Mobil för under 1kkr, lågt SAR?

Permalänk
Medlem

Mobil för under 1kkr, lågt SAR?

Hejs. Min nokia 6070s enterknapp dog just(eller ja, jag pillade bort den för två år sen, har tryckt på panelen under med nageln sedan dess, men nu är alltså funktionen onåbar) därav letar jag ny (billig) mobil.

-<1kkr
-Standby mer än 150t
-Strålningsvärde (SAR)<0.80W/kg (BThandsfree ser gräsliga ut och sladdad variant gör att jag missar 70% av alla samtal(tiden det tar att rulla upp och stoppa snäcka i örat).
->2 rader när skriva sms.
-Inte supersegt gränssnitt.
-Inte intresserad av något abonnemang.
(-Diktafon vore trevligt, men är inte kritiskt)

Har för närvarande ögonen på Sony Ericsson S312(glossy skärm (http://images3.pocket-lint.com/images/3vXz/sony-ericsson-s312...)är inte så kul, men de flesta miniskärmar har väl problem med solen. Ser på Nokia 7100 Supernova också (den blå kan väl inte se så hemsk ut i verkligheten?). Den senare ska ha diktafon, väldans lågt SAR, och värdelös kamera.

(Övervägde för en stund PICO RX-80 tack vare priset, men den verkar inte vara nån riktig höjdare ändå: The Advisory Boar: Second thoughts about the Simvalley PICO RX-80 ).

Ja, jag ska hälsa 2001.

Stronger, faster, harder, downer
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Varför är lågt SAR-värde viktigt? Bara en undran från en mindre insatt.

För att ge lite input om skärmen kan jag ju säga att min Nokia 6720 fungerar perfa i solljus. Vad jag har förstått det som är TFT-skärmar bättre på att hantera solljus, men jag såg också att den SEn du länkade till hade TFT-skärm så man ska väl ta hänsyn till om skärmen är glossy också (för övrigt hatar jag glossy-skärmar, har tyvärr en på min laptop vilket begränsar mycket).

De flesta billigare telefoner som inte kör något avancerat OS (Symbian, windows mobile, Android osv.) brukar inte ha några problem med seghet vad jag märkt. Så jag tycker du ska gå till Elgiganten och kolla på de billigare telefonerna, bör inte vara några problem att hitta en telefon som möter dina krav.

Permalänk
Medlem

Om SAR- nja, de flesta studier påvisar inga samband mellan tumörer* och annat otyg och mobiler: Mobile phone radiation and health - Wikipedia, the free encyclopedia , men inte alla, och eftersom jag hamnar ibland i samtal längre än minuten i ett sämre täckningsområde (då maxar telen effekten för att kompensera..hm, kanske ska byta från comviq också*) och som sagt är hopplös på handsfree så verkar det bara lite vettigt. Mobiltelefoni - Magnetfält & trådlös teknik - SSM
*Just tidsaspekten som SSM påpekar är rätt viktig. Tumörer tar lång tid att växa och är svåra att inkludera i en studie, och dagens unga använder mobiler från ung ålder, en teknologi som bara funnits (i var mans hand) i runt 20 år.

Jo, glossy är isch. Nokian har tftdisplay också men är nog kanske inte riktigt lika spegelblank nej. De OS du listar är rätt avancerade, men seghet vad jag märkt är inte unikt för någon prisklass.

En god idé att fara och känna på telar såklart...kanske tar mig för det, om så bara för att se gränssnittets responstider. Allt under 1k lär kännas rätt billigt och plastigt.

*Ja..tack för att ni tog bort KnockOut, för oss som inte ringer så mycket blev det sämre, men som sagt, välkommen till 2001.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en begagnad Z600 från SonyEricsson. Ett av marknadens lägsta SAR-världen som jag minns det, utfälld strålade den otroligt lite mot huvudet. En av de få telefoner som kontruerades enbart av Sony och därför lågt SAR, som SE verkar skita i för det mesta.

Jag har bl a en sådan själv (inte till salu dock). Extremt lågt SAR-värde i praktisk användning var en av anledningarna till att den inköptes. Fungerar perfekt fortfarande.

0,16 enligt denna lista: Phones with lowest SAR - Mobile Phone Directory
Även om jag sett lite högre värden på andra ställen ligger den rekordlågt oavsett.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Verkar som om MultiMan har telefonen för dig Dock, kolla upp fysiken bakom elektromagnetisk strålning så kanske du blir mindre orolig för den

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Multiman: 0.16 var verkligt lågt det. Lite svår att få tag i som begagnad och ej rätt repad verkar det som, och tyvärr är jag väl inte något jättefan av musselskalen.

Compassion: Jag litar nog på SSM. Var det något specifikt du menade?

Såg Nokia 3720 på tradera för (potentiellt) under 1kkr..men "Det som sticker ut är i stället den tåliga utformningen och en vass kant som skaver mot örat." Telekom idag - Mobiltest

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Har ALLA här i tråden missat att ni kan använda Prisjakt för detta?

Gå in under Mobiltelefoner och välj sedan vilka funktioner, värden (som i det här fallet SAR-värdet och priset) osv. Då får man fram följande:

Mobiltelefoner - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

PRISJAKT mina vänner. Börja söka effektivt själva!

EDIT: Klickar man sedan på "omdöme" för att sortera resultaten i listan efter just bästa omdöme, så är det Samsung SGH-E250 som ligger "bäst" till.

Permalänk
Medlem

Ewoken här använder det iderligen. Så jag kom fram till de jag kom fram till(har väl en viss lutning åt sonyericsson och nokia) Vissa produktomdömen är helt värdelösa dock, och prisjakt vet inte SAR hos en del mobiler. Samsungen finns bara <1k hos Sekvencia som rätt konsekvent har fått dåliga omdömen.

sean.wiklund...varför associerar jag det med iriver?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Det söks för lite generellt bland de som använder forum. Många blir lite lata när de använder forum och ställer samma frågor om och om igen fast de har besvarats 100 ggr tidigare. I det här fallet så var du insatt, vilket gläder mig oerhört.

Du förknippar säkert mig med iriver eftersom jag jobbade på irivernordic och Canman i 2,5 år. Idag jobbar jag dock i en helt annan bransch.

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på SAR värdet.

Men

Nokia 2630 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mobiltelefoner väldigt bra telefon för att ringa med (det står den snurrar symbian vilket inte stämmer, är nokia s40 på den) Har skaffat en sådan åt flera äldre människor bland annat farfar och han gillar den verkligen. Stora knappar, bra batteritid, lätt osv. Samt den verkar tåla lite helsikes med stryk. Han har tappat den hur många gånger som helst och fortfarande inte en skråma på den.

Permalänk
Hedersmedlem

0,70 för 2630: http://www.com2b.ch/mobile/sar-werte-pdf.php

Edit: SE Satio är väl rätt ny? 1,58, skamligt!

Här se man de två sätten att mäta: Cell Phone Radiation (SAR Rating) Chart - Nokia
Gäller att hålla koll när man jämför!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jo, när det gäller strålning verkar det vaar en väldans skillnad på olika telefoner, inom varje generation och prisklass också.

2630 verkar ju lite lovande. Strålningsvärdet ligger väl ungefär på gränsen till vad jag tänkt mig. Får ta och grunna och se över alternativen.

Thanks for all your input.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Vet inte strålningsvärdet, men här är en massa billiga mobiltelefoner för den som inte bryr sig om märken: Cell Phones, Mobile Phone, Wireless Cell Phone

Gillar hur en de flesta snott designen från kända mobiltelefoner. ^^

Edit: Ruggigt bra sida förresten, deras support är något andra sidor borde ta efter! Trycker man på "Live Support" uppe till höger så får man chatta med nån i supporten på en gång! Sen råkade jag klanta mig när jag fyllde i shipping och billing-adress när jag beställde, då ringde dom upp mig nån timme efter jag lagt ordern och redde ut det hela. Säg nån svensk sida som gör det!