Macbook Pro + ExpressCard-eSATA-kontroller + eSATA-kabinett + SSD - nån mening?

Permalänk
Hedersmedlem

Macbook Pro + ExpressCard-eSATA-kontroller + eSATA-kabinett + SSD - nån mening?

Jag är bra sugen på att skaffa en SSD till min Macbook Pro (Okt 2006), men pga att det är rätt drygt att byta intern disk (dvs köra intern SSD och extern "lagring") så funderar jag på att köra SSDn som extern disk istället. Det verkar som att man kan räkna med ~150MB/s eller så via Expresscard/34-kontroller för eSATA, men jag har inte hittat några bra data för t ex 4kB random read/write.

Tanken är alltså att köpa till exempel:
eSATA-kabinett för 2.5"-SATA: EDIT: Tog bort länken, då det jag länkade till inte hade eSATA (trots att det stod i den korta beskrivningen).
eSATA-kontroller för ExpressCard/34: OWC Slim ExpressCard/34 to eSATA Adapter... (EXP34SATA2F1) at OWC
Valfri vettig SSD (X-25M G2/G3, SandForce-baserad, Crucial RealSSD, kanske Barefoot-baserad) inuti kabinettet. ~64-80GB eller så.

Kan man få nån vettig prestandaboost av detta, tro?
Ett alternativ (utöver den redan nämnda lösningen att köra SSDn internt) är en ExpressCard-SSD, dvs en SSD som är utformad som ett ExpressCard-kort. Tyvärr så har jag inte hittat mycket positivt skrivit om dem - alla har antingen varit långsamma, icke-bootbara eller blivit varma och gått sönder efter några månader...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Du kan skaffa OptiBay och montera en till disk i din MBP istället för Superdriven.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Josasp:

Du kan skaffa OptiBay och montera en till disk i din MBP istället för Superdriven.

Jo, det är ett annat alternativ, men det innebär ännu mer meckande än vad det skulle göra att helt enkelt byta HDD->SSD. :/

Edit: Då tillkommer även problemet att Superdriven är PATA i min dator, så jag skulle behöva skaffa en PATA-HDD för lagring i OptiBayen. Inte så optimalt när jag köpte en SATA 500GB för 2 månader sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200