Visa oss din server!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linkus:

@studiox_swe: stämmer när jag inte har den och labbar med så lånas de ut till LAN här hemma vilket är två ggr per år.

Varför skriver du inte något om DITT labb i din signatur? eller en blog? Vi har rätt många C7000 men skulle inte vilja ha ett hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Varför skriver du inte något om DITT labb i din signatur? eller en blog? Vi har rätt många C7000 men skulle inte vilja ha ett hemma

För att de inte finns plats nog. Nej jag bloggar inte. Nice, nej inget jag heller skulle jag vilja ha hemma. Därav att jag har dem på annat ställe men det är ju fortfarande mina. Så bara för att min utrustning inte står hemma i min lägenhet så menar du att de inte är okej att visa upp den?

"OBS! Inga datorhörnor eller vardagsrum mm utan endast bilder på servrar och 19" rack och hårdvaran där vid. även bilder på samlingar är tillåtna."

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linkus:

För att de inte finns plats nog. Nej jag bloggar inte. Nice, nej inget jag heller skulle jag vilja ha hemma. Därav att jag har dem på annat ställe men det är ju fortfarande mina. Så bara för att min utrustning inte står hemma i min lägenhet så menar du att de inte är okej att visa upp den?

Det beror lite på vem som äger den, det ska ju vara privatpersoner, dvs inte enskilda bolag eller andra former. Att ha prylar för ett par hundratusen som labb är rätt coolt, men inte normalt om man plockar ur egen plånbok.

Det var därför jag blev lite nyfiken på vad du gör med ditt labb Alla som skriver som sina servrar brukar berätta lite vad dom gör med dessa, bara de.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man börja racka saker efter flytt, måste ordna hbakort och några diskar för emc-chassi som står hemma, men snart är all lagring på plats

2x dl380 g5. Totalt 16 kärnor på 2 hostar, 40gb ram, blandat ssd/10k sas för vm:ar och 1tb för isos och blandade filer
dl180 g2, quadcore opteron, 4gb ram, 600gb i iscsi volymer som delas ut

Lite ipsec tunnlar hemmåt för att koppla samman hela och sedan
liten hemsnickrad maskin som haft olika roller (uppdaterar med bild senare idag)
xeon x5460
8gb ram
80gb ssd
3x 1tb blandade diskar för lagring
Agerar PFsense + WDS-server samt 2 kärnor över för labbmaskiner

HP microserver gen8, dualcore, 16gb ram, 1.6tb raidz2 för backup (ska sättas upp replikering)
Saknas lite switchar för labbande som kommer upp senare

Permalänk
Avstängd

Tröttnade på whiteboxar så fick bli en Microserver istället.

Den innehåller:

E3-1220L (Borde uppgradera...)
16GB ECC
IBM M1015 flashat till LSI IT-mode
Fläktmoddad - Noctua fläkt
4x6TB WD Red raidz1 + random lite-on 120GB SSD cache
Intel 520 240GB för OS
Samsung EVO 750 250GB - allt annat

Används för:
DNS
Cfg2html
Guacamole
LibreNMS
Grafana
Deluge/rtorrent
Plex
PXE Server (Linux hoarder måste ha alla ISOs inkl kickstart)
Sabnzbd + Sonarr + Couchpotato
Unifi controller
Nginx stuff
Tor nod
OpenVPN
+ Random labb vm's

Kör Centos 7 + KVM i botten + Archipel som orchestrator

Permalänk
Medlem

Får inte editera mitt inlägg av nån anledning just nu så här kommer fortsättningen

Sköter router, Wds server och labb.
Netgearen bakom servern hanterar vlanen för subnäten, kopplar vidare till ap och lite labbgrejer (som numera står på jobbet) Mikrotiken står oanvänd f.n.

Måste vänta på lite fiber och patchar som ska koppla samman labswitch på jobbet innan jag kan sätta upp tunnlar nu bara.

Nu på kartan är det bara en 3:e offsite Domänkontrollant som ska upp, sen ska det ordnas replikering av dc:ar + freenas ska börja snapshotta till iscsi storage.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ruggs:

Vad tycker du om LibreNMS jämfört med Observerum? Bara nyfiken (Sorry OT)

Permalänk
Inaktiv

Senaste uppdateringen

Tänkte uppdatera mitt tidigare inlägg med en uppdatering. Just nu har fyra servrar blivit en (dock har den en tvilling som dock agerar desktop nu då vattenkylningen gick sönder på min huvud-pc) - Lite overkill med Xeon och 64GB ram på sin Desktop

Garderoben har växt lite till intilliggande garderob och lite hål borrats. Jag hade nog klarat mig med en men ville sprida värmen lite då jag för närvarande har två nas. Lite overkill och inte enligt plan men min nya NAS var tidigare inte vidare stabil så jag behöll min gamla som backup. Nu har jag vant mig att köra Veeambackup till den och RSYNC för de viktigaste sakerna så vi får se

Hur som helst så är setupen följande.

Min UPS är kvar, trotjänare. Fungerar rätt bra och kör USB till min QNAP NAS. Tivoboxen är också kvar, dock har den fått sällskap av en AppleTV, jag kör endast Plex på den och det fungerar riktigt bra, mediaspelare är ett sorligt kapitel då oavsett vad man köper så blir skiten omodernt snabbt...

Distribution av TV går via en HDMI växlare som nu bara har boxen och AppleTV, men har en PS3 och en XBOX360 liggandes som jag tänkte koppla in men aldrig orkat. Sedan försvinner HDMI in i en splitter som står på HDMI växeln, ena output går till en Multicast TV encoder och den andra går in i en HDMI till Fiberkonverterare (som syns lite dåligt på bild men ligger bakom växeln). Det gör att jag bara behöver en fiber (inte ens ett par) till vardagsrummet och jag kan gömma den bakom en väldigt väldigt tunn list.

Mina Fujitsuservrar och HP Microservrar har ersatts av en fetare custom-build:

  • ASUS X99-M WS

  • 64 Gigabytes of RAM

  • Intel Xeon E5-2630 16 threads

  • Silverstone SST-SG11B Sugo case

  • 4 Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB

  • Raidsonic ToughArmor

  • LSI MegaRaid 9240-8i

  • USB Boot (VMware 6)

  • Intel 82599 Dual 10 Gigabit/s NIC

Min nya arbetshäst QNAP TS-831X som har 2x10 Gigabit fiberanslutningar (SFP) och 16 TB Diskspace + SSD disk som cache. Har haft lite problem med den i början då QNAP inte lyckats fått stabil programvara.. Nu har den (ta i trä) gått helt ok i flera månader. Kör iSCSI och CIFS. ISCSI mot VMWARE. Till höger min Linksys Access Point som fungerar riktigt bra, kör två WLAN men använder i princip bara ett.

Min nya lilla ögonsten, har kastat ut Cisco och gått över till Juniper. Köpte denna på EBAY för 800 USD och då får man 4x10Gig SFP portar, 24 POE portar samt med rätt programvara kan man köra OSFP, routing-instanser, IGMP, PIM osv. Inte för att prata allt för mycket teknik (har en blogg om det här så kör jag Layer3 redan i min switch, dessutom kör jag olika routing-instanser, så att ta sig från mitt Office till mitt DMZ måste man gå via min FW. Nedan är mitt kabel-tv modem som jag kör 500/50 och 4 publika IP adresser, fungerar fint

Nu till utökningen, inte så stor dock. Högst upp är min Fiber Channel Switch. Har haft den inkopplad och har ett antal FC HBA kort. Tanken är att flytta alla min SSD diskar, 8 st från mina VMWare hostar och dela ut all lagring via FiberChannel och iSCSI istället för bättre redundans. Har dock inte haft tid att bygga denna. Med 4x4Gb HBAer kan du få 16 Gigabit/s, dvs mer hastighet (och bättre performance) än jag har nu, framförallt om man som jag kör Raidade SSD diskar.

Under är en vanlig Cisco switch som kör L2 just nu, kör LACP till min Juniper (och QNAP) bara för att kunna få lite fart på mina backuper. 2x1G blev en kompromiss då den bara har 10 portar. Under står min gamla trotjänare QNAP TS-853Pro med 14TB. Totalt alltså 30 TB

Min SDI/HDMI MPEG-TS Multicast kodare, från Kina så den är rätt skit men fungerar för labb. Gör just nu HLS och DASH från en paketerare som jag kör i VMWare och ett eget litet CDN/Origin. Under denna min fula laserskrivare jag haft i typ 10 år

I övrigt har inte så mycket ändrats fysiskt, den största förändringen är på nätsidan där hela nätet är L3 idag. Dvs inga stora broadcaststormar och segmenterade nät. Tillkommit har Multicast IPTV så jag kan titta på ComHem oavsett var är och oavsett om ComHems sugiga app fungerar

Permalänk
Medlem

Ledsnat på massa hårdvara hemma, så det blev en knäpptyst burk med bra tryck i istället
Den kör Windows 10 samt vmware-workstation som det rullar 15-20 gäster på.

define R5 chassi
asus Z9PE-D8 WS moderkort
2 x xeon E5-2690 (8 core per st, 2,9ghz turbo 3,8ghz)
128gb minne (ddr3-1600 ecc reg)
2st samsung 850 500gb
4st 4tb seagate 2,5" diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Ledsnat på massa hårdvara hemma, så det blev en knäpptyst burk med bra tryck i istället
Den kör Windows 10 samt vmware-workstation som det rullar 15-20 gäster på.

define R5 chassi
asus Z9PE-D8 WS moderkort
2 x xeon E5-2690 (8 core per st, 2,9ghz turbo 3,8ghz)
128gb minne (ddr3-1600 ecc reg)
2st samsung 850 500gb
4st 4tb seagate 2,5" diskar

http://i63.tinypic.com/inyiye.jpg

Trevliga CPU:er, RAM och bräda.
Är det första generationens 2690?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Trevliga CPU:er, RAM och bräda.
Är det första generationens 2690?

Stämmer, första generationen 2690

Permalänk
Medlem

Fått några gamla switchar som jag tänkte leka lite med och en ny server som ska agera nas med 12x4tb i raid 6. Dubbla quad core xeon(kommer inte riktigt ihåg vilken modell, 40gb ram. Den kör debian just nu.

Min 1u server kör win server 2012 r2 och har 5-6 virtuella maskiner som rullar på. Dubbla xeon e5-2670 96gb ram 1x 2tb wd red för OS sen 2x4tb 1x3tb WD red för lagring

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Nu till utökningen, inte så stor dock. Högst upp är min Fiber Channel Switch. Har haft den inkopplad och har ett antal FC HBA kort. Tanken är att flytta alla min SSD diskar, 8 st från mina VMWare hostar och dela ut all lagring via FiberChannel och iSCSI istället för bättre redundans. Har dock inte haft tid att bygga denna. Med 4x4Gb HBAer kan du få 16 Gigabit/s, dvs mer hastighet (och bättre performance) än jag har nu, framförallt om man som jag kör Raidade SSD diskar.

Under är en vanlig Cisco switch som kör L2 just nu, kör LACP till min Juniper (och QNAP) bara för att kunna få lite fart på mina backuper. 2x1G blev en kompromiss då den bara har 10 portar. Under står min gamla trotjänare QNAP TS-853Pro med 14TB. Totalt alltså 30 TB

I övrigt har inte så mycket ändrats fysiskt, den största förändringen är på nätsidan där hela nätet är L3 idag. Dvs inga stora broadcaststormar och segmenterade nät. Tillkommit har Multicast IPTV så jag kan titta på ComHem oavsett var är och oavsett om ComHems sugiga app fungerar

Intressant faktiskt
Ska också implementera L3 i mina switchar som jag håller på att konfigurera.
Har du några tips inför en sådan övergång?

Kör även med FC mellan SAN och VMware hostar. Fungerar klockrent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danne:

Intressant faktiskt
Ska också implementera L3 i mina switchar som jag håller på att konfigurera.
Har du några tips inför en sådan övergång?

Kör även med FC mellan SAN och VMware hostar. Fungerar klockrent.

Läste du mitt blogginlägg? Vill du köra "Intra-VLAN routing" bara? Det är väl inte så krångligt om du undviker ACL. Det var lite krångligare när jag gjorde det då jag har olika routing-instanser så VLAN x kommer inte åt VLAN y utan att gå via Firewall dvs helt plötsligt kom jag inte åt mina egna prylar utan att göra FW regler

Har du ett eget SAN hemma, vad är det för SAN? Själv blir det nog snarare NAS+ Har tiggt till mig lite licenser för FC

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Läste du mitt blogginlägg? Vill du köra "Intra-VLAN routing" bara? Det är väl inte så krångligt om du undviker ACL. Det var lite krångligare när jag gjorde det då jag har olika routing-instanser så VLAN x kommer inte åt VLAN y utan att gå via Firewall dvs helt plötsligt kom jag inte åt mina egna prylar utan att göra FW regler

Har du ett eget SAN hemma, vad är det för SAN? Själv blir det nog snarare NAS+ Har tiggt till mig lite licenser för FC

Jag läste bara inlägget här på forumet.
Precis jag kommer att köra routing mellan VLANen som du säger i switcharna (stack på 2st).
Så man avlastar brandväggen.

Yes jag kör på ett Fujitsu SAN med 12 diskar.
Vad är NAS+?
Licenser för FC? Inget jag har stött på tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danne:

Jag läste bara inlägget här på forumet.
Precis jag kommer att köra routing mellan VLANen som du säger i switcharna (stack på 2st).
Så man avlastar brandväggen.

ok, rätt enkelt mao, tänk på att du inte får fördelen av att segmentera då.

Skrivet av Danne:

Yes jag kör på ett Fujitsu SAN med 12 diskar.
Vad är NAS+?
Licenser för FC? Inget jag har stött på tidigare.

Gör Fujitsu san? Vad är det för kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

ok, rätt enkelt mao, tänk på att du inte får fördelen av att segmentera då.

Behöver kunna snacka mellan vissa VLAN nämligen.

Gör Fujitsu san? Vad är det för kontroller?

Ja det har dom gjort i flera år.
Kontroller beror på vilken modell man väljer. Finns även SAS,iSCSI.

http://www.fujitsu.com/global/products/computing/storage/disk...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danne:

Kontroller beror på vilken modell man väljer. Finns även SAS,iSCSI.

Jag undrade vilken du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag undrade vilken du har

Jaha ok
Det är en Eternus DX.

Permalänk
Medlem

Sätter ni upp dessa företagslösningar för skoj? Menar då rackservrar, switchar och routrar låter illa som fasiken och drar väl rätt bra med ström för enbart ett "hemnätverk"? Jag menar, flertalet VM's som agerar DNS, DHCP, Brandvägg, NAS, Webbserver osv osv, varför? Nyfiken bara. Skulle själv vilja hålla på men lite nyfiken på hur ni motiverar era stora lösningar

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Sätter ni upp dessa företagslösningar för skoj? Menar då rackservrar, switchar och routrar låter illa som fasiken och drar väl rätt bra med ström för enbart ett "hemnätverk"? Jag menar, flertalet VM's som agerar DNS, DHCP, Brandvägg, NAS, Webbserver osv osv, varför? Nyfiken bara. Skulle själv vilja hålla på men lite nyfiken på hur ni motiverar era stora lösningar

Kan tänka mig att många av oss som postar i tråden jobbar med skiten eller har det som hobby.
Är alltid trevligt att ha system man kan prova saker på utan att chefen kommer med brandyxan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tony32:

Sätter ni upp dessa företagslösningar för skoj? Menar då rackservrar, switchar och routrar låter illa som fasiken och drar väl rätt bra med ström för enbart ett "hemnätverk"? Jag menar, flertalet VM's som agerar DNS, DHCP, Brandvägg, NAS, Webbserver osv osv, varför? Nyfiken bara. Skulle själv vilja hålla på men lite nyfiken på hur ni motiverar era stora lösningar

Jag har allt i en garderob och har inga rackmonterade prylar förutom min MPEG kodare, ingen hög ljudvolym. Prylarna drar inte mer ström än vad en gamers rigg drar - just nu drar allt 320W, runt 1.2A

Många här arbetar med IT och att köra labb hemma är bästa sättet att lära sig. Jag skulle aldrig ha lärt mig så mycket om nätverk då man på många arbetsplatser inte har ett labb utan ändringar man gör påverkar produktion.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Detta då det inte fanns några bilder i posterna.
Postarna är såklart välkomna att lägga upp posterna igen när bilder finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite avundsjuk på era fina uppsättningar.
Den här tunga lösningen kör jag med..

Enhet 1: UniFi USG
Enhet 2: Netgear GS108Ev3 switch
Enhet 3: Raspberry Pi 3

Switchen går till en UniFi AP AC Lite i köket, ett fast uttag i kontoret och en PowerLine adapter som har lite blandat skräp (larm och en yamahaförstärkare bland annat) i andra änden).

Under hyllan sitter PoE-injektorn till APn.

Pajen agerar domänkontroller.

Alltihop står nere i källaren, i ett före detta pannrum.

Edit: Lite info
Skickades från m.sweclockers.com

Mer info
Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Zajin
Vad görs med pajen? Vart går alla kablar? Lite info hade inte skadat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHummf:

@Zajin
Vad görs med pajen? Vart går alla kablar? Lite info hade inte skadat

Lagt till lite mer info!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Får inte editera mitt inlägg av nån anledning just nu så här kommer fortsättningen
http://i66.tinypic.com/24wx0t1.jpg
Sköter router, Wds server och labb.
Netgearen bakom servern hanterar vlanen för subnäten, kopplar vidare till ap och lite labbgrejer (som numera står på jobbet) Mikrotiken står oanvänd f.n.

Måste vänta på lite fiber och patchar som ska koppla samman labswitch på jobbet innan jag kan sätta upp tunnlar nu bara.

Nu på kartan är det bara en 3:e offsite Domänkontrollant som ska upp, sen ska det ordnas replikering av dc:ar + freenas ska börja snapshotta till iscsi storage.

Snyggt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruggs:

Tröttnade på whiteboxar så fick bli en Microserver istället.

Den innehåller:

E3-1220L (Borde uppgradera...)
16GB ECC
IBM M1015 flashat till LSI IT-mode
Fläktmoddad - Noctua fläkt
4x6TB WD Red raidz1 + random lite-on 120GB SSD cache
Intel 520 240GB för OS
Samsung EVO 750 250GB - allt annat

Används för:
DNS
Cfg2html
Guacamole
LibreNMS
Grafana
Deluge/rtorrent
Plex
PXE Server (Linux hoarder måste ha alla ISOs inkl kickstart)
Sabnzbd + Sonarr + Couchpotato
Unifi controller
Nginx stuff
Tor nod
OpenVPN
+ Random labb vm's

Kör Centos 7 + KVM i botten + Archipel som orchestrator

http://i.imgur.com/KwKeFnE.jpg

Du skriver att du kör Plex med denna server.. hur fungerar det med Transcoding? Är lite sugen på att köpa en server jag också, men jag vet inte riktigt om denna klarar 1-2 transcodingar samtidigt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ledstripes:

Du skriver att du kör Plex med denna server.. hur fungerar det med Transcoding? Är lite sugen på att köpa en server jag också, men jag vet inte riktigt om denna klarar 1-2 transcodingar samtidigt?

Mja, 1220L klarade 1x1080p stream inte mycket mer. Så därför har jag uppgraderat till en 1265L nu (köptes billigt på ebay).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruggs:

Tröttnade på whiteboxar så fick bli en Microserver istället.

Den innehåller:

E3-1220L (Borde uppgradera...)
16GB ECC
IBM M1015 flashat till LSI IT-mode
Fläktmoddad - Noctua fläkt
4x6TB WD Red raidz1 + random lite-on 120GB SSD cache
Intel 520 240GB för OS
Samsung EVO 750 250GB - allt annat

Används för:
DNS
Cfg2html
Guacamole
LibreNMS
Grafana
Deluge/rtorrent
Plex
PXE Server (Linux hoarder måste ha alla ISOs inkl kickstart)
Sabnzbd + Sonarr + Couchpotato
Unifi controller
Nginx stuff
Tor nod
OpenVPN
+ Random labb vm's

Kör Centos 7 + KVM i botten + Archipel som orchestrator

http://i.imgur.com/KwKeFnE.jpg

Vad har man LibreNMS till?

Vad använder du Tor nod till?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666