Permalänk
Medlem
Skrivet av Fossa:

Yes, du får väl ta risken över att den piper om du köper den. Använder den nu och den har pipit så jag får ont i huvudet.

Jag hade nog bytt ut denna dator om jag fick chans till det eftersom nackdelarna med denna dator är för jobbiga.

Yes, har öppnat förpackningen och prövat datorn. Hör inget pipande/tjutande. Måste då fråga om pipandet varit där hela tiden från början eller om det är nåt som smugit sig fram över tiden? Piper den då man surfar, spelar, tittar på film eller när exakt piper den?

MVH

Permalänk
Medlem

Har problem med båda mina att de ej släcker ner skärmen, går i viloläge etc. Även om jag ställer in att de skall släcka efter en minut så är skärmen tänd timme efter timme på båda två. Det enda program som installerats på båda är AVG. Har tagit bort diverse program som inte verakde behövas.

Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Kanske kan det vara Presentation Mode som är aktiverat? Finns i

Kontrollpanelen / Maskinvara och ljud / Energialternativ / Redigera schemainställningar / Ändra avancerade inställningar / ASUS P4G Power Setting

eller direkt i Power4Gear Hybrid för schemat Quiet Office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Yes, har öppnat förpackningen och prövat datorn. Hör inget pipande/tjutande. Måste då fråga om pipandet varit där hela tiden från början eller om det är nåt som smugit sig fram över tiden? Piper den då man surfar, spelar, tittar på film eller när exakt piper den?

MVH

Den piper vid olika tillfällen. Just nu surfar jag bara och den piper så irriterat att jag snart får huvudvärk. Den piper inte alltid men oftast får jag väl säga. Använder min dator till surf då.

Ursäkta för ett sent svar och fortsätt gärna att ställa frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flubbe:

Kanske kan det vara Presentation Mode som är aktiverat? Finns i

Kontrollpanelen / Maskinvara och ljud / Energialternativ / Redigera schemainställningar / Ändra avancerade inställningar / ASUS P4G Power Setting

eller direkt i Power4Gear Hybrid för schemat Quiet Office.

Stort tack för hjälpen, du är kung! Kanske tom kan hjälpa till med nästa fråga: Hur kan jag "se" vilket grafikkort som är aktivt vid tex ett spel? Hur vet jag att den växlar grafik riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fossa:

Den piper vid olika tillfällen. Just nu surfar jag bara och den piper så irriterat att jag snart får huvudvärk. Den piper inte alltid men oftast får jag väl säga. Använder min dator till surf då.

Ursäkta för ett sent svar och fortsätt gärna att ställa frågor.

Låter drygt som f*n! Själv har jag fortfarande inte hört nåt som liknar ett pipande, har försökt lyssna väldigt noga, men hör inget. Måste säga att jag är grymt nöjd med batteritiden!

Permalänk
Medlem

Fan vad bra ju, då kan vi byta dator med varandra ;D Hur länge får du batteritiden upp till? Själv har man lyckats med max 7 timmar.

Har förresten fått svar från Asus, ska prova tipset senare och återkommer med uppdatering senare. Mejlet gav mig dock ett gott skratt då stavningen var usel!

Mejlet:
There a ney bios verion out for this machine, not log ago that will improve this part. Please update the bios and if the problem remains please call our Swedish hotline
Thanks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fossa:

Fan vad bra ju, då kan vi byta dator med varandra ;D Hur länge får du batteritiden upp till? Själv har man lyckats med max 7 timmar.

Har förresten fått svar från Asus, ska prova tipset senare och återkommer med uppdatering senare. Mejlet gav mig dock ett gott skratt då stavningen var usel!

Mejlet:
There a ney bios verion out for this machine, not log ago that will improve this part. Please update the bios and if the problem remains please call our Swedish hotline
Thanks!

Hehe, njaa behåller nog denna Har faktiskt inte koll på hur många timmar, men känns som att batteriet räcker i all oändlighet. Kan iofs bero på att tidigare laptops haft en batteritid på MAX 2 timmar

Haha, ja vad ska man säga om det där mejlet.
Verkar som att nån varit stressad, kan kanske vara så då många hört av sig om en pipande u35:a!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fossa:

Har förresten fått svar från Asus, ska prova tipset senare och återkommer med uppdatering senare. Mejlet gav mig dock ett gott skratt då stavningen var usel!

Mejlet:
There a ney bios verion out for this machine, not log ago that will improve this part. Please update the bios and if the problem remains please call our Swedish hotline
Thanks!

Funderar på att köpa en U35JC men vill inte ha en tjutande dator.
Är det ngn som hittat och provat med att uppdatera BIOS och hur funkade det?

Visa signatur

ASUS UX302LG, Microsoft Windows 8.1, 64-bit
Intel Core i7 4500U 1,8 GHz, 8 GB SO-DIMM DDR3L 1600 MHz
NVIDIA Geforce GT 730M, dedikerat 2048 MB
Hårddisk 256 GB, SSD

Permalänk
Medlem

Har provat med den nya uppdateringen men datorn tjuter fortfarande. Har ringt Asus och kommer skicka min dator på lagning nästa vecka.

Permalänk
Medlem

This way you can remove the high pitched noise.
High pitched noise comes from the inductors on the motherboard.
Intel invented a new energy-efficient processor, Microsoft included in Windows controls power processor,
and Asus is packaged in a notebook, but not very successfully.
IHMO, Asus engineers have made a mistake in the design of the motherboard, but they are not recognized.
The ideal solution would be to get a new model of the motherboard from Asus, but it is not realistic.
Therefore, we will correct the problem by means Microsoft (Windows 7).
1. We have to change the registry.
Typing in the command line "regedit", you go to the registry key:
HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Power \ PowerSettings \ 54533251-82be-4824-96c1-47b60b740d00 \ 5d76a2ca-e8c0-402f-a133-2158492d58ad
2. Included option in this branch will enable and disable the idle processor. In this case, it should be included.
To enable one or another hidden parameter, it is necessary to find and edit the value DWORD, changing its value SettingValue from 1 to 0.
3. Then, through the control panel - power - in the settings mode select power management processor.
There will be an option disabling idle processor and high pitched noise immediately disappears.

Kan hjälpa er med pip-ljud.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fossa:

Har provat med den nya uppdateringen men datorn tjuter fortfarande. Har ringt Asus och kommer skicka min dator på lagning nästa vecka.

Du får gärna höra av dig om dom lyckas åtgärda problemet!

Permalänk

Lider också av detta, skulle också uppskatta en rapport!

Permalänk

Batteritiden?

Blir helt ärligt inte klok på min dator. Jag vet hur batteritider och annat tolkas i produktbeskrivningar, men detta är ju bara löjligt, även om jag befarar att det är nåt fel på mitt batteri/exemplar.

Körde en ren installation av Windows 7 Home Premium 64-bit på min dator direkt när jag köpte den. I samband med det körde jag även in en SSD-disk från Intel (X25 version 2) på 80GB. Har installerat de drivrutiner jag behöver och uppdaterat och skräddarsytt precis ALLTING för bästa batteritid, men får ut MAX 4 timmar på en dator som i originalutförande skall ge upp till 11 timmar. Spelar ingen roll vad jag gör, så laddar datorn upp till max 4 timmar efter jag har dragit ur sladden. Detta med trådat nätverk, lägsta möjliga inställningarna i Windows, allt grafiskt lull-lull avaktiverat, en ny fräsch SSD-disk, blåtand avstängd, bästa möjliga inställningarna Power4Gear Battery Saving med skärmens ljusstyrka neddraget i botten.

Är det någon som har nåt tips på vad som är fel, eller är det fler som upplever att batteritiden är MINDRE ÄN HÄLFTEN av vad som anges, trots att man gjort precis ALLT för att minimera konsumtionen av batteriet. Känns faktiskt väldigt snopet, då min anledning till detta köp var just batteritiden som skulle vara så bra, men det blev även det absolut sämsta med datorn i slutändan. Känns trist då allt jag äger och har i datorväg är i princip saker från just ASUS.

EDIT: Dessutom testade jag nyss med de allra senaste drivrutinerna för grafikkortet från ASUS hemsida, men då låser sig bara datorn helt efter ca 5 sekunder när du kommit in i Windows. Är det månne samma drivrutiner som låg på Nvidias hemsida tidigare som inte heller fungerade?

Permalänk

hur får man den att köra med 310m graffet istälet för intel?

den gör inte det själv nu, kan te,x inte starta company of heroes

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalle@anka:

hur får man den att köra med 310m graffet istälet för intel?

den gör inte det själv nu, kan te,x inte starta company of heroes

i nVidia's kontrollpanel kan man manuellt ställa in vilket grafikkort individuella program startas med.

Permalänk

har provat det, funkar inte

väljer jag nvidia kortet så startar inte spelen, står bl,a att direct x är för gamalt, elr att te,x shader model 2 saknas

men väljer jag intel kortet så startar spelen, dock med väldigt dålig prestanda i en del

vet inte vad som är normalt men tror att cod 2 och 3dmark funkar som det ska

runt 50-60fps i cod 2 och 9k i 3dmark 03

company of heroes, startar inte med nvidia bara med intel
nfs shift, 10-20fps, vet inte vilket kort som används, men ett 310 är trots allt dåligt

finns fler men det är dom som det märks mest på, annars är det spel i stil med gta2/red alert2

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Nu idag fick jag tillbaka min Asus U35JC efter att ha lämnat in den hos Asus pga det pipiga ljudet som kommer från datorn. Jag har nu suttit framför den i över en timma och HÖR att samma problem kvarstår. Datorn piper fortfarande och man blir lite smått irriterad. Nej, jag får kontakta Asus igen denna vecka och berätta detta för de.

Permalänk
Medlem

Nu verkar jag även ha fått ett till problem efter "lagningen". Datorn går inte att ladda konstigt nog. Nu kanske ni tror att jag bara är klantig men jag har testat laddaren på flera eluttag men det funkar fortfarande ej att ladda datorn. Herregud vad denna dator har varit besvärlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fossa:

Nu idag fick jag tillbaka min Asus U35JC efter att ha lämnat in den hos Asus pga det pipiga ljudet som kommer från datorn. Jag har nu suttit framför den i över en timma och HÖR att samma problem kvarstår. Datorn piper fortfarande och man blir lite smått irriterad. Nej, jag får kontakta Asus igen denna vecka och berätta detta för de.

Fossa,

Mycket tråkigt att höra att pipandet kvarstår. Lider själv ganska svårt av detta men har avvaktat med att reklamera för att se om någon lyckas få det åtgärdat. Fick du någon information om vad de eventuellt gjort med datorn?

Det finns ju flera sätt att bli av med pipandet men de verkar alla gå ut på att förhindra processorn att inta ett visst strömsparläge eller att låta den jobba lite hela tiden. Det fungerar men på bekostnad av högre temperaturer och sämre batteritid. Har testat allt jag sett.

Och en annan märklig sak: Med obelastad cpu i tex schemat Quiet Office så visar CPU-Z 1197MHz (multiplier 9) men kör jag igång en xvid-film så hoppar den ner till 931MHz (multiplier 7).

Har sett att en del klagat på trackpaden. Muspekaren hoppar och scrollningen är hackig. Har samma problem oavsett drivrutiner till ELAN men avinstallerade drivrutinerna helt och hoppandet försvann. Man förlorar ett par inställningsmöjligheter och att koppla bort trackpaden med fn-knappen fungerar inte längre. Men allt går verkligen mjukt och fint så det kan det kanske vara värt.

Permalänk
Medlem

Inte bra för med linux

Köpte denna dator för en vecka sen hos expert. Asus U35JC i5 versionen. Installerade Ubuntu 64bit och det rullar på. Men när jag ska installera nVidia kortet så stöds inte detta då nVidia inte vill släppa drivrutiner till linux för detta grafikkort. Linux gubbarna har inte lyckats skapa drivrutiner själva. SÅ om du vill ha linux och INTE bryr dig om 3d eller compositing funkar det väll.
Men det kanske kommer senare.

Ang Batteritiden är det ju ett skämt. Har inte använt batteriet utan haft datorn inkopplad i en vecka. Tog ut sladden och sänkte skärmstyrkan. 2h30m batteri har jag lyckats få haha... 11 timmar wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugol:

Köpte denna dator för en vecka sen hos expert. Asus U35JC i5 versionen. Installerade Ubuntu 64bit och det rullar på. Men när jag ska installera nVidia kortet så stöds inte detta då nVidia inte vill släppa drivrutiner till linux för detta grafikkort. Linux gubbarna har inte lyckats skapa drivrutiner själva. SÅ om du vill ha linux och INTE bryr dig om 3d eller compositing funkar det väll.
Men det kanske kommer senare.

Ang Batteritiden är det ju ett skämt. Har inte använt batteriet utan haft datorn inkopplad i en vecka. Tog ut sladden och sänkte skärmstyrkan. 2h30m batteri har jag lyckats få haha... 11 timmar wtf?

Det bästa är om du inaktiverar nvidia kortet helt, det inbygda intel räcker gott och väl för effekterna i ubuntu. du kan följa denna guide (10.04) och inaktivera nvidia-kresten, så du sparar ström (du får en idle power-drain på ca 8w som är nära 7-8 timmar batteritid)

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1569380.

sen för er som har problem med att uppdatera till senaste nvidia drivrutiner från antigen nvidia eller asus så har jag ett tips, uppdatera bios! Detta är ett måste, annars får ni som Salmonboy skriver att datorn krashar när den laddar in windows. Senaste bios finns att ta ned på asus supportsida.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hugol:

Köpte denna dator för en vecka sen hos expert. Asus U35JC i5 versionen. Installerade Ubuntu 64bit och det rullar på. Men när jag ska installera nVidia kortet så stöds inte detta då nVidia inte vill släppa drivrutiner till linux för detta grafikkort. Linux gubbarna har inte lyckats skapa drivrutiner själva. SÅ om du vill ha linux och INTE bryr dig om 3d eller compositing funkar det väll.
Men det kanske kommer senare.

Ang Batteritiden är det ju ett skämt. Har inte använt batteriet utan haft datorn inkopplad i en vecka. Tog ut sladden och sänkte skärmstyrkan. 2h30m batteri har jag lyckats få haha... 11 timmar wtf?

Hej!

Detta beror på två saker:
U35JC-RX193V som Expert säljer har det minsta 6cell 4400mah batteriet som maxar 5 timmar.
Dessutom eftersom du inte lyckats installer nVidia drivrutinen så kan du inte aktivera nVidia Optimus vilket göra att ditt grafikkort troligtvis är konstant aktiverat vilket drar extra mycket ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Hej!

Detta beror på två saker:
U35JC-RX193V som Expert säljer har det minsta 6cell 4400mah batteriet som maxar 5 timmar.
Dessutom eftersom du inte lyckats installer nVidia drivrutinen så kan du inte aktivera nVidia Optimus vilket göra att ditt grafikkort troligtvis är konstant aktiverat vilket drar extra mycket ström.

Hej!

Ja det stämmer. Jag inser nu att säljaren som lyckades övertala mig att gå från core2duo (eller va det va) till i5 inte informerade om att batteri tiden ändrades....

Skrivet av boibo:

Det bästa är om du inaktiverar nvidia kortet helt, det inbygda intel räcker gott och väl för effekterna i ubuntu. du kan följa denna guide (10.04) och inaktivera nvidia-kresten, så du sparar ström (du får en idle power-drain på ca 8w som är nära 7-8 timmar batteritid)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1569380.

sen för er som har problem med att uppdatera till senaste nvidia drivrutiner från antigen nvidia eller asus så har jag ett tips, uppdatera bios! Detta är ett måste, annars får ni som Salmonboy skriver att datorn krashar när den laddar in windows. Senaste bios finns att ta ned på asus supportsida.

Hej!
Hittade massor av bra info här: http://robbyx.net/blog/?p=190
Nu får jag ut max av batteriet efter att ha avaktiverat grafiken. Men intels interna verkar ändå inte stödja compositing :/

Permalänk
Medlem

Hur är det med pipljud på Expert-varianten? Vad fick du batteritid efter att ha avaktiverat Nvidia-kortet?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flubbe:

Fossa,

Mycket tråkigt att höra att pipandet kvarstår. Lider själv ganska svårt av detta men har avvaktat med att reklamera för att se om någon lyckas få det åtgärdat. Fick du någon information om vad de eventuellt gjort med datorn?

Det finns ju flera sätt att bli av med pipandet men de verkar alla gå ut på att förhindra processorn att inta ett visst strömsparläge eller att låta den jobba lite hela tiden. Det fungerar men på bekostnad av högre temperaturer och sämre batteritid. Har testat allt jag sett.

Och en annan märklig sak: Med obelastad cpu i tex schemat Quiet Office så visar CPU-Z 1197MHz (multiplier 9) men kör jag igång en xvid-film så hoppar den ner till 931MHz (multiplier 7).

Har sett att en del klagat på trackpaden. Muspekaren hoppar och scrollningen är hackig. Har samma problem oavsett drivrutiner till ELAN men avinstallerade drivrutinerna helt och hoppandet försvann. Man förlorar ett par inställningsmöjligheter och att koppla bort trackpaden med fn-knappen fungerar inte längre. Men allt går verkligen mjukt och fint så det kan det kanske vara värt.

Jo men jag kommer inte ihåg vad det var, har inte pappret bredvid mig nu. Men det var nog batteriet eller något sånt...
På pappret står det att de har testat datorn och att den fungerade vilket endast var en lögn.

Permalänk
Medlem

Ni som hör ett pipande, vad kör ni med för webläsare? Om jag kör med chrome eller FF hör jag att det piper, men använder jag IE 9 är datorn knäpptyst. Kan ju vara värt att pröva för er som inte står ut med tjutandet.

Permalänk
Medlem

Tappar trådlösa uppkopplingen

Hej!

Köpte mig en U35JC strax före jul och är riktigt nöjd förutom på en punkt. Det trådlösa nätverkskortet är riktigt instabilt och tappar uppkopplingen mot min router var 10-15 min. Verkar som att det är många som har problem med samma nätverkskort (AR9285). Någon här som har samma problem och isf kanske hittat någon lösning?

Jag kör Ubuntu 10.10 64-bit för övrigt.

Permalänk
Medlem

den Expert varianten U35JC-RX193 vi har piper inte vad jag märkt efter lite tester.
prövat surfa och kört lite tyngre saker utan något negativt.

jag jobbar i en Expert butik så kan kolla upp mer om de är något ni undrar om denna modell.

Visa signatur

Intel i7-2700k 4.01Ghz (Idle 32C), Asus P8Z68 Deluxe Gen3 PCI-Express 3.0.
Corsair Vengeance 4x4Gb-Dual Channel, Asus Xonar Essence STX, Corsair SSD Force GT-120GB
Western Digital Caviar Black 2TB, Asus Geforce GTX 680 2GB, Samsung Blu-Ray Läsare 12x.
Corsair H80 CPU-kylare , Fractual Design XL Chassi, Corsair AX750W Professional Series Gold PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Ni som hör ett pipande, vad kör ni med för webläsare? Om jag kör med chrome eller FF hör jag att det piper, men använder jag IE 9 är datorn knäpptyst. Kan ju vara värt att pröva för er som inte står ut med tjutandet.

Piper fortfarande för mig vilket webbläsare jag än använder. Även om man väljer att använda Chrome så ska det fan inte pipa!