Sommarkurser och CSN - hjälp mig reda ut!

Permalänk
Medlem

Sommarkurser och CSN - hjälp mig reda ut!

Jag pluggar för närvarande heltid, dvs 60hp per år, 30hp per termin. Jag har haft CSN för hela det gångna året, dvs 60hp.

Jag anmälde mig på en sommarkurs på 7.5hp som jag INTE sökt studiemedel för. När CSN gör en bedömning i höst gällande fortsatt studiebidrag(+lån) för HT10, vad gäller angående de poäng jag tagit i sommar?

Det står ju klart och tydlig att om man läst sommarkurser och haft studiemedel för dessa så tas de in i beräkningarna vid höstens bedömning av studiebidrag (i mitt fall skulle det blivit krav på 75% av 60hp + 7.5hp).

Nu har jag ju dock inte sökt bidrag för sommarkursen, så jag antar att jag kan räkna in de 7.5hp i mina klarade poäng och de gör en bedömning i höst som baserar sig på mina klarade poäng + 7.5hp, de måste vara minst 75% av totalt 60hp, vilket är det jag sökt bidrag för under det gångna året.

Bekräfta eller red ut vad som gäller vore sjukt tacksamt!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fog:

Nu har jag ju dock inte sökt bidrag för sommarkursen, så jag antar att jag kan räkna in de 7.5hp i mina klarade poäng och de gör en bedömning i höst som baserar sig på mina klarade poäng + 7.5hp, de måste vara minst 75% av totalt 60hp, vilket är det jag sökt bidrag för under det gångna året.

Som jag har uppfattat det, ska det där stämma, ja.

Permalänk
Relik 📜

Det ska vara precis som du säger!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Så ska det vara, såvitt jag vet.
Har en kompis som i några år läst enkla sommarkurser för att bli beviljad CSN under hösten då han inte klarat tillräckligt med kurser under våren.
Bör vara samma sak ungefär?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Som jag har uppfattat det, ska det där stämma, ja.

Skrivet av emilakered:

Det ska vara precis som du säger!

Gött mos! Jag ska dubbelkolla med CSN på måndag, kan återkomma om de säger något annat.

Skrivet av glemmy:

Så ska det vara, såvitt jag vet.
Har en kompis som i några år läst enkla sommarkurser för att bli beviljad CSN under hösten då han inte klarat tillräckligt med kurser under våren.
Bör vara samma sak ungefär?

Ja det är mycket möjligt. Om man dock söker studiemedel under sommaren för säg 15hp och får pengar för dessa, så kommer kravet vara 75% av 75hp senare, har du då klarat dina 15hp sommarkurser så kommer det ha sänkt ditt "ordinarie" poängkrav på 45/60 till runt 41hp/60 istället.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Relik 📜

Öum, vi kan ha ljugit för dig. De nya reglerna verkar vara att de bara kollar på föregående period.
Så här prövar vi studieresultat utifrån de nya reglerna - Aktuellt - Studerande högskola - CSN

Halvt off-topic, hur i helvete kan de klubba igenom de där förändringarna? Snacka om att göra det svårare för studenter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Öum, vi kan ha ljugit för dig. De nya reglerna verkar vara att de bara kollar på föregående period.
Så här prövar vi studieresultat utifrån de nya reglerna - Aktuellt - Studerande högskola - CSN

Halvt off-topic, hur i helvete kan de klubba igenom de där förändringarna? Snacka om att göra det svårare för studenter.

Det står ju dock där att det är vissa undantag för sommarstudier.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Det står ju dock där att det är vissa undantag för sommarstudier.

Jag tolkar det som att de bortser från just sommarkurser när de ska räkna på studieresultatet för den föregående perioden. Om du mao. klarar mindre än 75% av poängen för sommarkurserna, men har klarat dig på vårterminen, så är det inte sommarkurserna som står till grund för huruvida utbetalning av studiemedel sker eller inte sker under höstterminen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag tolkar det som att de bortser från just sommarkurser när de ska räkna på studieresultatet för den föregående perioden. Om du mao. klarar mindre än 75% av poängen för sommarkurserna, men har klarat dig på vårterminen, så är det inte sommarkurserna som står till grund för huruvida utbetalning av studiemedel sker eller inte sker under höstterminen.

Som jag tolkar det (vilket är så CSN gjort förut) så räknas sommarkurser in på föregående period, så du måste ha klarat 75% totalt. Vad jag förstått är det enda som ändrats att de inte kollar på snittet över tidigare år längre.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det är inte omöjligt att det är så, det låter inte orimligt iaf. Med den andra tolkningen hänger det på vad de räknar som en period. Om sommarkurser utgör en egen period, så är det orimligt att bara titta på det resultatet, därav ett undantag. Samma sak gäller för utlandsstudier. Går dom åt skogen kan din sista period i Sverige vara den som avgör.

Permalänk
Relik 📜

Kan nog vara en mycket bra idé att kolla upp dock, nya regler är alltid lite snårigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Sett till mitt fall då: Jag ansökte om fullt studiemedel mellan veckorna 23 och 31 och har också fått det (bidrag plus lån) under hela perioden. Studiemedlet gällde två kurser om 6 hp respektive 7,5 hp. 6 hp-kursen är jag klar med, dock inte den på 7,5 hp. Hur blir det när jag ansöker om studiemedel för höstens kurser (civ.ing.) om jag väljer att hoppa den återstående sommarkursen? Kommer de att ta hänsyn till jag under mina gångna år på högskolan alltid har uppfyllt kraven för att få studiemedel utbetalda, eller kommer jag inte att få studiemedel öht i och med att jag bara tog 6 hp av totalt 13,5 hp under sommaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

Sett till mitt fall då: Jag ansökte om fullt studiemedel mellan veckorna 23 och 31 och har också fått det (bidrag plus lån) under hela perioden. Studiemedlet gällde två kurser om 6 hp respektive 7,5 hp. 6 hp-kursen är jag klar med, dock inte den på 7,5 hp. Hur blir det när jag ansöker om studiemedel för höstens kurser (civ.ing.) om jag väljer att hoppa den återstående sommarkursen? Kommer de att ta hänsyn till jag under mina gångna år på högskolan alltid har uppfyllt kraven för att få studiemedel utbetalda, eller kommer jag inte att få studiemedel öht i och med att jag bara tog 6 hp av totalt 13,5 hp under sommaren?

Enligt http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/prova-studieresultat så verkar det som att poängkravet blir 75% av våren + sommaren.
Riskerar du att bli utan pengar till hösten så kan du lämpligtvis anmäla ändring till csn och säga att du bara vill ha halvt studiemedel för sommaren (vilket innebär att du måste betala tillbaka det överskjutande beloppet (om det nu går att anmäla ändring i efterhand(?))), eller så härdar du ut och fixar kursen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Enligt När prövar CSN studieresultaten? - Studieresultat - Vad krävs för att få studiemedel? - Studerande högskola - CSN så verkar det som att poängkravet blir 75% av våren + sommaren.
Riskerar du att bli utan pengar till hösten så kan du lämpligtvis anmäla ändring till csn och säga att du bara vill ha halvt studiemedel för sommaren (vilket innebär att du måste betala tillbaka det överskjutande beloppet (om det nu går att anmäla ändring i efterhand(?))), eller så härdar du ut och fixar kursen...

Nåja. Får väl bita i det sura äpplet och härda ut. Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Ringde CSN och frågade dem gällande sommarkurser, fick följande svar:

Om vi tar mitt fall som exempel där jag läst 60hp senaste året, dvs 2 terminer, vi säger att jag klarat 30hp av dessa.

Läser man sommarkurser utan att ta studiemedel så gäller 75% av 60hp och man räknar in tagna poäng under sommaren i dessa.
Dvs CSN ser det som att jag har klarat 37.5hp av 60hp vid höstens kontroll.

Läser man sommarkurser med studiemedel så gäller 75% av 67.5hp i mitt fall med en 7.5hp sommarkurs.
Dvs CSN ser det som att jag har klarat 37.5hp av 67.5hp vid höstens kontroll.

Angående de nya reglerna så är det som någon sa, de kan inte ta hänsyn till att man ska ha klarat ett visst snitt över hela studietiden och därmed bli undantagen 75%-kravet på föregående termin. Nu är det 75% på föregående termin även om du läst 4år och tagit 60/60hp de tidigar åren.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux