Permalänk

Dator 10000 kronor

Tänkte köpa en ny dator och har en budget på ~10000 kronor. Tänkte använda den mest till spelande och kanske lite redigering men spel framförallt.

Ska jag ta Scythe Gentle Typhoon 1450rpm eller någon annan fläkt? Jag har i dagsläget en MX518 som börjar bli lite sliten men som fungerar, tycker ni jag ska ta en bättre processor (eller något annat) istället för musen? Jag har inte riktigt bestämt mig. Får CPU-kylaren plats på moderkortet/i chassit eller tar den i något?

Konstruktiva förslag uppskattas då jag gärna vill veta varför jag skulle byta till en annan komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Jag har i dagsläget en MX518 som börjar bli lite sliten men som fungerar, tycker ni jag ska ta en bättre processor (eller något annat) istället för musen? Jag har inte riktigt bestämt mig.

Ja! Tvåkärnigt 2010 med en budget på 10 000 är no go.

Scythes konstiga kylarkonstruktioner brukar inte vara något att hänga i granen. Typhoon är lite överdriven som utblås tycker jag, främst konstruerad för höga motstånd (radiator), men det är ju enligt vad jag läst en riktigt bra fläkt.

Fudge, glömde t-bord.

Kom ihåg att det är kampanj så det följer med en chassifläkt med Integra-aggen.

Permalänk
Skrivet av tuppel:

Ja! Tvåkärnigt 2010 med en budget på 10 000 är no go.

Scythes konstiga kylarkonstruktioner brukar inte vara något att hänga i granen. Typhoon är lite överdriven som utblås tycker jag, främst konstruerad för höga motstånd (radiator), men det är ju enligt vad jag läst en riktigt bra fläkt.

http://img227.imageshack.us/img227/9970/10000z.th.jpg

Fudge, glömde t-bord.

Kom ihåg att det är kampanj så det följer med en chassifläkt med Integra-aggen.

Varför just Hyper 212? Läste lite om den och den verkade lite sådär (bit-tech.net), tex så har den inte PWM. Vad menar du med att Scythes kylarkonstruktioner inte är något att hänga i granen? Jag böt Grand Kama Cross mot Scythe Ninja 2 då tower-konstruktionen verkar bättre.

Vad är det för skillnad mellan Slipstream och Typhoon och varför är Typhoon överdriven som just insug, är den inte överdriven som utsug också isåfall? Har inte hittat någon recension på Slipstream så jag tog Typhoon då den fick väldigt bra betyg.

Har redan en DVI-D DL kabel så det behövs ingen ny.

Här är det jag har i kundvagnen nu;

Permalänk
Medlem

Hyper 212 för att den är riktigt prisvärd, PWM-avsaknaden visste jag inte om men det känns inte så allvarligt när det följer med en fläktkontroller med chassit.

Jag skrev utblås, inte insug. Chassifläktar överhuvudtaget behöver inte vara så kraftiga, då tycker jag det är bättre att köpa lågvarviga och billiga, men du gör som du vill - dina pengar.

Permalänk
Skrivet av tuppel:

Hyper 212 för att den är riktigt prisvärd, PWM-avsaknaden visste jag inte om men det känns inte så allvarligt när det följer med en fläktkontroller med chassit.

Jag skrev utblås, inte insug. Chassifläktar överhuvudtaget behöver inte vara så kraftiga, då tycker jag det är bättre att köpa lågvarviga och billiga, men du gör som du vill - dina pengar.

Haha, jo, blandade ihop det men då blir ju frågan istället varför tycker du dem är överdrivna som utblås (men inte insug?)?

Fläktcontrollern är bara för 3 fläktar (?) så känns onödigt att slösa en av dem på processorkylaren när det finns andra fläktar att styra. Typhoon finns ju även med 1850, 1150, 800 och 500 RPM så det är bara välja

EDIT: La till 2 st 12v-7v motstånd

Permalänk

Är det någon som har några ytterligare synpunkter? Tänkte beställa ikväll.

Permalänk
Medlem

Har tagit annat chassi, agg, hdd m.m. samt tagit bort fläktarna, för att få med ett hd5850 som är bra mycket bättre än ett hd5770. Och spela skulle ju vara huvudsysslan!?

Mitt förslag...

För 404kr till får du Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se och Ace Keyboard CUB102 2 in1 Basic - Inet.se

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Men jag vill även ha en tyst dator då jag är sjukt trött på detta konstanta surrande och då får jag inte ihop det med min budget, med 5850 då alltså. Jag spelar just nu bara TF2 men det är bara för att min nuvarande dator (med 3650M) inte klarar så mycket mer, kör på 800x600 och fps config.. Nu när jag köper en ny dator kommer jag att spela nyare och mer krävande spel men jag har inga problem att köra med en FPS config och låg upplösning och även om bättre grafik skulle vara roligt att kunna köra på så vill jag som sagt även få det någorlunda tyst.

Jag bytte dock till 223C då den ända skillnaden mellan C och L är att L har Lightscribe, något som jag hade för bra många år sedan men aldrig använde, vet inte varför jag valde den alls hehe.