Permalänk
Medlem

Bensinmotorn tid förbi?

Är bensinmotorns tid förbi? Läste någonstans(ingen källa) att Norge skulle förbjuda den inom en viss tidsram. Har sett på tv eller läst att man teoretiskt kan ta ut ca 30% av energin i bensin, jämförelsevis mot dieselns 40%. Jag har som sagt inte några källor som stödjer mina "påståenden".

Permalänk
Medlem

Inom vilken tidsram tänker du dig att den ska försvinna? Att den fasas ut från bilmarknaden på 30 år är väl inte helt orealistiskt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Lustigt att just Norge vill förbjuda bensinmotorn, de som lever på att sälja olja. I och för sig har de gott om vattenkraft också till elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Lustigt att just Norge vill förbjuda bensinmotorn, de som lever på att sälja olja. I och för sig har de gott om vattenkraft också till elbilar.

De har även ett företag som gör elbilar och ett annat som hyr ut elbilar i stor städer.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Norge har en skit bra ekonomi, är inte med i EU, landet styrs av sossar.

Permalänk
Entusiast

Bensinmotorns tid borde varit förbi för länge sedan. Dock är vi ju rätt inlåsta i tekniken.
Sen har du lite väl optimistiska siffror på verkningsgraden. En bensinmotor ligger runt 20 %.
Det går att rädda den en del genom att köra elhybrid. Det bllir bättre men inte helt bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bensinmotorns tid borde varit förbi för länge sedan. Dock är vi ju rätt inlåsta i tekniken.
Sen har du lite väl optimistiska siffror på verkningsgraden. En bensinmotor ligger runt 20 %.
Det går att rädda den en del genom att köra elhybrid. Det bllir bättre men inte helt bra.

Vad ligger dieseln på för verkningsgrad? Ligger den på mina 40% utan källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Norge har en skit bra ekonomi, är inte med i EU, landet styrs av sossar.

Deras ekonomi skiter bra, de är inte med i EU samt att de styrs av sossar. Vad har sossarna med deras olja att göra menar du? Eller vart ville du komma med ditt inlägg?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Man bör skilja på bensindrivna personbilar och bensinmotorer, detta gäller både då man talar om när de skulle bli inaktuella och när man pratar om motorns effektivitet. Liksom värmen som en bensinmotor genererar kan man ta vara på, likaså slösar man bort rörelseenergi vid inbromsning på en vanlig bensinbil som skulle kunna användas för att ladda upp ett batteri som vissa personbilar gör.

För personbilar så tror jag kort efter att de för konsumenter blir ett bättre ekonomisk alternativ, med hänsyn till alla problem som kan uppstå, likaså ska det inte vara för omständligt och folk kan vara beredda på att betala lite extra för att slippa problem.

För andra motorer än de i personbilar som elverk, motorsågar etc, så tror jag det kommer dröja mycket länge. (dieseldrivet & bensindrivet ungefär sak samma och det finns små portabla elverk som med fördel är bensindrivna)

På frågan så tror jag mycket länge och det beror på världsmarknaden, skulle det uppstå konflikter så att vi får svårare att få tag på olja så kanske andra alternativ växer sig starkare. Fortsätter oljan vara ett billigt alternativ och utvecklingen för de andra nästan står still så dröjer det nog ett bra tag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nmc:

Vad ligger dieseln på för verkningsgrad? Ligger den på mina 40% utan källa?

Har för mig att det går att få upp den till 40% om man har en bra motor men är inte helt hundra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det finns i dagsläget inget substitut för förbränningsmotorn, det finns måhända en del nischprodukter som kan ta över vissa delar men på stor skala = knappast. Dels får vi energin i oljan "gratis" vilket i andra fall först måste produceras och sedan förbrukas. För att locka många egoistiska konsumenter måste den även vara billigare i drift och inköp vilket i princip är en omöjlighet, vi kan väcka tråden igen när oljan sticker iväg ordentligt i pris vilket kommer inträffa förr eller senare under vår livstid.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Ska man kunna HELT ersätta bilar med bensinmotor så måste vi få se alternativ som antingen kostar LIKA mycket eller MINDRE... jag menar, varför skulle jag byta mot ett sämre alternativ när jag förlorar pengar på det?

Fast å andra sidan så kan man ju undra vad folk tänker med när de köper bilar som dricker soppa som en skogsbrand.

Fast om man slutar att indirekt subventionera olja så skulle bensinen kosta i runda slängar 30-40 kr litern. Då blir det helt plötsligt billigt med alternativa drivmedel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast om man slutar att indirekt subventionera olja så skulle bensinen kosta i runda slängar 30-40 kr litern. Då blir det helt plötsligt billigt med alternativa drivmedel.

Jo men då blir det ju som jag skrev, billigare alternativ.

I dagsläget så är det ju inte så ekonomiskt fördelaktigt att byta från bensinbil.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast om man slutar att indirekt subventionera olja så skulle bensinen kosta i runda slängar 30-40 kr litern. Då blir det helt plötsligt billigt med alternativa drivmedel.

Vad menar du?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Bensin är väl allt annat än subventionerat?
Är väl typ 66% skatt eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bensin är väl allt annat än subventionerat?
Är väl typ 66% skatt eller något sådant.

Snarare 200%. Har för mig att om bensinen kostar 13kr så är 8.50 skatt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast

Bensin kostar ungefär 5 kr per liter att köpa direkt från rafinaderi. Resten är skatt.
Indirekt subventionering är ett koncept som Lester Brown tar upp i sin bok Plan B 4.0. Han är dock inte ensam om konceptet.

Grundprincipen på en marknadsekonomi är att marknaden bestämmer priset och staten skall reglera med skatter för att skydda tredje part från ekonomisk skada. Cigaretter är ett exempel som fungerar på detta sätt. Det är hög skatt på cigaretter för att vi som inte röker inte indirekt skall subventionera rökarnas högre sjukvårdskostnader. Istället bär rökarna själva den kostnaden genom höjd skatt på tobak. Något liknande borde införas på bensin och andra fossila bränslen då de gör en himla massa skada som de inte betalar för. Det är allt från miljöförstöring på grund av utsläpp, spridning av tungmetaller till klimatförändringar. Om oljan skall betala all den skada den gör så slutar vi på ett literpris på 30-40 kr.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Deras ekonomi skiter bra, de är inte med i EU samt att de styrs av sossar. Vad har sossarna med deras olja att göra menar du? Eller vart ville du komma med ditt inlägg?

Norges arbetslöshet 2,9 procent i augusti.
Sveriges arbetslöshet 9,5 procent i augusti.

Det säger också en del....

"Fler siffror visar på att situationen i Norge är bättre än i flera andra europeiska länder. I februari låg den norska arbetslösheten på 3,2 procent, medan motsvarande siffra för euroländerna landade på 9,9 procent."

Källa: Rekordlågt EU-intresse i Norge | Europaportalen

Permalänk
Medlem

66 % av priset man betalar på bensin är skatt. Men tänker man hur mycket skatt som läggs på ursprungspriset så blir det ju nästan 200% påslag. Självklart är det så man ska räkna.

JET

Diesel har 132% skattepålägg enligt JET.

Verkar som E85 bara har 38% skattepålägg (moms, drivmedelskatt och miljöskatt).

Här verkar det ju vara E85 som är mest "subventionerat"...

Läste någonstans att inte ens elbilar är särskilt miljövänligt. Om alla gick över till elbilar så skulle inte elektriciteten räcka till och vi bli tvugna att importera kolkraftsel. Enda lösningen som jag ser det vore om vi byggde ut kärnkraften rejält, då kanske vi skulle slippa koldioxidutsläppen på lite sikt.

Permalänk
Medlem

E85 är ju ingen bättre lösning, skördar regnskog i sydamerika för att odla sockerrör.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

66 % av priset man betalar på bensin är skatt. Men tänker man hur mycket skatt som läggs på ursprungspriset så blir det ju nästan 200% påslag. Självklart är det så man ska räkna.

JET

Diesel har 132% skattepålägg enligt JET.

Verkar som E85 bara har 38% skattepålägg (moms, drivmedelskatt och miljöskatt).

Här verkar det ju vara E85 som är mest "subventionerat"...

Läste någonstans att inte ens elbilar är särskilt miljövänligt. Om alla gick över till elbilar så skulle inte elektriciteten räcka till och vi bli tvugna att importera kolkraftsel. Enda lösningen som jag ser det vore om vi byggde ut kärnkraften rejält, då kanske vi skulle slippa koldioxidutsläppen på lite sikt.

Läs inlägget ovan för att få reda på vad jag menade med subventioner.

Bygger vi ut kärnkraften rejält så har vi inte uran nog för att räcka ens reaktorernas livslängd. Dagens kärnkraft är inte lösningen på några energiproblem. Nyare teknik, typ breeder-reaktorer är en annan femma men då får de se till att lösa avfallsproblemet också. Det är ännu olöst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tror den är påväg bort men att slopa den tvärt skulle kosta för mycket och ta mer resurser från jorden (det kostar att bygga nya bilar)

Tror snarare det är solceller som gäller.. Dock måste effektiviteten upp för att det ska bli lönsamt.. tex anlägga en stor park i öknn där det är sol året om typ.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Norges arbetslöshet 2,9 procent i augusti.
Sveriges arbetslöshet 9,5 procent i augusti.

Det säger också en del....

"Fler siffror visar på att situationen i Norge är bättre än i flera andra europeiska länder. I februari låg den norska arbetslösheten på 3,2 procent, medan motsvarande siffra för euroländerna landade på 9,9 procent."

Källa: Rekordlågt EU-intresse i Norge | Europaportalen

Och det beror då inte något alls på att de har bra med resurser på grund av oljan tror du? Att Norge kan vara genrösa beror ju knappast på att de styrs av sossar. Sverige har under den allra strsta delen av e senaste 100 åren också styrts av sossar....

Det är precis som något arabland som jag glömt av namnet på, som har massor med oja och där folket har en massa pengar och slipper jobba då de tar in billigare arbetare från fattiga länder som gör deras jobb åt dem. Allt tack vare att de har olja.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av jonazz:

Och det beror då inte något alls på att de har bra med resurser på grund av oljan tror du? Att Norge kan vara genrösa beror ju knappast på att de styrs av sossar. Sverige har under den allra strsta delen av e senaste 100 åren också styrts av sossar....

Det är precis som något arabland som jag glömt av namnet på, som har massor med oja och där folket har en massa pengar och slipper jobba då de tar in billigare arbetare från fattiga länder som gör deras jobb åt dem. Allt tack vare att de har olja.

Men om sossarna hade vunnit valet hade det sett ut likadant i sverige

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Så sossarna hade hittat rika oljekällor i Sverige?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Så sossarna hade hittat rika oljekällor i Sverige?

De hade borrat snett över till Norges oljefält och surplat i sig den

Sjuk skatt vi har på bensin när den i andra länder kostar under 50öre och de blir rasande för minsta lilla ändring sen kör de runt med startmotorer på 5-10Liter och så ska Sverige vara så miljövänligt.. det går bara inte ihop sig.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

De hade borrat snett över till Norges oljefält och surplat i sig den

Sjuk skatt vi har på bensin när den i andra länder kostar under 50öre och de blir rasande för minsta lilla ändring sen kör de runt med startmotorer på 5-10Liter och så ska Sverige vara så miljövänligt.. det går bara inte ihop sig.

När du blir granne med mig så kan du åka till finland och smuggla den röda oljan som kostar 6-7kr litern beroende på €n

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Men om sossarna hade vunnit valet hade det sett ut likadant i sverige

Jaha! Konstigt att sossarnas magiker inte kunde kunde använda lite trollformler att vinna valet med då!?

Har moderaterna så bra elaka trollkarlar som tog över folk bättre?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Bensin kostar ungefär 5 kr per liter att köpa direkt från rafinaderi. Resten är skatt.
Indirekt subventionering är ett koncept som Lester Brown tar upp i sin bok Plan B 4.0. Han är dock inte ensam om konceptet.

Grundprincipen på en marknadsekonomi är att marknaden bestämmer priset och staten skall reglera med skatter för att skydda tredje part från ekonomisk skada. Cigaretter är ett exempel som fungerar på detta sätt. Det är hög skatt på cigaretter för att vi som inte röker inte indirekt skall subventionera rökarnas högre sjukvårdskostnader. Istället bär rökarna själva den kostnaden genom höjd skatt på tobak. Något liknande borde införas på bensin och andra fossila bränslen då de gör en himla massa skada som de inte betalar för. Det är allt från miljöförstöring på grund av utsläpp, spridning av tungmetaller till klimatförändringar. Om oljan skall betala all den skada den gör så slutar vi på ett literpris på 30-40 kr.

Nu har jag inte läst boken, men självklart måste man även ta hänsyn till vilka positiva effekter en viss produkt har. Alltså utan fossila bränslen så skulle många industrier bli lidande, varav man nästan skulle kunna säga efter några logiska kullerbyttor, att man borde få betalt för att använda bensin enligt detta resonemang.

Nå jag håller dock med om att det är fel att bortse från de negativa miljöeffekterna då man talar om kostnad för en viss produkt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

E85 är ju ingen bättre lösning, skördar regnskog i sydamerika för att odla sockerrör.

JAAAAAAA man måste absolut skörda regnskog i sydamerika för att producera E85
FINNS INGET ANNAT SÄTT. Sverige måste vi använda allt vete till att göra NORLANDAS GULD och andra alkohol drycker FÖR DET ÄR MYCKET VIKTIGARE

säger inte att E85 är lösningen men det går i alla fall att bygga om de flesta bensinbilar till att gå på etanol. och det låter i mina öron men rimligt än att skrota vartenda bensinbil och tro att folk ska ha råd att köpa sig en biogasbil/elbil för 400 000kr.