Permalänk
Medlem

Överhettad laptop

Hejsan,

Jag sitter på en Asus g2sg dator med spec;
Intel core 2 duo T9300 2,5 ghz
4 GB ram
Nvidia Geforce 8700M GT
64bits Windows 7

Mitt problem är att den på senaste tiden har blivit oerhört, oerhört varm under spelsessioner på dryga halvtimmen bara. Core temp på upp emot 95 grader samt gpu temp på ca 100grader. Detta gör att spelet börjar lagga något fruktansvärt och jag blir tvingad att starta om det. Efter nedstängning tar det circus 1min sedan kan jag starta det igen, köra ca 10-20min utan lagg, och därefter repetition. Finns det något vettigt sätt att lösa detta på?

Mvh, Christian

Permalänk
Musikälskare

Köp alternativt bygg en kylplatta till han

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Det är inte så att en massa damm har samlats inuti datorn?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Blackteeth;

Skulle det kunna orsaka en sådan drastisk överhettning?

Permalänk
Skrivet av Guthan:

Blackteeth;

Skulle det kunna orsaka en sådan drastisk överhettning?

Jepp

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackteeth:

Har du några förslag på lättaste sättet att få bort dammet?

Permalänk
Skrivet av Guthan:

Har du några förslag på lättaste sättet att få bort dammet?

Det bästa vore om du har garanti kvar för då kan du bara lämna in på stället du köpte den.
Annars så får du köpa tryckluft på burk och öppna upp datorn och blåsa bort dammet.

Hjälp till hur du ska gå tillväga:
YouTube - How to Clean a Laptop Fan
YouTube - Laptop Repair & Maintenance : How to Clean a Laptop Fan
YouTube - Spring-clean your laptop computer
YouTube - How To Clean Laptop Fan - Keeps Computer Cooler
YouTube - How to clean a laptop fan

Hoppas att allt löser sig.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackteeth:

Det bästa vore om du har garanti kvar för då kan du bara lämna in på stället du köpte den.
Annars så får du köpa tryckluft på burk och öppna upp datorn och blåsa bort dammet.

Hjälp till hur du ska gå tillväga:
YouTube - How to Clean a Laptop Fan
YouTube - Laptop Repair & Maintenance : How to Clean a Laptop Fan
YouTube - Spring-clean your laptop computer
YouTube - How To Clean Laptop Fan - Keeps Computer Cooler
YouTube - How to clean a laptop fan

Hoppas att allt löser sig.

Tusen tack! Har tyvärr inte det, annars hade det varit optimalt!
Ska pröva det där under morgondagen tror jag, ifall det funkar återkommer jag med det.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid en kylplatta när jag spelar på min laptop, 1000 gånger behagligare också.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vid öppning där varmluft blåses ut, kan man blåsa med munnen allt vad man förmår sig till alt tryckluft.
Att be en oerfaren öppna en bärbar är å be han/hon slänga den på soptippen, inte direkt svårt, men pedant faktor +2 här

Så här stor är själva kylaren, så inte direkt svårt å förstå att en liten dammtuss ställer till stora problem.

Ang kylare för bärbart, köp en skiva aluminium, beklä den med tunt lager gummi på en sidan om du tycker det är kallt.
Enkel, billig, stadig, låg vikt, lätt å modda (fläktar ex) utmärkt funktionalitet... Framförallt jämfört med plastskiva som har 1-2 fläktar som drar ström

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Sannolikt beror det på damm i kylningen.

Kan även rekommendera dig att undervolta processorn, det gav mig märkbart lägre temps. Finns en guide i laptop delen av forumet, det är inte alls så komplicerat som det kanske låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Sannolikt beror det på damm i kylningen.

Kan även rekommendera dig att undervolta processorn, det gav mig märkbart lägre temps. Finns en guide i laptop delen av forumet, det är inte alls så komplicerat som det kanske låter.

eller så aktiverar du aktiv cpu stegning / kylning så sänker den det auto

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

eller så aktiverar du aktiv cpu stegning / kylning så sänker den det auto

Jo, det gör den alltid. Men oftast så är volten högre än vad som behövs. Jag kör lägsta volt oavsett frekvens , och det är 100% stabilt. Kör alltså samma volt på lägsta klock som på högsta, på auto så ökar den volten.

RM clock rekommenderas..

Permalänk
Medlem

det bästa är alltid att blåsa bort damm, men tyvärr så enkel det är inte och man måste skruva lite, har redan fixat en dator till kompis som han bara blåste med tryckluft inne i kylflänsar och sen tänkte han att det gick sönder för fläkten stannade, egentligen det blev en damm boll som stoppade fläkten och det krävdes ändå att ta ut den så bäst att öppna allt så man har tillgång till flänsar/fläkten och sen rengöra allt