Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Inte så konstigt att de har sämre ekonomi när de väljer att sitta hemma och leva på socialbidrag istället för att utbilda sig eller jobba. Är detta Sveriges fel menar du?

Är det så, eller är det bara en fördom du vill hålla vid liv?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Hade röstat på MUF om jag kunde, nu får jag nöja mig med seniorerna.

EDIT: 23% på SD, wtf? Jag som trodde att datanördar var bra människor.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lcars:

Är det så, eller är det bara en fördom du vill hålla vid liv?

Har du som vana att besvara en fråga med en annan fråga när du inte har något att komma med?

Och nej, det är inte bara en "fördom jag vill hålla vid liv". Säg mig, vad hindrar en invandrare, utöver vilja samt motivation ifrån att studera, alt jobba i Sverige?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Har du som vana att besvara en fråga med en annan fråga när du inte har något att komma med?

Nej.

Skrivet av Firkraag:

Och nej, det är inte bara en "fördom jag vill hålla vid liv". Säg mig, vad hindrar en invandrare, utöver vilja samt motivation ifrån att studera, alt jobba i Sverige?

Jag tycker att det är en smula lustigt hur sverigedemokrater alltid verkar kunna argumentera både för att invandrare kommer hit och tar våra jobb OCH att de bara kommer hit och lever på bidrag.

Håller du inte med?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lcars:

Bra, för det är en riktigt dålig vana.

Skrivet av Lcars:

Jag tycker att det är en smula lustigt hur sverigedemokrater alltid verkar kunna argumentera både för att invandrare kommer hit och tar våra jobb OCH att de bara kommer hit och lever på bidrag.

Håller du inte med?

IGEN? Men du skrev ju nyss nej, du har fortfarande inte svarat på några utav mina frågor och du fortsätter att ställa nya. Suck.. Jag får helt enkelt tolka det som att du inte har något svar till dom alls.

Det kan stämma att vissa SDare argumenterar för både och, på samma sätt som att det är lustigt att vissa feminister välkomnar islam. Finns nötter inom alla grupper. Jag har då aldrig gjort det så jag förstår inte vad det har med mig att göra.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Inte så konstigt att de har sämre ekonomi när de väljer att sitta hemma och leva på socialbidrag istället för att utbilda sig eller jobba. Är detta Sveriges fel menar du?

Det Lcars menade med sin retoriska fråga var att ditt påstående troligtvis inte är grundat i någonting annat än fördomar. Jag skulle lika gärna argumentera för att invandrarna kommer hit och arbetar mer än svenskar, men på grund av fördomar så blir det bara anställda på de arbeten som vi svenskar är för lata eller högtravande för att göra men som måste göras och eftersom inga svenskar vill ha jobben så kan man betala invandrarna dåliga löner och därför är deras situation som den är.

Men å andra sidan tänker jag inte föra det argumentet då jag inte har någonting att basera detta på, ungefär på samma sätt som ditt påstående är taget ur luften.

Edit:

Skrivet av Firkraag:

Och nej, det är inte bara en "fördom jag vill hålla vid liv". Säg mig, vad hindrar en invandrare, utöver vilja samt motivation ifrån att studera, alt jobba i Sverige?

Med vilka grunder antar du att större delen av invandrarna inte har motivation till att studera eller jobba? Märkligt, sist jag kollade så gick det inte att gå en vända på stan utan att se arbetande invandrare.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Det är såklart att invandrare är överrepresenterade för brott det behöver man inte blunda för att veta. Varför begår dom brott? Kulturella skillnader? Inget Jobb? Varför tar vi in dom då integration uppenbarligen inte funkar. Jag värnar för sverige och då alla andra blundar för frågan röstar jag sverigedemokraterna med glädje.

Skrivet av MrStalker:

Hade röstat på MUF om jag kunde, nu får jag nöja mig med seniorerna.

EDIT: 23% på SD, wtf? Jag som trodde att datanördar var bra människor.

Utveckla dig.

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Rastafelix:

Utveckla dig.

Hörru alla behöver inte rösta SD. Klart problem finns men folk på bor ute på orterna ser andra problem

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tredora:

Brottsförebyggande rådet har i två rapporter (1996:2, 2005:17) konstaterat:

Invandrarnas överrepresentation i brottslighet förklaras således inte av en ogynnsam fördelning vad gäller kön, ålder och bostadsort. Till detta kan nu läggas att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte heller kan förklaras med att invandrare är sämre lottade än svenskar när det gäller socioekonomisk status.

Du har inte lust att peka ut det specifika avsnittet? Jag hittar det nämligen inte det avsnittet trots att texten är sökbar. Däremot, när jag ögnar genom rapporten så framstår en del saker som tydliga; julafton för data-mining och cherry-picking. Låter man vetenskaplig metod flyga åt fanders och har man inga kunskaper i statistik så kan man "läsa" lite vad man vill ur rapporten. Jag läste i 2005:17 eftersom den är mest aktuell. Men det du citerade kanske var i 1996:2? Klart, man tager ju vad man haver?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Röstar sverigedemokraterna då dom är det enda partiet som ens vågar ta i frågan om våran misslyckade invandringspolitik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10150991']Visst kan den det, beror helt på vad man vad man sätter upp för kriterier och vad man väljer att titta på.
Sen faller en hel del så klart bort när media ska skriva om det, till exempel vilket urval man har eller hur man valt att definiera något (som t ex "sysselsättning" som jag skrev om ovan).

Här är ett bra exempel
https://www.flashback.org/sp8662803
BRÅ struntade i merparten av alla begågna överfallsvåldtäkter och fick det på så sätt att framstå som att de inte alls ökat under 90-talet vilket hade "påståtts" i några tidningsartiklar.

Här har vi ytterligare ett
Ingen har klippt/saxat Y-axeln som t ex grafikkortstillverkare kan göra ibland för att framhäva sina nya produkters förträfflighet, men de ser ändå väldigt olika ut.
Några vanliga frågor Affes Statistik-blogg
BRÅ valde ett lite luftigare alternativ med en högre Y-axel medan Affe var mer rakt på

Aha, du menar den komplett ostatistiska bloggen jag debunkade http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli... och fick till svar att "jag känner din typ"?

Edit: Jag är inte ensam. Denne Affe har trampat i klaveret med sin låtsasstatistik på VoFs forum också: Grafer med olika skalor på y-axlarna • Forum för vetenskap och folkbildning

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikael_Berglund:

Med vilka grunder antar du att större delen av invandrarna inte har motivation till att studera eller jobba? Märkligt, sist jag kollade så gick det inte att gå en vända på stan utan att se arbetande invandrare.

Du missförstår mig, jag talar enbart om de som enligt folk här begår brott på socioekonomiska grunder. Detta är ingen ursäkt, att begå brott är ett aktivt val man gör, inte något som är påtvingat för man har det sämre ställt än medelsvensken. Är de inte nöjda med hur mycket pengar de har i plånboken så får de sätta sig bakom skolbänken eller mer aktivt söka jobb.

Med välfärdssystemet vi har i Sverige så finns det inga invandrare med PUT som svälter. Detta är inget U-Land där många måste begå våldsbrott för att ens överleva.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firkraag:

Du missförstår mig, jag talar enbart om de som enligt folk här begår brott på socioekonomiska grunder. Detta är ingen ursäkt, att begå brott är ett aktivt val man gör, inte något som är påtvingat för man har det sämre ställt än medelsvensken. Är de inte nöjda med hur mycket pengar de har i plånboken så får de sätta sig bakom skolbänken eller mer aktivt söka jobb.

Med välfärdssystemet vi har i Sverige så finns det inga invandrare med PUT som svälter. Detta är inget U-Land där många måste begå våldsbrott för att ens överleva.

Är det någon som ursäktar brott hos individer eller är det en halmgubbe? Är det över huvud taget någon som försöker ursäkta hela brottsligheten ut ett samhällsperspektiv? Att hitta förklaringar är inte ursäkter, det är vetenskap.

Lika lite som biologiska resultat som visar tydliga skillnader mellan könen är en "ursäkt" för våldtäkt eller diskriminering.

Socioekonomiska orsaker kommer alltid leda till brottslighet, det handlar inte om att man inte har mat för dagen, det handlar om kontext och om att man jämför sig med de som relativt sett har det mycket bättre - oavsett hur bra man har det själv. Vidare handlar det om psykisk sjukdom eller personlighetsstörning, diverse trauman, stigmatisering. Och ja, visst spelar kulturella faktorer in, det är bara det att det inte finns två kulturer, "den svenska" och "den utländska".

Att någon gör något brottsligt för att den "är invandrare" måste däremot vara tidernas sämsta ursäkt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Är det någon som ursäktar brott hos individer eller är det en halmgubbe?

Jag reagerade på alla personer i denna tråden som bortförklarar statistiken Jonte länkade till där vissa invandrargrupper begår 300-400% mer brott än Svenskar pga "socioekonomiska" skäl. Jag anser att detta inte är en ursäkt. Sen tycker jag absolut inte att det är okej för Svenskar heller, men det är inte det vi diskuterar för tillfället.

Ingen strawman..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag reagerade på alla personer i denna tråden som bortförklarar statistiken Jonte länkade till där vissa invandrargrupper begår 300-400% mer brott än Svenskar pga "socioekonomiska" skäl. Jag anser att detta inte är en ursäkt. Sen tycker jag absolut inte att det är okej för Svenskar heller, men det är inte det vi diskuterar för tillfället.

Ingen strawman..

Nu har du nog förvirrat dig lite. Det är väl ingen i tråden som hävdat att det är socioekonomiska skäl som förklarar brottsligheten?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sentenced:

Nu har du nog förvirrat dig lite. Det är väl ingen i tråden som hävdat att det är socioekonomiska skäl som förklarar brottsligheten?

Skrivet av Lcars:

Det är väl knappast ett okänt fenomen att det finns en tydlig korrelation mellan socioekonomisk situation och benägenhet att begå brott, likaså att invandrare i högre utsträckning lever under sämre förhållanden än infödda svenskar. Så svårt kan det ju inte vara att lägga ihop 2 och 2 för att komma fram till att det mycket väl kan föreligga ett kausalt förhållande mellan den utsatthet som invandrare i större utsträckning lider av och överrepresentationen i brottsstatistiken.

Jag har svårt att se hur jag kan ha misstolkat det stycket.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag har svårt att se hur jag kan ha misstolkat det stycket.

Men är det ett skäl för brottsligheten eller en av flera förklaringsmodeller hur social utsatthet kombinerat med annat KAN i större utsträckning leda till t.ex. brottslighet.

Det gäller ju inte enbart invandrare, det gäller ju dig och mig också.

Enkla svar och föklaringar till sådant här får du tyvärr leta efter hos enfråge-partier eller hos folk som redan har ett svar som de vill använda sig av statistiken för att belysa. Något sådant hittar du inte i BRÅs statistik.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag har svårt att se hur jag kan ha misstolkat det stycket.

Jag tycker att du lyckades misstolka det utan någon större svårighet.

Vad jag pekar på är att du är mycket ivrig att helt åsidosätta alla möjliga förklaringar till varför situationen ser ut som den gör, och därmed kommer dina idéer aldrig ha några potentiellt positiva resultat.

Som det ser ut nu är invandrare överrepresenterade i brottsstatistiken, men om man är korkad nog att slänga ut alla invandrare för att avhjälpa problemet så kommer man kasta ut barnet med badvattnet.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vaddå ser verkligheten helt annorlunda ut? Menar du att det inte är de som är sämst ställda i samhället som begår brotten utan att det är invandrare som begår dessa brott i egenskap av invandrare? Hur skulle du kunna fastställa det, har du alltså jämfört våldsbrotten med ekonomisk kalkyl av gärningsmännen. Någon sådan jämförelse har jag aldrig sett.

Det finns ingen seriös statistik som kan säkerställa att det skulle vara för att de är från andra länder som de begår våldsbrott. Det finns ingen hemlig konspiration hos statsmakten som vill gömma en sådan verklighet utan det är för att man läser statistik som främjar ens egna tankegångar om kulturellt betingade handlingar som leder till sådana slutsatser.

*** EDIT ***

Vad ska den valfria polisen dra för slutsats av det hela tänkte du? De poliser jag känner skulle nog förmodligen himla med ögonen och prata om sociala situationer kombinerat med fattigdom, elände och narkotikamissbruk. De skulle knappast vara så dumma att de tror att det har med hudfärgen att göra precis.

Återigen, vad händer om du tar bort invandrare och flyktingar ur ekvationen. Försvinner våldsbrotten då? Självklart inte. Våldsbrotten har direkt korrelation till utsattheten i samhället. De längst ner, de som är fattiga och känner hopplöshet över sin situation är de som begår den större delen av brotten.(nej det är ingen ursäkt för att våldta eller begå brott, det är en förklaring till vilka de är som begår brotten.) Lösningen är inte att slänga ut den delen av befolkningen. Lösningen är att bekämpa den sociala utsattheten och öka på den allmänna välfärdssituationen och därmed sjunker även brottsligheten i de områdena.

Zzz. Min poäng var, som du säkerligen förstått mycket väl men väljer att ignorera, att man inte blir mer benägen att våldta kvinnor, bära vapen och/eller starta slagsmål bara för att man är fattig. Som någon påpekade är invandrare även överrepresenterade bland fattiga, med ditt resonemang skulle man då kunna säga att invandrare är MINDRE benägna att begå brott eftersom det begås färre brott per fattig invandrare än per fattig svensk (nu vet jag inte om det blir så i praktiken, men du förstår förhoppningsvis min poäng). Man bör även betänka hur det kommer sig att så många invandrare (nej inte flyktingar, invandrare) är fattiga.

Skrivet av Derox:

Kan ju säga att valfri polis inte ens vet hur man gör ett hypotestest, eller kan tolka statistiskt material. Oj vänta, är det inte vad jag kan? Och jag faktiskt studerar? Juste det är det.

Om du skall forstsätta vara dum och outbildad är det ditt val, men om du skall göra uttalanden på t.ex. forum får du iaf försöka att ha en faktagrund, då kan du använda slutsatser dragna av smartare människor än du själv.

Tror du att polisen vid en sådan fråga skulle fundera över vad han läst för statistik och hur det ska tolkas, eller utgå från egna erfarenheter?
Vad du studerar är irrelevant när du ändå inte kan argumentera för dig. Jag har också läst matstat btw. Att bli ledsen och börja gapa om att jag är dum och outbildad... tog argumenten slut? jag känner inget större behov av att bemöta det
Lögn, förbannad lögn och statistik - visst är det bara siffror som inte ljuger, men det finns många sätt att förvränga presentationen på.

Fortsätt förneka och hävda att det är ogiltigt eftersom det inte finns statistik eller bevis hur mycket du vill, faktum kvarstår att SD växer för var dag och det beror inte på att folk är varken ondskefulla, dumma eller outbildade.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingy:

Zzz. Min poäng var, som du säkerligen förstått mycket väl men väljer att ignorera, att man inte blir mer benägen att våldta kvinnor, bära vapen och/eller starta slagsmål bara för att man är fattig. Som någon påpekade är invandrare även överrepresenterade bland fattiga, med ditt resonemang skulle man då kunna säga att invandrare är MINDRE benägna att begå brott eftersom det begås färre brott per fattig invandrare än per fattig svensk (nu vet jag inte om det blir så i praktiken, men du förstår förhoppningsvis min poäng). Man bör även betänka hur det kommer sig att så många invandrare (nej inte flyktingar, invandrare) är fattiga.

Tror du att polisen vid en sådan fråga skulle fundera över vad han läst för statistik och hur det ska tolkas, eller utgå från egna erfarenheter?
Vad du studerar är irrelevant när du ändå inte kan argumentera för dig. Jag har också läst matstat btw. Att bli ledsen och börja gapa om att jag är dum och outbildad... tog argumenten slut? jag känner inget större behov av att bemöta det
Lögn, förbannad lögn och statistik - visst är det bara siffror som inte ljuger, men det finns många sätt att förvränga presentationen på.

Fortsätt förneka och hävda att det är ogiltigt eftersom det inte finns statistik eller bevis hur mycket du vill, faktum kvarstår att SD växer för var dag och det beror inte på att folk är varken ondskefulla, dumma eller outbildade.

Nej det kan man inte säga med mitt resonemang. Mitt resonemang går ut på att precis som forskningen visar att det inte finns en enskild faktor dvs att de är invandrare som gör att de begår mer brott utan att hela saken är mångfacetterad och att det är en stor mängd faktorer som avgör. Det är det enda man kan läsa ut från BRÅs statistik. Däremot om du har en egen teori, en egen anledning, ja då kan du använda dig av BRÅs statistik på ett felaktigt sätt, precis som många gör som inte riktigt greppar varken statistik eller hur man avläser en vetenskaplig rapport.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingy:

Tror du att polisen vid en sådan fråga skulle fundera över vad han läst för statistik och hur det ska tolkas, eller utgå från egna erfarenheter?
Vad du studerar är irrelevant när du ändå inte kan argumentera för dig. Jag har också läst matstat btw. Att bli ledsen och börja gapa om att jag är dum och outbildad... tog argumenten slut? jag känner inget större behov av att bemöta det
Lögn, förbannad lögn och statistik - visst är det bara siffror som inte ljuger, men det finns många sätt att förvränga presentationen på.

Fortsätt förneka och hävda att det är ogiltigt eftersom det inte finns statistik eller bevis hur mycket du vill, faktum kvarstår att SD växer för var dag och det beror inte på att folk är varken ondskefulla, dumma eller outbildade.

Ja, och som bevis är egna erfarenheter den lägsta formen av bevis. Försök presentera din teori som vetenskapligt bevisad genom att intervjua poliser så får du se hur mycket utskrattad du blir. Det borde du veta om du läst någorlunda mycket matstat.

Jag kan mycket väl argumentera för mig, att du sen inte förstår argumenten får du själv stå för. Det jag säger är fakta, ingen subjektiv åsikt, jag har inte uttryckt mig om själva frågan i sig, endast uttryckt mig om felaktigheter i argumentationen.

Att SD växer kan mycket väl vara för att folk är dumma och outbildade, men jag tänker inte uttala mig föräns jag ser någon form av data på det. Gissar dock att det är så, för folk i allmänhet är dumma och outbildade.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lcars:

Jag tycker att du lyckades misstolka det utan någon större svårighet.

Vad jag pekar på är att du är mycket ivrig att helt åsidosätta alla möjliga förklaringar till varför situationen ser ut som den gör, och därmed kommer dina idéer aldrig ha några potentiellt positiva resultat.

Som det ser ut nu är invandrare överrepresenterade i brottsstatistiken, men om man är korkad nog att slänga ut alla invandrare för att avhjälpa problemet så kommer man kasta ut barnet med badvattnet.

Du har helt ignorerat allt jag skrivit, jag har inte åsidosatt någonting. Jag frågade dig längre upp, varför har de en sämre ekonomi? Detta är inte Sveriges fel, de har samma möjligheter som oss andra även om de kanske måste jobba lite extra för att nå dessa. Men de väljer att bete sig som vildar och begå brott istället, den enkla vägen ut.

Sverige behöver definitivt skärpa kraven på invandrare och inte dela ut PUT som flygblad. Förtjänar invandrarna verkligen den PK sköld många ger dom? Måste de inte jobba hårt och bevisa att de passar in i vårat samhälle? Flyttar man till ett främmande land så kan man inte förvänta sig att få allt serverat på ett fat, tycker dom att det är orättvist så får de väl flytta tillbaks där dom kom ifrån?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Du har helt ignorerat allt jag skrivit, jag har inte åsidosatt någonting. Jag frågade dig längre upp, varför har de en sämre ekonomi? Detta är inte Sveriges fel, de har samma möjligheter som oss andra även om de kanske måste jobba lite extra för att nå dessa. Men de väljer att bete sig som vildar och begå brott istället, den enkla vägen ut.

Helt sant är det inte, då otaliga undersökningar har visat att stor del av alla arbetsgivare hellre ger arbetet till en svensk, någon som pratar felfri svenska och/eller har ett svenskt namn. Sen betyder ju inte det att det är omöjligt att få jobb osv, men de har inte alltid samma möjligheter som infödda svenskar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Du har helt ignorerat allt jag skrivit, jag har inte åsidosatt någonting. Jag frågade dig längre upp, varför har de en sämre ekonomi? Detta är inte Sveriges fel, de har samma möjligheter som oss andra även om de kanske måste jobba lite extra för att nå dessa. Men de väljer att bete sig som vildar och begå brott istället, den enkla vägen ut.

Sverige behöver definitivt skärpa kraven på invandrare och inte dela ut PUT som flygblad. Förtjänar invandrarna verkligen den PK sköld många ger dom? Måste de inte jobba hårt och bevisa att de passar in i vårat samhälle? Flyttar man till ett främmande land så kan man inte förvänta sig att få allt serverat på ett fat, tycker dom att det är orättvist så får de väl flytta tillbaks där dom kom ifrån?

Ok nu börjar det komma fram lite mer information från dig som man kan försöka nysta lite i. Grundproblemet med din retorik just nu är att du antar att gruppen invandrare är en homogen grupp med liknande värderingar osv. Det är där problemen med din vidare argumentation börjar, för du kan faktiskt inte peka på att de har samma möjligheterr, de har ju inte ens samma möjligheter inom gruppen invandrare dit du klumpat ihop allt. Det är omöjligt att föra någon slags gemensam argumentation som du kan få giltigt på en så stor heterogen massa som invandrare representerar.

Du fortsätter och säger "men de väljer att bete sig som vildar" osv, det är ju inte ens en majoritet av invandrare som grupp som begår brott. Den stora majoriteten invandrare gör ju inte ens det.

Förstår du nu då att din argumentation blir väldigt snedvriden?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Derox:

Helt sant är det inte, då otaliga undersökningar har visat att stor del av alla arbetsgivare hellre ger arbetet till en svensk, någon som pratar felfri svenska och/eller har ett svenskt namn. Sen betyder ju inte det att det är omöjligt att få jobb osv, men de har inte alltid samma möjligheter som infödda svenskar.

Det är därför jag skrev att de får jobba lite extra, detta får man räkna med. Jag känner personligen en som kom till Sverige och hittade jobb efter 5 dagar här, var aldrig ens inne å velade med AF utan var aktivt ute och letade jobb. Han varken talar Svenska, eller har ett Svenskt namn.

Det enda han hade problem med var att vissa arbetsgivare inte kunde anställa honom då han inte talade Svenska, men då är det bara att leta vidare. Och ifall det är ett så stort problem, är jag säker på att man kan lära sig Svenska för invandrare på diverse folkuniversitet/komvux ute i landet.

Edit:

Skrivet av Sentenced:

Det är där problemen med din vidare argumentation börjar, för du kan faktiskt inte peka på att de har samma möjligheter.?

Se ovan

Skrivet av Sentenced:

Du fortsätter och säger "men de väljer att bete sig som vildar" osv, det är ju inte ens en majoritet av invandrare som grupp som begår brott. Den stora majoriteten invandrare gör ju inte ens det.

Jag skrev inte att majoriteten utav invandrare begår brott, jag menar att majoriteten utav de som begår grova brott(som våldsbrott) är invandrare.

Edit 2: Jag är fullt medveten om att en norrman inte begår lika mycket brott som tex en någon från mellanöstern/afrika, är det så svårt att tyda vad jag menar med invandrare? Eller behöver jag räkna upp folkslag? Det gör statistiken JoelGBG länkade tillräckligt bra. http://i47.tinypic.com/2hwid4y.jpg

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Det är därför jag skrev att de får jobba lite extra, detta får man räkna med. Jag känner personligen en som kom till Sverige och hittade jobb efter 5 dagar här, var aldrig ens inne å velade med AF utan var aktivt ute och letade jobb. Han varken talar Svenska, eller har ett Svenskt namn.

Det enda han hade problem med var att vissa arbetsgivare inte kunde anställa honom då han inte talade Svenska, men då är det bara att leta vidare. Och ifall det är ett så stort problem, är jag säker på att man kan lära sig Svenska för invandrare på diverse folkuniversitet/komvux ute i landet.

Edit:

Se ovan

Jag skrev inte att majoriteten utav invandrare begår brott, jag menar att majoriteten utav de som begår grova brott(som våldsbrott) är invandrare.

De får jobba lite extra? Återigen, ej en homogen grupp. Alla invandrare behöver inte jobba lite extra, några invandrare behöver jobba extra extra osv osv. Det är det som är själva poängen. Dessutom måste du väl ändå inse att om man måste jobba lite , mycket eller medium extra så har man inte samma förutsättningar som andra. Det är ju där skon klämmer. Så lägger du till att invandrare misstänks i större grad för brottslighet och annat mysigt som finns i BRÅs rapport.

Då borde du komma fram till lite saker, invandrare är inte en homogen grupp, rapporten ger en bild över ett brett problemområde när man analyserar invandrares representation i brottsligheten och kommer fram till att den är problematisk och svår att peka på orsaker till brottsligheten då just som jag sa innan, invandrare är inte en homogen grupp och problemen varierar beroende på vilket perspektiv man ser det ifrån.

*** EDIT ***

Folkslag, ögonfärg, bilägande, vad du än hittar för variabler så kommer rapporten fortfarande fram till att det inte går att peka på invandrare som en homogen grupp som problem. Det är en mängd andra omkringliggande faktorer som är problemet. Ekonomiska, sociala, att de misstänks i större grad osv osv . Vad är det du vill ha ut från rapporten egentligen? Nej invandrare begår inte mer brott för att de är invandrare.

*** EDIT 2 ***

Din norrman bör ju spärras in för livet då uppenbarligen har du lite grabbar från östasien som är mycket snällare än den där vilden till norrbagge du tar in. Är det ett rimligt antagande?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sentenced:

Nej invandrare begår inte mer brott för att de är invandrare.

*** EDIT 2 ***

Din norrman bör ju spärras in för livet då uppenbarligen har du lite grabbar från östasien som är mycket snällare än den där vilden till norrbagge du tar in. Är det ett rimligt antagande?

1. det går inte att skylla brott på dålig ekonomi
2. man kan inte flytta till ett land, inte tala språket och förvänta sig samma förutsättningar för en som är född här.
3. ang punkt 2 så är det inte omöjligt att komma runt om man jobbar lite hårdare för att nå dit man vill(jobb/utbildning)

Om ni hade flyttat till USA utan att tala ett ord Engelska, och någon inte ger er jobb för att ni inte talar språket är det USA's fel? Känner ni er så kränkta/orättvist behandlade att ni ger upp utan att försöka mer?

Min poäng är, och jag säger det igen, att sålänge vissa invandrargrupper har möjligheten att förbättra sin situation så kan man inteskylla brott på att man är mer utsatt i samhället(socioekonomiskt), det är INGEN URSÄKT.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

1. det går inte att skylla brott på dålig ekonomi
2. man kan inte flytta till ett land, inte tala språket och förvänta sig samma förutsättningar för en som är född här.
3. ang punkt 2 så är det inte omöjligt att komma runt om man jobbar lite hårdare för att nå dit man vill(jobb/utbildning)

Om ni hade flyttat till USA utan att tala ett ord Engelska, och någon inte ger er jobb för att ni inte talar språket är det USA's fel? Känner ni er så kränkta/orättvist behandlade att ni ger upp utan att försöka mer?

Min poäng är, och jag säger det igen, att sålänge vissa invandrargrupper har möjligheten att förbättra sin situation så kan man inteskylla brott på att man är mer utsatt i samhället(socioekonomiskt), det är INGEN URSÄKT.

1. Ingen har skyllt på ekonomin. Läs BRÅs rapport istället.
2. Förvänta sig samma förutsättningar? Förrut hade de ju samma förutsättningar enligt dig.
3. Jaha, så nu håller du med mig alltså?

Läs vad du själv skriver. Fundera sedan på skillnaden på att skylla på något och att förklara något. Dvs förklaringar till brottslighet kan härledas till en mängd faktorer, inte kunna språket, att bli utpekad oftare, sämre sociala förutsättningar, att ha sämre ekonomi.

Det är INTE samma sak som att skylla på dålig ekonomi, skylla på att man inte kan språket, skylla på att man blir utpekad av polisen osv.

Förstår du skillnaden? Du har ingen homogen invandrargrupp som kan skylla på något överhuvudtaget. Du har en heterogen invandrargrupp vars förutsättningar och andra faktorer tillsammans utgör en förklaring till representationen i brottsligheten. Inte ett skuldbeläggande alltså.

Ta en fruktskål med 18 olika slags frukter, alla dessa tillsammans begår brott. De har olika anledningar, bananen har dålig ekonomi och kan inte snacka, apelsinen har blivit utpekad av polisen x antal ggr mer än banan och y antar ggr mer än svensken. osv osv Precis som BRÅ pekar på så visar de att brott inte begås av invandrare för att de är invandrare, de pekar på bananens förutsättningar, de pekar på apelsinens förutsättningar och skriver det i rapporten. Du kan inte sedan ta fruktskålan och komma fram till något överhuvudtaget om fruktskålens hela beskaffenhet.

Fruktskålen skyller inte på att de blir utpekade av polisen så som apelsinen gör, det är en förklaring av många till varför det är som det är.

*** EDIT ***

Kul exempel med USA med tanke på deras version av kulturell mångfald. Hört talas om Chinatown osv kanske? Ta Frankrike som exempel i sådant fall, de har etnocentrisk bild där de hävdar att det finns en given fransk kultur som är särskild från invandrarkultur så att säga. Men påbörja inte någon slags kulturdiskussion här för det orkar jag verkligen inte med och jag rätt säker på att du inte behärskar de begreppen heller.

Du kan dessutom inte korrelera någon sådan slags förklaring att invandrare känner sig kränkta för att de inte kan språket eller vad du nu försöker föra fram. En invandrare som inte lär sig språket är en del av förklaringen att han blir socialt utsatt. Det är inte för att han är invandrare som han inte lär sig språket det är för att han inte lär sig språket. Det är inget skäl till att han begår brott om han nu gör det, det är en förklaring till att han kanske begår brott. Återigen skillnad.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sentenced:

2. Förvänta sig samma förutsättningar? Förrut hade de ju samma förutsättningar enligt dig.

Förut skrev jag att de hade samma möjligheter, stor skillnad.

Skrivet av Sentenced:

*** EDIT ***

Kul exempel med USA med tanke på deras version av kulturell mångfald. Hört talas om Chinatown osv kanske?

Det var just det, ett exempel, det samma kan nog sägas om de flesta länder.

Edit:

Skrivet av Sentenced:

En invandrare som inte lär sig språket är en del av förklaringen att han blir socialt utsatt. Det är inte för att han är invandrare som han inte lär sig språket det är för att han inte lär sig språket. Det är inget skäl till att han begår brott om han nu gör det, det är en förklaring till att han kanske begår brott. Återigen skillnad.

Håller med, därav mina kommentarer om att vi bör sätta högre krav på invandrare som kommer hit. Ska vi bara acceptera att han/hon inte lär sig Svenska, och sedan när han begår brott så använder vi det som förklaring? Eller som media, skylla direkt på utsattheten och det Svenska folket för deras brott?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Förut skrev jag att de hade samma möjligheter, stor skillnad.

Det var just det, ett exempel, det samma kan nog sägas om de flesta länder.

Det blir mindre relevant i sammanhanget då de inte har samma möjligheter heller för den delen.

Ditt exempel blir värdelöst då du inte förväntas kunna engelska i USA. Återigen du blandar ihop att man skyller på något med att man har förklaringar till något.

Om du nu ska prata om en homogen grupp invandrare så kommer de knappast skylla på något. De är för det första inte en homogen grupp. För de andra har de olika förutsättningar, olika möjligheter osv. Det som finns i BRÅ-rapporten är förklaringar till brottsligheten. Du kommer varken kunna säga att de har skuld till det eller att det är någon annans fel då det är en heterogen grupp och anledningarna varierar. Precis som det står i rapporten alltså.

Håll dig till den istället för att spekulera hejvilt så är det enklare att argumentera för vad du nu är ute efter vilket för närvarande är oklart förutom att du menar på att invandrare skyller på olika saker, vilket alltså enbart är spekulationer från din sida. Jag kan inte precis svara på det då det är som jag sagt ca 100 ggr nu inte en homogen grupp, ta språkförbistringar t.ex. det kan bero av tusen anledningar, att de inte vill lära sig, att det inte finns tillräckligt bra SFI-undervisning, att de bosätter sig i områden där de inte kommer i kontakt med språket de vill lära sig. Att de är analfabeter, att de väljer att arbeta istället, att de tvingas till arbete istället, att de inte får lära sig, osv osv osv , och det är bara språkförbistringar, det kan bero av alla de där förklaringarna, eller bara en. osv osv

*** EDIT ***

Självklart är språkförbistringar en möjlig förklaring till vissas brottslighet. Men du kan INTE beskylla invandrare som grupp för att de inte lärt sig språket. Det finns tusen anledningar till det. Det är en helt annan fråga. Nu pratade vi om förklaringar till brottslighet. Det är alltså inte för att han är invandrare som han inte lär sig språket. Det har andra förklaringar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"