt.

Allt detta är däremot onödigt om man tänker rätt från början och köper rätt moderkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Stort tack till Zcenicx för guiden!

Klistrar tills vidare och erbjuder min hjälp om det på något sätt skulle behövas.

*Klistrad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Riktigt riktigt bra tråd, hade ingen aning om 90% av det som står, och det förklarar en hel del faktiskt tack för en bra guide!

Permalänk
Medlem

sjukt bra ! du är en stjärna

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Medlem

nu har jag lärt mig massor, tack så mkt men bara som en liten fråga, har du någon aning om hur mycket 1 gtx 260 drar från moderkortet?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

väldigt bra skrivet! har aldrig ens funderat på något sånt här förut! öppnade verkligen upp för mycket bra information!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Antielefant
Skrivet av willaim:

nu har jag lärt mig massor, tack så mkt men bara som en liten fråga, har du någon aning om hur mycket 1 gtx 260 drar från moderkortet?

Oklockat ligger 260 på 182W TDP och kortet har två 6-pin (1/3), så drygt 60W från PCI-E bussen i max load.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Riktigt bra guide!

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Oklockat ligger 260 på 182W TDP och kortet har två 6-pin (1/3), så drygt 60W från PCI-E bussen i max load.

shysst, tack för svaret. (vet att jag borde ha googlat, men men)

Finns det något program som man kan kolla hur mycket komponenterna drar vid max load?

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

shysst, tack för svaret. (vet att jag borde ha googlat, men men)

Finns det något program som man kan kolla hur mycket komponenterna drar vid max load?

Main

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Hm, så har man typ 5970/480SLI/580SLI och vill clocka det minsta så är det bara Extreme korten som duger... Det kanske var därför datorn dog hela tiden med mitt gamla P6X58D Premium.

Det är väldigt dumt att dom kallar det SLI/Cf ready när det uppenbarligen inte är det.

1. Korten sitter för nära varandra så det översta går varm
2. Strömmen räcker inte till.

Då vet man det vid 2011 bytet, bara extreme funkar om man vill kunna använda grejorna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Bra sticky!
Uppskattas mycket att folk tar sig tid att skriva information av detta slag. Tack till trådskapare och sticky makare.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Old KnotVillage:

Hm, så har man typ 5970/480SLI/580SLI och vill clocka det minsta så är det bara Extreme korten som duger... Det kanske var därför datorn dog hela tiden med mitt gamla P6X58D Premium.

Det är väldigt dumt att dom kallar det SLI/Cf ready när det uppenbarligen inte är det.

1. Korten sitter för nära varandra så det översta går varm
2. Strömmen räcker inte till.

Då vet man det vid 2011 bytet, bara extreme funkar om man vill kunna använda grejorna.

Grejen där är förstås att ingen tillverkare tar hänsyn till överklockning när de skriver vad moderkortet klarar, och precis som jag skrev räcker vilket budgetkort som helst med EATX/EPS till för att köra vilka kort som helst i SLI om man inte klockar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

I stock gick ju det översta kortet till 96 grader, det är ju inte bra och spelar man då länga så är ju risken att man skadar det, alltså är det inte bra att köra sli på ett budgetkort.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag insåg precis att jag inte vet ett skit om datorer =D
Mycket trevlig läsning Zcenicx, fullt med matnyttig info här!

Det blir en guldstjärna på detta!!!

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Skrivet av teckim:

Jag insåg precis att jag inte vet ett skit om datorer =D
Mycket trevlig läsning Zcenicx, fullt med matnyttig info här!

Det blir en guldstjärna på detta!!!

Tänkte precis samma sak

Tusen tack för en fantastisk guide, uppskattas enormt

Ger den 5 watt

Permalänk
Medlem

Jättebra skrivet men måste fråga för att vara säker. Jag har 470 SLI och i7 920 och båda är klockade. Jag har precis beställt ett Rampage III formula för att mitt nuvarande moderkort gick sönder. Frågan är nu om Formulan räcker? R3Extreme hade ju extra strömanslutningar medan R3F bara har 24+8

Har läst på lite och formula kortet har externa ström kontaker så det kommer fungera bra

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk

Var sitter den andra molexkontakten på rampage 3? Varken på rampage 3 eller maximus 4 så hittar jag en andra molex. Det finns bara en 8pinnars samt en 4pinnars molex. Jag funderar nämligen på maximus 4 och vill clocka cpu och gpu till bristningsgränsen och undrar om strömmen räcker till. Jag kollar på bilder på prisjakt. Jag kommer inte driva några fläktar från moderkortet. Bara cpu och gpu.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Var sitter den andra molexkontakten på rampage 3? Varken på rampage 3 eller maximus 4 så hittar jag en andra molex. Det finns bara en 8pinnars samt en 4pinnars molex. Jag funderar nämligen på maximus 4 och vill clocka cpu och gpu till bristningsgränsen och undrar om strömmen räcker till. Jag kollar på bilder på prisjakt. Jag kommer inte driva några fläktar från moderkortet. Bara cpu och gpu.

Det har två stycken 8-pins kontakter bakom kylflänsen vid processorn och en 4-pins molex.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Old KnotVillage:

Var sitter den andra molexkontakten på rampage 3? Varken på rampage 3 eller maximus 4 så hittar jag en andra molex. Det finns bara en 8pinnars samt en 4pinnars molex. Jag funderar nämligen på maximus 4 och vill clocka cpu och gpu till bristningsgränsen och undrar om strömmen räcker till. Jag kollar på bilder på prisjakt. Jag kommer inte driva några fläktar från moderkortet. Bara cpu och gpu.

På Rampage III Extreme sitter två molexkontakter och två 8-pinskontakter precis under varandra till vänster om moderkortets kylflänsar.

Maximus IV har "bara" 8-pin plus en molexkontakt, men det är en molex mer än de flesta kort har.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

På Rampage III Extreme sitter två molexkontakter och två 8-pinskontakter precis under varandra till vänster om moderkortets kylflänsar.

http://stylishfirst.com/wp-content/uploads/2010/03/Asus-Rampa...

Maximus IV har "bara" 8-pin plus en molexkontakt, men det är en molex mer än de flesta kort har.

På ASUS hemsida har det endast en molex. Samma sak i manualen.

Lite märkligt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Maximus IV har "bara" 8-pin plus en molexkontakt, men det är en molex mer än de flesta kort har.

Lustigt att det igår bara var "skruttiga 40 watt" när det var ett annat kort än Maximus IV Extreme (förvirrande med kopior av samma tråd med olika kommentarer i för övrigt)...

Fast det stämmer inte, Maximus IV Extreme har två Molex.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Antielefant
Skrivet av mfm:

Lustigt att det igår bara var "skruttiga 40 watt" när det var ett annat kort än Maximus IV Extreme (förvirrande med kopior av samma tråd med olika kommentarer i för övrigt)...

Fast det stämmer inte, Maximus IV Extreme har två Molex.

Maximus IV Extreme har två, i den tråden nämnde jag Maximus IV Formula, vilket har en.

Har dock bara sett Formula än i Sverige, men kan ha ändrats sedan dess.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Ok, såg nu att en var vinklad på maximus 4. Har beställt ett sådan nu med 2600K och hoppas på bättre clock än med P6X58D-Premium och 930.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Räcker ett Asus P8P67 WS Revolution 1155
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=803347 för att köra två 580gtx i SLI??
Det har 1st extra molex.

Med en 2600k kring 4500mhz
Ska självklart byta nätagg också.

Tacksam för svar innan beställning!

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk
Antielefant

Svaret är med största sannolikhet ja, så länge grafikkorten inte ska klockas. Annars låter det smått optimistiskt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas jag slipper klocka med 580-sli i första tagen. Det torde ju driva de flesta spelen rätt bra ett tag framöver.

Man får tacka för en riktigt intressant forumtråd Zcenicx!

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk

Jag körde sli på P6X58D Premium och då låg översta kortet på 96 grader. Ska du clocka det minsta kommer det översta att hänga sig. Slår av 105 grader.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Detta låter ganska logiskt. Förklarar faktiskt en hel del med bekymren jag haft med två GTX 460 klockade samt en i5 750 på 1.4v och VTT på 1.3.
(Väldigt strömhungrig processor).

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Detta låter ganska logiskt. Förklarar faktiskt en hel del med bekymren jag haft med två GTX 460 klockade samt en i5 750 på 1.4v och VTT på 1.3.
(Väldigt strömhungrig processor).

Genom att kolla på bilder så verkar nästan inga moderkort som finns hos inet iaf ha dessa extra kontakter.
Dessa två asrock kort har det och dom är dessutom billiga

https://www.inet.se/artikel/1901992/asrock-p67-extreme-4
https://www.inet.se/artikel/1901997/asrock-p67-extreme6

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|