[Java] Netbeans - organisation av kod

Permalänk
Medlem

[Java] Netbeans - organisation av kod

Hej

Tänkte byta från TextPad till Netbeans.
Vad jag undrar är följande.
Hur importerar jag mina egna paket i en annat projekt än det som paketet är i?

T ex

[Project bibliotek]->[package bibliotek]->användbarKlass.java [Project userUI]->[Package userUI]->main.java-> "import bibliotek.*; //<-Error package does not exist ... användbarKlass d = new andvändbarKlass();//<-Error does not exist " [Project foobar]->[Package foobar]->foobar.java-> "import bibliotek.*; //<-Error package does not exist ... användbarKlass d = new andvändbarKlass();//<-Error does not exist "

Dvs jag vill nå samma allmänna kod från alla projekt eftersom det finns användbara klasser där.

Har försökt göra ett bibliotekprojekt av "bibliotek" utan skillnad.

Permalänk
Medlem

Har du en filstruktur på dina packages så är det bara att lägga till den i classpath. Antingen definierar du den i windows miljövariabler eller så kör du den inline när du kompilerar källkod med -classpath-direktivet. De allra flesta IDE:n har även en funktion som tillåter dig att lägga till paths eller hela arkiv i projektinställningarna.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Högerklicka på projektet i projektvyn ("Projects", tryck Ctrl+1 om du inte ser den) som ska använda den externa klassen, välj "Properties".

Under "Libraries", välj "Add Project..." och peka ut det projekt som innehåller klassen du vill använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Högerklicka på projektet i projektvyn ("Projects", tryck Ctrl+1 om du inte ser den) som ska använda den externa klassen, välj "Properties".

Under "Libraries", välj "Add Project..." och peka ut det projekt som innehåller klassen du vill använda.

Perfekt! Tack så mycket.