Noctua NH-U12P-SE2 med Scythe Gentle Typhoon fläktar

Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12P-SE2 med Scythe Gentle Typhoon fläktar

Någon som testat den kombinationen?

Funderar starkt på att beställa 2st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm - Inet.se till min NH-U12P-SE2 kylare och beställa ytterligare en Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan 120mm - Inet.se för att ersätta mina 3 fractal design chassie fläktar. (då jag får totalt 3st noctua fläktar iom bytet av fläktar på cpu kylaren)

Låter detta som en bra idé? Jag antar att den största skillnaden lär vara att ha bytt ut fractal design chassie fläktarna då dom knappt flyttar någon luft(?)

(i dagsläget kör jag med 2st fläktar i fronten och en där bak, samtliga 3 är fractal design fläktar)

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Någon som testat den kombinationen?

Funderar starkt på att beställa 2st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1850rpm - Inet.se till min NH-U12P-SE2 kylare och beställa ytterligare en Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan 120mm - Inet.se för att ersätta mina 3 fractal design chassie fläktar. (då jag får totalt 3st noctua fläktar iom bytet av fläktar på cpu kylaren)

Låter detta som en bra idé? Jag antar att den största skillnaden lär vara att ha bytt ut fractal design chassie fläktarna då dom knappt flyttar någon luft(?)

(i dagsläget kör jag med 2st fläktar i fronten och en där bak, samtliga 3 är fractal design fläktar)

Mvh

Tycker det är en ganska dålig idé faktiskt.

Ta en titt här:
Be Cool: Ultimate 120/140 mm Fans Roundup (page 18) - X-bit labs

Gentle typhoon 1850 undervoltad kör över nf-p12 med god marginal. Köp en scythe yasya, mx2 och 5 gt:s istället och eventuell fläktkontroller. Noctuas fläktar är inte bra bara för att de kostar :). Vill du spara in lite pengar så kan du satsa på en slipstream 1300 rpm, som fortfarande är bättre än nf-p14, men inte riktigt lika bra som gt. Det blir säkerligen bättre prestanda och tystare. Men som sagt till och med slipstream är bättre än noctuas grejer, så jag säger bara no, no.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Tycker det är en ganska dålig idé faktiskt.

Ta en titt här:
Be Cool: Ultimate 120/140 mm Fans Roundup (page 18) - X-bit labs

Gentle typhoon 1850 undervoltad kör över nf-p12 med god marginal. Köp en scythe yasya, mx2 och 5 gt:s istället och eventuell fläktkontroller. Noctuas fläktar är inte bra bara för att de kostar :). Vill du spara in lite pengar så kan du satsa på en slipstream 1300 rpm, som fortfarande är bättre än nf-p14, men inte riktigt lika bra som gt. Det blir säkerligen bättre prestanda och tystare. Men som sagt till och med slipstream är bättre än noctuas grejer, så jag säger bara no, no.

Tack så mycket för länken och det snabba svaret loie!

Jag hade gärna använt samma cpu kylar torn dock för att hålla ner kostnaderna. (då jag redan äger en NH-U12P-SE2)
Men vad tror du om att använda 2x Gentle Typhoon 1850 till min kylfläns + 3x Gentle Typhoon 1850 som chassie fläktar då? Det borde väl inte skilja sig som natt och dag mellan kylflänsen på scythe yasya och NH-U12P-SE2, eller? (jag har ingen aning, upplys mig gärna)

Mvh

Edit: Det hade varit kul att höra om någon testat/sett nån test på NH-U12P-SE2 kylflänsen med högpresterande fläktar bara för att ljämnföra med.

Edit2: Fläktkontroller har jag också, den som följer med fractal design r2 chassiet, antar att den duger?

Permalänk
Medlem

Fläktkontrollen klarar endast 7 volt? Tror jag som max, inte så jätte bra alltså. Men oroa dig inte, billiga alternativ finns ifall du har lite tid över till att modda:
Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller, Svart - Inet.se

Äger du redan kylaren med 2 fläktar tycker jag du istället köper in 3 typhoon och behåller de från kylaren och monterar de som chassifläktar. De kommer låta mer än gt vid samma luftflöde, men jag tycker inte att det är värt 260 för den skillnaden, använd bara fläktkontrollen så kommer det fungera bra. Värt att nämna är att scythe gt 1850 är den som ger mest luftflöde/ljudnivå av alla gt:s, så köp 3 st 1850 och undervolta med kontrollern som jag länkade till.

De 2 gt:s på kylaren kan kopplas via y kopplingen som du har med din noctua-kylare till fläktstyrningen, för att bibehålla samma rpm på båda fläktarna. Resten kan kopplas in som enskilda fläktar, och då räcker det precis med scythes fläktkontroller. Observera att du måste "borra" lite i fläktkontrollern så att du kan montera den lite "inne i chassit" så att dörren till f2:an kan stängas. När du väl är ute och handlar kanske du ska satsa på mx2, eller varför inte mx3?:D

Lycka till!

Edit: Men har du cashen, så finns det inget som hindrar dig från att inhandla 5 gt:s, men vill du bibehålla prisvärdheten, så bör du satsa på 3. För jag tycker inte att noctua-kylarna är "så" dåliga att de bör göra hippie-kläderna sällskap i källaren. Men i och för sig kan de säljas på tradera för 200 och då är det helt plötsligt värt igen^^

Beslutet är ditt att fatta!

Skillnaden mellan yasya och kylaren du har i din ägo är inte värd 420, så kan jag säga. Den hamnar ungefär strax under nh-d14:s kylningskapacitet, vilket handlar om kanske 5 grader.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Fläktkontrollen klarar endast 7 volt? Tror jag som max, inte så jätte bra alltså. Men oroa dig inte, billiga alternativ finns ifall du har lite tid över till att modda:
Scythe Kaze Q 3.5" fläktkontroller, Svart - Inet.se

Äger du redan kylaren med 2 fläktar tycker jag du istället köper in 3 typhoon och behåller de från kylaren och monterar de som chassifläktar. De kommer låta mer än gt vid samma luftflöde, men jag tycker inte att det är värt 260 för den skillnaden, använd bara fläktkontrollen så kommer det fungera bra. Värt att nämna är att scythe gt 1850 är den som ger mest luftflöde/ljudnivå av alla gt:s, så köp 3 st 1850 och undervolta med kontrollern som jag länkade till.

De 2 gt:s på kylaren kan kopplas via y kopplingen som du har med din noctua-kylare till fläktstyrningen, för att bibehålla samma rpm på båda fläktarna. Resten kan kopplas in som enskilda fläktar, och då räcker det precis med scythes fläktkontroller. Observera att du måste "borra" lite i fläktkontrollern så att du kan montera den lite "inne i chassit" så att dörren till f2:an kan stängas. När du väl är ute och handlar kanske du ska satsa på mx2, eller varför inte mx3?:D

Lycka till!

Edit: Men har du cashen, så finns det inget som hindrar dig från att inhandla 5 gt:s, men vill du bibehålla prisvärdheten, så bör du satsa på 3. För jag tycker inte att noctua-kylarna är "så" dåliga att de bör göra hippie-kläderna sällskap i källaren. Men i och för sig kan de säljas på tradera för 200 och då är det helt plötsligt värt igen^^

Beslutet är ditt att fatta!

Skillnaden mellan yasya och kylaren du har i din ägo är inte värd 420, så kan jag säga. Den hamnar ungefär strax under nh-d14:s kylningskapacitet, vilket handlar om kanske 5 grader.

Jag gjorde en beställning av 5st GT fläktar igårkväll, tänkte "äh, vafan!" och beställde.
Dock så skulle jag ju ha väntat lite ser jag nu och tagit ditt råd att köpa fläktkontrollern!
Fractal design kontrollern kanske är mer eller mindre värdelös i detta fall antar jag?
(Jag har 3st kontroller, dvs om det gör någon som helst skillnad att ha en fläkt på varje kontroller så har jag tillgång till det)

Jag kör för närvarande med y-kopplingen på noctua kylaren och utan low-noice motstånden samt cpu smartfan avslaget i bios. Kanske skulle jag ta en titt på det då jag fått fläktarna då dom är 1850rpm?

Kylpastan har jag nyss bytt ut, bytte från min tidigare Noctua kylpasta som följde med till Arctic Silver 5, den bör nog göra sitt jobb även om mx2/3 kanske hade varit en bättre investering.

Nu är det bara att invänta fläktarna och hoppas på nån/några graders temperatur skillnad. Jag antar att den största skillnaden kommer bli att bli kvitt fractal design fläktarna i chassiet då jag inte har sån våldsam cirkulation där inne, men hoppas även på en förbättring angående cpu fläktarna.

Tack så hemskt mycket för att du tar dig tid att hjälpa mig reda ut mina frågetecken, loie.

Permalänk
Medlem

Det räcker gott å väl med 1450 typhoon har fulla mitt chassi med dom å dom kickar Noctuas ass big time! Tysta som satan å flåsar hårt så håret lyfter! Så köp typhoon å bli as glad!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte ångra ditt köp! Tycker du att fractalstyrningen undervoltar för mycket kan du använda noctuas motstånd.

Sedan kan du alltid berätta vad du tyckte om fläktarna och ifall jag är en **** som rekommenderade dem^^, lite om ljudnivå etc. Före- och eftertemps vill jag så klart höra också!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

GT is the shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Du kommer inte ångra ditt köp! Tycker du att fractalstyrningen undervoltar för mycket kan du använda noctuas motstånd.

Sedan kan du alltid berätta vad du tyckte om fläktarna och ifall jag är en **** som rekommenderade dem^^, lite om ljudnivå etc. Före- och eftertemps vill jag så klart höra också!

Jag tror faktiskt att jag inte kommer ångra mig, jag har läst mycket gott om GT fläktarna. Verkar som att dom flesta rekommenderar dom till H50 Kylaren också.

Absolut, jag återkommer med en rapport sen om hur det har gått, jag bor ju tyvärr i norra delen av sverige så jag får vänta en dag extra på mitt paket. (¤&¤"/% ånge)

Tack för hjälpen än en gång.

Permalänk

Båda de fläktar, Noctua P12 och Gentle typhoon, ni diskuterar mest i denna tråden är avsedda att trycka luft genom flänsar.

Ingen av dessa är speciellt avsedda till att flytta luft ur chassit, där bör man leta efter en variant med mer luftflöde per ljudnivå, med mindre fokus på tryck.

Scythe Slipstream är ett bra exempel på detta (var någon som nämnde den), Nexus real silent är också fin för sitt pris. Dessa duger fint så länge som man monterar fläktarna vertikalt. Har man chassifläktar i taket/botten kan det vara värt att titta på Noctua S12 eller annan fläkt som inte är glidlagrad.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Båda de fläktar, Noctua P12 och Gentle typhoon, ni diskuterar mest i denna tråden är avsedda att trycka luft genom flänsar.

Ingen av dessa är speciellt avsedda till att flytta luft ur chassit, där bör man leta efter en variant med mer luftflöde per ljudnivå, med mindre fokus på tryck.

Scythe Slipstream är ett bra exempel på detta (var någon som nämnde den), Nexus real silent är också fin för sitt pris. Dessa duger fint så länge som man monterar fläktarna vertikalt. Har man chassifläktar i taket/botten kan det vara värt att titta på Noctua S12 eller annan fläkt som inte är glidlagrad.

Vad finns det mer för sådana fläktar som inte kostar skjortan/ är bruna? letar fläkt just till taket i min låda där det sitter en slip stream just nu och den skjutsar dåligt med luft vertikalt som sagt.

/S

Edit: jag tänkte lite fel. Varför funkar det inte att ha slip streamen vertikalt? Mina SS blåser bättre vertikalt än horisontellt... Det var det jag menade i frågan uppe, Finns det bra fläktar med bibehållet blås som man kan montera horisontellt?

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Båda de fläktar, Noctua P12 och Gentle typhoon, ni diskuterar mest i denna tråden är avsedda att trycka luft genom flänsar.

Ingen av dessa är speciellt avsedda till att flytta luft ur chassit, där bör man leta efter en variant med mer luftflöde per ljudnivå, med mindre fokus på tryck.

Scythe Slipstream är ett bra exempel på detta (var någon som nämnde den), Nexus real silent är också fin för sitt pris. Dessa duger fint så länge som man monterar fläktarna vertikalt. Har man chassifläktar i taket/botten kan det vara värt att titta på Noctua S12 eller annan fläkt som inte är glidlagrad.

Du har säker rätt med ditt påstående gällande vertikal montering, men inte gällande flytta luft. Bara för att en fläkt är tillverkad för att endast flytta luft betyder det inte att den gör det bra och bara för att en fläkt är tillverkad för att trycka luft genom flänsar betyder det inte att den gör det bra....

Samma sak gäller att bara för att en fläkt är tillverkad för att trycka luft genom en fläns, betyder det inte att den inte kan flytta luft utan fläns....

Vill gärna ha källor på att scythe gt flyttar mindre luft/ljudnivå än scythe slipstream! Jag har en oerhört bra lufttestad recension där nexus och slipstream (den är med i sluttabellen) och gt och p12 och s12 är med. Gt vinner, och vinner stort som jag tidigare nämnt. Rekommenderar dig att titta igenom recensionen, där du ser att gt lyckas ordentligt, vann allt alltså. Noctua p-12 ("flänstryckare") lyckades mycket bättre än sin broder s12, i öppet luft test, trots att p12 är gjort till flänsar och s12 gjord till chassin^^

Bra nämnt annars att vissa fläktar inte är gjorda för att monteras vertikalt

Edit:

Citat:

Vad finns det mer för sådana fläktar som inte kostar skjortan/ är bruna? letar fläkt just till taket i min låda där det sitter en slip stream just nu och den skjutsar dåligt med luft vertikalt som sagt.

/S

Du menar horisontellt? Hoppas du är sarkastisk med bruna fläktar^^ Eller menar du vad det finns för mer fläktar som är gjorda för att klara horisontell montering? Är du inte sarkastisk och menar noctuafläktar (inte prisvärda) så finns de här:

Datorkomponenter - Kylning & Moddning - Fläktar - 120mm - Noctua - Inet.se

Edit2: Såg din edit. Nu förstår jag. Du kan stryka min första edit ur tankarna^^

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Skrivet av loie:

Du menar horisontellt? Hoppas du är sarkastisk med bruna fläktar^^ Eller menar du vad det finns för mer fläktar som är gjorda för att klara horisontell montering? Är du inte sarkastisk och menar noctuafläktar (inte prisvärda) så finns de här:

Datorkomponenter - Kylning & Moddning - Fläktar - 120mm - Noctua - Inet.se

Edit2: Såg din edit. Nu förstår jag. Du kan stryka min första edit ur tankarna^^

Hehe uttryckte mig sarkastiskt ja. Gillar inte färgen på noctuerna och jag gillar inte alls priset.
Menar horisontell montering. Du har inget bra svar på detta?

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av loie:

Du har säker rätt med ditt påstående gällande vertikal montering, men inte gällande flytta luft. Bara för att en fläkt är tillverkad för att endast flytta luft betyder det inte att den gör det bra och bara för att en fläkt är tillverkad för att trycka luft genom flänsar betyder det inte att den gör det bra....

Samma sak gäller att bara för att en fläkt är tillverkad för att trycka luft genom en fläns, betyder det inte att den inte kan flytta luft utan fläns....

Vill gärna ha källor på att scythe gt flyttar mindre luft/ljudnivå än scythe slipstream! Jag har en oerhört bra lufttestad recension där nexus och slipstream (den är med i sluttabellen) och gt och p12 och s12 är med. Gt vinner, och vinner stort som jag tidigare nämnt. Rekommenderar dig att titta igenom recensionen, där du ser att gt lyckas ordentligt, vann allt alltså. Noctua p-12 ("flänstryckare") lyckades mycket bättre än sin broder s12, i öppet luft test, trots att p12 är gjort till flänsar och s12 gjord till chassin^^

Bra nämnt annars att vissa fläktar inte är gjorda för att monteras vertikalt

Det är klart att det kan vara så, att en fläkt är så bra att den är bäst för alla applikationer.

Det som gör mig lite misstänksam i xbitlabs test är att GTn får snurra med 1440 RPM innan den kommer upp i 33 dBA medan alla andra fläktar ligger på 1000 RPM och under:

Men om det är sant så är det ju underbart.

Har aldrig provat fläkten själv, men man blir ju lite nyfiken. Skulle vilja prova en Noiseblockerfläkt också, de får också fina resultat i jämförande tester.

Underligt att inte SPCR recenserat GT. De gör riktigt gedigna tester med ljudet i fokus.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Det är klart att det kan vara så, att en fläkt är så bra att den är bäst för alla applikationer.

Det som gör mig lite misstänksam i xbitlabs test är att GTn får snurra med 1440 RPM innan den kommer upp i 33 dBA medan alla andra fläktar ligger på 1000 RPM och under:
http://www.xbitlabs.com/images/coolers/120-140-fans-roundup/1...

Men om det är sant så är det ju underbart.

Har aldrig provat fläkten själv, men man blir ju lite nyfiken. Skulle vilja prova en Noiseblockerfläkt också, de får också fina resultat i jämförande tester.

Underligt att inte SPCR recenserat GT. De gör riktigt gedigna tester med ljudet i fokus.

Mycket korrekt. Problemet är att SPCR missar prestanda/ljudnivå delen :S Nästan alla fläktar kan låta otroligt lite vid undervoltning, men inte många kan leverera högt flöde vid låg rpm. De behöver helt enkelt införskaffa någon form av flödesmätare

Gt låter mindre vid högre rpm pga att den har en lite annorlunda design. Motorns diameter ligger på hela 5 cm, vilket är det största man kan få på en 120mm. Vill du in på mer detaljer så har scythe sitt slabbiga infoblad på hemsidan. Sedan kan man även ställa sig frågan varför scythe utger högre ljudnivå och mindre flöde på gt än deras slip stream, men det beror på att gt inte är scythes fläkt i grund och botten, vilket gör att de tjänar mer på att marknadsföra sin slipstream (tror jag).

När det gäller fläktar som klarar att monteras vertikalt vet jag inte allt för mycket inom det området. Kan ta mig lite tid och söka ikväll ifall jag orkar. Handlar det om att det ska vara hydro-bearing, så finns det massvis med fläktar som uppfyller det. Jag själv sitter med en 140mm slipstream 800 rpm i mitt r2 vertikalt monterat. Skulle säga att den flyttar 2ggr mer luft än fractals fläktar vid 1000 rpm (120mm), men slipstream är inte gjorda för att vara vertikalmonterade :/ Tror mackasson kan mer i ämnet än mig.

Edit: Efter snabb undersökning verkar det som det inte ska vara vätskefyllt, utan "ball bearing", något med kullager?

Länk till bolaget som skapat gt:
http://catalog.nidec-servo.com/digital/english/general/pdf/D1...

GT ser ut att klara vertikal montering pga att den inte har vätskefylld upphängning, men det är ingenting som kan slås fast med säkerhet. Skapa en tråd om det vet ja, så får du säkert massvis med bra svar av mer kunniga personer.

Edit2: Det verkar som gt ska kunna monteras vertikalt pga att den använder "ball bearing" alltså kullagerupphängning. Men som sagt skapa en tråd!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Kanske lite onödigt inlägg då jag egentligen inte har något att tillföra. Men jag har kikat lite på länkarna/bilderna ni visat samt läst lite på egen hand angående GT fläkten.

Utan att ha testat dom själv ännu för att bilda mig en egen uppfattning så verkar dom ju sanslöst bra. Tack för att du rekommenderade dom loie.

Som sagt i mitt tidigare inlägg så återkommer jag med samtliga temperaturer & ev. nya klockningar och min egen uppfattning angående ljudnivå!
Ser ut som att jag får fläktarna på torsdag, wiee!

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt fläktar och har resultatet, oförändrad temperatur i rummet (26 grader) & bytte fläktarna relativt fort.

Följande temperaturer är mätt i realtemp och -direkt- efter att intelburntest gått igenom 5 rundor på maximum.
Observera att temperaturerna är inte min idle temp, printscreensen är tagna ~3sec efter att intel burn test är färdigt. Temperaturerna har alltså inte hunnit gå ner ännu.

FÖRE:

EFTER:

Vad som är gjort är att i bild nummer ett hade jag fractal design fläktar som chassie fläktar med fläktkontrollern som följer med chassiet. (chassiet är ett fractal design r2)
Cpu kylaren är en Noctua NH-U12P SE2 Med original fläktarna.

I bild nummer två är samtliga tre chassie fläktar utbytta mot scythe gentle typhoon 1850rpm + dom två noctua fläktarna på cpu kylaren är även dom utbytta mot scythe gentle typhoon 1850rpm fläktar.
Även här kör jag med fläktkontrollern som följde med chassiet.

Troligtvis beror temperaturförändringen på att jag har bytt ut chassie fläktarna (gud vad dom skickar luft ljämnfört med FD original fläktarna). Men, kanske gör cpu kylar fläktarna sitt också? Jag återkommer med resultat då jag fått på noctua fläktarna på kylartornet igen.

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som en hyffsad temperatursänkning. Har du någon kommentar om den upplevda ljudnivån och skillnader före/efter?

Hur monterade du egentligen GT-fläktarna? Noctuas byglar upplever jag personligen inte som att de passar alltför bra ihop. Lite småsugen blir jag att prova mina GT's (1150RPM's och 1450RPM's) med min U12P-SE2.

Permalänk
Medlem

Det där vill jag säga var en ganska bra förbättring. Var noctuafläktarna anslutna till moderkortet innan? Bra att du har kopplat in gtarna till styrningen, kan tänka mig att de ger ifrån sig ganska mycket oväsen vid 1850, men under det ska det låta ganska lite. Vad tyckte du? Uppfattar du något ljud inom fractals fläktstyrnings spektrum, hög eller lågt?? Lät noctuafläktarna behagligare, startare, svagare?

Antar att jag snart får reda på hur bra/mindre bra gt verkligen är jämfört med noctua nf-p12!

Edit: 5-7 graders säkning på max är absolut en väldigt bra förbättring. Blir nog att inhandla noctua nh-d14 med 2 gt:s om ett par dagar eller veckor. Det som hindrar mig är att noctua visat upp sina prototyper under computex på sina nya kylare och jag vet inte ifall jag ska vänta in dem. En modell var 120mm med 7 heatpipes, vilken ska vara lika nice som nh-d14.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Ser ut som en hyffsad temperatursänkning. Har du någon kommentar om den upplevda ljudnivån och skillnader före/efter?

Hur monterade du egentligen GT-fläktarna? Noctuas byglar upplever jag personligen inte som att de passar alltför bra ihop. Lite småsugen blir jag att prova mina GT's (1150RPM's och 1450RPM's) med min U12P-SE2.

Jag upplever att ljudnivån är densamma, möjligtvis liite liiiiite högre men jag är osäker. Fractal design fläktarna är ju faktiskt sjukt tysta!

Du har helt rätt i det du säger, jag fick faktiskt knipsa bort 2-3mm av plasten i två av hörnen på fläktarna för att få dit noctua byglarna. Det var inget större ingrepp men ack så nödvändigt för att få dit dom. En liten smidig avbitare använde jag mig av!

Jag fick även modifiera lite lätt då jag stoppade GT fläktarna i fronten på fractal design chassiet, jag fick stoppa ~1mm distanser och dra två skruvar i fläkten för att utan distanserna tar centrum i fläkten i dammfiltret.

Skrivet av loie:

Det där vill jag säga var en ganska bra förbättring. Var noctuafläktarna anslutna till moderkortet innan? Bra att du har kopplat in gtarna till styrningen, kan tänka mig att de ger ifrån sig ganska mycket oväsen vid 1850, men under det ska det låta ganska lite. Vad tyckte du? Uppfattar du något ljud inom fractals fläktstyrnings spektrum, hög eller lågt?? Lät noctuafläktarna behagligare, startare, svagare?

Antar att jag snart får reda på hur bra/mindre bra gt verkligen är jämfört med noctua nf-p12!

Edit: 5-7 graders säkning på max är absolut en väldigt bra förbättring. Blir nog att inhandla noctua nh-d14 med 2 gt:s om ett par dagar eller veckor. Det som hindrar mig är att noctua visat upp sina prototyper under computex på sina nya kylare och jag vet inte ifall jag ska vänta in dem. En modell var 120mm med 7 heatpipes, vilken ska vara lika nice som nh-d14.

Det var en riktigt bra förbättring ja. Yes, men det är dessa 1850 fläktar också, jag använder mig utav noctuas Y-koppling direkt till cpu kontakten på moderkortet. Datorn låter inte alls farligt mycket, ungefär som med nocuta/fractal fläktarna. Möjligtvis lite högre då Fractal design fläktarna är så pass tysta som dom är.

Det låter inte alls som en dum idé, men det gick inte helt utan modifikation dock som nämnt ovan.

Jag kom även på en ljus idé nu som jag ska testa och demonstrera senare, jag återkommer i ärendet.

Permalänk
Medlem

Min ljusa idé bestod av att montera ett lätt modifierat front dammfilter jag hade över från ett annat Fractal design r2 chassie och montera det i övre delen av lådan och stoppa en lågvarvar fläkt där så att den hjälper till att tillföra luft till processorn men det gjorde ingen som helst skillnad. (0 grader skillnad)

Själva modifikationen blev riktigt bra och jag skall prova montera om den och uppdatera med bilder sedan, på så sätt har jag dammfilter i toppen av lådan.

Återkommer under helgen då jag har tid över att leka med burken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Min ljusa idé bestod av att montera ett lätt modifierat front dammfilter jag hade över från ett annat Fractal design r2 chassie och montera det i övre delen av lådan och stoppa en lågvarvar fläkt där så att den hjälper till att tillföra luft till processorn men det gjorde ingen som helst skillnad. (0 grader skillnad)

Själva modifikationen blev riktigt bra och jag skall prova montera om den och uppdatera med bilder sedan, på så sätt har jag dammfilter i toppen av lådan.

Återkommer under helgen då jag har tid över att leka med burken!

nice med goda ideér, men problemet är att varm luft vill upp, vilket gör övre hål perfekta för utblås. Det nya inblåset stör strömmen och möts av varm luft på väg in och det bådar problem. Men får du det att fungera bra så är det bara att gratulera :D.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |